TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Leisti ar pražūti?

2010 07 31 0:00

Ar "iPad" gali nuversti "Kindle" ir išgelbėti knygų verslą? Pabaiga. Pradžia liepos 30 d.

Russo Grandinetti manymu, knygų leidėjai daro klaidų, kurias geležinkelių kompanijos darė daugiau nei prieš amžių, manydami, kad jie užsiima traukinių, o ne transporto verslu. Jei nori klestėti, anot jo, leidėjai turi pateikti knygą kaip multimedijos pramogą. Davidas Rosenthalis, "Simon & Schuster" leidėjas, sako, kad jo kompanija e. knygose stengiasi diegti "garsą, vaizdą ir kitus vertę didinančius dalykus. Tai galėtų būti autorius, aptariantis savo knygą, arba vaizdo klipas, susijęs su knygos tema". Kiti didieji leidėjai plėtoja panašius projektus, eksperimentuodami su muzika bei animacija. Jie tikisi, kad vartotojai norės mokėti daugiau už papildomą medžiagą. Anot D.Rosenthalio, "iPad" atvėrė ateitį, kai turime reikalų su nestatiška knyga. Atsiveria milžiniškos galimybės".

Klausimas, ar vartotojai, įpratę mokėti 9,99 dolerio už e. knygą, norės mokėti 13,99 ar daugiau, nepaisant visų papildymų, išlieka atviras. Timas O'Reilly, e. knygų leidėjas, suprato, kad esant mažesnei kainai jis parduoda daugiau knygų. T.O'Reilly kompanija parduoda e. knygas kaip programas "iPhone" po 4,95 dolerio. Jis sako, kad pardavimo apimtys ir pelnas yra daug didesni nei popierinių knygų pardavimo nuostoliai.

Jasonas Epsteinas tiki, kad leidėjams suteikta auksinė galimybė. Agentūros modelis yra kita konsorciumo forma, kurią jis pasiūlė prieš dešimtmetį: "Leidėjai tieks skaitmenines knygas tiesiai į "iPad". Jie naudoja "iPad" kaip didelę universalią parduotuvę." Taip darydami jie sudaro galimybę mažinti algas ir pridėtines išlaidas. J.Epsteino teigimu, e. knygos gali grąžinti redaktorių savarankiškumą. "Kai įsidarbinau "Random House", dirbo 10 redaktorių. Turėjome pardavimo skyriaus vadovą, pardavimo atstovus, buhalterį, reklamos agentą ir prezidentą. Kompanija buvo ypač sėkminga. Mums nereikėjo 18 vadovų sluoksnių. Perėjus į skaitmeninę leidybą tai vėl tapo įmanoma."

Atrodo, "Amazon" tiki, kad skaitmeniniame pasaulyje leidėjų iš viso nereikia. Gruodį "Simon & Schuster" autorius Stephenas Covey pardavė "Amazon" išimtines skaitmenines teises į du savo bestselerius: "The 7 Habits of Highly Effective People" ("Septyni ypač efektyvių žmonių įpročiai") ir "Principle-Centered Leadership" ("Principais paremta lyderystė"). Jas "Amazon" parduotuvėje pardavinėjo "RosettaBooks", o S.Covey gavo daugiau nei pusę galutinių įplaukų. Vienas leidėjų sakė: "Tai patvirtino, kad "Amazon" mato save ir kaip konkurentą, ir kaip mažmenininką. Jie turi siekių tapti leidėjais."

J.Bezoso bendradarbis tai apibrėžia dar aiškiau: "Amazon" norėjo sumažinti e. knygų kainas tiek, kad žmonės tiesiog nustotų pirkti popierinius variantus. Tolesnis žingsnis būtų pašalinti leidėjus ir kreiptis tiesiai į autorius." Praeitais metais, remdamasis keliais literatūros agentais, vyresnysis "Amazon" vadovas prašė patarimo, ką ši galėtų nusamdyti įsigijimo redaktoriumi (angl. acquisitions editor). Tai žmogus, kurio pareiga rasti naujus nepublikuotų autorių rankraščius, juos tobulinti ir siūlyti leidyklai. Jis gali užsiimti ir naujų darbų užsakymu iš jau publikuotų autorių. "Amazon" "Encore" programa pradėjo skelbti knygas, parašytas savarankiškai pasiskelbusių autorių, kurių darbai susilaukia gerų recenzijų Amazon.com. O sausį ji pasiūlė autoriams, pardavusiems elektronines teises "Amazon", 70 proc. honorarą, jeigu jie sutiktų su kaina nuo 2,99 iki 9,99 dolerio. Pasiūlymas, anot vieno supykusio leidėjo, buvo skirtas "autoriams sukiršinti su leidėjais".

R.Grandinetti prisipažįsta, kad "Amazon" bandė su autoriais sudaryti labiau tiesioginius sandorius: "Mes visuomet ieškome būdų daryti kažką efektyviau." Jo manymu, čia nėra nieko naujo. "Leidybos versle žinoma ilga knygų pardavėjų istorija", - pasakė jis ir paminėjo "Barnes & Noble". Didieji leidėjai, kaip pabrėžia R.Grandinetti, parduoda knygas vartotojams tiesiogiai savo interneto svetainėse. "Atrodo, jie kiša koją į mūsų teritoriją, tad atvirkštiniai argumentai atrodo keisti." Tačiau leidėjų pardavimas jų pačių portaluose yra menkas. Nors "Barnes & Noble" leidybos programa pykdė leidėjus, ji nekėlė jų produktams grėsmės masiškai nuvertėti. T.O'Reilly tiki, kad leidėjų jaudulys pagrįstas. "Amazon" ypač toliaregiška, galinga ir nuožmi konkurentė. Nemanau, kad technologijų srityje buvo tokių konkurencingų įmonių nuo pat "Microsoft".

Kuriam laikui "Apple" prisijungimas prie knygų rinkos suteikė leidėjams atokvėpį. J.Bezoso kolega sakė: "Amazon" mąstė apie tiesioginę leidybą iki "Apple" atėjimo. Šiuo metu tai, kad "Amazon" teko derėtis su leidėjais, buvo pakankama grėsmė."

Paklausta, dėl ko labiausiai susirūpinusi, C.Reidy iš "Simon & Schuster" teigė: "Skaitmeniniame pasaulyje autoriams įmanoma knygas leisti be leidėjų. Mums reikia kasdien autoriams įrodinėti savo vertę." Tačiau leidėjai visada lėtai įvaldo naujas technologijas, galinčias padėti autoriams. Andrew Savikas, "O'Reilly Media" skaitmeninių iniciatyvų viceprezidentas, šokiruotas, kad leidėjai nuveikė tiek mažai kurdami programas savo knygoms. "Niekas nestabdo leidėjų kurti programas savo knygoms "iPhone" platformai. Pasaulyje yra 50 mln. "iPhone" telefonų. Tai puiki klientų bazė", - sakė jis. Leidėjai, susirūpinę dėl savo biudžeto, autoriams taip pat sumažino redagavimo, marketingo ir kitas paslaugas, tai kitiems paliko ertmę, kurią galima užpildyti. "Author Solutions", savarankiškai leidžianti kompanija Blumingtono mieste, Indianos valstijoje, turi 90 tūkst. klientų autorių. Knygoms, kurios domina komerciškai, kompanija yra sudariusi sutartis su tokiais leidėjais kaip Harlequinas, kad išleistų juos tradiciniais kanalais, siūlydami dosnesnius honorarus.

Jane Friedman, kuri buvo "HarperCollins" prezidentė ir generalinė direktorė, paliko įmonę 2008 metais ir įkūrė e. knygų įmonę "Open Road Integrated Media". Ji tikisi įgyti jau išleistų knygų elektronines teises, užregistruoti naujus autorius (siūlydama 50 proc. pelno dalį) ir suformuoti savarankiškos leidybos diviziją. "Leidėjai bijo mažmenininkų, kurie gali juos pakeisti. Autoriui leidėjo reikia ugdymui, redagavimui, distribucijai ir marketingui. Jeigu leidėjai taupo marketingo sąskaita, o tai didžiausias nusiskundimas iš autorių pusės, ir "Amazon" išlaiko 80 proc. e. knygų rinkos, kam tada reikia leidėjo?" - samprotavo J.Friedmann.

Leidėjai tvirtina, kad skaitmeninės kompanijos nesupranta knygų kūrybinio proceso. Kaip didelis leidėjas sakė apie "Amazon", "jie nežino, kaip mąsto autoriai. To nėra jų DNR". Nei "Amazon", nei "Apple", nei "Google" neturi patirties verbuojant, ugdant, redaguojant ir prekiaujant rašytojų knygomis. Padėkų puslapiai knygose yra efektyvumo ekspertų košmaras - autoriai rutiniškai dėkoja redaktoriams ir leidėjams, kad suteikė papildomus metus rankraščiui baigti, atsiliepė į vėlyvus skambučius, davė kreditą vasarnamiui statyti. Tokie gestai, ko gero, nebus labai sveikintini kultūrose, paremtose efektyvumo tobulinimu.

Geri leidėjai randa ir augina rašytojus, kai kurie jų iš pradžių net neturi daug komercinio potencialo. Jie taip pat suteikia daugiau honorarų, be kurių dokumentinių knygų rašytojai negalėtų sau leisti naujų tyrimų naujoms knygoms. Industrija sukuria daugiau nei 100 tūkst. knygų per metus, 70 proc., kurių nekompensuos pinigų, investuotų į autorius. Be grąžinamų knygų, honorarų avansai, ko gero, yra didžiausios leidėjų išlaidos. Nors kritikai teigia, kad tradicinė knygų leidyba reikalauja per daug pinigų iš autorių, realiai pelnas, gautas palyginti mažos dalies autorių, iš esmės subsidijuoja mažiau komerciškai populiarius autorius. Sistema nėra efektyvi, tačiau ji palaiko profesionalių rašytojų klasę, kuri kitaip galbūt net neegzistuotų.

Madeline McIntosh, "Random House" pardavimo ir operacijų prezidentė, dirbo tiek "Amazon", tiek knygų leidėjams ir mano, kad abu jie labai skiriasi. "Manau, mes, kaip industrija, per daug kalbame. Mes tikimės atviro dialogo. Tai priešpiečių kultūra. "Amazon" toje kultūroje nedalyvauja, - kalbėjo ji apie leidėjus. - "Amazon" yra ypač disciplinuota, atsakydama į klausimus atsižvelgia į matematiką, skaičius ir informaciją... Tai didelis kultūrų konfliktas su žodžių ir įtaigos valdoma priešpiečių kultūra, į autorius orientuota kultūra."

Dauguma leidėjų nepasitiki "Amazon" ir mano, kad ji yra bereikalingai uždara. Ji nesidalija informacija apie vartotojų įpročius, "Kindle" pardavimo skaičių ar šio įrenginio gamybos kainą. Ji net neatskleidžia savo knygų pajamų dalies, tepasako, kad filmai, muzika ir knygos sudarė 52 proc. prekybos apimties 2009 metais.

Anot leidėjų, derybos su "Apple" vyko ramiau. Buvo kalbų apie knygų kainas, leidėjai norėjo maksimalios 17 dolerių kainos, o "Apple" reikalavo 15 dolerių ribos. "Kai "Apple" suprato, kad bus priimtas agentūros modelis, ši pasidarė labai šiurkšti: priimkite arba išeikite, - sakė vienas leidėjų. - Tačiau "Apple" buvo sukalbamesnė nei "Amazon". Jie sakė, kad dalysis tam tikra informacija apie vartotojus dėl e. knygų pirkimo. Iš "Amazon" mes tokios informacijos neturime."

Leidėjai turi naują neseniai atsivertusį bendražygį "Google", kurį dar visai neseniai laikė mirtina grėsme. 2004 metų spalį, be leidėjų ir autorių leidimo, "Google" pranešė, kad naudojant "Google Books" programą bus nuskenuota kiekviena kada nors išspausdinta knyga ir dalis medžiagos bus pasiekiama per "Google" paieškos sistemą. Leidybos bendruomenė įsiuto ir tvirtino, kad "Google" vagia autorių darbus. Kartu su leidėjais ir Autorių gildija buvo sudarytas konsorciumas ir iškelta byla, ji išspręsta tik 2008 metų gale, kai "Google" sutiko sumokėti 120 mln. dolerių autoriams ir leidėjams už autorinės medžiagos naudojimą. J.Sargentas, vienas leidėjų derybų komandos narių, teigė, kad susitarimas yra didžiulis laimėjimas. "Didžiausias interneto žaidimo dalyvis sutiko, kad norint turėti medžiagą reikia įsigyti licenciją ir už tai mokėti, nes turinį valdo teisių turėtojas", - sakė jis. Nesvarbu, ar JAV teismai visiškai pritars susitarimui, ar ne, iki šių metų vidurio "Google" atvers internetinę e. knygų parduotuvę, pavadintą "Google Editions". Šiam projektui vadovaus Danas Clancy, "Google Books" inžinierius.

D.Clancy nuomone, parduotuvės e. knygos, ne taip kaip "Amazon" ar "Apple", bus prieinamos vartotojams bet kokioje platformoje. "Google Editions" leis leidėjams nustatyti savo knygų kainą ir naudos agentūrų modelį. Turėdama daugiau nei 12 mln. knygų skaitmeninius variantus, įskaitant jau neleidžiamas, "Google" turi daug platesnį pasirinkimą nei "Amazon" ar "Apple". "Google" padarys knygas prieinamas nepriklausomoms knygų parduotuvėms, šioms palikdama "didžiąją" pajamų dalį. D.Clancy mano, kad bandydami dominuoti rinkoje, "Amazon" ir "Apple" pasirinko klaidingą priėjimą prie internetinio verslo. "Tai atviresnė ekosistema, kur tradicinės parduotuvės turi galimybę dalyvauti kuriant skaitmenines knygas. Mums visai netrukdo fiziniai prekeiviai, tačiau kiti žaidėjai verčiau norėtų turėti mažiau konkurencingą erdvę, nes jie trokšta dominuoti."

Kol kas daugelis leidėjų tiki, kad laimėjo šachmatų partiją, pradėtą J.Sargento. Vienos leidyklos direktorius sakė: "Vienas jų negali priversti mūsų kažko daryti, jei neprisijungs likusieji." Pirmieji "iPad" pardavimai daug žadantys: anot "Apple", pirmą pardavimo dieną parduota daugiau nei 300 tūkst. vienetų ir, anot analitikų, per metus bus parduota 5-7 mln. įrenginių. CES parodoje (vartotojų elektronikos paroda Las Vegase) buvo pristatyta ir tuzinas kitų skaitmeninių skaitymo įrenginių, sudarančių konkurenciją "Kindle".

Leidėjams suteikta kita vilties prošvaistė. Recesija pakeitė "Silicon Valley" įmonių mąstymą ir sukrėtė tikėjimą reklama. "YouTube" pradėjo imti mokestį už kai kurių nepriklausomų filmų žiūrėjimą, tokiu būdu bandydama konkuruoti su "Netflix". Šios įmonės vadovai žino: norint būti sėkmingam, reikia sukurti profesionalų turinį, už kurį reklamuotojai ir vartotojai mokėtų pinigus. Skaitmeninėms kompanijoms pradėjus imti mokestį už savo turinį, jie susiduria su senomis medijos įmonėmis, ieškančiomis būdų imti mokestį už savo produkciją. Iniciatyva senoms ir naujoms įmonėms suformuoti partnerystę, atrodo, pamažu pildosi.

"Apple" yra įsiliejusi į įrenginių, ne turinio verslą. S.Jobsas nori užtikrinti, kad jo partneriai būtų patenkinti. Jis mokosi "Laimiu aš - laimi tu" tipo mokykloje, o J.Bezosas - "Aš laimiu - tu pralaimi", - sakė su "Apple" susijęs žmogus. S.Jobsas neseniai atskirai susitiko su "New York Times", "Wall Street Journal" ir "Time Inc." vadovais, norėdamas pademonstruoti "iPad" potencialą uždirbti laikraščiams ir žurnalams pinigų. S.Jobsas, kuriam praeitais metais teko patirti transplantaciją ir kovoti su kasos vėžiu, pradėjo mąstyti apie savo palikimą. "Per kitus dvejus metus jis skuba sukurti tai, ką anksčiau planavo padaryti per dešimtmetį. Jį palaiko vizija. Niekas jo nesustabdys, išskyrus mirtį. S.Jobsas yra patenkintas savo pokalbiais su leidėjais: jis jaučiasi jų čempionas."

Šiuo metu S.Jobsas yra geriausias leidėjų bendrininkas. Jo bendražygis sako: "Steve'as labai didžiuojasi tuo, kad "Macmillan" prirėmė prie "Amazon" galvos šautuvą." Tačiau "Apple" ir "Google" nebūtinai bus geresni partneriai nei "Amazon". Vieną dieną jie vėl skųsis gremėzdišku leidimo procesu ar perdėtomis kainomis. Prieš "iPad" išleidimą balandžio 3 dieną pasirodė gandų, kad "Apple" pardavinės bestselerius už 9,99 dolerio. "Apple" priėmė agentūrų modelį tik vieniems metams. Kaip leidėjai puikiai žino, S.Jobsas kovoja su muzikos ir televizijos kompanijomis dėl kainų mažinimo. Vienas leidėjas pasakė: "Galbūt "Apple" po metų nukąs mums galvas." "iPad" galbūt net suteiks "Amazon" galimybę pasiekti daugiau vartotojų. "Apple" šiuo metu siūlo apie 60 tūkst. e. knygų, daug mažiau nei "Kindle", o "Amazon" sukūrė programą, kuri leidžia pardavinėti savo knygas "iPad". Nesvarbu, kur vartotojai perka knygas, jų tikėjimas, kad elektroninė medija turėtų kainuoti mažiau, kad tai, ko negali suimti rankomis, tiesiog negali kainuoti daug pinigų, spaus didele jėga. Paklaustas apie leidėjų norą pakelti kainas, skeptiškas literatūros agentas atsakė: "Tu gali nugalėti gravitaciją užsidėjęs sparnus, tačiau galiausiai būsi nutemptas žemyn."

Vertė Kristupas VASILIAUSKAS

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"