TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Sovietinio palikimo pagonys

2013 08 21 13:51

Artėjant minėtinoms istorinių įvykių datoms Molotovo-Ribbentropo pakto ar sovietų kariuomenės išvedimo metinėms, vis pasipila keistokų įvykių interpretacijų ir naujų, iki šiol nežinotų, nepastebėtų kovotojų už Lietuvos laisvę vardų. 

Galbūt iš dalies tai lemia žiniasklaidos požiūris: kasmet kalbėti apie tą patį būtų neįdomu, todėl bandoma surasti savitą kampą, tarkim, neva užmirštą svarbų herojų ar pražiopsotą itin svarbų istorinių įvykių vingį, kuris galbūt ir lėmė pergalę prieš Galijotą.

Kartais tokie bandymai verčia prisiminti sovietinių laikų mokyklą, kurioje tuometė direktorė mokė viduramžius pažinti ir vis aiškindavo, kad ten ar šen kilusio valstiečių sukilimo pagrindinė pralaimėjimo priežastis – dar nesusiformavęs proletariato sluoksnis. Lyg ir logiška, kita vertus – visiškas absurdas.

Mintimis sugrįžti į praeitį privertė keli pastaruoju metu viešojoje erdvėje vis sušmėžuojantys keistoki ir galbūt tarpusavyje nesusiję, bet, mano galva, tiesiog neteisingi dalykai. Vienas jų – bandymas aiškinti, kad etnokultūrinis sąjūdis buvo alternatyva okupacijos režimo brukamai oficialiai kultūrai ir padėjo pamatus Lietuvos nepriklausomybei. Pačiam teko ir polką su ragučiais trypti, ir stebėti, kaip liaudies dainų klausosi turistai iš „draugiškos“ Vokietijos Demokratinės Respublikos, ir su kuprine po piliakalnius laipioti. Deja, tai nebuvo jokia alternatyva „Lietuvos“ dainų ir šokių ansamblio pseudoetninės kultūros demonstravimui. Drįsčiau suabejoti, ar tai buvo ir savotiškas socialinis tinklas, greičiau – laisvalaikio praleidimo forma, kurią maloniai ir be baimės rinkdavosi, kad ir mokyklos komjaunimo lyderiai.

Manau, okupacinis režimas, jei neskatino, tai labai ir negniaužė įvairių folklorinių judėjimų, nes jie nebuvo pavojingi santvarkai. Domėjimasis baltiškąja-pagoniškąja praeitimi nekėlė jokių valstybingumo atkūrimo vizijų, tik leido pajusti menamą išskirtinumą. Kiek siekia mano atmintis ir patirtis, be keliasdešimties aktyvių rezistentų, didžiausią nerimą režimui kėlė Katalikų Bažnyčia ir jos pogrindinė bei vieša veikla. Todėl aktyvesni kunigai buvo sodinami į kalėjimus ar tiesiog nužudomi. Šiandien, kai švenčiame Žemaičių krikšto jubiliejų, kai skaitau ar išgirstu pagonimis save vadinančiųjų svarstymus apie kryžiuočių krikštą krauju ar dar kokias panašias nesąmones, apima liūdesys dėl neišmatuojamo žmonių tamsumo.

Kelis kartus esu sulaukęs klausimo, ar buvo sunku augti rezistento sūnui okupacijos metais. Visad atsakau, kad mamos, tėvo ir jų draugų drąsa leido jaustis laisvam, supažindino su nuostabiais žmonėmis ir padėjo suvokti, kad pasaulis yra daug didesnis bei įvairesnis nei Sovietų Sąjunga. Vienintelis dalykas, kuris skaudindavo, buvo tai, kad dalies draugų tėvai akivaizdžiai nesidžiaugdavo, jei užeidavau pas juos į svečius. Atkūrus nepriklausomybę teko ne vieną jų sutikti, ir visi nuoširdžiai pasakojo, kokie dideli Lietuvos patriotai jie buvo tuomet ir yra šiandien. Spėju, tikrai tuo tikima, kaip galbūt ir folklorinių ansamblių dalyviai neabejoja, kad šokdami ir dainuodami drebino okupacinės valdžios pamatus. Tai nėra nei smerktina, nei verta pašaipos. Tiesiog vaizduotės vaisius neturėtų tapti rimtų mokslinių tyrimų objektu, ypač jei tai sietina su istorijos mokslu.

DALINKIS:
0
1
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"