TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Vargas rinktis prezidentą

2009 02 05 0:00

Dažnai sakoma: kokia visuomenė, tokie ir politikai. Pagal šią logiką galėtume tvirtinti: kokia valstybė, tokie ir jos vadovo rinkimai. Kadangi pastaruoju metu tų rinkimų rezultatai tragiški, tai ir dėl valstybės pagrįstai neramu. Nejau iš tikro viskas šitaip apleista? Ar esama bent menkiausios vilties, kad per artėjančius rinkimus nulems ne reklamininkų štampuojami pretendentų įvaizdžiai, o žmogaus pažiūrų, savybių, autoriteto ir įdirbio kuriama reputacija?

Kandidatų reputacijos, o ne įvaizdžio pagrindu politinė kova vyko 1992-1993 metų Algirdo Brazausko ir a. a. Stasio Lozoraičio varžybos, kurios, palyginti su šio dešimtmečio vajais, yra tarsi titanų kova šalia niekingų Liliputijos ir Blefuskų ginčų apie tai, kuriuo galu reikia daužti kiaušinius - smailu ar buku.

Kai tarpusavyje susikerta reputacijos, politinis ginčas, rinkimasis ir balsavimas vyksta dėl žinomo turinio. Kai savo ruožtu susikerta viso labo įvaizdžiai, lemia ne turinys, bet reklaminis nežinomybės apipavidalinimas - katės maiše paklausa dėl maišo.

Pirmasis įvaizdžio prezidentinis kandidatas, patekęs į antrąjį turą, buvo Artūras Paulauskas. Per 1997-1998 metų rinkimų kampaniją lėmė jo viešieji ryšiai, o ne reputacija. Buvo pabrėžiama ne tai, kas jis yra, o tai, kaip jis atrodo nudailintas mokamų paslaugų.

Į jo reputaciją kreipė dėmesį nebent idėjiniai priešininkai, o samdomi ir savanoriški paulauskininkai paišė tik kandidato įvaizdį pagal tuometės politinės paklausos dėsnius. Kaip sakė a. a. Aleksandras Štromas, A.Paulauskas orientavosi į jaunatvišką auditoriją, kuri "šiaip politika nelabai domisi, bet jis jiems asocijuojasi su perspektyva turėti politikoje žmogų, kuris atrodo vienas iš tavųjų, toks panašus į tave "ežiuko" šukuosena, nauja jauna žmona" ("Kauno diena", 1998 07 18).

Šiame A.Paulausko apibūdinime yra du pagrindiniai žodžiai - "atrodo" ir "panašus". Jais nusakomas žmogus-įvaizdis, o ne žmogus-reputacija. Antai Arvydui Juozaičiui A.Paulauskas atrodė panašus į Johną Kennedy. Žinoma, ne pažiūromis ir idėjomis - kur jau ten A.Paulauskui lygiuotis į J.Kennedy pažiūras, - bet A.Juozaičio vaizduotės vaisiais.

Idant sustiprintų palyginimo tikroviškumą, A.Juozaitis savo reklaminį straipsnį iliustravo A.Paulausko ir J.Kennedy nuotraukomis, kur jiedu sėdi panašiai pasirėmę galvas ir susimąstę. "Štai, kokie jie panašūs!" - sklandė straipsnio mintis. Turint omenyje J.Kennedy ir A.Paulausko politinio lygio skirtumus, šis įvaizdinis sugretinimas atrodė išties juokingai ir apgailėtinai.

2002-2003 metų rinkimuose įvaizdžio prezidentinis kandidatas Rolandas Paksas laimėjo prieš Valdą Adamkų. Tąkart V.Adamkaus rinkimų kampanija buvo stebėtinai silpna ir lėkšta, rinkimų štabas - kaip iš dangaus nukritęs. Reputacija, padėjusi V.Adamkui laimėti 1998-aisiais, vėliau buvo apgadinta 2000-aisiais prisiimto "naujosios politikos" krikštatėvio įvaizdžio. Kaip galėjo jis normaliai konkuruoti su A.Paulausku ir R.Paksu, jei pats prieš tai laimino juos kaip "naujosios politikos" lyderius?

Sulig R.Pakso pergale prezidentinės kampanijos Lietuvoje virto įvaizdžių konkurencija. Per pirmalaikius rinkimus 2004-aisiais politinis kalbėjimo turinys iš kandidatų kalbų pranyko, užleidęs vietą plepėjimui apie viską ir apie nieką.

Vilija Blinkevičiūtė porino per televizorių apie sauskelnes. Petras Auštrevičius į politiką atėjo turėdamas kilnią nuostatą: "Tam tikra problema yra dėl vištų - jos neturi gyventi garduose. Vištos turi būti laisvėje" ("Veidas", 2002 02 21). Bet per 2004-ųjų rinkimų kampaniją, pamiršęs vištų godas, jis ėmė viso labo mėgdžioti R.Paksą - žadėjo rinkėjams suteikti socialinę gerovę ir grąžinti viltį.

Kiti kandidatai tąsyk susitelkė į ūkio problemas arba atsigręžė "į Lietuvos žmogų" bei skurdo regionus. Jie ir pateko į antrąjį turą. Bet vieno iš jų reputacija, susijusi su slapyvardžiu Šatrija, vargu ar būtų buvusi konkurencinga padorioje ir civilizuotoje rinkimų aplinkoje. Kitas kandidatas reputacijos požiūriu buvo aukštesnio lygio, tačiau 2004-2009 metų kadencija veikiau atėmė nei pridėjo jam nuopelnų, palyginti su itin prieštaringai vertinamais veiksmais (VSD, "Leo LT" ir pan.). Tiesa, "naujosios politikos" įvaizdį pakeitė atodairos į skurdo Lietuvą įvaizdis, tačiau jis pernelyg kirtosi su tikrove.

Šiandien įvaizdžių vajumi taip lengvai rinkėjų nebepapirksi, kaip prieš 10 ar prieš keletą metų. Seimo rinkimai šitai paliudijo: 2008-ųjų populistinė klouniška politika - Tautos prisikėlimo partija - negavo tiek vietų Seime, kiek jų gavo Naujoji sąjunga 2000-aisiais ar Darbo partija 2004-aisiais. Tikėtina, jog panaši tendencija bus matyti ir per 2009 metų prezidento bei Europos Parlamento rinkimus.

Jei valstybės vadovo rinkimosi motyvus ims lemti labiau reputacija nei cukruoti įvaizdžiai, galima realistiškiau svarstyti, kurioms kandidatų savybėms rinkėjai teiks pirmenybę. Manding, ekonominės krizės sąlygomis kandidatų ekonominis išprusimas turės daugiau politinio svorio, nei turėdavo iki šiol. Lietuvos prezidento rinkimams būdingas grožio konkursų nuotaikas šiomis aplinkybėmis turėtų nustelbti sveiku protu keliami kompetencijos ir praktinės išminties reikalavimai.

Valstybėje siaučiant oligarchijos šmėklai, praktinės kandidato nuostatos, grindžiamos teisingumo principu, taip pat turėtų daryti didesnį įspūdį nei tuščios kalbos apie "vilties grąžinimą", sauskelnes ir Didžiasalį. Tarp būsimo prezidento savybių ir nuostatų, ko gero, ne sentimentalūs graudenimai ir pataikavimas masių nuotaikoms, o dalykinis tvirtumas, drąsa, stipri valia siekti tikslo ir nepriklausomybė nuo pinigų, apaugusių politiniais interesais, turėtų suvaidinti lemiamą vaidmenį.

Delfi.lt

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"