TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Dėl kaltinimų "Sudarius sąlygas koncerno EBSW veiklai" ištyrimo

2009 03 19 0:00

Lietuvos Respublikos Seimo valdybai, pirmininkui Arūnui Valinskui Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui, pirmininkui Stasiui Šedbarui Lietuvos Respublikos teisingumo ministrui Remigijui Šimašiui Kopija Lietuvos Respublikos Prezidentui J. E. Valdui Adamkui Teisėjų tarybai, pirmininkei Laimai Garnelienei Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro pavaduotojui Gintarui Jasaičiui

1. Pastaraisiais metais man viešai reiškiami kaltinimai, kad, būdamas Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos - Atkuriamojo Seimo Teisinės sistemos komisijos pirmininkas, vėliau (1992-1996 m.) Lietuvos Respublikos teisingumo ministras, sudariau sąlygas koncerno EBSW (asociacijos "Grupė Rytai, Baltijos šalys, Vakarai") veiklai, dėl kurios valstybė ir piliečiai patyrė didelės žalos. Šiuos kaltinimus visų pirma pareiškė Lietuvos Respublikos Seimo narys Kazimieras Starkevičius 2007 metais sprendžiant mano paskyrimo į Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininko pareigas klausimą ("Prapiestį persekioja EBSW šešėlis", "Lietuvos žinios", 2007 12 12, Nr. 282/12214; Lietuvos Respublikos Seimo (toliau - ir Seimas) 2007 12 20 posėdis Nr. 46 (367). "Stenogramos", 2008 01 10, Nr. 201). Tokie kaltinimai ne tik žemina mano garbę ir orumą, bet ir kelia abejonių dėl mano tinkamumo eiti užimamas pareigas.

Kartu šie kaltinimai, kadangi esu ne tik Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėjas, bet ir šio teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkas, sudaro prielaidas visuomenei nepasitikėti ne tik manimi, bet ir apskritai Lietuvos Aukščiausiuoju Teismu, Lietuvos Respublikos teismų sistema. Pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją (toliau - Konstitucija) teismai, būdami viena iš valstybės valdžią - teisminę valdžią - įgyvendinančių, teisingumą vykdančių institucijų, turi veikti taip, kad visuomenė jais pasitikėtų. Visuomenės pasitikėjimas teismais yra svarbus demokratinės teisinės valstybės, atviros, teisingos, darnios pilietinės visuomenės elementas, reikšminga teisminės valdžios veiksmingos veiklos sąlyga. Todėl teisėjams keliami ir itin dideli etinio bei moralinio pobūdžio reikalavimai: jų reputacija turi būti nepriekaištinga. Tai, ar teisėjai yra nepriekaištingos reputacijos, tikrinama prieš skiriant juos į pareigas teisės aktų nustatyta tvarka (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1999 12 21, 2001 07 12, 2006 05 09, 2006 11 27, 2007 10 22 nutarimai). Taigi minėtų kaltinimų ištyrimas ir teisingos oficialios informacijos apie juos paskelbimas pirmiausia reikštų viešojo intereso - pasitikėjimo Lietuvos Aukščiausiuoju Teismu - gynimą. Tai - valstybinės reikšmės klausimas.

2. Šie kaltinimai grindžiami viešai žinomomis aplinkybėmis - tuo, kad ėjau Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos - Atkuriamojo Seimo Teisinės sistemos komisijos pirmininko, Lietuvos Respublikos teisingumo ministro (1992-1996 m.) pareigas koncerno EBSW veiklos metu. Šios aplinkybės buvo žinomos mane skiriant 1996 metais Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo teisėju, 2005 metais - Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėju, 2007 metais - šio teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininku. Konstitucija, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymas ir Lietuvos Respublikos teismų įstatymas draudžia skirti į šias pareigas asmenį, kuris nėra nepriekaištingos reputacijos. Taigi tai, kad buvau į šias pareigas paskirtas, reiškia, kad šiame skyrimo procese dalyvavę subjektai - Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininkas, pateikęs mano kandidatūrą į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo teisėjus, Respublikos Prezidentas, pateikęs mane skirti Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėju, šio teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininku, Teisėjų taryba, pritarusi šiam Respublikos Prezidento pasirinkimui, Seimas, paskyręs mane į minėtas pareigas - nusprendė, kad atitinku teisės aktuose įtvirtintą nepriekaištingos reputacijos reikalavimą.

3. Tačiau, nepaisant to, minėti kaltinimai pareikšti ir nesiliauja. 2008 metais prie jų prisidėjo visuomeninė organizacija "Piliečių santalka" ("Piliečių Santalkos laiškas Seimo nariams dėl J.Prapiesčio", www.balsas.lt, 2008 06 30), jos nariai, kiti piliečiai ("EBSW indėlininkams Prapiestis - ne prie širdies", www.alfa.lt, 2008 06 27). Atsižvelgiant į šiuos kaltinimus buvau įvardytas "EBSW šlovės teisingumo ministru" ("Kaip kalbėti apie laisvę "Santaros-Šviesos" suvažiavime?", www.alfa.lt, 2008 07 02), tokiu, kurį "Dujotekanos" ir "Rubikono" draugai laiko savu, artimu žmogumi" ("Kodėl?", "Lietuvos žinios", 2008 06 25). Seimo narys K.Starkevičius net formavo nuomonę, kad 1994 metais įsigyjant butą finansinę pagalbą Gyvenamųjų namų statybos bendrijai - 42, kurios narys buvau, galėjo teikti koncernas EBSW ("Butai nomenklatūrai krizės metu", "Lietuvos žinios", 2008 07 14, Nr. 155/12087; "Kaip Prapiestis gavo butą", www.alfa.lt, 2008 07 14). Ne kartą žiniasklaidoje, pavyzdžiui, "Baltijos televizijos" laidoje "Akistata su Lietuva", 2009 02 11, dalyvaujant Seimo nariams ir nebyliai pritariant, buvo tvirtinama, kad grasinu p. K.Starkevičiui.

4. Šie kaltinimai dažniausiai kartojami aptariant naujojo Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko skyrimą. Pastaruoju metu jie sustiprinami ir šmeižtu apie mano tariamus ryšius su KGB. Šiuo aspektu pažymėtina, kad žurnalistų etikos inspektorius 2009 m. vasario 19 d. sprendimo Nr. SPR-9 konstatavo, kad publikacijoje "V.Greičiaus galva įkainota brangiai" ("Lietuvos žinios", 2008 10 03, Nr. 224/12156) paskleista tikrovės neatitinkanti, mano garbę bei orumą žeminanti informacija (paskelbta ir kitose visuomenės informavimo priemonėse, pavyzdžiui, www.alfa.lt, www.balsas.lt), kad slapta bendradarbiavau su KGB, ir pareikalavo šią informaciją paneigti. Tai rodo, kad bet kokiomis, net su įstatymais prasilenkiančiomis priemonėmis siekiama, kad būtų menkinamas mano - Lietuvos Nepriklausomybės Akto signataro, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėjo, šio teismo skyriaus pirmininko - autoritetas ir pasitikėjimas manimi. Kartu menkinamas mane teikusio skirti į šias pareigas Respublikos Prezidento ir šiam teikimui pritarusios Teisėjų tarybos bei Seimo, paskyrusio mane į šias pareigas, autoritetas.

5. Lietuvos teismuose yra išnagrinėta ar nagrinėjama ne viena baudžiamoji byla, susijusi su koncerno EBSW veikla. Šias bylas pagal proceso dalyvių paduotus skundus ar pareiškimus gali tekti nagrinėti ir Lietuvos Aukščiausiajam Teismui. Tai, kad minėtus kaltinimus Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėjui, šio teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkui, reiškia Seimo narys ir kad šie kaltinimai yra viena iš priežasčių, dėl kurių Seimui nepavyksta išspręsti Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko klausimo, baudžiamųjų bylų, susijusių su koncerno EBSW veikla, proceso dalyviams sudaromos prielaidos tokią situaciją vertinti kaip spaudimą teismui ir, išnagrinėjus šias bylas Lietuvos Aukščiausiajame Teisme, pateikti pareiškimą tarptautinėms teisminėms institucijoms dėl Lietuvos Respublikos įsipareigojimų užtikrinti teisę į nešališką teismą nevykdymo. Todėl itin svarbu, kad šie kaltinimai būtų nedelsiant tinkamai ištirti.

6. Minėtus kaltinimus Seimo narys K.Starkevičius ir kiti juos reiškiantys asmenys motyvuoja Seimo komisijos EBSW veiklai ištirti (toliau - ir Komisija) išvadomis, kurioms pritarta Seimo 2007 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. X-1050. Kaltinimų rimtumo įspūdis sudaromas ir tuo faktu, kad juos reiškiantis K.Starkevičius ėjo Komisijos pirmininko pavaduotojo pareigas. Tačiau Komisijos išvados šių kaltinimų nepagrindžia. Šiose išvadose nėra konstatuota, kad asmeniškai esu atsakingas už sąlygų koncerno EBSW veiklai sudarymą, neišanalizuoti teisingumo ministerijos įgaliojimai, tik esu įvardijamas kaip tuometinės Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys, teisingumo ministras. Dar daugiau, K.Starkevičius yra viešai pareiškęs, kad Komisija apklausė teisinės aplinkos EBSW veiklai kūrimo metu dirbusį teisingumo ministrą, tačiau jis nesistengė tų įvykių prisiminti ("G.Jasaitis: prokurorai politinės korupcijos netirs", www.balsas.lt, 2007 12 06). Iš šio pareiškimo konteksto aišku, kad taip tvirtinama apie mane. Tačiau šis pareiškimas neatitinka tikrovės - Komisijos, dirbusios ne vienus metus, net nebuvau pakviestas. Tai pabrėžiau atsakydamas į minėtus kaltinimus Seimo 2007 12 13 posėdžio metu.

7. Kaltinimai remiasi ir kitais tikrovės neatitinkančiais teiginiais. Komisijos pirmininko pavaduotojas ne kartą tvirtino, kad nėra faktų, jog mano vadovaujama Teisingumo ministerija būtų kada nors nepritarusi teisės aktų, susijusių su privatizavimu, projektams. Tuo tarpu Komisijos išvadų 42-43, 139-140 psl. nurodoma: "Pabrėžtina, kad Teisingumo ministerijos 1992 m. gruodžio 23 d. išvadoje Nr. 01-03-761 "Dėl Lietuvos valstybinio komercinio banko statuto patvirtinimo" buvo atkreiptas dėmesys ir pažymėtina, kad, atsižvelgiant į Komercinių (akcinių) bankų įstatymo 1 straipsnį, valstybinių komercinių bankų statutai Lietuvos banko teikimu tvirtinami Seimo nutarimais. Atskirais atvejais, kai yra Seimo pavedimas, tokių bankų statutus gali tvirtinti Vyriausybė.", "Be to, Teisingumo ministerija 1994 m. sausio 11 d. rašte Nr. 01-05-37/40 Vyriausybei teigė, kad, Teisingumo ministerijos nuomone, Vyriausybė viršijo savo kompetenciją nustatydama išimtinę LVKB akcininkų susirinkimo teisę tvirtinti šio banko statuto pakeitimus ir papildymus, kadangi statutuose patvirtino tokią bankų pagrindinio kapitalo struktūrą, dėl kurios neteko kontrolinio akcijų paketo. Tai prilygintina valstybinių bankų privatizavimui Lietuvos Respublikos įstatymų nenumatytais pagrindais." Taigi Komisija, formuluodama savo išvadas, rėmėsi ir Teisingumo ministerijos pozicija.

Pažymėtina ir tai, kad 1993 metų pabaigoje iš esmės Teisingumo ministerija parengė Ekonominių nusikaltimų prevencijos ir kontrolės programą, kurią Lietuvos Respublikos Vyriausybė patvirtino 1993 m. gruodžio 18 d. nutarimu Nr. 954 patvirtino. Programos tikslas buvo "nustatyti pagrindines problemas, susijusias su ekonominių nusikaltimų kontrole, šių nusikaltimų prevencijos kryptis bei uždavinius, taip pat numatyti priemones šioms problemoms spręsti ir uždaviniams įgyvendinti".

8. Tikėtina, kad tokio minėtų kaltinimų eskalavimo, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo diskreditavimo nebūtų, jei Seimas būtų atsižvelgęs į mano prašymą (pateiktą minėtame Seimo posėdyje svarstant mano paskyrimo į Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininko pareigas klausimą) šiuos kaltinimus išsamiai ištirti.

9. Vienas iš būdų patikrinti man metamų kaltinimų pagrįstumą yra Seimo laikinosios komisijos sudarymas ir pavedimas jai ištirti, be kitų, ir šiuos klausimus:

1) kokie buvo Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos, teisingumo ministro teisiniai įgaliojimai 1992-1996 metais; kokius veiksmus pagal tuo metu galiojusius teisės aktus Lietuvos Respublikos teisingumo ministras privalėjo atlikti, kad užkirstų kelią koncerno EBSW veiklai, jeigu teisingumo ministras neatliko minėtų veiksmų, kokia jo atsakomybė;

2) kurie asmenys rengė įstatymus, reglamentavusius valstybinio turto privatizavimą ir sudariusius prielaidas koncerno EBSW veiklai; kokios valstybės institucijos ir politinės jėgos kuravo šį procesą;

3) kurie valstybės ir savivaldybės pareigūnai, tarnautojai dalyvavo parenkant privatizavimo objektus Kauno ir kitų miestų savivaldybėse, privatizuotus koncerno EBSW ar su juo susijusių asmenų;

4) turėtų būti išanalizuota ir teisėsaugos institucijų surinkta operatyvinė medžiaga, susijusi su baudžiamosiomis bylomis, kuriose kaltinamas buvęs koncerno EBSW prezidentas Gintaras Petrikas (Vilniaus apygardos teismo byla Nr. 1-33-190/2009, Kauno apygardos teismo byla Nr. 1-28-245/2009);

Suprantama, kad, siekiant užtikrinti nešališką minėtos Seimo laikinosios tyrimo komisijos darbą, jos nariai neturėtų būti asmenys, turintys išankstinę nuomonę jai pavedamais tirti klausimais.

10. Kitas būdas patikrinti minėtų kaltinimų pagrįstumą yra galimybė Lietuvos Respublikos Konstituciniame Teisme ištirti, ar Seimo 2005 m. liepos 5 d. nutarimas Nr. X-314 skirti mane Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėju, taip pat Seimo 2007 m. gruodžio 20 d. nutarimas Nr. X-1405 skirti mane šio teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininku neprieštarauja Konstitucijoje įtvirtintam reikalavimui, kad teisėjais būtų skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmenys.

11. Pažymėtina, kad siekiant užtikrinti pasitikėjimą Lietuvos teismų sistema svarbu ištirti ne tik tai, ar atitinku minėtą nepriekaištingos reputacijos reikalavimą, keliamą teisėjui, bet ir minėtų kaltinimų kontekstą. Seimas neturėtų likti abejingas, kai nepagrįstai menkinama jo paskirto pareigūno reputacija bei Seimo sudarytos institucijos - Lietuvos Aukščiausiojo Teismo - kartu ir Seimo autoritetas.

12. Atsižvelgdamas į išdėstytus argumentus ir vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 105 ir 106 straipsniais, Lietuvos Respublikos Seimo statuto 73 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 38 straipsniu,

p r a š a u (pagal kompetenciją):

1) inicijuoti Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios komisijos sudarymą ištirti, ar esu atsakingas už tai, kad buvo sudarytos sąlygos koncerno EBSW veiklai, arba

2) inicijuoti Lietuvos Respublikos Seimo, Seimo narių grupės (ne mažesnės kaip 1/5 visų Seimo narių) arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės kreipimąsi į Lietuvos Respublikos Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar Lietuvos Respublikos Seimo 2005 m. liepos 5 d. nutarimas Nr. X-314 skirti Joną Prapiestį Lietuvos Aukščiausiojo Teismo teisėju, taip pat Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. gruodžio 20 d. nutarimas Nr. X-1405 skirti Joną Prapiestį Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininku neprieštarauja Konstitucijoje įtvirtintam reikalavimui, kad teisėjais būtų skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmenys.

Aukščiausiojo Teismo Baudžiamųjų bylų skyriaus pirmininkas Jonas Prapiestis

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"