TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Saugumas, skaitmeninė dienotvarkė ir ES reformos

2015 06 22 12:37

Birželio pabaigoje buvo numatytas Europos Sąjungos vadovų tarybos posėdis, kurio dienotvarkė buvo skirta ES saugumo klausimams, skaitmeninei dienotvarkei ir ekonomikos valdysenos sistemos aptarimui. Graikijos ekonominės problemos paskatino sušaukti neeilinį ES vadovų tarybos posėdį, kuris turi priimti politinius sprendimus dėl Graikijos bei kitų šalių ekonominių įsipareigojimų vykdymo tvarkos.

Tuo būdu šiek tiek į šešėlį pasitraukė kiti nemažiau svarbūs klausimai. Visų pirma, susiję su ES saugumu. Vienas iš tokių klausimų būtų - kaip efektyviai užtikrinti ES piliečių saugumą, kai grėsmės didėja ne tik iš išorės, bet ir viduje. Kita aktuali problema - kaip geriau panaudoti turimus išteklius gynybai ir kaip koordinuoti šalių tarpusavio veiksmus.

Sprendžiant pirmą problemą siūloma daugiau dėmesio skirti teritoriniam gynybos principui derinant gynybos ir vidaus reikalų žinybų darbą. Problema yra tai, kad nepakankamai gerai apibrėžtas NATO vadovybės ir šalių narių Vidaus reikalų ministerijų bendradarbiavimas, o paralelių gynybos ir vidaus reikalų centrų bei sistemų plėtra ekonomiškai yra labai brangus sprendimas. Modernioje visuomenėje įvairių infrastruktūrinių objektų gynyba reikalauja modernių technologijų ir naujai įvertinti pačius šalies gynybos organizavimo principus. Europos Komisijos pateiktuose pasiūlymuose ir trūksta to platesnio saugumo užtikrinimo konteksto, derinant jį su perėjimu prie skaitmeninių technologijų.

ES šalys narės kol kas nelabai noriai dalinasi informacija, su kibernetiniu saugumu susiję incidentai, jei nesulaukia plataus atgarsio, dažniausiai nėra skelbiami. Nors pereinant prie skaitmeninės ekonomikos didėja ir sisteminė rizika, finansinių rinkos bei kita infrastruktūra (elektros tiekimo, transporto valdymo) vis daugiau įgauna tarptautinį pobūdį, todėl didėja domino efekto, kai sutrikimai vienoje rinkoje turės įtakos kitai rinkai ir taip toliau, tikimybė.

Socialiniai tinklai naudojami kurstyti priešpriešą. Vis dar nėra pakankamai aišku, kas atsako už ką valdant bendrą ES kibernetinę erdvę ir kaip turi būti priimami sprendimai kritinėse situacijose.

Skaitmeninės dienotvarkės klausimai taip pat verčia naujai pažvelgti į šalių bendradarbiavimą, nes tokie sprendimai kaip internetinė debesija dažnai negali būti apibrėžti vienos šalies arba net ES teisinės sistemos. Sakykime, teisiniai ginčiai su "Facebook", "Twitter" ir "Google" turėtų būti sprendžiami pagal Kalifornijos (JAV) įvairių grafysčių teisinę tvarką. Daugelio vartotojų duomenys yra saugomi virtualiuose sandėliuose (cloud) dažnai vienoje platformoje jiems to net nežinant.

Gynybos ir saugumo sistemos pertvarka gali padėti sparčiau įgyvendinti technologines inovacijas. Dabar daug dėmesio siūloma skirti kosminėms technologijoms plėtoti. Viena yra aišku, kad naujomis sąlygomis gynybos, vidaus saugumo ir infrastruktūros tinklų apsauga turi būti derinama ir koordinuojama, siekiant efektyviau panaudoti lėšas bei sumažinti riziką.

Skaitmeninės ekonomikos plėtra gali ir neturėti teigiamos įtakos ekonomikai, jei nebus išspręsti gebėjimų ugdymo dirbti su naujomis technologijomis klausimai, jei mobiliųjų prekybos ir atsiskaitymo sistemų plėtrą ir toliau ribos aukšti tarptinkliniai sujungimo mokesčiai.

Visos šios problemos reikalauja ir atitinkamos ES institucinės valdymo sistemos peržiūros.

Vargu ar yra didelių reformų poreikis, greičiau reikia laipsniško koordinavimo tarp veiklų didinimo, atitinkamai pertvarkant valdymo struktūrą.

Europos Komisijos struktūra buvo sukurta tokiu būdu, kad kiekvienoje srityje dirbama atskirai.

Pastaruoju metu organizacinė valdymo struktūra yra tobulinama, naujos koordinavimo funkcijos yra suteiktos Europos Komisijos viceprezidentams, sudarytos įvairios koordinuojančios darbo grupės. Tačiau šią savaitę ES vadovų tarybai teikiami pasiūlymai vis dar atskleidžia atsirandančius neatitikimus tarp skirtingų strategijų.

Nors yra ženkliai sumažėjęs įvairių naujų teisinių iniciatyvų skaičius, tačiau daug taisyklių ir direktyvų tebėra labai detalizuotos ir jų įgyvendinimas brangiai kainuoja tiek verslui, tiek ir prižiūrinčioms institucijoms. Gyventojams nauda irgi nėra didelė, nes norėdami įgyvendinti savo teises jie turi gerai suprasti sudėtingus teisės aktus.

Skatinamas karštų diskusijų ES ekonomikos modernizavimas įgauna pagreitį, gaila tik, kad Lietuva šiuo geru pavyzdžiu neseka, o ir šalies pozicija visais šiais svarbiais klausimais visuomenei yra mažai žinoma.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"