TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Operos metai ir naujumo paieškos

2016 04 01 6:00

Šią savaitę įteikti Lietuvos teatro apdovanojimai – „Auksiniai scenos kryžiai“. Geriausiu praėjusių metų režisieriumi išrinktas Krystianas Lupa už spektaklį „Didvyrių aikštė“. Už nuopelnus teatrui premija įteikta operos solistei Sigutei Stonytei.

„Didvyrių aikštė“ iš viso pelnė net keturis „scenos kryžius“: už režisūrą (K. Lupa), vaidybą (Eglė Gabrėnaitė ir Valentinas Masalskis) ir vaizdo projekcijas (Lukaszas Twarkowskis). Komisijos nariai, teatrologai ne kartą pabrėžė, kad didžiausią įtaką Lietuvos teatrui praėjusį sezoną padarė būtent užsienio kūrėjai: K. Lupa, Árpádas Schillingas, latviai Valteris Silis ir Janis Balodis, Kaune statę „Miškinį“.

Spektaklis „Didvyrių aikštė“ daug gastroliuoja ir užsienyje, nes K. Lupa – vienas garsiausių režisierių Europoje. Įvertinimu galima laikyti ir tai, kad liepą „Didvyrių aikštė“ pakviesta į prestižinį teatro forumą – tarptautinį Avinjono festivalį (čia savo kūrybą jau yra prisistatę režisieriai Eimuntas Nekrošius ir Oskaras Koršunovas). Kartu šis spektaklis lietuvių aktorius supažindino su nauja vaidybos mokykla – bendradarbiavimas su lenkų kūrėju iš tiesų yra vienas sėkmingiausių Lietuvos scenoje pastaraisiais metais.

Diskusijų kėlęs „Didis blogis“ (vengrų režisierius A. Schillingas) galiausiai buvo įvertintas nacionalinės dramaturgijos kategorijoje. Po premjeros spektaklis kritikuotas kaip neišpildęs savo šiuolaikiškos formos (kur aktorių vaidmenis keičia jų pačių buvimas scenoje), perdėtai siekęs šokiruoti, provokuoti žiūrovą. Tokia spektaklio strategija laikoma veikiau modernia nei postmodernia. Ir vis dėlto scenos literatūros „kryžiaus“ laureatu tapo „blogio“ autorius Marius Ivaškevičius.

Ceremonija vyko Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT). Daug apdovanojimų ir liko jame: „Auksinius scenos kryžius“ pelnė šokėjai Greta Gylytė ir Eligijus Butkus, apdovanotas choreografas Martynas Rimeikis už baletą „Visur, kur mes nebuvom“, solistė sopranas Viktorija Miškūnaitė. Jaunojo menininko, debiuto kategorijoje įvertintas dirigentas Modestas Barkauskas. Padėkos premija už pasiekimus teatre įteikta solistei sopranui S. Stonytei, kuri LNOBT debiutavo 1985-aisiais, o Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje dėsto nuo 1992 metų.

2015-ieji tapo operos metais, regis, čia būta daugiausia sėkmingų teatro paieškų ir eksperimentų. Pavyzdžiui, Londone gyvenanti jauna kompozitorė Rūta Vitkauskaitė su kolegomis iš Švedijos sukūrė naujoviško žanro erdvinę operą tamsoje „Confessions“ („Išpažintys“). Savo kūrinius R. Vitkauskaitė vadina ne „operomis“, o „scenos dariniais su operos potekste“. „Confessions“ žiūrovas tampa dalyviu, nes atlikėjai vaikšto ir groja auditorijoje, jam suteikiamas svarbus – suvokėjo – vaidmuo.

Ir žvelgiant į kitus laimėjimus galima numatyti, kokio teatro paieškos skatinamos ateityje. Boriso Dauguviečio auskaras, skiriamas už novatoriškus ir originalius teatro sprendimus, įteiktas choreografei Agnijai Šeiko. Klaipėdoje spektaklį-ekskursiją „Keliaujančios bažnyčios“ pastačiusi choreografė taip pat ieškojo naujumo: čia dalyviai per ausines girdi muzikines kompozicijas, o veiksmas vyksta už tradicinių scenos ribų – įvairiose miesto erdvėse.

Įvertintas ir kitas šokio spektaklis „Spalvoti žaidimai“ (teatras „Dansema“) vaikų ir jaunimo teatro kategorijoje. Choreografė Birutė Banevičiūtė-Ališauskienė kūrė vaikams iki 3 metų bei jų tėvams. Ir šiame spektaklyje sureikšminamas žiūrovo-suvokėjo vaidmuo. Šiuo atveju šokio interpretatoriais tampa net kūdikiai.

Apdovanojimai už nepagrindinius vaidmenis ir scenografiją pasiekė Nacionalinį Kauno dramos teatrą. Už antraplanius vaidmenis apdovanoti aktoriai Vilija Grigaitytė ir Liubomiras Laucevičius. Už scenografiją – scenovaizdžio dailininkė Paulė Bocullaitė. Išskirti du didieji teatro pastatymai: „Miškinis“ ir „Hamletas“ (taip pat jaunosios kartos režisieriaus Vido Bareikio). „Miškinį“ režisavo V. Silis, dramaturgiją parašė J. Balodis, nagrinėjęs miške nuo karo besislepiančio žmogaus istoriją. Kūrybos procese remtasi dokumentiniais faktais, temą mėginta aktualizuoti siejant su dabarties aktualijomis ir problemomis.

Šįkart „Auksiniai scenos kryžiai“ išskyrė spektaklius, kuriais 2015 metais ieškota naujų, šiuolaikiškų formų, žanrų, aktualių temų, taip primenant, kad senoji dramos, operos scena taip pat kinta ir prisitaiko prie dabarties.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"