TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Politiniai biudžeto formavimo niuansai

2010 11 05 0:00

Biudžeto įstatymo projekto svarstymas visada yra įvykis. Vienu atveju tai peštynės dėl finansavimo proteguojamoms įmonėms ar savivaldybėms, kitu atveju - ginčas dėl resursų dalybos principų, trečiuoju - tai gali būti paprasčiausias skirstymo administravimo metodų reikalas, kai svarbu, ne kas gauna, o kas administruoja. Bet biudžetas yra ne tik ekonominis ir finansinis valstybės finansinių išteklių paskirstymo planas, bet ir politinis valstybės ateities projektas, lemiantis daugelį socialinių, politinių mūsų gyvenimo pokyčių.

Todėl debatai dėl biudžeto neturėtų būti vertinami tik kaip specifinė diskusija dėl pinigų. Jau pats ginčų bei argumentų, ginamų prioritetų ir vertinimų tonas rodo stiprų politinį biudžeto svarstymo aspektą, kartais nusveriantį ekonominę logiką.

Taigi pažvelkime į galimus politinius biudžeto svarstymo aspektus. Vienas ryškiausių aspektų yra politinių partijų interesų deklaravimas biudžeto svarstymo kontekste. Partijos, gindamos tam tikrus biudžeto punktus, reikalaudamos didesnio dėmesio vienoms ar kitoms finansavimo sritims, iš tiesų galvoja ne apie subalansuotą finansų paskirstymą, bet apie populistiškai ryškias biudžeto vietas, kurias gindamos tampa populiaresnės visuomenėje. Taigi socialinių sričių finansavimo klausimai yra ne tik socialinės politikos korekcija biudžete, bet ir politinių jėgų pretenzijų būti kartu su rinkėjais rodymas. Artėjantys savivaldos rinkimai turėtų tik išryškinti diskusijas dėl socialinės pagalbos sritį žyminčių biudžeto dalių.

Šalia partijų intereso būti populiarioms atsiras ir atskirų politikų, kurie be užuolankų reikalaus padidinti finansavimą konkrečiai savo rinkimų apygardos mokyklai, ligoninei, miesteliui ar kaimui. Jų nejaudins tai, kad toks "finansinės antklodės" tampymas ateityje gali nualinti biudžetą, jį išbalansuoti ir paversti svarbų finansinį įstatymą niekiniu dokumentu. Tokiems politikams ypač svarbios tik jų rinkimų galimybės savo tėvonijoje.

Svarstant biudžetą didelę įtaką daro ir viešoji nuomonė, kurios svyravimams yra tiesiog proporcingi daugelio politikų nuomonės svyravimai. Taigi žiniasklaida, kuri iš esmės yra viešosios nuomonės formavimo monopolistė, tampa didelę įtaką biudžetui darančia veikėja.

Nevertėtų užmiršti ir prezidento institucijos. Prezidentė ne kartą yra išreiškusi savo poziciją dėl būsimo biudžeto, ir jos sprendimas gali tapti labai svarbus balsuojant Seime. Taigi D.Grybauskaitės nuomonė yra dar vienas politinis veiksnys, galintis lemti daugelį biudžeto aspektų.

Neužmirškime, kad visas valstybės gyvenimo sritis veikia ir paprasčiausias atsitiktinumas. Štai dviejų Seimo narių apkaltos procedūra tampa ne tik Seimo narių drausmės bei moralumo kriterijų patvirtinimu, bet ir neišvengiamai suteikia biudžeto svarstymui papildomą akcentą, kuris taip pat turės įtakos svarstymo procesui.

Reiktų priminti, kad Vyriausybė, kuri ir pateikė šį biudžeto projektą Seimui, yra dinamiška struktūra, labai jautriai reaguojanti į valstybės ir jos ūkio pokyčius. Todėl jau paties svarstymo metu Vyriausybė gali atkreipti dėmesį į naujus valstybės ūkio veiksnius ir reikalauti atitinkamai pakoreguoti biudžetą. Tai gali pasireikšti kaip Vyriausybei artimų frakcijų narių įkalbinėjimas atlikti tas korekcijas ar net kaip atviras informavimas apie besikeičiančias aplinkybes.

Neužmirškime ir visokio lygmens interesų grupių, kurios visada siekia apčiuopti valstybės valdymo pulsą. Interesų grupių įtaka neišvengiama, tačiau svarstant biudžetą įtakos siekis gali taip sustiprėti, kad Seimo balsas tiesiog paskęs papildomų interesų ir reikalavimų sraute.

Taigi biudžeto svarstymas ir tvirtinimas yra išties krašto politinio proceso dalis, kur ekonomika bei finansai įgyja savo tikrąją vertę Seime numatant svarstomų biudžeto prioritetų kryptis. Tačiau pabaigoje vertėtų neužmiršti: kad ir kaip lengvai ar sudėtingai būtų diskutuojamas biudžeto įstatymas - visuomenė degraduoja tada, kai gėrybės yra tik skirstomos, o ne kuriamos.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"