TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Vyriausybė ir Seimas: skirtingi ir panašūs principai

2010 04 30 0:00

Seimas ir Vyriausybė yra kone dažniausiai aptarinėjami politiniai institutai. Kitos institucijos - prezidentės, teismų ir savivaldos - išvestinės.

Dėl Seimo ir Vyriausybės esama įvairių nuomonių. Jos gali būti politiškai šališkos, gali būti neutralios, bet visada turi emocijos atspalvį. Valstybei labai svarbu, kad šios dvi institucijos rodytų demokratijos ir tvarkos krašte pavyzdį. Todėl verta pažvelgti į dabartinę susiklosčiusią situaciją ir įvertinti esamą padėtį bei galimas tendencijas.

Šiandien visai nesunku apkaltinti kokios nors žinybos vadovą ar šio pavaduotoją dėl jo vadovaujamos įstaigos darbo klaidų, dėl negebėjimo veikti taip greitai, kaip to reikalauja prezidentė. Kaltieji turi būti tuoj pat nubausti arba pakeisti veiklesniais asmenimis. Įsigalėjus tokiai tvarkai, kai dėl nesėkmės vadovas tučtuojau įvardijamas kaip blogai dirbantis, įtampa ir baimė valstybės institucijose tampa kasdieniu atsakingų žmonių gyvenimo atributu. Kitas galbūt pasakytų: taip jiems ir reikia. Tačiau tai plebėjiškas, menkos kultūros ir teisinių institucijų darbo sudėtingumo nesuprantančio žmogaus teiginys. Nekreipkime dėmesio į šiuos samprotavimus.

Atkreipkime dėmesį į tai, kad iš tokios baimės tampa nesudėtinga priversti teisinės institucijos atstovus atskleisti aukštesniems politiniams ar instituciniams viršininkams tyrimo dokumentus. Gal už tai pagirs ir dar neišvys iš darbo?

Taigi Vyriausybės kanceliarijoje atsirandanti tvarka spartinti teisminių institucijų darbą, pasišaunant joms padėti ar demonstruojant išskirtinį dėmesį atskiriems teisminiams procesams, sukuria naują precedentą. Dabar, jeigu jūsų netenkina prokurorų ar teismų darbas, kreipkitės į premjerą - jis sutvarkys. Tačiau vėliau bus prarasta viskas: pasitikėjimas dar veikiančia valdžia, demokratija, teise ir vienas kitu. Tokia praktika yra žalingesnė už vagystę ar apiplėšimą, nes naikinamas laisvos ir teisinės valstybės pagrindas. Premjeras privalo įrodyti savo ištikimybę demokratinėms vertybėms ir griežtai įvertinti tokius pavaldinių veiksmus. Galų gale tai politinis ir moralinis testas jam pačiam.

Ir ne tik jam. Prezidentė siekia, kad Lietuva būtų demokratinė ir, be abejo, teisinė respublika. Taigi ji negali tylėti. Ir Seimas - įvairus, bet dar gyvas savo siekiu išsaugoti ir nuomonių įvairovę, ir principų aiškumą. Seime jau girdėti diskusijų ir nuogąstavimų dėl Vyriausybės valdininkų savivalės. Kad ir koks žemas būtų pagrindinės Lietuvos politinio gyvenimo institucijos reitingas, ji tampa bene vienintele organizuota demokratijos gynėja, neskaitant žiniasklaidos.

Tačiau ir Seime įsivyrauja chaosas, nes valdančioji dauguma, atrodo, galutinai praranda politinius ir vertybinius orientyrus. Ginčai dėl įstatymų pastumiami į antrą planą ir iš esmės kalbama apie politinę kultūrą bei bendradarbiavimo koalicijoje silpnumą. Taip nutiko, kad šios kadencijos Seimas išties tampa labai sudėtingas ir dėl tolygaus jėgų pasiskirstymo pozicijoje bei opozicijoje, ir dėl naujokų akibrokštų bei klaidų. Bet šis Seimas vertas ir pagarbos, nes jame lieka (nors galbūt kai kas ir nenorėtų, ironiškai sakydamas: "Jūs žinote, kas ten dirba") demokratijos dvasia.

Šiandien kalbama apie naujų rinkimų poreikį. Ta diskusija dar vyks toliau. Valdantieji mato, kad gali prarasti savo balsus, opozicija regi galimas pergales ateityje. Išties Seimo keitimas tampa visų poreikiu, ir net valdantieji savaip nusimestų jiems nepakeliamą atsakomybę. Galų gale valdantieji, nors ir turėdami daug vietų Seime, demonstruoja realią silpnybę, t. y. parodo koalicijos ir savo frakcijų kokybinę negalią. Jei jiems reikia tęsti savo agoniją, jie sulauks dar žemesnių reitingų ir visiškos paniekos visuomenėje. Taigi nauji Seimo rinkimai būtų logiški ir naudingi visoms politikos šalims.

Ko gi tikėtis? Jei viskas liks kaip buvę, regėsime dar didesnę netvarką Vyriausybėje ir chaosą Seime. Rezultatas: valstybė inertiškai vegetuos, o politinis ir administracinis klimatas kels neviltį ir norą išvykti kitur. Jei keisis - turime vilties.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"