TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Ir B.Lubiui Lietuvos kainos per didelės

2010 09 27 0:00

Žinios apie numatomą maisto kainų kėlimą kelia nerimą ir pasipiktinimą. Ūkio ministras Dainius Kreivys teigia, esą maisto kainas pastaruoju metu didina ne gamintojai, o prekybininkai. Premjeras Andrius Kubilius sakė nematąs objektyvių priežasčių joms kelti, jis ketina šiuo klausimu tartis su Konkurencijos taryba.

Aukštos kainos nėra paslaptis. Jos neatsirado vakar, su jomis susiduria ir vargingieji, ir turtingieji. Prieš savaitę Pramonininkų konfederacijos pirmininkas Bronislovas Lubys interviu sakė: "Užsienyje drabužiai kainuoja pigiau, ir aš kostiumus perkuosi užsienyje. Nesu didelis parduotuvių mėgėjas, o gal man tiesiog nepasisekdavo, bet kai bandydavau lyginti, vis tiek išeidavo, kad Vakaruose drabužiai pigesni nei Lietuvoje."

Ne tik drabužiai Lietuvoje brangesni. Gerokai daugiau kainuoja kompiuteriai, fotoaparatai, televizoriai ir kiti elektronikos gaminiai. Brangiau mokame už daugelį maisto produktų. Iš patirties žinau, kad Vokietijoje galima pigiau nusipirkti alaus, vyno, šokolado, traškučių, bandelių ir kitų man skanių, nors ir nelabai sveikų produktų. Ir visa tai normaliose maisto prekių parduotuvėse. Vokiečiai gali džiaugtis ir itin mažomis kainomis maistu prekiaujančiais prekybos tinklais "Aldi", "Lidl" ar "Penny Markt". Amerikoje "Walmart", "Kmart"' ir "Target" sėkmingai pardavinėja prekes mažesnėmis kainomis.

Pigiosiose Vokietijos parduotuvėse ribotas prekių asortimentas, prekės nėra itin patraukliai ar tvarkingai eksponuojamos, dažnai nėra šviežios mėsos, daržovių ar vaisių. Pardavėjų ir salės darbuotojų nedaug, eilės prie kasų ilgos, laiko sugaišti daugiau negu paprastoje parduotuvėje. Bet kainos ketvirtadaliu, kartais net perpus mažesnės. Ne mažiau svarbu ir tai, kad savo buvimu šie tinklai užtikrina konkurenciją, priverčia kitas parduotuves mažinti kainas arba bent jų nekelti.

Apklausos rodo, kad Vokietijoje beveik 45 proc. maisto prekių parduodama pigių parduotuvių tinkluose. Vokiečiai ypač taupūs, tad labiausiai pasikliauja jų paslaugomis. Pigių parduotuvių populiarumas didėja ir kitose Vakarų Europos šalyse, jos jau užkariavo apie penktadalį rinkos.

Paprastai mažiau išsivysčiusiose valstybėse gyvenimas yra pigesnis. Taip ir turi būti, nes žmonės turi pragyventi iš mažesnių algų. Lietuvoje kainos neturėtų būti tokios aukštos, kokios yra dabar. Darbininkų ir tarnautojų atlyginimai Lietuvoje maždaug tris kartus mažesni negu Vakarų Europos vidurkis, patalpos pigesnės, nors tai šiek tiek atsveria brangesnis šildymas. Transporto sąnaudos irgi didesnės, bet jos neturi lemiamo vaidmens nustatant kainas.

B.Lubys nurodė dvi aukštų kainų priežastis. Pirma, konkurencijos stoka: "Kai trūksta konkurencijos, kainos užkeliamos." Antra, verslininkų nuostata, kad geriau parduoti vieną produktą didele kaina, užuot daug prekių mažesne kaina. "Achema" parduoda daug prekių žema kaina, nes turi daug varžovų tarptautinėje rinkoje.

Sunku ginčytis su B.Lubio pastabomis. Lietuvoje konkurencijos tikrai mažai - ir ne tik egzotiškose srityse. Maisto produktų kainos visose parduotuvėse labai panašios, lyg egzistuotų tylus sąmokslas tarp mažmeninės prekybos tinklų ir tiekėjų. "Norfoje" kainos lyg ir mažesnės, dabar ir "Cento." Bet man nesuprantama, kodėl Lietuvoje nėra kokio nors "Aldi" ar "Lidl" atitikmens, pigių maisto produktų parduotuvių tinklo. Pigių maisto produktų paklausa būtų milžiniška, klientų eilės begalinės. Iš pradžių tokioms parduotuvėms nebūtų lengva įsitvirtinti. Bet jei pigių prekių tinklai galėjo užkariauti didelę Vokietijos mažmeninės prekybos dalį, jie turėtų sulaukti panašios, gal net didesnės sėkmės Lietuvoje.

Nežinau, kodėl susiklostė dabartinė padėtis. Gal Lietuvos verslininkams tiesiog trūksta vaizduotės ir iniciatyvos. Sunku tikėti, kad "Maximos" kūrėjai buvo unikalūs. Stebina ir tai, kad nė vienas iš egzistuojančių gigantų nemėgino keisti savo profilio, nesiekė išplėtoti pigesnių parduotuvių tinklo. Gal didžiuosius prekybininkus tenkina dabartinė padėtis, tad ir atsirado neoficialus kartelis - mes nemažinsime savo kainų, jei jūs nemažinsite savo.

Jau prieš metus Vyriausybė, nors ir ne vieningai, reiškė susirūpinimą dėl prekybos tinklų dominavimo. Buvo priimtas Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymas, jis įsigaliojo šių metų balandžio mėnesį. Nežinau, kiek uoliai buvo stengiamasi įgyvendinti įstatymo nuostatas. Reikia viltis, kad ažiotažas dėl galimo maisto kainų šoktelėjimo pabudins iš snaudulio Konkurencijos tarybą ir teisėsaugos organus.

B.Lubys turbūt neklysta darydamas užuominą, kad daugelis verslininkų užkelia kainas tikėdamiesi daugiau uždirbti tokiu būdu, o ne parduodami daugiau prekių mažesne kaina. B.Lubys nėra vienintelis pasiturintis žmogus, kuris perka savo kostiumus užsienyje. Kai dirbau Prahoje, kai kurie kolegos reguliariai keliaudavo į Vokietiją apsipirkti. Neabejoju, kad ir užsienyje atostogaujantys žmonės pasinaudoja šia proga. Vadinasi, neprotinga verslininkų kainodara atbaido nemažai pirkėjų, dalis jų keliauja į Lenkiją ar Baltarusiją pirkti pigesnių prekių.

Vakaruose didelės bendrovės samdo ekonomistus, kurie nustato tinkamiausią kurios nors prekės kainą. Jei Lietuvos verslininkai negeba to daryti, gal valdžios ekonomistai galėtų atlikti atitinkamus tyrimus ir parodyti verslininkams, kiek daugiau prekių jie galėtų parduoti atitinkamai sumažinę kainas. Tai būtų meduolis, bet reikia neužmiršti lazdos.

Alfa.lt

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"