TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Kur yra sopranų šalis?

2016 10 13 6:00

Lenkija – gero kino šalis. Nuolat sukuriama vertingų filmų, nuolat gausu konkurencingų režisierių, daugybė įdomiausių aktorių. Latvija pastaruoju metu pasaulio kultūros žemėlapyje gali pozicionuoti save kaip garsių operos solistų kraštą. Tiesiog taip susiklostė, kad vienas po kito atsirado gabių žmonių, kurie vienaip ar kitaip prasimušė, prasiveržė?

Ar kai kas buvo ir tebėra kryptingai daroma? Valstybės programomis, siekiais, dėmesiu.

*

Sopranui Kristynei Opolais daug padėjo Andrejis Žagaras. Kaip labai rūpestingas ir išradingas prodiuseris, be to, tuometis Latvijos nacionalinės operos vadovas, galėjęs proteguoti patinkamą ir daug žadantį talentą be kliūčių. Užčiuopė aukso gyslą ir nebepaleido. Šiandien Kristynė, dainuojanti Niujorke ir Londone, Miunchene ir Vienoje, leido sau atsisakyti pernelyg plėšrios, jos manymu, agentūros paslaugų. Solistė taip pat neslepia, kad žinomumas ir kvietimai į svarbiuosius teatrus labai priklauso nuo tų teatrų rėmėjų skonio, pageidavimų ar tiesiog įnorių.

Teatrai ieško donorų konkretiems dainininkams: šie turi su jais susitikti, kalbėtis, šypsotis, įtikti, patikti. Sakyti, tarkime: „You are a charming woman“ ir t. t.

Jokios valstybės paramos, tik dosnūs turčių mostai.

Įdomus klausimas: ar Anna Netrebko pirma tapo publikos numylėtine ir taip pritraukė finansinių donorų sau bei ją kviečiantiems teatrams, ar į didžiųjų scenų karuselę buvo įsukta didžiųjų pinigų davėjų „užsakymais“, sykiu atitinkamomis viešųjų ryšių akcijomis?

*

K. Opolais praėjusią savaitę pirmą kartą dainavo Lietuvoje. Ji jau pati šaiposi iš „Puccini soprano“ titulo. Aišku, smagu, šį vardą užsidirbo kruvinu darbu, niekas iš dangaus nenukrito, bet tie apibūdinimai – tikrai sąlygiškas dalykėlis. Pavyzdžiui, Vilniuje Kristynė buvo įspūdingiausia kaip Dezdemona, Giuseppe’s Verdi Dezdemona. Taip, nelengva laužyti stereotipus, atsilaikyti spaudimui, kai visi kaip užvesti įtikinėja: Puccini, tik Puccini.

Kristynė yra dainavusi Anthony Minghellos pastatytoje Giacomo Puccini „Madam Baterflai“. Toje pačioje, kuri šį sezoną vėl bus rodoma LNOBT (tai koprodukcija su „Metropolitan Opera“). Labai geri prisiminimai apie šį spektaklį. Kai kas sako, kad tai geriausia, ką yra matę Vilniaus scenoje. Ar Čio Čio San kone idealiai dainavusi ir jautriai vaidmenį sukūrusi Sandra Janušaitė yra Puccini sopranas? Ir dar koks!

*

Puccini sopranu vadinama ir praėjusią vasarą Vilniaus festivalyje pasirodžiusi rumunų primadona Angela Gheorghiu. Tikrai aukščiausios klasės muzikantė, meistriškai valdanti savo instrumentą – balsą, nors ankstesnio elastingumo ir kai kurių kitų pranašumų jis jau yra netekęs (natūralu). Bet štai trenkė solistė kozirį – jos laikas dar nepraėjęs, ji – Puccini sopranas, ji – tikroji operos diva!

Rugsėjį ir spalį A. Gheorghiu dainavo Toską Berlyno valstybinėje operoje. Spektaklį prieš kelerius metus sukūrė latvis Alvis Hermanis. Pastatymas nebuvo liaupsinamas, bet jo valanda išmušė, kai į sceną įžengė A. Gheorghiu. Tiesą sakant, solistei nereikia nei A. Hermanio, nei kieno nors kito režisūros, ji pasiekusi tokį lygmenį, kad režisuoja pati ir įvairius režisierių sprendimus ar atradimus pakeičia savo nuožiūra.

Kaip čia neprisiminsi prancūzo Benoît Jacquot filmo „Toska“, kuriame A. Gheorghiu nufilmuota kartu su Roberto Alagna ir Ruggero Raimondi. Apie šią Toską sakoma: etalonas.

*

Elyna Garanča – beveik mecosoprano etalonas. Neseniai, kaip ir Kristynė, ji buvo sugrįžusi į Latviją. Čia padirbėjo su Raimondu Paulu: įrašė jo dainų pagal latvių poetų žodžius kompaktinę plokštelę ir pristatė Latvijos nacionalinio teatro scenoje. Šiaurietiška lyrika, šiaurietiškas santūrumas, lipdantis solistei ledo karalienės etiketę, ir ypatingas, be žado paliekantis profesionalizmas. „Mes Elyną labai labai mylime“, – kartoja latviams įvairių šalių melomanai.

O jau skrieja naujienos apie soprano Marinos Rebekos laimėjimus. Dėl jos į Rygą siūlosi atvykti pats Plácido Domingo. Ar bus išgirstas?

Tenoras Aleksandras Antonenka iki lapkričio pradžios Paryžiaus operoje atlieka pagrindinį vaidmenį Camille Saint-Saënso operoje „Samsonas ir Dalila“. Kartu su juo šiame spektaklyje – bosas baritonas Egilas Silinis.

Mimi vaidmeniu G. Puccini „Bohemoje“ Niujorke, „Metropolitan Operos“ scenoje, yra debiutavusi Maija Kovalevskaja... Įdomiu keliu Vokietijoje žengia Inga Kalna...

Jeigu jos visos ir jie visi dabar būtų Latvijos nacionalinės operos etatiniai solistai, šis teatras būtų kaip „Metropolitan Opera“, „La Scala“ ir pan.

Ar tikrai?

*

Ramūnas Karbauskis, rinkimų naktį paklaustas, kokių ministerijų labiausiai pageidautų Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga, pirmiausia „rinkosi“ ne Žemės ūkio ir ne Aplinkos, o Kultūros ministeriją. Ir keista, ir gražu, pagirtinas noras: politikai vėl regi valstybę kaip kultūros tvirtovę. Nors K. Opolais „prasisuko“ visai kitaip. Ir be to. Nesistemiškai, savaip. Kiekvienam savo.

*

Kas parašys operą K. Opolais? Kas S. Janušaitei? Kas užsakys?

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"