Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
KOMENTARAI

Netikrų naujienų potraukis

 
2016 12 01 8:39

Jei paklausite kur daugiausia padirbinėjama tarptautinių prekės ženklų, matyt daugelis atsakys, jog Kinijoje arba Pietryčių Azijoje. O kur daugiausia padirbinėjama naujienų? Klausimas gali pasirodyti mažų mažiausiai keistas, tačiau tik iš pirmo žvilgsnio.

Jungtinių Amerikos Valstijų Prezidento rinkimai nedidelį, vos 44 tūkstančius gyventojų turintį, Makedonijos miestelį Veles padarė žymiu tuom, kad per pastaruosius metus, britų dienraščio „The Guardian“ duomenimis, jame buvo sukurta apie 150 netikrų naujienų portalų, kurie „gamino“ netikras D. Trumpą palaikančias žinias. Kodėl būtent Makedonija? Ar tai sutapimas, kad D.Trumpo žmona kilusi iš kitos buvusios Jugoslavijos respublikos – Slovėnijos? Kol kas lieka tik spėlioti.

Jei kažkas tai būtų padaręs prieš 10 metų, tai tokie puslapiai būtų niekam nežinomi nebent patiems jų sukūrėjams. Tačiau socialinė žiniasklaida yra visiškai pakeitusi žmonių įpročius skaityti naujienas. Šių metų PewResearchCenter tyrimo duomenimis, net 62% suaugusių amerikiečių žinias gauna per socialinę žiniasklaidą. O tai reiškia, kad netikras naujienas gaminantys portalai įkėlę jas į Facebook ar Google paiešką pritraukia didelį kiekį vartotojų, kuriems reikia ne naujienų, o „faktų“, patvirtinančių jų įsitikinimus. Ir čia mes kalbame apie milijonus interneto vartotojų.

Savo ruožtu, didelis vartotojų srautas, ateinantis iš socialinių tinklų, tokiems portalams generuoja nemažas pajamas iš interneto reklamos. Praėjusią savaitę „The Washington Post“ rašė, kaip netikrų žinių kūrėjai socialiniuose tinkluose uždirba pinigus. Sumos nėra įspūdingos, apie 5 tūkst. dolerių per mėnesį, bet turint omenyje, kad visų pagrindinių Makedonijoje sukurtų puslapių oficialūs savininkai yra paaugliai, jiems tai tikrai nėra mažos sumos.

Kurį laiką Facebook ir Google bandė neigti pačią padirbtų naujienų problemą bei jų įtaką JAV prezidento rinkimų rezultatams. Tačiau JAV žiniasklaida suabejojo Facebook sąžiningumu, nes buvę šios kompanijos darbuotojai papasakojo, jog naujienų šiame tinkle pasirodymą įtakojo ne tik veikiantis algoritmas, bet ir redaktorių įsikišimas.

Padirbtų naujienų temos tyrėjai ir JAV ir tarptautinė žiniasklaida toliau domėjosi šia tema ir netruko pamatyti, jog tokio tipo naujienas noriai platino ir su Rusija siejami žiniasklaidos kanalai. „The Washington Post“ lapkričio 24 d. rašo, jog Rusijos propagandos mašina prisidėjo prie padirbtų naujienų platinimo.

Tyrimai tęsiami toliau ir matyt detalių bus dar daugiau, bet jau galima daryti keletą apibendrinimų.

– Pirmiausia tai, jog vis daugiau žmonių naujienas skaito per socialinius tinklus mažiau kreipdami dėmesio į naujienų kilmę bei jų tikrumą.

– Kita akivaizdi tendencija, kad žmonės dažniausiai ieško faktų leisiančių pagrįsti jų įsitikinimus, nei pačių naujienų.

– Socialiniai tinklai naujienas ir padirbtas naujienas platina lygiai taip pat ir neturi sukūrę jokio bent minimalaus filtro.

– Visa tai naujienas paverčia preke, kurią apsimoka padirbinėti tiek dėl finansinės naudos, tiek siekiant daryti poveikį.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"