TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Jūrinės promilės

2016 01 07 6:00

Jau daug kas išdėstė savo nuomonę apie Vidaus reikalų ministerijos įregistruotą Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisą, kuria norima įvesti 0 promilių alkoholio kiekio kraujyje rodiklį visiems vairuotojams. Seime ir visuomenėje diskusijų šiuo klausimu dar tikrai bus.

Pasaulyje dėl promilių taikoma įvairi praktika. Bet kai kuriais atvejais net griežčiausi reikalavimai nepasiekia žmogaus sąmonės gelmių ir nesulaiko potraukių, nes gėrimo ar kitokio svaiginimosi yda jau tūkstančius metų yra civilizacijos dalis. Islamiškame Afganistane, kaip rodo Pasaulio sveikatos organizacijos skaičiavimai, suvartojama mažiausiai alkoholio, tačiau ten dešimtadalis gyventojų – narkomanai. O amžiną stresą dėl socialinio nesaugumo patiriantys lietuviai (kartu su moldavais, baltarusiais, rusais) priskiriami prie labiausiai geriančių tautų.

Nukreipkime žvilgsnį nuo sausumos prie jūros. Burlaiviai su triumuose teliūskuojančiomis romo, viskio ar vyno statinėmis, ilgose kelionėse jūrininkus gelbėjusiomis nuo ligų ir įtampos, – toks knygose ir filmuose sukurtas vaizdinys paremtas istorinėmis tradicijomis, kurių atsikratyti net šiuolaikinėje elektroninės navigacijos eroje nelengva. Kai jūrininkų artimieji prie šventinio stalo kelia tostą už tuos, kurie jūroje, esantieji laivuose dažnai nuo streso prieš budėjimą gelbstisi stikliuko ritualu.

Tarptautinių jūrinių organizacijų duomenimis, laivuose toli nuo namų 2016 metus pasaulyje pasitiko 780 tūkst. jūrininkų. Visos laivybos kompanijos jūrininkams taiko blaivybės darbo metu reikalavimą. Tačiau pirmąją šių metų dieną informaciniais kanalais pasklidusi žinia apie Danijoje sulaikytą girtą rusų laivo „Ivan Bobrov“ įgulą – jokia sensacija. Atvejis išskirtinis tik tuo, kad šįkart Helsingioro uoste saugios laivybos inspektorių pastebėtas „pavojingai manevruojantis“ laivas (tokia sulaikymo priežastis) plaukė Naujųjų metų rytą, taures solidariai buvo pakilnoję visi 9 komandos nariai, į areštinę uždaryti kapitonas, jo padėjėjas ir vyr. mechanikas.

Faktas, kad sulaikyti išgėrę rusai, – vakariečiams itin pikantiška detalė, patvirtinanti nuolat kinematografo tiražuojamą slavo, nesiskiriančio su buteliu vodkos, stereotipą. Tačiau geria ir kitų šalių jūrininkai, tik informacija apie rusus dažnesnė, nes susijusi su gausiu šalies laivų ir jūrininkų skaičiumi. Naujausiais „Lloyd List“ duomenimis, Rusija šiuo metu turi per 5 tūkst. laivų, tik 200 laivų mažiau nei didžiausią laivyną valdanti Graikija, tiesa, pagal laivų tonažą ši šalis Rusiją lenkia 30 kartų. Rusijos jūrinės profsąjungos vienija 70 tūkst. žmonių, pagal jūrininkų skaičių rusai yra bene ketvirti po kinų, filipiniečių ir indų.

2015 metais didžiausią prekinio laivo avariją Šiaurės Europoje sukėlęs kapitonas, kuris buvo apsvaigęs nuo romo, taip pat rusas. Vasario 18 dieną danų įmonės „Lysblink Seaways“ laivas, iš Belfasto į Norvegijos Skogno miestelį gabenęs popieriaus krovinį, vakarinėje Škotijos pakrantėje užplaukė ant akmenų ir buvo sugadintas nepataisomai. Patikrinus girtumą, kapitono kraujyje rasta 2,71 promilės alkoholio.

Danijos tarnybos nurodo, kad šalies teritoriniuose vandenyse, kurie yra Šiaurės ir Baltijos jūras jungiantis koridorius, per pastaruosius dvejus metus buvo sulaikyta 10 alkoholio vartojusių kapitonų: olandų, lenkų, rusų ir ukrainiečių. Laivų kapitonų niekas specialiai netikrina ir masinių reidų, kaip automobilių keliuose, nerengia, girtumo atvejai išlenda į paviršių tik tuomet, kai pareigūnams kyla įtarimų dėl keisto laivo manevravimo, įvykus incidentams ar gavus skundą.

Apie neblaivius jūrininkus praneša ir kitų valstybių tarnybos. Antai Jungtinės Karalystės Liverpulio teismas pernai liepą tūkstančių svarų bauda nubaudė naftos tanklaivio kapitoną italą. Nuo jo sklindantis kvapas įtarimų sukėlė locmanui, lydinčiam laivą iš Mersisaido uosto dokų. Teisme paskelbta, kad alkoholio kiekis kapitono kraujyje dvigubai viršijo leistiną ribą, kuri yra 0,8 promilės.

Apie lietuvių laivų karininkų girtumą žinių krante sulaukiame retai, nes jų pasaulio laivyne yra nedaug – vos keli šimtai iš daugiau kaip 6 tūkst. į jūrą plaukiančių Lietuvos piliečių. Pastarąjį kartą tarptautinis incidentas užfiksuotas 2010 metais taip pat Danijos vandenyse, kai žvejybos laivas „Rytas“, gabenantis 18 tonų kilkių, užplaukė ant seklumos. Danai išsiaiškino, kad taip nutiko ne dėl rūko, o dėl įkaušusio kapitono veiksmų. Už tai laivo savininkui teko sumokėti maždaug 20 tūkst., skaičiuojant litais, baudą. Dar vienas nemalonus žvejų bendruomenei atvejis nutiko 2012 metais, kai Klaipėdos uosto prieigose susidūrė du laivai. Avarijos kaltininkui kapitonui krante nustatytas 2,71 promilės girtumas.

Ne veltui liaudies išmintis byloja: šaukštas deguto pagadina statinę medaus. Pamąstymus apie jūrininkų promiles pravartu užbaigti juodojo humoro gaida: kuo mažiau laivų, tuo mažiau skandalų dėl alkoholio. Gal kas prisimena, kai dėl girtų laivavedžių 2007 metais Vokietijoje buvo sulaikytas Lietuvos jūrų laivininkystės motorlaivis, plaukęs iš Belgijos į Estiją Kylio kanalu? Į laivą įlipęs locmanas pastebėjo apgirtusius žmones ir iškvietė vandens policiją. Lietuvos laivo kapitono kraujyje buvo rasta 2,03 promilės, o mechaniko – 2,94 promilės alkoholio. Net aiškiai žinodami, kad laive atsiras svetimų akių, vyrai elgėsi drąsiai – atpalaidavo moralinius varžtus. Neatmestina prielaida, kad tokio elgesio akstinu buvo įmonėje padažnėję finansiniai nesklandumai aprūpinant laivus būtinomis techninėmis priemonėmis, dėl ko inspektoriai juos sulaikydavo užsienio uostuose, iš to kilusi darbuotojų nepagarba įmonei ir profesijai. Tuometis bendrovės vadovas, komentuodamas įvykį, vietos laikraščiui atviravo, kad jeigu jam reikėtų atleisti iš darbo visus išgeriančius jūrininkus, laivuose liktų galbūt tik po du žmones. Greitai tokios gėdos ir rūpesčių valstybės kontroliuojamai įmonei patirti nereikės, nes Lietuvos jūrų laivininkystei iškelta bankroto byla. Mažai tikėtina, kad kreditoriams atitekę 5 laivai ilgai užsibus Lietuvos jūrų laivų registre, kuriame dar prieš mėnesį fiksuoti 107 laivai, iš jų prekinių – 44, žvejybos – 46. Per praėjusius 5 metus iš jūrų laivų sąrašo išbraukta beveik 30 jūrų laivų, naujų įrašų – vos vienas kitas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"