TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Korupcijos žabojimas

2008 02 29 0:00

Per keliolika nepriklausomybės metų Lietuva sukūrė vieną didžiausių Europoje (atsižvelgiant į gyventojų skaičių) kovos su korupcija mechanizmą. Tačiau laimėjimai kol kas nėra nei didžiausi, nei itin didėjantys.

Lietuva turi vieną unikaliausių Europoje, ir ne tik joje, operatyvinę kovos su korupcija Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT). Esame vieni iš lyderių nacionalinių kovos su korupcija strategijų kūrimo ir kai kurių įstatymų leidimo srityje. Į kovą įtrauktos beveik visos valstybinės žinybos. Prisidėti kviečiama visa visuomenė. Nėra Lietuvoje tokio Dievo užmiršto kampelio, kurio kovos su korupcija kovotojai nebūtų pastebėję, neįtraukę į kokius nors antikorupcinius planus ar kitos rūšies dokumentus.

Apie negerėjančius laimėjimus

Pagal "Transparancy International" korupcijos suvokimo indeksą Lietuvoje jau šešti metai situacija nesikeičia. Lietuvos reitingas - 4,8 (maksimalus reitingas - 10).

Pagal pasaulio banko pasipriešinimo korupcijai indeksą, Lietuva (59,7) gerokai atsilieka nuo Estijos (80,5), taip pat ir nuo Latvijos (66,4). Aukščiausią reitingą turi Suomija - 100. Analitikai pažymi, kad prieš dešimtį metų Pabaltijo šalių reitingai iš principo buvo vienodi. Kaip rodo sociologinės apklausos, 85 proc. gyventojų ir 78 proc. įmonių vadovų mano, kad kyšiai padeda išspręsti problemas.

Programa korupcijai pažaboti

Esminis dokumentas, į vieną visumą jungiantis visus kovotojus ir visas kovotojų pastangas, yra 2002 metais Seimo patvirtinta nacionalinė kovos su korupcija programa. Jos parengimą pinigais ir ekspertais parėmė Europos Sąjunga. Programa kainavo apie 9 mln. litų. Ją sudaro dvi dalys. Pirmoji - kovos ideologija. Antroji - ideologijos įgyvendinimo priemonių planas. Šiuo metu atsisakoma dalies 2002 metų programoje pateiktos ideologijos. Manoma, kad jos esama per daug.

Priemonių planas karts nuo karto keičiamas. 2006 metais buvo patvirtintas antras planas. Šiuo metu baigiamas trečias, 2008-2009 metams skirtas planas. Nors jis šiek tiek vėluoja, bet tai nereiškia, kad kova sustabdyta.

Plano rengimo schema yra daugmaž tokia. STT įvairių žinybų paklausia, ką jos ar kitos galėtų padaryti, kad korupcija būtų pažabota. Žinybos pasiūlo priemonių. Jei siūlymų būna mažai, STT užklausia dar kartą. Ir dar kartą. Po to priemonės specialioje darbo grupėje apsvarstomos, sugrupuojamos, Vyriausybėje aprobuojamos - projektas baigtas. Jis atiduodamas Seimui patvirtinti. Pirmajame plane buvo beveik 100 priemonių, antrajame - apie 70, dabartiniame projekte - apie 65. Planą vykdo bene 100 įvairių institucijų. Tačiau pagrindinis krūvis tenka daugmaž dvidešimčiai žinybų, kurios pasiūlė daugiausia priemonių. Vykdant ir sudarant planą kyla problemų. Pirmoji jų - nacionalinės reikšmės planas prastai vykdomas.

Apie nevykdomas priemones

Praėjusią vasarą Seimo antikorupcinės komisijos pirmininkas pažymėjo, kad kovos su korupcija planas vykdomas tik 52 procentais. Žinia nesukėlė sąmyšio nei valdžios sluoksniuose, nei tarp specialistų. Tarsi taip ir turėtų būti. Kas atsitinka su neįvykdytom priemonėm. Dalis jų nugrimzta į užmarštį, kitos bent iš dalies įvykdomos, kai kurios perkeliamos į naują planą.

Parengti tarnautojų etikos kodeksą buvo numatyta 2002 metų plane. Po to - 2006 metų plane. Į naująjį planą vėl įrašytas etikos kodeksas. Lobistų etikos kodekso parengimas taip pat keliauja per tris planus. Nusikalstamu būdu įgyto turto konfiskavimo teisines problemas buvo numatyta išspręsti praėjusiame plane. Dabar tai numatyta padaryti naujajame. Sukurti nacionalinės kovos su korupcija programos interneto svetainę irgi buvo numatyta anksčiau, ir dabar numatoma tas pats. Viešųjų pirkimų įstatymų tobulinimai numatyti visuose trijuose planuose. Problema ne tiek amžiname tobulinime, o kuria kryptimi tobulinama. Praėjusiame plane buvo numatyta parengti koncepcijos projektą dėl viešųjų pirkimų centralizavimo valstybės mastu. Naujojoje programoje numatyta pateikti viešųjų pirkimų ateities viziją. O kur dingo centralizavimo koncepcija.

Apie nereikalingas priemones

Planuose dažnai pasitaiko beverčių, specialiai planui sugalvotų priemonių. Pavyzdžiui, priėmus teisės aktus užtikrinti jų įgyvendinimą. Vadinasi, jei nebūtų plano, tai priimtų teisės aktų nereikėtų vykdyti. Būdinga ir tokia priemonė - priėmus įstatymą parengti lydimuosius teisės aktus, atitinkamas metodikas ir panašiai. Tačiau ir be plano tai privalu padaryti. Praėjusiame plane gausu priemonių, kurios skambėjo maždaug taip: išanalizuoti situaciją ir prireikus parengti teisės aktų pataisas. Bet pradėjus analizuoti dažnai pasirodo, kad nieko nereikia, todėl teisės aktų pataisos nebereikalingos.

Apie priemones iš kitur

Planuose esama priemonių, atkeliavusių iš kitų programų. Projekte numatyta Valstybinėje mokesčių inspekcijoje "plėsti elektroninio deklaravimo sistemą". Tačiau ten elektroninio deklaravimo darbai nebe pirmi metai sėkmingai vyksta pagal kitas programas. Projekte numatoma parengti organizuoto nusikalstamumo kontrolės įstatymo pakeitimo projektą - irgi priemonė iš kitur. Planuojama įdiegti vadinamojo vieno langelio principą vienoje įstaigoje. Bet tokių langelių numatomi atidaryti ir kitose vyriausybės programose. Dauguma jų jau turėjo būti atidaryti pernai.

Apie nerealius tikslus

Iš pradžių žinybos siūlydavo tokių priemonių, kurios, anot plano rengėjų, neturėjo ryšio su korupcija arba tas ryšys būdavo sunkiai nuspėjamas. Tada plano rengėjai paprašė paaiškinti raštu, kokio tikslo siekiama viena ar antra priemone. Taip atsirado tikslai. Žvilgtelėkime į kai kuriuos tikslus, parašytus naujojo plano projekte: padidinti tarnautojų antikorupcinį sąmoningumą, padidinti skaidrumą, sumažinti korupcijos tikimybę, padidinti visuomenės informuotumą ir sąmoningumą kovos su korupcija srityje, didinti pasitikėjimą valstybinio valdymo institucijoms, laikytis etikos principų valstybės tarnyboje, padidinti žurnalistų susidomėjimą antikorupcijos tema, padidinti pedagogų kompetenciją antikorupcijos srityje, padidinti moksleivių susidomėjimą ir sąmoningumą antikorupcijos srityje ir t.t.

Nė viename nacionaliniame plane nebuvo ir nėra užsibrėžta tikslo - likviduoti esamą korupciją nors vienoje konkrečioje institucijoje, organizacijoje, struktūroje. Matyt, planuotojai supranta, kad jie to nepadarys (niekada?) ir nedarys (niekada?). Todėl jie ir nekelia sau tokių nerealių tikslų.

Apie supliuškimą

Jei iš planų išbrauksime visas mažareikšmes, bereikšmes, betiksles ir iš kitų programų nurašytas priemones, jeigu dar įvertinsime neįvykdytas priemones, tai nacionaliniai planai supliukš labai greitai.

Apie problemų problemas

Žinybos siūlo suplanuoti darbus, kuriems nereikėtų daug laiko, daug pastangų arba kurių išvis nereiktų dirbti.

Žinyboms (išskyrus STT) kova su korupcija dažniausiai yra papildomas darbas, nesusijęs su jų pagrindinių funkcijų atlikimu. Žinybų vadovai nėra atsakingi nei už korupciją Lietuvoje, nei už korupcijos paplitimą pačioje žinyboje.

Priemonių iniciatoriai supranta - mažiau siūlys, mažiau reikės ir dirbti. Nieko nepasiūlysi, nieko nereikės daryti. Nieko nepadarysi, nieko nenutiks.

Tačiau pagrindinė problema - nacionalinė kova yra apversta aukštyn kojom. Net ir daug pasiūlymų sudėjus į vieną vietą, strateginis planas vis tiek neišeis.

Pirmiausia turėtų būti nustatyti kovos prioritetai, pagrindinės kovos kryptys. Po to priemonės prioritetams realizuoti, priemonių vykdytojai, vykdytojų atsakomybė ir t.t. Apibrėžiant prioritetus turėtų pasireikšti skaidri politinė valia. Aukščiausių institucijų priežiūra ir parama turėtų lydėti visą nacionalinės antikorupcinės programos realizavimo procesą. Bet politinė valia priblėso. Partijos prieš kurį laiką sutarusios suremti pečius prieš korupciją, jų nesuremia. Aukščiausios institucijos turi kitų rūpesčių. Jos pačios įtarinėjamos neskaidrumu.

Kas ką pažabos

Mes neturime nacionalinės kovos su korupcija programos. Todėl jos ir nevykdome. Mes turime darbų sąrašus ir kai kuriuos jų padarome. Bet tokie sąrašai ir tokie darbai korupcijos nepažabos. Jei mes jos nežabosime, ji mus žabos.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"