TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Giliavandenio uosto ir kitų projektų seklumos

2013 05 29 8:08

Kiekvieną savaitę Lietuvą pasiekia žinios apie aplinkinių valstybių ketinimus, siekius, planuojamus vykdyti ar jau vykdomus strateginius projektus. Visų šių projektų tikslas - didinti valstybių konkurencingumą, stiprinti ekonomiką artimiausiais metais ir dešimtmečiais.

Viena pastarųjų žinių - Rusija Kaliningrado srityje statys giliavandenį uostą. Neužšąlantis giliavandenis uostas jau nuo 2020-ųjų leistų priimti didelių gabaritų krovininius laivus ir taip konkuruoti su kitais Baltijos šalių uostais.

Tokia žinia turėtų mobilizuoti Lietuvą stiprinti savo jūrų uostą, kad šis, bėgant metams, neprarastų konkurencingumo, uždirbtų pajamų ir privačioms kompanijoms, ir Lietuvai. Kita vertus, Lietuvoje tikrai nėra paslaptis, kad visuose aplinkinių valstybių jūrų uostuose vyksta intensyvi statyba, kurią skatina didėjanti konkurencija krovinių vežimo rinkoje. Žinia, kad Lietuvos pašonėje Rusija ketina statyti giliavandenį uostą, tikrai neturėjo būti kaip perkūnas iš giedro dangaus.

Dar prieš dešimtmetį Klaipėdos uosto plėtros galimybes įvertinę Japonijos specialistai parengtoje studijoje siūlė statyti giliavandenį uostą. Didesni ar mažesni bandymai įsiūbuoti projektą ir nutraukti jį nuo "seklumos" iki šiol buvo nesėkmingi. Vyksta diskusijos, dabar - kur tą giliavandenį uostą statyti. Priežasčių, kodėl dabar Lietuvai nereikia giliavandenio uosto, galima išgirsti daug: po dar nepasibaigusios krizės šalis yra nepasirengusi vykdyti tokio projekto; šiandien tai daryti nėra prasmės; dar neišnaudotos visos Klaipėdos jūrų uosto galimybės; per didelė rizika - o jei vėl ateis krizė ir krovinių sumažės, ir t. t.

Bet gal yra bent viena priežastis, kodėl jau dabar reikėtų statyti giliavandenį uostą?

Yra. Ir ne viena.

Pirma, Klaipėdos giliavandenis uostas būtų šiauriausias neužšąlantis Baltijos jūros uostas ir galėtų tapti didžiulio krovinių srauto vartais Rytų-Vakarų arba Vakarų-Rytų kryptimis. Antra, Europos Komisija jau yra sutikusi, kad transeuropinio geležinkelio "Rail Baltica" europinė vėžė būtų nutiesta į Klaipėdos jūrų uostą. Tai dar labiau sustiprintų galimybę Lietuvai padidinti krovinių srautus per Klaipėdos jūrų uostą, stiprintų Lietuvos, jūrinės valstybės, padėtį pasaulio jūrinėje rinkoje. Trečia, tokie projektai vykdomi ne vienus metus. Akivaizdu, kad ko nepradėsime šiandien, to nebepadarysime rytoj. Klaipėdos uoste krovinių srautas kasmet didėja. Jei tendencijos išliks, realu, kad jau 2020-aisiais, o gal ir anksčiau, Klaipėdos uostas nebepajėgs sureguliuoti viso krovinių srauto. Tuomet statyti giliavandenį uostą bus per vėlu.

Lietuvai trūkstamas papildomas pajamas gali užtikrinti tik nauji strateginiai objektai ir projektai, kurie sudaro sąlygas plėtoti konkurencingą gamybą ir teikti tarptautinius reikalavimus atitinkančias paslaugas. Jei šiandien nepriimsime svarbių sprendimų, už mus sprendimus priims (ir priima) kitos valstybės. Jos kurs naujas darbo vietas, kels pragyvenimo lygį, mažins socialinę atskirtį. Juk principas aiškus: laimi tie, kurie gamina ir neatiduoda rinkų savo konkurentams. Tie, kurie negamina, perka prekes ir paslaugas už kainą, kurią pasiūlo pardavėjas. Ir dažniausiai permoka. Bet pirmiausia - norint pirkti reikia turėti pinigų.

Natūralu, kad sprendimai dėl strateginių didžiulės apimties projektų nepriimami per vieną dieną. Vis dėlto gal jau atėjo metas kirpti, o ne vien matuoti ir matuoti? Kad neatsitiktų kaip su Visagino atomine - dar vienu ant diskusijų ir interesų seklumos užplaukusiu strateginiu projektu, kuriam neseniai skirtas taiklus Estijos prezidento Toomo Hendriko Ilveso pastebėjimas: "Tai trunka jau daugiau nei septynerius metus, o nieko nepadaryta."

Lietuvoje diskusijos dėl giliavandenio uosto statybos vyksta jau antrą dešimtmetį.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"