TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

„Volkswagen“ nesibodėjo sukčiauti

2015 10 15 6:00

Praėjusią savaitę pranešimuose apie tarptautinius įvykius viena po kitos išsirikiavo trys naujienos: „Volkswagen“ koncerno apgaulė, globaliai veikiančio banko „Deutsche Bank“ rekordiški nuostoliai, šiam bankui įsivėlus į virtinę sukčiavimo skandalų, ir ilgamečio FIFA prezidento Seppo Blatterio nušalinimas nuo pareigų įtarus korupcija.

Minėti skandalai susiję su neregėto masto ir nepaprastai įžūliais sukčiavimais. Čia įpainiotos vienos garsiausių pasaulio bendrovių, per dešimtmečius įgijusios nepriekaištingą reputaciją, ir viena žymiausių globalių organizacijų – FIFA, globojanti populiariausią sporto šaką.

Kaip čia neprisiminti Niccolò Machiavellio, kuris sakė: „Apie žmones apskritai galima pasakyti, kad jie yra nepatikimi, veidmainiai ir godūs pasipelnyti.“ Matyt, turės praeiti daug metų, kol į pasaulį galėsime vėl žvelgti tokiomis pat patikliomis akimis kaip ir iki šių skandalų.

Ypač sukrečianti „Volswagen“ istorija. „Volkswagen Group“ kompanija yra viena didžiausių pasaulio automobilių gamintojų, valdanti pačius ryškiausius prekių ženklus. Deja, ji gėdingai įkliuvo sukčiaudama, nes dyzeliniuose automobiliuose buvo montuojama programinė įranga, dirbtinai pagerinanti dujų emisijos rodiklius. Svarbu ir tai, kad kompanija atstovauja Vokietijai, šaliai, garsėjančiai tvarkingumu ir griežtais gamybos bei ekologijos standartais. Beje, dalis kompanijos akcijų priklauso Vokietijos Žemutinės Saksonijos žemei. Savo kaltę kompanija pripažino. Suprantama, iškyla klausimas, kas priėmė sprendimą dėl apgavystės. Ar obuolių pintinėje supuvę tik keli obuoliukai, ar perpuvusi visa pintinė?

JAV „Volkswagen“ padalinio prezidentas Michaelas Hornas, atsakydamas į JAV kongreso komisijos, sudarytos skandalui nagrinėti, klausimus, išdėstė oficialią kompanijos versiją: apie sukčiavimą žinoję ir klaidinančius prietaisus įdiegę keli neįvardyti inžinieriai, o kompanijos vadovybė apie tai nieko nenutuokusi. Paklaustas, ar pats tuo tiki, M. Hornas pripažino, kad ši versija menkai įtikinama.

Kompanija pripažįsta, kad prietaisai įmontuoti į 11 mln. automobilių, įvairių modelių, „VW Jetta“, „Beetle“, „Golf“ ir „Passat“, taip pat į įvairias kompanijai priklausančių automobilių markes – ne tik „Volkswagen“, bet ir „Audi“, SEAT ir „Škoda“. Apgaulė truko bent septynerius metus daugelyje valstybių keliuose žemynuose. Sunku įsivaizduoti, kad tai galėjo atsitikti be kompanijos vadovybės žinios.

Atidžiau žvelgiant į šį skandalą paaiškėja vis daugiau keistenybių. Pavyzdžiui, įdomu tai, kad ES garsinasi esanti svarbiausia kovotoja už ekologiją ir prieš šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą, o JAV neretai buvo rodoma kaip blogas pavyzdys. Pasirodo, automobilių pramonėje vaizdas visai kitoks: JAV automobiliams taikomi ekologijos reikalavimai yra nepalyginti griežtesni nei ES. Ši vis ruošiasi įvesti griežtesnes taisykles, bet jų įsigaliojimas nuolat atidėliojamas. Tai nenuostabu, nes, vien oficialiais duomenimis, automobilių lobistams Briuselyje kasmet išleidžiama apie 20 mln. eurų. „Volkswagen“ interesams Briuselyje nuolat atstovauja 43 lobistai. Tačiau ir be to aišku, kad „Volkswagen“ interesų labai paisoma, nes šis gigantas vaidina didžiulį vaidmenį Vokietijos ekonomikoje.

Niekur kitur nerasi tokių akis badančių klastočių kaip automobilių pramonėje. Pasirodo, automobilių atitiktis ekologijos reikalavimams iki šiol tikrinama laboratorijos sąlygomis. Tai beprasmiška, nes realiomis sąlygomis teršalų išmetimas padidėja daugelį kartų. Susitikę automobilių gamintojai ir prižiūrinčios institucijos ne kartą diskutavo dėl keisčiausio dalyko – ar bandomųjų važiavimų metu leistina nuimti automobilių veidrodėlius, užlipdyti aerodinamiškumą pabloginančias kėbulo ertmes, naudoti nestandartines padangas. Tačiau jie išsiskirdavo taip nieko ir nenutarę. Taigi, pasirodo, toks klastojimas yra visiems žinomas ir įteisintas. Nepriklausomi tyrėjai ne kartą skelbė ir tai, kad realus naujo automobilio degalų sunaudojimas iki pusantro karto viršija rodiklį, kurį nurodo automobilių gamintojai. Į tai niekas nereagavo, nors didesnis degalų naudojimas reiškia ir didesnę taršą, ir atitinkamai didesnes vartotojo išlaidas. Negana to, pasirodo pranešimų, kad automobilių prietaisų skydelio kompiuteris taip pat galbūt neteisingai rodo degalų sunaudojimą. Įsivaizduokime, koks kiltų skandalas, jei sumokėję už litrą pieno gautume tik pusę litro. Tuo metu automobilių gamintojai gyvena tarsi kitoje planetoje.

Čia dera priminti, kad Seime šiuo metu svarstomos Baudžiamojo kodekso pataisos, kuriomis būtų įteisinta iki 2 metų laisvės atėmimo bausmė asmenims, klastojantiems automobilių odometro (prietaiso, fiksuojančio automobilio ridą) rodmenis. Didžiųjų gamintojų įveikti, rodos, neįmanoma, tad galima atsigriebti naudotų automobilių prekeivių sąskaita. Beje, motyvuojama, kad panaši tvarka galioja Vokietijoje.

Tiems, kas iki šiol tikėjo laissez-faire (išvertus iš pranc. k. leiskite veikti ) principu, išimtinai pozityvia ir kuriančia „nematomos rankos“ galia, reikėtų susimąstyti iš naujo. Laissez-faire sąvoką išpopuliarino XVIII amžiaus Prancūzijos ministras Rene d'Argensonas. Nuomonę, kad augti įmanoma tik paminant kaimynus, jis laikė nepriimtina civilizuotam pasauliui. Tai puiki idėja, tačiau nederėtų pamiršti ir N. Machiavellio žodžių. Niekas, net ir patys garbingiausieji bei didžiausieji, neturėtų išsprūsti iš priežiūros sistemos. Beje, įdomu ir tai, kad „Volkswagen“ apgaulę JAV aptiko ne gerai finansuojamos ir daug etatų turinčios valstybės kontroliuojančios tarnybos, o niekam nežinoma nevyriausybinė organizacija.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"