TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Nekintama mokesčių sistema

2011 12 27 6:00

Praeitą antradienį patvirtindama kitų metų valstybės ir savivaldybių biudžetą valdančioji koalicija parodė, jog ji geba pašalinti nemenkus tarpusavio nesutarimus, o Seimas - kad jis gali dirbti greitai. Per tris savaites pasisekė susitarti dėl priemonių, kuriomis bus siekiama užlopyti netikėtai atsiradusią maždaug 1 mlrd. litų skylę biudžete. Šitoks operatyvumas gana nebūdingas Seimui, kuris dažnai sukuria regimybę, kad praleidžia ištisus mėnesius, nepriimdamas nė vieno reikšmingesnio įstatymo.

Džiugu, kad Seimas nedelsdamas priėmė deficitą mažinantį biudžetą. Pats biudžetas nėra blogiausias, bet nėra ir geriausias. Valdančioji koalicija tenkinosi lengviausiu sprendimu, nutardama visas valstybės sektoriaus išlaidas apkarpyti 4 proc., palyginti su rudenį buvusiais planais. Valdžios tarnautojų skaičius, ko gero, yra išpūstas, tad karpymai neturėtų kenkti valstybės paslaugų kokybei. Bet neaišku, ar išlaidų mažinimas bus įgyvendinamas pakankamai operatyviai, kad nereikėtų dar kartą tikslinti biudžeto.

Pirmieji du itin nevykę Vyriausybės pasiūlymai - padidinti pridėtinės vertės mokestį dviem nuošimčiais ir atkurti sumažintas pensijas tik 50 proc. prieškrizinio lygio - buvo greitai atmesti, nes jie būtų biudžeto deficito mažinimo naštą primetę pažeidžiamiausiems gyventojų sluoksniams. Liberalams ir liberalcentristams pasisekus užkirsti kelią nuodugnesniems pakeitimams, neįgyvendinti liko ketinimai apmokestinti palūkanas iš bankų, įvesti vadinamuosius prabangos mokesčius, kurie būtų buvę taikomi galingesniems automobiliams, lėktuvams, jachtoms. Įvestas nekilnojamojo turto mokestis bus taikomas tik patiems brangiausiems būstams.

Liberalai ir liberalcentristai gana sėkmingai apsaugojo savo pasiturinčio elektorato interesus. Per rinkimų kampaniją jie galės vaizduotis pagrindiniu barjeru progresiniams pajamų ir kitiems pažangesniems mokesčiams. Ši regimybė jiems yra svarbi. Abiem šioms nepopuliarioms partijoms penkių procentų barjeras yra reikšmingas iššūkis net normaliomis aplinkybėmis. Artūrui Zuokui nutarus su savo partija kandidatuoti kituose Seimo rinkimuose, liberalų ir liberalcentristų padėtis tapo gerokai sudėtingesnė. Jei A.Zuokui pasiseks surengti patrauklią rinkimų kampaniją (net oponentai pripažįsta, kad jis talentingas politikas), abiem partijoms kils pavojus nepatekti į parlamentą. Todėl buvo gyvybiškai svarbu parodyti, kad jos geba ginti savo rinkėjų interesus.

Liberalų ir liberalcentristų gebėjimas užkirsti kelią mokesčių reformoms rodo Lietuvos ancien regime tvirtumą, nors "senoji tvarka" - yra vos 10-15 metų senumo, o jos pagrindiniai kūrėjai socdemai yra opozicijoje. Liberalai ir liberalcentristai turi mažiau negu penktadalį balsų Seime, bet koalicijų politikos taisyklės leidžia šitokiai mažumai tarti lemiamą žodį jai jautriais klausimais. 

Pačių konservatorių požiūris į mokesčių reformas nėra ideologiškai vienalytis. Kaip dešinioji politinė jėga, konservatoriai turėtų būti mažos valstybės, tad ir mažų mokesčių šalininkai. Antra vertus, krikdemų pakraipos politinės partijos palaiko socialinės gerovės valstybę, tad nepritartų Lietuvos regresinei mokesčių sistemai. Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko pavaduotojas Vitas Matuzas taikliai pastebėjo, kad Lietuva išsiskiria Europoje ne tik bene didžiausia socialine atskirtimi, bet ir tuo, jog kapitalo mokesčiai yra patys mažiausi. Konservatoriai Seime blaškosi tarp šių dviejų pozicijų, bet lemiamais momentais jie balsuoja už savo kišenę ir palaiko nomenklatūros sukurptą mokesčių struktūrą.

Verta atkreipti dėmesį į V.Matuzo pastangas aiškinti, kodėl konservatoriai turėtų dabar balsuoti prieš progresinį gyventojų pajamų mokestį. Jis nurodė, kad pirmiausia reikėtų įteisinti visuotinį gyventojų pajamų ir turto deklaravimą, nustatyti "Sodros" aukštutinę ribą, o tada įtvirtinti progresinį pajamų apmokestinimą vertinant ne mėnesio darbo užmokesčio dydį, bet metinės asmens pajamas iš visų šaltinių. Dėl pirmalaikio "Sodros" aukštutinės ribos nustatymo būtinumo galima ginčytis, bet nėra abejonės, jog progresiniai mokesčiai turi būti taikomi metinėms pajamoms iš visų šaltinių. Ir teisingai pastebėta, jog sukurti teisingą visuotinę mokesčių sistemą nėra vieno mėnesio ar pusmečio darbas.

Bėda ta, kad konservatoriai turi valdžią jau šešis pusmečius, ir per tuos šešis pusmečius nieko nepadarė. Jei būtų buvę noro ir valios, seniai būtų buvę galima parengti mokesčių reformų pamatus. Tai, kad nežengta nė žingsnio į priekį, rodo, jog noro ir valios nebūta. Jokia gražbylystė negali to nuslėpti. Nenoras ir negebėjimas deramai rūpintis socialiniu teisingumu bus didžiausia juoda dėmė šios konservatorių valdžios istorijoje.

Po metų ateis nauja, veikiausiai kairiųjų valdžia. Socdemai ir kitos opozicijos partijos pritaria mokesčių reformoms dabar, kai jos neturi jokios galios. Bet jų veiksmai per ilgus jų valdžios metus, dabartinis priešinimasis palūkanų apmokestinimui bei sofistinis savo pozicijos teisinimas leidžia manyti, kad mokesčių ancien regime liks nepajudintas ir ateityje.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"