TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Valstybinis komercinis bankas ar valstybės iždas?

2013 02 20 6:00

Dviejų komercinių bankų nesėkmės istorijos apnuogino dar vieną problemą: valstybės pinigai nėra saugūs, valstybinės įstaigos ir įmonės kartais neatsakingai valdo jiems patikėtas lėšas, neįvertina ir negali pačios tinkamai įvertinti rizikos bei situacijos viename ar kitame banke.

Pirmojo banko griūtis įklampino kelis šimtus milijonų litų biudžeto lėšų, kai kurių įmonių Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą, tarp nukentėjusiųjų atsidūrė stambios valstybės įmonės.

Iš skaudžios pamokos nebuvo pasimokyta, nors valstybės valdomoms įmonėms buvo pateiktas rekomendacinis sąrašas, kokiais kriterijais remiantis reikėtų pasirinkti banką sąskaitai atidaryti, ir buvo nustatytos gairės, kaip tvarkyti valstybei priklausančias lėšas.

Visos šios "gairės" ir "rekomendacijos" nesuveikė. Šį mėnesį žlugusiame banke valstybės įmonės ir įstaigos laikė dešimtis ir šimtus milijonų litų. Naujoji Vyriausybė tik dabar priversta aiškintis, kokios valstybės įmonės, įstaigos ir kiek indėlių laikė žlugusiame banke, ar tikrai laikyti milžiniški indėliai, o tų įmonių skolos tuo metu didėjo?

Taigi jau po avarijos aiškinamės, kas, už kiek ir kodėl taip neatsargiai, mūsų visų sąskaita, "važiavo" techninių reikalavimų neatitinkančiu transportu.

Esame pasaulinės, globalios finansų rinkos dalis. Vieno banko nesėkmė gali sukelti grandinines kitų bankų nesėkmes. Ne tik Lietuvai, bet ir daugeliui valstybių kyla tas pats sudėtingas uždavinys - apsaugoti savo valstybės lėšas, apginti savo žmonių interesus.

Vienas siūlymų, vėl skambantis Lietuvoje, - steigti valstybinį banką ir taip valdyti visus valstybės pinigus. Apie galimybę steigti valstybinį banką užsimenama ir Vyriausybės programoje.

Vis dėlto manau, kad ne valstybės funkcija yra kaupti gyventojų indėlius ir vykdyti komercinio banko veiklą. Norėčiau priminti, kad jau nuo 1994 metų galioja Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatymas, pagal kurį Valstybės iždo paskirtis yra užtikrinti efektyvų ir racionalų valstybės piniginių išteklių valdymą ir naudojimą.

Tačiau akivaizdu, kad būtent efektyvaus ir racionalaus valstybės piniginių išteklių valdymo pasiekti nepavyksta. Kitaip tariant, Valstybės iždo įstatymas nėra tinkamai vykdomas, nors šiuo įstatymu privalo vadovautis biudžetinės įstaigos, valstybės biudžeto lėšas gaunantys subjektai, taip pat subjektai, kaupiantys, naudojantys ar kitaip disponuojantys valstybės piniginiais ištekliais.

Šiandien, manau, paprasčiausias kelias būtų Finansų ministerijos struktūrinių padalinių pagrindu (tarp jų ir Valstybės iždo departamento) kurti atskirą Vyriausybei arba Finansų ministerijai atskaitingą Valstybės iždo instituciją, kurios funkcijas bei santykius su Vyriausybe ir Lietuvos banku apibrėžtų pakoreguotas Valstybės iždo įstatymas.

Visi valstybės įmonių ir įstaigų piniginiai ištekliai taip pat turėtų būti laikomi Valstybės iždo ar Lietuvos banko kaupiamojoje sąskaitoje. Valstybės iždo vadovas kartu su Finansų ministerija ir Lietuvos banku spręstų, kur naudingiausia investuoti tam tikru laikotarpiu atsiradusius laisvus valstybės piniginius išteklius arba padėti indėlius į komercinius bankus su mažiausia rizika juos prarasti, priskiriant ir atitinkamą atsakomybę už priimtus sprendimus.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"