TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Automobilių rinkoje – vėl „aukso amžius“. Ar ilgam?

2016 05 17 6:00

Balandžio pabaigoje-gegužę Vilniuje užderėjo toks naujų lengvųjų automobilių pristatymo bumas, kokio Lietuvoje dar, atrodo, apskritai nebuvo. 

Prasidėjo jis baigiantis balandžiui pristatytais E klasės „Mercedes-Benz“, S klasės „Mercedes-Maybach“ ir „Fiat Tipo“. O jau gegužės mėnesį estafetę perėmė renginiai, kuriuose potencialūs pirkėjai iš Lietuvos ir vietinė žiniasklaida buvo ar dar bus supažindinti su nauju „Volvo CX90“, į mūsų šalį netikėtai iš Laukinių Vakarų atklydusiu „Ford Mustang“, nauju komerciniu „Peugeot Expert“, naujais „Peugeot 208 GTi“, „Peugeot 308 GTi“, „Lexus RC“, „Volkswagen Tiguan“. Kas nutiko, kad paskutinį pavasario mėnesį, kai įprastai naujų automobilių pardavėjai rengiasi saldžiam vasaros sąstingiui, nes tuo metu klientai atostogauja ir ne mašinos jiems rūpi, staiga lietuviams surengė tikrą pristatymų fiestą?

Manau, ją drąsiai galima sieti su tiesiog neįtikėtinai šiemet pakilusiais naujų automobilių pardavimais Lietuvoje. Palyginkime. Pernai, Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, Lietuvoje buvo įregistruota 17,8 proc. daugiau naujų lengvųjų keleivinių automobilių (M1 klasės) nei 2014-aisiais. O tai – gana daug. Tačiau šiemet rinka išvis pašėlo. Anot ACEA, rinkos augimas sąlyginai stabtelėjo tik sausį, kai mūsų šalyje buvo fiksuotas 9,9 proc. registravimo ūgtelėjimas. Bet vasarį ji stiebėsi 32 proc., kovą – 28,8 proc., balandį – 22 procentus. Žiūrint stulbinančius skaičius nesunku atspėti, kodėl naujų automobilių pardavėjai suskubo savo naujienas pristatinėti Lietuvai, nors šiaip galbūt būtų laukę rudens.

Kažkas panašaus jau buvo maždaug prieš dešimt metų, kai pūtėsi vadinamasis „ekonominis burbulas“. Įkandin 2004–2007 metais įsisiautėjo ir naujų mašinų pristatymų bumas. Tiesa, nepamenu, kad per mėnesį gamintojų atstovai būtų pristatę po keturis-šešis naujus modelius, kaip yra dabar. Tačiau per mėnesį pristatyti du ar trys modeliai buvo įprastas ritmas. Ir tai buvo nemažai. Viename, atrodo, 2005-aisiais vykusiame pristatyme dalyvavo ir estas Margusas Mikkas, kuris dabar yra Taline (Estijoje) įsikūrusios „Nissan Nordic OY“ atstovas Baltijos šalims. O tuomet atstovavo Pietų Korėjos gamintojo „Hyundai“ prekiniam ženklui Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje. Aišku, mums, Lietuvos žurnalistams, labai rūpėjo, kodėl tiek daug naujų automobilių perka estai, o lietuviai – daug mažiau. „Ateis ir jūsų laikas“, – kadaise žadėjo M. Mikkas.

Ir jo žodžiai pildėsi. 2007 metais Lietuva tapo lyderė pagal rinkos augimą Baltijos šalyse (+48,3 proc.), o prasidėjus pasaulinei krizei 2008-aisiais tarp trijų „sesių“ liko vienintelė, kurioje rinka apskritai augo (+2,5 proc.). Tuo metu Estijoje, palyginti su 2007 metais, ji jau buvo nusiritusi 21,3 proc., Latvijoje – net 40,9 procento. Todėl beliko spėlioti, kaip M. Mikkas nuspėjo ateitį net dviem metais į priekį?

O paslaptis buvo paprasta. Taip jau istoriškai susiklostė, kad griuvus Sovietų Sąjungai Estija tapo ekonomines flagmane prie Baltijos, o vėliau jos ūkio raidą apytiksliai atkartoja ir Latvija su Lietuva. Tai ypač gerai buvo matyti naujų automobilių rinkoje. 2009 metais mūsų šalyje buvo registruota jau net 67,4 proc. mažiau naujų M1 klasės mašinų nei prieš metus, ir šiuo rodikliu susilyginome su Estija (-66,2 proc.), o Latvija išvis nugarmėjo į bedugnę (-80,5 proc.). Dar po metų iš duobės pirmieji pradėjo lipti estai, o paskui juos – ir mes su latviais.

Ar istorija gali pasikartoti ir šiandien? Teko kalbėtis su Lietuvos autoverslininkų asociacijos atstovais, jie tiki, kad šįkart jokio staigaus nuosmukio nebus. Kita vertus, asociacija tuo ir gyva, kad atstovauja verslo įmonių interesams, o šios visada tikisi geriausio.

Objektyviai kalbant, šiandien yra daug mažiau prielaidų naujų automobilių rinkai augti tokiais tempais, kokiais ji į viršų skriejo prieš dešimt metų. Nors ir teigiama, kad tvarus naujų automobilių rinkos kilimas ar kritimas labiau priklauso nuo pirkėjų lūkesčių, o ne nuo šalių ūkio būklės, tačiau ir lūkesčiai neabejotinai glaudžiai susieti su tuo, bendrasis vidaus produktas (BVP) kyla ar traukiasi. Europos statistikos agentūros „Eurostat“ duomenimis, 2006 m. Lietuvos BVP stiebėsi 7,4 proc., 2007 m. – 11,1 proc., 2008 m. 2,6 proc. (Latvijos BVP tais metais jau traukėsi 3,2 proc., Estijoje mažėjo 5,3 proc.). 2009-aisiais jau kritome ir mes – iškart 14,8 procento. Naujo ekonominio pakilimo 2013, 2014, 2015 metų mūsų šalies BVP duomenys kur kas kuklesni – atitinkamai siekia 3,3 proc., 2,9 proc. ir 1,6 procento. Nors šiais metais ir prognozuojamas daugiau nei 3 proc. augimas, iki 2007-ųjų rezultato jam – kaip iki Mėnulio.

Maža to, tyrimų bendrovė „Autotyrimai“ neseniai paviešino, esą dėl metai iš metų didėjančio naujų automobilių per Lietuvą reeksporto mūsų rinkos statistika nėra labai tiksli. Sausį bendrovės ekspertai suskaičiavo, kad 2015 metais mūsų šalyje buvo įregistruota 19 441 naujų lengvųjų (M1 ir N1 klasės) automobilių. Tačiau balandžio pabaigoje „Autotyrimai“ pareiškė patikslinę duomenis. Esą atmetė reeksportuotas mašinas ir paskaičiavo, kad iš tikrųjų praėjusiais metais vidaus poreikiams mūsų šalyje buvo įregistruotos tiktai 16 322 naujos M1 ir N1 klasių mašinos. Beje, ACEA skelbia duomenis vien apie naujus lengvuosius keleivinius automobilius (M1 klasės), kuriuos gauna iš dar vienos Lietuvoje veikiančios tyrimų bendrovės „Data Center“.

Dėl to belieka pasitikėti ekonomistų daromomis prielaidomis, kad šįkart, skirtingai nei 2004–2007 metais, Lietuvos ūkio augimas bus tvarus, kuriuo tikės ir piliečiai, o tuo pačiu – pirks naujus automobilius.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"