TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
KOMENTARAI

Žodynas bei raštingumas, arba Perkamieji, nepaperkamieji ir perperkamieji

2006 12 12 0:00

Kai kurie apsimeta, kad nemoka skaityti. Net ir tada, kai pasisakoma stebėtinai atvirai. Antai vienas Naujosios sąjungos politikų dabartiniame Seime, buvęs užsienio reikalų ministras, paaiškino, kodėl išplatinęs parlamente anoniminių ekspertų arba eksperto rašinį apie netikusias Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) išvadas. Rašinys, regis, jau iš anksto paveikė Seimo narius G.Kirkilą, V.Muntianą, tačiau kodėl tai rašo ir ko vertas būtent anonimas? Pasirodo, aiškina eksministras, "nesakau jų vardų, kad niekas neperpirktų" ("Respublika", 2006 12 09). Išties nupirktuosius galima ir perpirkti, tad rūpestis logiškas; tik stoka skaidrumo, kiek buvo sumokėta pirmuoju sykiu už reikiamą ekspertizę.

Tačiau pavartykime pačią NSGK Išvadą dėl Valstybės saugumo departamento (VSD) veiklos. Pavartykime ją kritikų ir sveiko proto akimis. Gana baisūs dalykai joje aprašyti gana ramiai, tad iš tiesų reikia mokėti skaityti. Kai kur dokumente vartojamas žodis "prielaida", paremta faktais ir liudijimais, iš tikrųjų yra atskira politinė išvada, kurią turėtų sekti ikiteisminis tyrimas.

Antai iš surinktos informacijos: "Komitetas daro prielaidą, kad vienos ar kitos interesų grupės gali daryti įtaką kai kurių VSD pareigūnų veiksmams". Matyt, informacija gana svari, o tokia išvada apie galimą arba esamą pavojingą manipuliavimą departamentu - užduotis Specialiųjų tyrimų tarnybai ir Generalinei prokuratūrai. Kaip ir "aukštų valstybės pareigūnų galimi korupciniai ryšiai bei veiksmai" labai svarbiuose nacionaliniam saugumui ir šalies ekonomikai "procesuose". Apie tai yra net pažymos, kurių buvimą patvirtino (nepaneigė, pažadėjo atnešti) VSD generalinis direktorius, netrukus vis dėlto atsisakęs atskleisti šių ryšių bei veiksmų pavojus valstybei. Tai gal Generalinė prokuratūra nusiųs policiją ir paims tuos dokumentus konfidencialiai peržiūrėti? Kas nors turi rūpintis valstybės apsauga. Komitetas tiesiog mano, pagal savo kompetenciją, kad ši informacija "negali likti be tinkamo teisminio ar politinio įvertinimo".

Ar yra manančiųjų kitaip? Gali likti?

Dar niūresnė "prielaida" (išvada iš informacijos visumos), kad 2003 metų projektas "Iniciatyva 2K" paprasčiausiai "buvo primestas Lietuvai siekiant susilpninti mūsų šalies budrumą" ir, tiesiai šnekant, užvaldyti geležinkelius prieš pat stojimą į Europos Sąjungą. "Apie tai įžvalgiai su savo kolegomis parengtoje pažymoje "2K" perspėjo V.Pociūnas", visai konkrečiai pabrėžia Išvada, o neaiškūs chorai toliau dūsauja, neva komiteto dokumente stinga konkretumo. Mat komitetas iš apklausų daro tik prielaidą, kad Pociūno vadovaujamos valdybos "atliekamas tyrimas dėl "2K" galėjo būti susijęs su Pociūno išsiuntimu į diplomatinę tarnybą Gardine", o tardymo veiksmų dėl to nušalinimo bei išsiuntimo neatliko. Tas pats ir dėl Pociūno vadovaujamos valdybos atliktų energetikos srityje "galbūt VSD vadovybei neįtikusių tyrimų".

Įdomiausia Išvados pastaba - dėl VSD galų gale surašytų pažymų apie 2004-2006 metais atskleistus galimus įstatymo pažeidimus, "tačiau jose neminimas nė vienas aukšto rango valstybės pareigūnas". NSGK siūlo čia patiems pasidaryti išvadą, vieną iš trijų: arba Lietuvoje nėra korumpuotų aukštų pareigūnų, arba jų esama, tiktai VSD nenustatė, arba VSD turi tokios informacijos, bet ją nuslėpė nuo komiteto.

Matyt, pasirinkti vieną šių aiškinamųjų variantų teks ir valstybės vadovui.

Išvadoje, žinoma, nestoka nė tiesiai šviesiai surašytų išvadų. "VSD vadovybė (...) delsė priimti tinkamus sprendimus". "A.Pociaus teiginius Komitetas supranta kaip parlamentinės demokratijos negerbimą". "Tai priskirtina /.../ spaudimui." "VSD vadovo vieši pareiškimai nėra suderinami su statutinėmis pareigomis". "Yra žinoma, kad Valstybės turto fondui VSD teikė slaptus dokumentus". "Dalis viešumoje pasirodžiusios informacijos (tai, kad kontržvalgybinę veiklą Klaipėdoje tyrę pareigūnai buvusio VSD vadovo M.Laurinkaus netikėtai buvo atšaukti nesibaigus tyrimui, ir tyrimo išvados iki šiol nepadarytos), įvertinus pareigūnų pateiktus duomenis, pasitvirtino". "VSD vadovybės veiksmai /.../ turėjo neigiamos įtakos moraliniam klimatui Departamente". O juk viena pagrindinių problemų toje struktūroje, pastebi NSGK, ir esanti žmogiškasis veiksnys. Deja, "viešai žinomos aplinkybės" (išvardyti trys dabartiniai vadovai) "turi neigiamos įtakos moraliniam klimatui VSD". Kam dar neaišku - prezidentui, premjerui, Seimo pirmininkui, - kad demoralizuotas VSD ar bent jo viršūnė, tai tikra grėsmė demokratinės šalies nacionaliniam saugumui?

Grasinti Seimo nariams turima prieš juos informacija - ne tik nemoralu, bet ir negudru. Dabar kiekvienas, kuris balsuos "už A.Pocių" (tokia jo paties interpretacija "Lietuvos ryte"), atrodys kaip išsigandęs, gal kur prisvilęs. Taip turbūt nėra, bet Seimo nariai turėtų pamiršti, kad buvo gąsdinami.

Savo ruožtu premjeras, kuris nė neskaitęs išvadų sako, kad jos "nevertos Seimo", o vienintelis dalykas, kurį siūląs NSGK, tai pakeisti VSD vadovą, turėtų suvokti, kaip buvo klaidinamas. Patarėjai? Vyresnybė?

Taip, išvadoms priskirtina ir komiteto nuomonė, "kad VSD generalinis direktorius A.Pocius nėra pajėgus tinkamai organizuoti VSD darbą ir jam vadovauti", bet dokumente jų esama kur kas daugiau.

Kad ir kaip ten būtų, nepriklausoma, nepaperkamoji žiniasklaida ir Seimo NSG komitetas pakėlė, atvertė nelyginant noragu didelę seną velėną. Po ja yra ko pasiskaityti.

Ir pamąstyti, nes tai pirmas ir svarbiausias pilietinis veiksmas.

Pamąstykime paprastai, nepabūgę, ir paklauskime savęs arba dar ko nors.

Kas Pociui, oficialiai pažadėjusiam po poros dienų spalio 16 dieną pateikti medžiagą, čia pat per savaitgalį uždraudė ją pateikti? Nejau tik jo paties įstaigos žemesnis padalinys pasirašęs kažkokį popierį tą lemtingąjį pirmadienį?

Kas G.Kirkilui, delsusiam įdarbinti A.Janušką, kol Seime vyksta tyrimas, liepė jį įdarbinti aukštose pareigose 10 dienų prieš išvadas, tuo įsivarant į kampą ir galbūt tam, kad apsunkintų išvadų priėmimą?

Kas ir kuriuo metu paveikė Seimo pirmininką stoti prieš jo vadovaujamo Seimo sprendimu įgalioto Komiteto darbą?

Kas privertė didžiausią šalies dienraštį blaškytis dėl Pociaus?

Kas užsiundė buvusį trotilo specialistą prieš NSGK pirmininką?

Kas pastūmėjo LSDP pažeisti Seimo nario mandato konstitucinę nepriklausomybę ir liepti NSGK narei M.Petrauskienei balsuoti, kaip sakėsi, pagal "partijos valią"?

Kas patarė Generalinei prokuratūrai nutraukti tyrimą dėl Pociūno mirties tiesiog valandomis prieš pat NSGK pasirašant ir skelbiant išvadas (o ne po poros dienų)?

Galų gale, kiek vis dėlto kainuoja anoniminiai ekspertai?

Veiksmai yra taip pat žodynas ir savotiški teiginiai, juos reikia mokėti skaityti ypač tada, kai veiksmų teiginiai iškelia naujų neišvengiamų klausimų.

Vienas jų ir pats svarbiausias - kas toliau?

Negerai apsišvietę valdžios bei verslo veikėjai dabar stengiasi, kad ir Seimas moraliai žlugtų.

Neabejotina, kad Seimui kuo didesnę įtaką stengiasi daryti KGB rezervistai ir pulko sūnūs, bet Seimo visuma dar gali atsilaikyti. Jeigu jauniausios Darbo partijos frakcijoje yra parlamentarų, balsuojančių pagal sąžinę, tai gali jų atsirasti ir tarp šimtamečių socialdemokratų.

Tegul ateina balsuoti visi ministrai, tai Lietuvos egzaminas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
KOMENTARAI
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"