TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Kiek kainuoja politiko prestižas?

2011 06 16 0:00

Lietuvoje įsigali paprotys - žmogaus prestižą matuoti pinigais. Kuo žmogus jų daugiau turi, tuo jis vertesnis didesnės pagarbos, nesvarbu, kaip tie pinigai įgyti. Dar gražiau, kai jis iš TV ekranų demonstruoja savo prabangą. Tokius žmones reikia rinkti į Seimą. Jeigu pretendentas savo turtais dar negali pasigirti, jį išrinkus reikia mokėti tokį atlyginimą, kad jis taptų lietuviškos aukštuomenės nariu.

Tiesiog smagu žvilgčioti į buvusį Konstitucinio Teismo (KT) teisėją Egidijų Kūrį, jis savo kalambūrais pralenkė ministrą Eligijų Masiulį, pareiškusį, kad tik bepročiai ar vagys gali dirbti už mažesnę negu penkių tūkstančių litų algą. Dabar Seimo nario atlyginimas gerokai didesnis už ministro nurodytą sumą. Tačiau E.Kūris mano, kad už tokius pinigus negali dirbti normalus žmogus (bet į Seimą norinčiųjų patekti ir dabar nestokoja). Ar mūsų teismai pradėjo geriau dirbti? Toliau E.Kūris postringauja, esą Seimo nariui nebūtina kompetencija (tam jis turi turėti gerai mokamus kvalifikuotus padėjėjus). Tad dėl ko žmogus stengiasi patekti į Seimą? Dėl gero atlyginimo? Mūsų terpėje nėra jis jau toks mažas.

Politikui nebūtina turėti aukštojo mokslo diplomo, bet erudicija būtina. Į politiką vieni eina dėl galimybės įgyvendinti savo idėjas, kiti - dėl garbės (žinomumo), treti - dėl valdžios, o dėl pinigų siekiama įsitvirtinti versle.

Demokratinės visuomenės garantas - daugpartinė sistema. Partijos atstovauja piliečių interesų grupėms. Deja, to nepajėgus suprasti buvęs KT pirmininkas. Kaip kitaip paaiškinsi E.Kūrio siekį depolitizuoti Seimą - neleisti Seimo narių padėjėjams užsiimti partine veikla. Priimti E.Kūrio pasiūlymus reikštų galutinai paversti Seimą marionečių žaidimo aikštele.

Būdamas KT pirmininku E.Kūris siekė apriboti Seimo veiklą. Prisiminkime jo norą ištraukti iš Seimo kontrolės Valstybės saugumo departamentą. Atrodytų, pagrindinė KT veikla - kaip įmanoma išsaugoti teisėjų atlyginimų viršenybę kitų darbuotojų atžvilgiu. Taip KT tampa privilegijų įteisinimo institutu.

Kaip buvęs Lietuvos Respublikos Konstitucijos rengimo komisijos narys, kuriam nekilo nė menkiausios abejonės dėl KT reikalingumo, nemaniau, kad taip žemai galima kristi. Ir tai atsitiko KT pirmininkaujant E.Kūriui. Teisininkui turi rūpėti įstatymų raidė. Tuo metu E.Kūris, analizuodamas prezidento Rolando Pakso veiksmus, išrado naują terminą "konstitucijos dvasia", pagal kurią R.Paksui iki gyvos galvos buvo atimta teisė dalyvauti rinkimuose. Norėčiau, kad išminčiai iš KT teismo nurodytų Konstitucijos straipsnį, kuriuo remiantis buvo priimtas šis sprendimas (ne dėl apkaltos, o dėl neterminuoto R.Pakso teisių suvaržymo). Pastarasis išaiškinimas - burbulų pūtimas.

Paradoksas ar ne: R.Paksas gali atstovuti Lietuvai Europos Parlamente, o mūsų Seime - ne. Nekvestionuoju apkaltos pagrįstumo. Tačiau anksčiau niekada negirdėjau "įstatymo dvasios" termino iš teisininkų lūpų (jis gali skambėti filosofų, poetų, rašytojų raštuose bei kalbose). Europos Žmogaus Teisių Teismas į tai atkreipė dėmesį. Negi ir toliau norime būti juokingi?

Suklysti gali kiekvienas: garbingas žmogus taiso savo nuklydimus, negarbingas ir toliau skendi dūmuose. Tai turėtų padaryti ir KT, suradęs atitinkamą formuluotę: pavyzdžiui, paaiškėjus naujoms aplinkybėms. Norėčiau iš E.Kūrio išgirsti: ar pasitaikė atvejų, kad teismai peržiūrėtų savo ankstesnę nutartį, nors ir buvo užrašyta "nuosprendis galutinis ir neskundžiamas"?

Siūloma keisti Konstituciją. Kokį straipsnį? Gal 107-ąjį, pasakant, kad KT sprendimai nėra galutiniai? Yra kitas variantas: iš esmės peržvelgti visą VIII skirsnį "Konstitucinis Teismas". Kito kelio nematau, nes dabar šis teismas aiškiai viršija savo įgaliojimus ir vėl siūlo įmurdyti Seimą į naują liūną? Kaip galima keisti, nežinant ką? Juk siūlytojai neteikia jokio konkretaus pasiūlymo, tik abstrakčiai gražbyliauja. Konstitucijos keitimas - ne juokų darbas. Net konservatorius Stasys Šedbaras pastebėjo, kad R.Pakso problema išsprendžiama ir nepakeitus Konstitucijos.

Seimas ruošiasi svarstyti savo statuto pataisas. Siūlyčiau ir čia: ne išradinėti dviratį, o paimti bet kurios Skandinavijos šalies parlamento statutą ir tiesiog jį peržvelgti... Galima Vokietijos ar Austrijos.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"