TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Vyras ir keturios jo moterys

2015 09 05 6:00

Gegužę Kanuose rodytas, o spalį kelionei per Lietuvą rengiamas Šarūno Barto filmas „Ramybė mūsų sapnuose“ - dedikacija keturioms artimiausioms režisieriaus moterims: buvusiai žmonai, iš gyvenimo pasitraukusiai aktorei Jekaterinai Golubevai, jųdviejų dukrai Inai Marijai Bartaitei, mūzai, rusų aktorei Klaudijai Koršunovai ir dabartinei draugei, smuikininkei Lorai Kmieliauskaitei.

Vienus Š. Barto gerbėjus žavi jo filmų stilius, unikali autorinė maniera, ilgos pauzės, iškalbingi nutylėjimai, lėti, tąsūs vaizdai, nešami laiko tėkmės. Kiti dėl to jo nesugeba pamėgti. O man pati įdomiausia režisieriaus kūrybos savybė - biografiškumas. Autobiografiškumas. Ne, ne tas tiesioginis, išviršinis, o tik nuspėjamas, grįstas stebėtojo nuojautomis ir įtarimais.

Nežinančiam konkretesnių detalių Š. Barto gyvenimas, esminiai jo įvykiai ir patyrimai stebėtinai, net mistiškai pinasi su kinu. Skaidosi ir skleidžiasi jo paties ir jam artimų kino vizionierių darbuose. Režisieriaus biografijos aidesių galima aptikti ir Claire Denis filme „Aš nenoriu miego“ ir Leoso Caraxo juostoje „Pola X“ ar „Šventuosiuose motoruose“. Nors pats ten nepasirodo, vis tiek jauti jo buvimą, alsavimą. Lygiai taip ir minėtų kūrėjų, aktorių gyvenimai viena, kita briauna remiasi į kinematografinius mūsų režisieriaus statinius. Kitaip tariant, turime reikalų su Š. Barto mitu.

„Ramybė mūsų sapnuose“, be abejo, vienas labiausiai asmeniškų režisieriaus kūrinių. Ir gana prieštaringas, nes „visoks“: verčia muistytis girdint nenatūralias intonacijas, matant perspaudimus ir „pervaidinimus“, neįtikimas situacijas. Čia pat persmelkia tikrumu, vaidybos meistriškumu, neprilygstamais aktorių solo. Ir sugraudina, ir pralinksmina, ir nuskaidrina. O kas dar labai svarbu - lieka paslaptingas, erdvus interpretacijoms, svarstymams, kas, kodėl ir kaip.

„Ramybės“ pasaulis - kontrastuojantis. Miesto inteligentija ir besikeikianti prastuomenė. Rafinuotas meno elitas ir samdiniais virtę kaimo žmonės. Abstrakčiausia meno forma muzika ir laukinė gamta. Puošni koncertų salė ir girios tankmė arba apšnerkštas kaimiečio kiemas.

Tituliniu kadru Š. Bartas ir operatorius Eitvydas Doškus išskleidžia keturių horizonto spalvų „vėliavą“. Lyg izoliuotos, pasauliui nežinomos šalies ženklą. Girios idilėje laigo elnių šeimyna. Tada netikėtai griaudėja šūvis, antras, pranašaujantis pasakojimą su fatališkomis baigtimis.

Filmo žanro vienu žodžiu nenusakysi. Galima pavadinti kino novele, turinčia visai paprastą siužetą „su šautuvu“. Kita vertus, galėtų būti ir esė, artėjanti kino dokumentikos link. Pagrindinių veikėjų pašnekesiai, kurių daugiau antroje juostos dalyje, regis, filmuojami nerepetavus ir be jokio scenarijaus. Tarsi aktoriai būtų išsisakę prieš kameras gyvai, laisva improvizacija. Todėl kūrinys žavus autentika.

„Išorinio“ pasakojimo kontūrai gana paprasti. Vieną vasaros dieną Vyras (Š. Bartas) su paaugle Dukra (I. M. Bartaitė) ir Mylimąja (L. Kmieliauskaitė) atvažiuoja į savo sodybą prie ežero. Pomidorus vagiantis kaimynų sūnus nukniaukia stovyklaujančių medžiotojų šautuvą. Iš pradžių pro optinį taikiklį stebi paežerės lankytojus. Kurį laiką tvyro grėsminga atmosfera, pasirodo net policija, tačiau netrukus nuslopsta. Režisieriui svarbiau, kas vyksta šalia kaimo buities ir detektyvinių peripetijų - moterų ir Vyro santykiai.

J. Golubeva „atrandama“ vaizdajuostėje, jos atvaizdas puošia vasarnamio stalą. Jai priklauso prisiminimų erdvė. O gyvosioms moterims tenka išmėginimas dabartimi. Nerimaujančios, sutrikusios, kažko įveikti nesugebančios jos atskleidžia nuogąstavimus savo vieninteliam vyrui. Šio personažo atsakymai Dukrai, Mylimajai, pamaniau, kada nors virs citatomis iš Š. Barto „interviu“ su savuoju laiku. Konkretaus laiko liudijimu.

Š. Barto-Vyro pasaulyje sunkiausia Mylimajai. Greta auga jo dukra, iš praeities driekiasi mylėtų moterų šešėliai... Paguodos ji ieško ten, kur mažiausia galėtų tikėtis meno žmogus - kaimo žmonių draugijoje. Neprilygstamas aktorės K. Koršunovos pasirodymas. Naktiniu BMW iš „prabangiosios Rusijos“ moteris atvyksta tik tam, kad nuoširdžiai atskleistų, kuo dabar gyva jos siela. „Mėlynaki, tu“, - kreipiasi į Š. Barto herojų moteris ir „Eurazijos aborigeno“ vaizdai staiga iškyla iš atminties. Matyti šiuodu aktorius kartu - nepaprastas malonumas.

K. Koršunovos monologas iš pažiūros gali atrodyti pernelyg paprastas, net banalus: „ko visada tikėjausi, gali ir neįvykti“, „supratau, kad galiu neturėti vaikų“. Tačiau šį epizodą aktorė vaidina su tokia įtaiga, tokia aktorine meistryste, kad ir paprastuose žodžiuose suskamba likimas.

Vyro personažas atsiskleidžia mažiausiai. Kyla įspūdis, kad būtent jis yra visų moterų enigma, jų nerimo ir lūkesčių šaltinis. Nebylus vaikštinėja iš „kadro į kadrą“, kartais globojamai, o kartais visai atsainiai reaguodamas į moterų skaudulius. Atrodo, režisierius jį tyčia tokį sumanęs. Lyg tam tikrą konstantą, abstrakciją, kontrastuojančią su moterų „pragarais“.

„Ramybė mūsų sapnuose“ - lyg mėginimas išsiaiškinti, kas režisieriui atrodo svarbu, jaudina šią akimirką. Išsikalbėti, įamžinti dabartinį laiko tarpsnį. Vilniaus tarptautinis kino festivalis „Kino pavasaris“ tapo filmo platintoju. Paradoksalu, tačiau Š. Barto kūryba labiau žinoma Vokietijoje, Prancūzijoje, o ne tėvynėje. Čia jo filmai niekada nebuvo rodomi didžiųjų kino teatrų repertuare. Dabar tokia proga mums suteikiama. Ir ja būtina pasinaudoti.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"