TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Nepriklausomybės miražai, dujiniai sapnai

2011 04 21 0:00

Energetinę nepriklausomybę kraštui turinčio užtikrinti suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo projektuotojai praneša apie sparčiai judančius parengiamuosius darbus. Dar šiek tiek, ir 2014-aisiais prie Klaipėdos krantų pukšės laivelis, iš kurio plūs ir dujos, ir nepriklausomybė.

Kaip pukšės, už kiek pukšės, kas pukšesį finansuos ir pripukšėjimus naudos - netolimos ateities klausimas. Kaip į jį atsakyti, po mėnesio kito pradės galvoti projekto patarėjas užsienietis, parinktas šią savaitę turėjusiame pasibaigti tarptautiniame konkurse. Pagal praėjusių metų paskutinę dieną paskelbtus reikalavimus jam teks ne tik parengti būsimojo SGD terminalo verslo ir finansavimo modelius, verslo planą, aprūpinimo suskystintomis gamtinėmis dujomis strategiją, išsamius projektinius pasiūlymus, rizikos ir saugos bei poveikio aplinkai įvertinimą, bet ir užtikrinti projekto įgyvendinimą.

Taigi atlikti beveik tokius pat darbus, kokie 2009-aisiais Energetikos ministerijos (EM) valia jau buvo sykį užsakyti konsultantų bendrovei "Ernst & Young", už 0,9 mln. litų parengusiai krašto energetikos pertvarkos strategiją. Vienas ryškiausiai matomų tos pertvarkos rezultatų, be mažos draugų grupelės rankose sutelktos elektros energetikos kontrolės ir išvaikytų specialistų, - svarbiausiuose energetikos įmonių postuose įkurdinti prieš tai konsultantų bendrovėje dirbę žmonės, prisidėję prie strategijos kūrimo. Tokie kaip, pavyzdžiui, Rokas Masiulis, konsultacijų metu įgijęs patirties ir dėl to tapęs "Leo LT" administracijos vadovu, o vėliau - "Klaipėdos naftos", EM pavedimu įgyvendinančios SGD terminalo projektą, generaliniu direktoriumi.

Tiesa, energetikos pertvarkinėtojams buvo atseikėtas ne visas milijonas, o SGD terminalo prievaizdams - dar nežinomai užsienio konsultantų bendrovei - ketinama pakloti iki 50 mln. litų. Nes tik tokia suma "atitiktų pasaulinę energetikos projektų praktiką". Tačiau jei manote, kad parinkus brangius užsieniečius SGD terminalo statybos darbai startuos - klystate. Toliau bus užsakomos teritorijų planavimo ir poveikio aplinkai įvertinimo studijos.

Atidesnis skaitytojas prisimins, kad tokie tyrimai - tiek EM valia, tiek įvykių sūkuryje atsidūrusios Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos (KVJUD) iniciatyva - jau buvo užsakyti. Pristatyti keturi projektai, už visus sumokėti pinigai.

Du iš šių tyrimų - SGD terminalo vietos ir perspektyvų studijas, pateiktas EM, - atliko užsieniečiai, ir net ne Lietuvos lėšomis. Belgijos kompanijos "Exmar", pristačiusios savo darbų rezultatus praėjusį rugsėjį, darbas finansuotas Europos Komisijos. Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) bendrovės "Science applications international corporation" analizę apmokėjo JAV vyriausybė per Prekybos ir plėtros agentūrą ("USA Trade Development Agency"). KVJUD užsakymu atliekamų dviejų studijų (dėl uosto perspektyvų iki 2030 metų bei išorinio uosto statybos galimybių), kuriose nagrinėjami ir SGD terminalo klausimai, autoriai taip pat pristatė savo tarpinius pasiūlymus.

"Klaipėdos nafta", projekto koordinatorė, visus šiuos tyrimus gavo. "Mes perėmėme informaciją ir šiuo metu samdome konsultantus", - jau atliktų milijonus kainavusių tyrimų likimą šiomis dienomis nusakė "Klaipėdos naftos" vadovas R.Masiulis.

Regis, praėjusiais metais, sužinojus apie EM paraleliai užsakomas galimybių studijas, ištarti KVJUD vadovo Eugenijaus Gentvilo žodžiai gali tapti lemtingi. "Ar nėra rengiama studija po studijos ir švaistomi pinigai? Bus keturios penkios skirtingos studijos ir nebus įmanoma susitarti", - pareiškė jis.

Studijos studijomis, bet liūdniausia, kad SGD terminalo statybos, Lietuvos žmonėms jau keliančios panašias aistras kaip krepšinio čempionatas, tolsta lyg miražas, po savęs palikdamos tik smėlio kruopeles - auksines smiltis, leidžiančias sočiai gyventi projekto planuotojams ir jų išrinktiesiems. O Lietuvos žmonėms - galimybių studijas, paprasčiau tariant, popierių šūsnis, kainavusias milijonus.

Ir nereikia rėkti apie Rusijos užsakytą pasipriešinimą sėkmingam projektui. Ne Rusija ir ne "Gazprom" - projekto autoriai jį nukėlinėja mėnuo po mėnesio. Ar ne ta pati EM dar 2010-ųjų birželį oficialiai žadėjo, kad SGD terminalo galimybių studijos bus baigtos tų metų vasaros pabaigoje, rezultatai rugsėjį apibendrinti, o iki metų pabaigos (anų, ne šių!) jau bus atsakyta į klausimus dėl terminalo vietos, galingumo, technologijų ir finansavimo modelio?

Kuo šis pažadas pasibaigė? Dar vienais samdomais konsultantais, dar naujomis galimybių studijomis. Dar vienu "valdišku" departamentu, nes, jei kas nors dar negirdėjote, prie "Klaipėdos naftos" praėjusią vasarą buvo įsteigta SGD terminalo direktoriaus pareigybė, o po kelių mėnesių, 2010-ųjų lapkritį, įmonėje atsirado ir SGD departamentas, kuriame darbuosis, to meto teigimu, 3-5, dabar sakoma - 6-7 žmonių komanda, dirbsianti kartu su samdomais užsieniečiais konsultantais.

SGD terminalo direktoriumi metų pradžioje paskirtas buvęs dabartinio "Klaipėdos naftos" vadovo R.Masiulio kolega - Rolandas Zukas, pastaruoju metu vadovavęs bendrovės "Lietuvos energija" antrinei įmonei "Energijos tiekimas", o prieš tai ėjęs "Leo LT" verslo vystymo vadovo pareigas.

Ir štai ką dabar kalba R.Masiulis: "Reikalingi žmonės, kurie galės plėtoti projektą ir dirbti šalia konsultantų. Nuo pasiūlyto SGD terminalo veiklos modelio priklausys, ar statybas vykdys "Klaipėdos nafta", ar bus steigiama nauja įmonė."

Panaši "nauja įmonė", suformuota vos kelis žmones turinčio "Lietuvos energijos" departamento pagrindu, prieš daugiau kaip metus virto uždarąja akcine bendrove "Visagino atominė elektrinė", iš esmės diriguojančia visai krašto elektros energetikai. Jos "sėkmingą" veikimą parenkant strateginį investuotoją į naujosios atominės jėgainės statybas ir jo netenkant stebėti galėjome visi. Jei toks pat veikimas planuojamas SGD terminalo statyboms, su šiuo projektu jau galime atsisveikinti. Prieš tai - sumokėję milijonus už studijas, kurios atskleidžia miražais virstančias galimybes.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"