Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
KOMENTARAI

Hamleto klausimas akademiniams kurmiams

 
2017 05 21 15:40

Šiandien praktiškai visose Lietuvos aukštosiose mokyklose skamba hamletiškas klausimas „būti ar nebūti?“. Regis, didžioji akademinio pasaulio dalis pripažįsta, kad permainos būtinos, tačiau išlieka kankinantis klausimas – ar pasiūlyta pertvarkos schema iš tiesų pagerins studijų kokybę? 

Tuo labiau, kad puikiai matome situacija, kai visų universitetų rektoriai tempia antklodę į save, kalbama apie pinigus, pastatus ir nejučia iš diskusijų pradingsta esminis klausimas – kas šiandien trukdo universitetams suteikti visiems studentams kokybiškas studijas, įtraukti į mokslinius tyrimus, ugdyti ne tik profesines, bet ir pilietines kompetencijas, būti tikra naujosios inteligentijos kalve? O gal aš naiviai klystu ir, kaip tvirtino Leonidas Donskis, mes jau kuris laikas gyvename po-akademiniame pasaulyje, kuriame univeristetai tėra konformistų, išmokytų vykdyti profesines komandas, fabrikai? Tokiu atveju natūralu, kad vieninteliu vertu dėmesiu klausimu būtų tai kaip mažiausiomis sąnaudomis „pagaminti“ maksimalų kiekį „medžiagos“ darbo rinkai?

Visgi, kaip dėstytojas, jaučiu pareigą kovoti su cinizmu ir vis dar tikiu, kad būtent švietimo sistema šių laikų pasaulyje yra svarbiausia kiekvienos valstybės stiprybės ar vidinio chaoso versmė. Man neatrodo itin svarbu, prie kurio universiteto prisijungs Lietuvos edukologijos universitetas. Kur kas svarbiau kelti klausimą – kokių mokytojų mes norime ateityje ir ką turime padaryti, idant mūsų švietimo sistema sugebėtų tokius svajonių mokytojus parengti?

Pažįstu ne vieną puikų dėstytoją, kuris dirba dabartiniame LEU, tačiau, mano galva, būsimų pedagogų rengime būtinos rimtos permainos. Neturiu tikslios statistikos, koks nuošimtis LEU absolventų tampa mokytojais. Tačiau žinau, kad nemaža dalis abiturientų į šį universitetą stoja,nes lengviau įstoti, o ne dėl to, kad svajoja dirbti su vaikais. Ar ne prasmingiau būtų, jei jaunuoliai pirmiausia gilintųsi į kurią nors sritį ir, baigę bakalauro studijas, ir jaučiantys pašaukimą būti mokytojais galėtų baigti specialias pedagogines magistro studijas? Nėra svarbu, kaip vadinsis universitetas ar universitetai, kurie teiks tokias studijas, svarbiausia, kad į mokyklas ateitų motyvuoti, kūrybiški ir savo darbą mylintys pedagogai.

Pripažinkime, kad nemaža dalis šiandien kylančių aukštojo mokslo problem šaknimis siekia bendrojo lavinimo mokyklas. Tenka dėstyti ir daug bendrauti su pirmakursiais studentais. Dauguma jų puikūs ir talentingi jaunuoliai, tačiau keistai įgąsdinti savarankiškai ir kūrybiškai mąstyti. Sunkiausia užduotimi tampa ne kurso medžiagos išdėstymas, bet kritinio mąstymo „reanimavimas“. Šiuo atveju tikrai nenoriu mėtyti akmenų į pedagogų daržą, nes ir mokytojai tampa testų-ataskaitų-ruošimo egzaminams sistemos aukos. Keisdami pedagogų ruošimo tvarką, privalome keisti ir mokytojo profesijos vaizdinį visuomenėje. Mokytojas turi būti lyderis, kūrybinga asmenybė, mokinius mokanti ne tik žodžiais, bet ir laikysena. Tai reiškia, kad Švietimo ir mokslo ministerija turi nustoti būti kontolės institucija ir instrukcijų gaminimo staklėmis. Beje, čia dar tenka atsakyti į klausimą – kas pirmiau – višta ar kiaušinis? – nes ministerijos pareigūnai tvirtina, jog pirmiausia mokytojai turi įrodyti, kad yra verti pasitikėjimo, o mokytojai piktinasi, kad jaučiasi įsprausta į rėmus, kurie neleidžia atsiskleisti jų kūrybiškumui.

Nėra blogai, kad skamba hamletiškas „būti– ar nebūti“, permainų, dar kartą kartoju, verkiant reikia. Tik apmaudu tai, kaip jos svarstomos ir kokie klausimai keliami. Ar rektorių ir reformos sumanytojų diskusija jums primena „tautos žiedo“, inteligentijos dialogą apie tautos ateitį ir universiteto misija vartotojiška virtusia visuomenėje? Man tai veikiau panašu į sceną iš animacinio filmo „Coliukė“, kai susirinkę kurmiai nusprendžia paskaičiuoti.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"