TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Santykius su Lenkija būtina vertinti strategiškai

2013 10 02 6:00

Lenkijai tenka svarbus vaidmuo įgyvendinant Lietuvos (taip pat Latvijos ir Estijos) integracijos į bendrą Europos Sąjungos (ES) energetikos sistemą tikslus. Toks pat vaidmuo Lenkijai tenka ir kalbant apie Baltijos šalių sausumos transporto - kelių ir geležinkelių - sujungimą su Europos transporto tinklu.

Šiuo metu Lietuva ir Lenkija jau pradėjo įgyvendinti arba artimiausiu metu pradės įgyvendinti net kelis strateginius projektus: elektros jungties „LitPol Link“ projektą, dujotiekio projektą, geležinkelio projektą „Rail Baltica“.

Nesureikšminant situacijos galima teigti, kad Lenkija yra Lietuvos integracijos į ES vartai, o projektų įgyvendinimas priklausys ne tik nuo Lietuvos, bet ir nuo Lenkijos interesų kuo greičiau tai padaryti.

Elektros jungtis su Lenkija atvertų trims Baltijos valstybėms galimybę sinchroniškai veikti su kitų ES valstybių energetikos sistemomis, sudarytų sąlygas valstybėms didinti savo konkurencingumą.

Dujotiekio jungtis tarp Lenkijos ir Lietuvos yra viena iš Baltijos energijos rinkos jungčių plano (BEMIP) dalių. Šio plano paskirtis - sujungti Baltijos jūros regiono dujų ir elektros energijos rinkas bei nutraukti Baltijos šalių atskirtį nuo Europos energijos rinkos.

Geležinkelis „Rail Baltica“ sujungs Suomiją, Baltijos valstybes su visa Europa: traukiniu iš Helsinkio bus galima nuvažiuoti į Veneciją, Barseloną ar Paryžių.

Ar Lenkija, kaip ir Lietuva, taip pat stipriai ekonomiškai suinteresuota įgyvendinti dujotiekio, geležinkelio projektus?

Kas bus, jei Lietuva nuties europinį geležinkelį nuo sienos su Lenkija iki Kauno jau 2015-aisiais, bet Lenkija neskubės rekonstruoti savo geležinkelių Lietuvos sienos link? Toks pavojus egzistuoja, nes Lenkijai gali būti nenaudinga krovinių srautą, dabar tenkantį jūros uostams, perkelti ant geležinkelio bėgių.

Kas bus, jei Lenkija neskubės tiesti dujotiekio Lietuvos sienos link? Jau keletą metų iš Lenkijos pasigirsta nuomonių, kad Lietuva turi pasirinkti tarp dviejų projektų - suskystintų gamtinių dujų terminalo Klaipėdoje ir dujų jungties į Lenkiją, nes abu projektai neatsipirktų, vienas su kitu tik konkuruotų. Lenkijai nėra kur skubėti dėl šio dujotiekio, nes ji yra pasirašiusi susitarimą su Vokietija dėl dujų tiekimo (reversiniu būdu) iš Vokietijos į Lenkiją dujotiekiu Jamalas-Europa. Šis susitarimas suteikia galimybę Lenkijai importuoti pigesnių dujų, kurias Rusija eksportuoja į Vokietiją "Nordstream" dujotiekiu, nutiestu Baltijos jūros dugnu. Jeigu Lenkija pirks pigesnių dujų iš Vokietijos, Lietuvos ir kitų Baltijos šalių gamintojams toliau bus sunku konkuruoti su lenkiška produkcija.

Visų šių strateginių projektų kritikai nevengia aštrių kalbų, kad projektai neturi ekonominio pagrindimo, o tėra geopolitinių tikslų įgyvendinimo įrankiai. Tačiau sunku paneigti tai, kad šie projektai Lietuvai - gyvybiškai būtini, naudingi ir yra visavertės Lietuvos integracijos į ES garantas.

ES ir yra tas saugiklis, kad strateginiai projektai bus įgyvendinti. Baltijos energijos rinkos jungčių planas yra įtrauktas į visus strateginius Europos Komisijos dokumentus, kurių negali pakeisti vienos ar kitos šalies premjeras ar ministras. Ir dujotiekio, ir elektros jungties projektai yra įtraukti į Baltijos energijos rinkos jungčių planą. „Rail Baltica“ yra prioritetinis Transeuropinio transporto tinklo projektas. Taigi šie projektai yra visos ES projektai ir bus įgyvendinami nepaisant Lenkijos interesų grupių norų ar nenorų.

Vis dėlto yra ir antras saugiklis - geri kaimyniški santykiai su Lenkija. Nieko nėra geriau, kai abi šalys veikia kartu ir viena kryptimi. Juolab kad visiems šiems projektams įgyvendinti ES skyrė ir skirs milijardines lėšas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"