Gyvenimas prie geležinkelio

Eugenijus Skipitis 2007-12-14 00:00
Eugenijus Skipitis 2007-12-14 00:00
Ar ant Gudų geležinkelio pervažos bėgių žaidžiančiam berniukui pasakysi, jog prieš 150 metų nebuvo traukinio. Autoriaus nuotrauka
Aky­se, nu­dė­vė­ta­me lan­go rė­me, be­si­kei­čian­čio pei­za­žo il­ge­sys. Trūks­ta trau­ki­nio. Jau ne­nu­tuk­sė­si iš Klai­pė­dos į Til­žę, va­di­na­si, la­bai daug ne­pa­ma­ty­si.

Kelionės ir turizmas

Mano kartos žmonėms traukinys - tai kelionėje perskaitytos knygos, tambūre įkaušę "dembeliai" (tarnybą baigę kareiviai - red.), arbata su disidentais, iš homo sovieticus pasiskolinta "Primos" cigaretė, pigiu vynu aplieti knygos puslapiai, iš toli toli parsivežtas kserografiškas Mandelštamo tomelis. Tais laikais net vaikai sunkiai gimdavo be traukinio. Kai mano pažįstama Margarita laukėsi kūdikio, ji vos ne kasdien bėgdavo į Klaipėdos geležinkelio stotį, kad kelionių ilgesį nuramintų garvežio paskleistais dūmais. Jeigu traukinys niekada nebūtų sustojęs Šilutėje, argi dabar žinotum leidėją Kęstutį Demerecką, argi būtum sutikęs architektą Izidorių Žilinską, režisierių Gintarą Varną. Taip ir gyventum be knygos, be teatro, be Rusnės vandens, be Minijos kaimo. Nebūtų bėgių - neliktų Pagėgių, gal todėl į Mažąją Lietuvą kažkada irgi atvažiavai geležinkeliu.

Stodavo kiekviename kaime

Grojant orkestrui pirmoji geležinkelio linija iš Berlyno į Karaliaučių buvo atidaryta 1853 metais. Po septynerių metų geležinkelio bėgiai pratęsti Rytų kryptimi iki Eitkūnų, galima sakyti, iki Kybartų, kur netrukus buvo pastatyta daug įvairaus Lietuvos gyvenimo mačiusi Virbalio geležinkelio stotis. Klaipėdos kryptimi traukinai pradėjo važinėti 1872-1875 metais, nutiesus europietiškas 1435 mm pločio vėžes Tilžė-Klaipėda. Beveik tuo pat metu pastatyta ir Klaipėdos geležinkelio stotis. Gausėjant krovinių ir keleivių atsirado Rimkų, Priekulės, Vilkyčių, Šilutės, Stoniškių, Anužių, Pagėgių, Lauksargių geležinkelio stotys.

XX amžiaus pradžioje prasidėjo siaurojo geležinkelio su 750 mm pločio vėžėmis atgimimas. Klaipėdos apylinkėse 1906 metais nutiestos siaurojo geležinkelio linijos į Pėžaičius, Dovilus, Laugalius, atšaka iš Klemiškės į Plikius, Klaipėda siauruku susijungė su Smelte. Siaurojo geležinkelio traukinukai sustodavo vos ne kiekviename šiek tiek didesniame kaime.

Siauruko atminimo ženklas

Įdomi ir su Lietuva glaudžiai susijusi Tilžės geležinkelio mazgo plėtra. Nuo Tilžės-Mikytų ruožo buvo nutiesta linija į Viešvilę ir Smalininkus. Tai buvo labai svarbu vietos žemdirbiams, prekybininkams ir miškininkams. Siaurukas ėjo senuoju pašto keliu: Pagėgiai-Mikytai-Trakininkai-Strazdai-Palumpiai-Vilkyškiai, netoli Mociškių jis pasukdavo į šiaurę ir naujai pastatytu tiltu peršokęs Jūros upę vėl pūškuodavo pašto keliu per Žagmantus, Pagėnaičius, Jūravą, Viešvilę, kol atsidurdavo Smalininkuose. Čia buvo įrengtas garvežių ir vagonų remonto punktas. Geležinkelis buvo atidarytas 1902 metais. Jo ilgis siekė 58 kilometrus, o kelionė trukdavo 2,5 valandos. Iki mūsų dienų išliko neblogai išsilaikęs, išvaizdus stoties pastatas, gal vienintelis siauruko atminimo ženklas šiame ruože. Kokios nors lentelės su užrašu apie tai nerasite. Šiek tiek "pavažiuoti" šios linijos siauruku, iki Vilkyškių ar Mociškių, galite skaitydami Jonneso Bobrovskio "Lietuviškus fortepijonus" arba "Levino malūną".

Tęstinumą išlaiko... "Peronas"

Įdomių faktų apstu. 1907 metais per Nemuną, pastačius karalienės Luizos tiltą, buvo nutiestas siaurukas iš Tilžės turgaus į Mikytus. Kelionė šia linija trukdavo pusvalandį. Šiuo traukinuku atvažiavusieji į Tilžės turgų galėdavo tolesnius reikalus tvarkyti persėsdami į miesto tramvajus. Iš Mikytų atšaka į Pagėgius atidaryta 1914 metais. 1939 metų vasarą Pagėgių-Vilkyškių-Viešvilės-Smalininkų maršrutu ir elektrifikuota (nenustebkite) atšaka Tilžė-Mikytai važinėjo 6 traukiniai. Važiavo ir karo metais. Paskutinis traukinys į Vakarus pajudėjo 1944 metų spalio 7 dieną 14.00 val. Smalininkų-Pagėgių linija veikė iki 1952 metų. Vokietijoje, geležinkelių muziejuje, šalia Brėmeno, saugomas šios linijos lokomotyvas. Siauruko epocha Mažojoje Lietuvoje baigėsi. Nebent tęstinumo ženklu laikytume Pagėgiuose veikiantį alaus restoraną "Peronas", prie kurio, vietoje garvežio, raudonais dažais tvieskia garo katilas. Iš istorijos pasiūlymų šeimininkai teišsirinko interjere muliažinėmis žuvelėmis žaižaruojantį akvariumą. Skonio reikalas.

Tarptautinis koridorius

2009 metais Lietuvos geležinkeliai švęs 150 metų jubiliejų. Didelis dėmesys skiriamas geležinkelio ruožui nuo Klaipėdos per Kretingą, Plungę Šiaulių link, kuris priskiriamas IX B tarptautiniam geležinkelių transporto koridoriui. Čia buvo atliktas pagrindinio kelio Šiauliai-Kretinga kapitalinis remontas. 1997 metais tokie darbai atlikti ruože Klaipėda-Rimkai-"Draugystės" stotis, prieš keletą metų - geležinkelio Klaipėda-Kretinga. Nepamiršta ir linija Rimkai-Pagėgiai. Dabar Klaipėdą juosiančių geležinkelių bendras ilgis siekia 172 kilometrus. Visoje Lietuvoje yra nutiesti 1774 kilometrai geležinkelio bėgių. Po 2001 metų atlikto "Lietuvos geležinkelių" restruktūrizavimo, "Klaipėdos geležinkelių infrastruktūros" žinioje atsidūrė 391,3 kilometro pagrindinių geležinkelio kelių, 207,4 kilometro stoties kelių ir 86,4 kilometro privažiavimo kelių, kuriuose yra paklota daugiau nei milijonas pabėgių. Nuo Šiaulių iki Klaipėdos bei nuo uostamiesčio iki Pagėgių, palei geležinkelį nutiestas šviesolaidinis kabelis. Tokį kabelį patiesus nuo Pagėgių iki Radviliškio bus atsisakyta senų, susidėvėjusių oro ryšio linijų. Ar tik?

Išnešiojo po plytą

Užtenka pastovėti Priekulės, Anužių, Pagėgių, Lauksargių geležinkelio stočių peronuose, kad suprastum, jog ir stotys išeina į nežinią. Dar neseniai iš Anužių geležinkelio priestočio išlupti akmenys sugulė vietos bajorų sodybose ir pilaitėse. Kažin kur dingo atseit radioaktyvūs akmenys iš Pagėgių stoties? Koks ponas jais "švitinasi" paežerės pirtelėje? Kas padėta ant žemės, tas mūsų, bet ne visada.

Važinėdamas po Mažąją Lietuvą šiapus Nemuno, nė vienoje geležinkelio stotyje neradau lentelės "Architektūros paminklas, saugomas valstybės". Argi Lietuvos geležinkeliai, kuriems tos stotys priklausė ar priklauso, jau ne mūsų valstybė? Kodėl kultūros paveldas taip neatsakingai leidžiamas vėjais? Nuvažiuokite į Priekulę, ir ką jūs ten pamatysite? Kai kurių stoties komplekso pastatų tik pamatai išlikę. Tvirtai, šimtmečiams sumūrytas daiktas, per vieną proto užtemimą buvo sugriautas. O kas darosi atokiau: pervažose, buvusiuose iešmininkų ir budėtojų nameliuose? Jų nebėra, juos nupūtė "prichvatizacijos" vėjai, išnešiojo po plytą.

Nesugebam pasikasyti pakaušio

Kvailas vokietis, kažkur prie Brėmeno laiko niekam, mūsų supratimu, nereikalingą siauruko garvežiuką, o milijoninius pelnus iš jo XIX amžiuje pradėto darbo gaunantis lietuvis nesugeba pasikasyti pakaušio. Atminimo pelnas jau paleistas iš rankų. Kambariukais išparceliuoti stočių pastatai, kampais išdalyti gelumbes ar chromo druskomis apšlakstytas odas saugoję sandėliai. Matyt, iš prigimties esame trumparegiai, kitaip ar būtume joję į sūriąsias jūras arklių girdyti. Ko gero, pigiau būtų buvę nusipirkti druskos? Gal taip nenutiks su merdinčiomis Mažosios Lietuvos geležinkelio stotimis? Nejaugi, vėl po šimtmečių atsitokėsime ne į tą pusę ienas pasukę. Jeigu nieko nedarysime, stotys, lyg Kaliningrado srities įkaitu tapę Eitkūnai, išsitrins iš žemėlapio. Ir ką tuomet pasakysi Gudų pervažoje ant geležinkelio bėgių žaidžiančiam vaikui? Kad prieš 150 metų nebuvo traukinio? Į kokią apšepusią stotį, galėjusia tapti praeities liudininke ir turistų traukos objektu, kelionės ilgesio pagauta jo moteriškė bėgs pauostyti nutolstančių dūmų.

Tavo komentaras
Vardas: * El.paštas:
Komentaras: *
Komentarai
Ydomu  193.219.76.240 2013-03-26 16:03:06
Labai ydomus straipsnis
2 0  Netinkamas komentaras
RimBud  193.219.76.240 2013-03-26 16:03:06
Sis straipsnis labai gerai atskliaidzia siu dienu musu ,,DIDZIU'' valstybes vyru poziuri i istorines lietuvos vertybes, prichvatizacija - kuo daugiau as pasigrobsiu, tuo man geriau, o po manes nors ir tvanas. Toks poziuris turbut paveldetas is raudonuju ssrs senoliu linkinciu gero tik sau, kurie vadovavosi tokia pat filosofija. Kaip zinoma jie buvo viendieniai. Kol nepasikiais dar kelios lietuviu kartos tol manau poziuris nepasikiais. P.s. Jaunosios kartos atstovas man 19m. Gal dar nieko nenusimanau ir nesuprantu?
2 0  Netinkamas komentaras
ačiū  78.62.69.88 2013-03-26 16:03:06
padvelkė tėviškės prie geležinkelio ilgesiu. Tebegirdžiu traukinių dundesį, pagal kurį visad žinodavome, kuri valanda. Vieno - to pačio ilgiausiojo, kur atvingiuodavo tuoj po keturių - grėsmingas artėjimas nuo miško persipindavo su bažnyčios varpų gaudesiu... Įtempę ausis klausydavom: manydavom, kad bažnyčios varpas prisišauks dangų, ir grįžtantis traukinys pargabens išvežtuosius. Iš Sibiro.
2 0  Netinkamas komentaras
Eks­per­tai ir apž­val­gi­nin­kai ma­no, kad pa­sta­rie­ji ket­ve­ri me­tai mū­sų ša­liai ne­ta­po pro­ver­žio lai­ko­tar­piu. Esą reikš­min­ges­nius val­džios lai­mė­ji­mus ga­li­ma su­skai­čiuo­ti ant vienos ran­kos pirš­tų. [...]
Kad val­dan­čių­jų ža­da­mos nau­jo­jo Dar­bo ko­dek­so (DK) pa­tai­sos bū­tų pri­im­tos iki ka­den­ci­jos pa­bai­gos, Sei­mo na­riams te­rei­kia no­ro. Jei par­la­men­ta­rai šio dar­bo ne­at­lik­tų, la­biau­siai, eks­per­tų tei­gi­mu, [...]
Ka­ri­bų jū­ros re­gio­ne siau­čian­tis ura­ga­nas „Matt­hew“ su­stip­rė­jo iki penk­tos ka­te­go­ri­jos ir, ne­šda­mas pa­vo­jin­gus vė­jus ir lie­tų, ar­tė­ja link Ja­mai­kos, Hai­čio ir Ku­bos te­ri­to­ri­jų.
TAI­KA. Vie­nas iš tūks­tan­čių žmo­nių, ku­rie rug­sė­jo 26 die­ną rin­ko­si į pa­grin­di­nę Bo­go­tos, Ko­lum­bi­jo­je, aikš­tę švęs­ti tai­kos su­si­ta­ri­mo. Tą­dien Kar­ta­che­nos mies­te vyriausybė ir di­džiau­sia [...]
Į Vil­nių Na­pa­leo­nas Kit­kaus­kas at­vy­ko 1960-ai­siais, bai­gęs stu­di­jas Kau­no po­li­tech­ni­kos ins­ti­tu­te, tai­gi jau 56 me­tai, kai yra vil­nie­tis.
Prieš 77 me­tus, 1939-ųjų rug­sė­jo 28 die­ną, Vo­kie­ti­jos ir SSRS pa­si­ra­šy­tas va­di­na­mo­jo Mo­lo­to­vo-Rib­ben­tro­po pa­kto pa­pil­do­mas slap­ta­sis pro­to­ko­las ga­lu­ti­nai nu­lė­mė Lie­tu­vos li­ki­mą. Ta­čiau są­moks­lo [...]
Ne me­mo­ria­li­nis mu­zie­jus. Bet ir ne lan­ky­to­jams ne­priei­na­mos sau­gyk­los, ku­rio­se pa­pras­tai pri­glo­bia­mi iš­ki­lių žmo­nių as­me­ni­nių daik­tai, įskai­tant bib­lio­te­kas, su­kaup­tus rin­ki­nius, įvai­rią ar­chy­vi­nę [...]
Lie­tu­vos na­cio­na­li­nė­je fil­har­mo­ni­jo­je spa­lio 6-ąją vyks Sau­liaus Lip­čiaus gy­ve­ni­mo 70-me­čiui ir kū­ry­bi­nės veik­los 50-me­čiui skir­tas ju­bi­lie­ji­nis kon­cer­tas „Ro­man­ti­kai – ro­man­ti­kams“. Nuo [...]
Vil­niu­je bai­gia­ma­ja­me Ino­va­ci­jų sa­vai­tės ren­gi­ny­je šeš­ta­die­nį ren­gia­mas ro­bo­tų par­adas ir ko­vos, bepiločių or­lai­vių pa­si­ro­dy­mai.
Grum­da­ma­sis su pra­stu oru ir prieš­prie­ši­niu vė­ju prieš 180 me­tų iš Ka­ra­liau­čiaus į Klai­pė­dą vy­kęs bur­lai­vis ga­be­no žmo­gų, il­gai­niui ta­pu­sį vie­nu žy­miau­siu XIX amžiaus kom­po­zi­to­rių, pa­sku­ti­nį­jį [...]
Res­pub­li­ki­nė Kau­no li­go­ni­nė pir­ko dar­bus iš vie­nų ran­go­vų, o ga­vo iš ki­tų. Bend­ro­vei „Ir­dai­va“ jos su­bran­go­vė „Nis­ka­ma“ su­mo­kė­jo 478 tūkst. eu­rų už perleistą ga­li­my­bę re­mon­tuo­ti [...]
Klai­pė­dos uos­to pie­ti­nė­je da­ly­je per pu­san­trų me­tų įreng­ta pir­mo­ji dvie­jų ly­gių san­kry­ža pa­leng­vins trau­ki­nių ir ma­ši­nų ju­dė­ji­mą. Es­ta­ka­dos pro­jek­tas kai­na­vo dau­giau kaip 4 mln. eu­rų.
Pa­ne­vė­žio val­džia nu­ta­rė, kad ga­li­my­bės iš­si­mau­dy­ti na­muo­se ne­tu­rin­tiems mies­tie­čiams ge­riau­sia vie­ta tai da­ry­ti – pa­tal­pos pa­sta­te, ku­ria­me vei­kia Ne­mu­no po­lik­li­ni­ka. Jos darbuotojams toks su­ma­ny­mas [...]
Dar šie­met Ša­kių cen­tre tu­rė­tų iš­kil­ti pa­mink­las lie­tu­vių kal­bai. Ją sim­bo­li­zuos Ne­prik­lau­so­my­bės gat­vės alė­ja žen­gian­čios za­na­vy­kės mer­gai­tės skulp­tū­ra ir lietuviškos abė­cė­lės rai­dės [...]
Iš­vyks­tan­čios žvaigž­dės, by­ran­tis klu­bai, per pu­sę su­ma­žė­jęs žiū­ro­vų su­si­do­mė­ji­mas – to­kia su­nku­mus iš­gy­ve­nan­čio Ukrainos fut­bo­lo nū­die­na.
2020 me­tų To­ki­jo olim­pi­nė­se žai­dy­nė­se žiū­ro­vai iš­vys pen­kias nau­jas spor­to ša­kas. Į olim­pi­nę prog­ra­mą įtrauk­tas spor­ti­nis lai­pio­ji­mas, bang­len­čių ir ried­len­čių spor­tas, ma­ža­sis beis­bo­las [...]
Lie­tu­vos ak­lų­jų bib­lio­te­ka šio­mis die­no­mis ne­įp­ras­tai šur­mu­liuo­ja: vi­si džiau­gia­si iš Rio de Ža­nei­ro grį­žu­siais bend­ra­dar­biais „auk­si­niais ber­niu­kais“, par­olim­pi­nius aukso me­da­lius par­ve­žu­siais [...]
Jau šį pir­ma­die­nį, spa­lio 3 die­ną, Vil­niaus vo­kie­čių bend­ruo­me­nės an­samb­lis at­liks pro­tė­vių dai­nas sos­ti­nė­je, Vo­kie­čių gat­vė­je. Čia bus pa­ka­bin­ta ir at­mi­ni­mo len­te­lė vokiečių kal­ba. Pen­kio­li­ka [...]
Nau­jus ke­lius kos­mo­so ty­ri­muo­se pra­my­nęs Eu­ro­pos kos­mi­nis zon­das „Ro­set­ta“ penk­ta­die­nį bai­gė 12 me­tų tru­ku­sią odi­sė­ją, kai bu­vo nu­kreip­tas įsi­rėž­ti į ko­me­tą, kurią ly­dė­jo pa­sta­ruo­sius [...]
Nau­ji moks­lo me­tai pra­si­dė­jo Mi­la­no li­tua­nis­ti­nė­je mo­kyk­lo­je „Pa­bi­ru­čiai“, į ku­rią už­re­gis­truo­ta 30 vai­kų nuo 4 iki 12 m. Be­veik vi­si vai­kai yra iš miš­rių šei­mų.
Rug­sė­jis mus pa­si­ti­ko šil­tais orais, ir bu­vo grau­du skir­tis su at­os­to­go­mis. Jei pūs­tų šal­ti, bjau­rūs vė­jai su lie­tu­mi, tai psi­cho­lo­giš­kai bū­tų ti­krai leng­viau dar­buo­tis. Tačiau ši­lu­ma taip [...]
Pa­sau­lio kli­ma­tas iki 2050 me­tų at­šils dviem laips­niais Cel­si­jaus ir per­žengs ri­bą, ro­dan­čią, kad kli­ma­to po­ky­čių pro­ce­sas įgi­jo pa­vo­jin­gą mas­tą, ket­vir­ta­die­nį perspėjo sep­ty­ni iš­ki­lūs [...]
Ki­ni­jos kom­pa­ni­ja „Nex­tEV“ ku­ria elek­tri­nę su­per­ma­ši­ną, ku­ri, por­ta­lo elec­trec.co tei­gi­mu, gal­būt at­ei­ty­je da­ly­vaus su­pe­re­lek­tro­mo­bi­lių „Formula E“ var­žy­bo­se.
Jau­niau­si vai­ruo­to­jai pa­si­žy­mi ne tik ne­pa­ma­tuo­tai drą­siu el­ge­siu ke­ly­je, bet ir itin di­de­liu iš­sib­laš­ky­mu. Nors jau­ni žmo­nės Eu­ro­po­je pa­ti­ria di­džiau­sią ri­zi­ką žū­ti eismo įvy­ky­je, aiš­kė­ja, [...]
IT mil­ži­nė „Dell Tech­no­lo­gies“ pri­sta­tė at­nau­jin­tą ne­šio­ja­mą­jį kom­piu­te­rį „XPS 13“, jau lai­ko­mą ne tik vie­na sti­lin­giau­sių se­zo­no tech­no­lo­gi­nių nau­jie­nų, bet ir be­ne kom­pak­tiš­kiau­siu [...]
Lie­tu­vos ši­lu­mos tie­kė­jų aso­cia­ci­ja dau­gia­bu­čius pri­žiū­rin­čias or­ga­ni­za­ci­jas, ku­rios ne­spė­jo lai­ku par­uoš­ti na­mų vi­daus šil­dy­mo ir karš­to van­dens sis­te­mų ar­tė­jan­čiam šildymo se­zo­nui, par­agi­no [...]
Gra­žuo­lis Ken­dis – apie 3 mė­ne­sių am­žiaus ka­ti­nu­kas ga­li bū­ti va­di­na­mas lū­ši­mi. Ži­no­ma, na­mi­ne lū­ši­mi, nes Ken­dis glos­to­mas burz­gia kaip trak­to­riu­kas ir yra tikras mei­lu­mo įsi­kū­ni­ji­mas.
Rū­pi­ni­ma­sis vo­kie­čių bok­se­re Vė­tra pa­ska­ti­no vil­nie­čius Ža­ną ir Ta­dą Pen­kaus­kus pra­dė­ti šei­mos vers­lą: įkur­ti pre­kės ženk­lą „Dog Punk“ val­dan­čią bend­ro­vę „Penki šu­nys“. Idė­ją [...]
Užg­rū­din­ti vai­kai ser­ga re­čiau. At­ša­lus orams ne­ga­li­me vai­ko pa­vers­ti mi­mo­za, sau­go­ma nuo vė­jo gū­sio. Kaip iš­la­vi­ruo­ti, kad grūdindami jo ne­su­sarg­din­tu­me.
Jei vai­ko he­mog­lo­bi­no kie­kis ma­žas, tė­vai ga­li ne­rtis iš kai­lio grū­din­da­mi, ta­čiau li­gos vis tiek kibs. Kaip su­stip­rin­ti krau­ją prasidėjus li­gų se­zo­nui?
Stin­gas, ku­ris sa­vo nau­jau­siam al­bu­mui, be ki­tų, pa­si­rin­ko ir pa­bė­gė­lių kri­zės te­mą, Ber­ly­ne su­si­ti­ko su Si­ri­ją pa­li­ku­siais mu­zi­kan­tais ir pa­pra­šė jų leidimo įra­šy­ti dai­ną.
Šie vy­rai ir mo­te­rys vil­ki gra­žiau­sius ir bran­giau­sius dra­bu­žius pa­sau­ly­je, bet jų vei­duo­se atsispindi ab­so­liu­tus nuo­bo­du­lys.
Komentarai
Dienos klausimas
Kaip vertinate padėtį Lietuvoje per pastaruosius 4 metus?
Teigiamai. Pasiekta daug svarbių laimėjimų
Neutraliai. Pasirodėme neblogai, bet tikėjausi geriau
Neigiamai. Neišspręsta nei viena opi šaliai problema
Man tas pats. Niekada čia niekas nepasikeis
horoskopai
SVARSTYKLĖS

SVARSTYKLĖS

Vi­są sa­vai­tę ka­muos sa­vi­raiš­kos prob­le­mos. Ypač skaus­min­gai rea­guo­si­te į vi­so­kiau­sio plau­ko su­var­žy­mus ir ap­ri­bo­ji­mus. Iš ap­lin­ki­nių ga­li­te ti­kė­tis tik įvai­riau­sių ban­dy­mų kaip nors pa­si­nau­do­ti ju­mis sa­viems tiks­lams. Penk­ta­die­nis - ri­bi­nė die­na. Daug kas baig­sis ir daug kas pra­si­dės.

Daugiau

Komentuojami