Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
KOMENTARAI

Kova su girtavimu ar tiesiog korupcija dvelkiantis rinkos perdalinimas?

 
2017 01 11 19:09

Vis nauji Valstiečių partijos lyderių bei naujojo Sveikatos apsaugos ministro Aaurelijaus Verygos pasiūlymai, kaip kovoti su alkoholizmu, Lietuvoje įgauna parodijos formatą. Vos ne kas dieną siūlomos vis naujos idėjos ir iniciatyvos, ką ir kaip drausime, ribosime, bausime ir t.t. Tai rodo, kad, deja, nėra jokio parengto plano su kuriuo būtų galima supažindinti visuomenę ir specialistus, kuris būtų pagrindu viešai diskusijai ir pagaliau taptų pagrindu veiksmams.

Atrodo, vyksta tik konkurencija, ką čia dar naujo ryte pasakius, kad patrauktume žiniasklaidos dėmesį ir sukeltume diskusijas socialiniuose tinkluose. O gal vyksta planuotas, po garsiais pareiškimais paslėptas tylus prekybos alkoholiu rinkos perdalinimas.

Visos rinkimų į Seimą kampanijos metu „valstiečiai žalieji“ žadėjo įvesti valstybinį prekybos alkoholiu monopolį. Vėliau jie šią poziciją sušvelnino Vyriausybės programoje palikdami nuostatą, kad dėl monopolio įvedimo bus apsispręsta, jei pakankamo rezultato neduos specializuotos parduotuvės. Po tokio viražo beliko laukti žinios apie specializuotų parduotuvių tinklo steigimą. Ilgai laukti nereikėjo. Prieš pat Naujuosius metus Sveikatos ministras A. Veryga interviu BNS pareiškė: „2018 metai, galėčiau galvoti, yra realus laikas, kad specializuotos parduotuvės galėtų atsirasti. Manau, metai – pusantrų yra pakankamai ir tam, kad atliktume skaičiavimus, ir verslui pasiruošti“. Taigi, Vyriausybė žada, kad ateityje alkoholiu bus leidžiama prekiauti tik specializuotose parduotuvėse, kurių skaičių vietovėje apspręs gyventojų skaičius. Anot ministro, pasirengti licencijų išdavimui prireiks laiko.

Ką tai reiškia? Tai reiškia alkoholio parduotuvių ar skyrių iškėlimą iš prekybos centrų, įkuriant naujas privačias specializuotas parduotuves. Kam tai naudinga? Suprantama, pirmiausia alkoholio gamintojams ir dideliems importuotojams. Taigi, šios pseudo kovos su tautos girdymu vėliavos nešėjai, atėjo viso labo perdalinti prekybos alkoholiu pyragą. Matant kam tai naudinga, pradedant nuo keistos akcizų politikos, kai bandoma sulyginti akcizus stipriam ir silpnam alkoholiui, kyla labai nemalonus įtarimas. Tiesiog atstovaujami vienos verslo grupės interesai. Ar gali būti tiek sutapimų? Apie tai jau rašiau straipsnyje „R. Karbauskis ir A. Veryga suka politikų pramintais takais… ’’

Šalys, kurios gali pasigirti sėkmingomis alkoholio vartojimo mažinimo programomis, taikė visą kompleksą priemonių, ne tik prieinamumo mažinimą ar reklamos ribojimą. Tai ir „nusigėrimo tradicijų“, kai pereinama nuo stipraus alkoholio vartojimo, prie silpnesnio, atsisakymas; tai ir buitinio alkoholizmo, kai girtavimą namuose keičia alkoholio vartojimas kavinėse ar restoranuose, atsisakymas ir panašios priemonės. Tuo tarpu Valstiečių pareiškimas, kad viešose vietose nebus galima pasirodyti su daugiau kaip 0,4 promilėmis kaip tik veiks atvirkščiai – skatins girtavimą namuose. Jau nekalbu apie kontrolės mechanizmą ir policijos apkrovimą... Tiesiog absurdas.

Sėkmės pavyzdžiai paremti dideliu dėmesiu sveikai gyvensenai, jos skatinimui, kartu sudarant tam tinkamas sąlygas. Pavyzdžiui, įmonės buvo raginamos darbuotojams pirkti ilgalaikius abonementus į sporto ar sveikatingumo klubus. Lietuvoje, deja, jei darbdavys imtųsi tokios iniciatyvos, darbuotojas už nedarbines pajamas privalėtų susimokėti 15 proc. gyventojų pajamų mokesčio (GPM). Nors tokia įstatymo pataisa Seime jau yra įregistruota, tačiau nei ministras A. Veryga, nei kiti valstiečių kovotojai už blaivią Lietuvą, neskuba jo priimti, nors tai atitinka laimės ekonomikos principus įstatymų leidyboje. Kita veiksminga priemonė – geriau panaudoti lėšas gaunamas iš prekybos alkoholiu akcizų. Kažkodėl negirdėti siūlymų, daugiau jų skirti kultūrai, sportui ar sveikatinimo programoms. Pagaliau, kur bandymas formuoti socialines normas, skatinančias mažiau ar atsakingiau vartoti alkoholį. Tai efektyviau nei draudimai ar policijos įtraukimas į masinę kontrolę.

Panagrinėjus Skandinavų šalių prekybos alkoholiu finansines ataskaitas, kur, kaip žinome, egzistuoja arba valstybinis monopolis ar specializuotos parduotuvės, matome, kad visur alkoholio suvartojimas ir pajamos tik didėjo.

Pavyzdžiui Švedijos valstybinė monopolinė įmonė „SYSTEMBOLAGET’’, nuo 2006 metų iki 2015 m. padidino apyvartą beveik trečdaliu. Pridedu lentelę:

Atitinkamai padidėjo gryno alkoholio vienam asmeniui pardavimai – nuo 5.0 iki 5.8 litrų per metus. Ir čia kaip pagrindinį pasiekimą valstybės monopolinė įmonė nurodo, stipraus alkoholio vartojimo mažėjimą, nes vartotojai daugiau perka vyno ar alaus. 2015 metų skaičiai dar didesni –alaus suvartojimas padidėjo iki 234,4 milijono litrų, vyno iki 197,5, o stiprių gėrimų šiek tiek sumažėjo – iki 18.8 litrų.

Pasirodo, valstybinis monopolis gali būti labai efektyvus. Vienu metu gali kovoti prieš alkoholio vartojimą ir realiai didinti pardavimus, pelną ir kartu plėsti prekybos tinklą. Net išmaniąją programėlę galite atsisiųsti, kuri tikrai patogi ir informatyvi. Net vartotojai patenkinti monopolio paslaugomis, ką įrodo periodiškai atliekamos apklausos, nes būdamas didžiausiu pasaulyje alkoholio pirkėju, gali užtikrinti savo klientams geriausią kainą ir didžiausią pasirinkimą.

Panaši situacija ir kitose Skandinavų šalyse, kurias kaip pavyzdį mini kovotojai su alkoholiu.

Išvada viena, ne alkoholio pardavimo formos ir būdai realiai mažina alkoholio vartojimą, o kompleksiniai veiksmai –didesnės gyventojų pajamos, orus darbas, pasitenkinimas savo šalimi ir prasminga veikla, prieinamos sveikatingumo paslaugos ir aktyvus sportavimas, kultūros renginiai ir jų įvairovė. Socialinės normos, kurios nepakančios „nusigėrimo tradicijoms’’, buitiniam girtavimui ar samagono varymui namuose. Tik tada valstybė gali efektyviai padėti su protinga akcizų politika, reklamos ribojimu ir prieinamumo mažinimu.

Dabartiniai valstiečių lyderių veiksmai yra niekas kitas, tik eilinis politikų bandymas perskirstyti prekybos alkoholiu rinką, iš vienų atimant, o kitiems atiduodant. Lauksime, kas tie laimingieji.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"