Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
KULTŪRA

„Dama iš Monte Karlo“ ir kitos premjeros

 
2016 10 14 6:00
Dainininkė Asta Krikščiūnaitė ir pianistė Audronė Kisieliūtė vėl atliks prancūzų vokalinės muzikos programą. 
Dainininkė Asta Krikščiūnaitė ir pianistė Audronė Kisieliūtė vėl atliks prancūzų vokalinės muzikos programą.  Asmeninio albumo nuotraukos

Keturi prancūzų kompozitoriai. Nuo šviesių, jausmingų, melodingų dainų apie vakaro svajas, smaragdines akis ir meilės ilgesį iki dramatiško senos, prasilošusios koketės monologo. Įvairių spalvų ir nuotaikų muzikinės sekmadienio popietės programa. Spalio 16 dieną Taikomosios dailės muziejuje Vilniuje koncertuos žinomas duetas: dainininkė Asta Krikščiūnaitė ir pianistė Audronė Kisieliūtė.

Pirmą kartą Lietuvoje bus atliekamos kompozitorės Cécile’s Chaminade (1857–1944) dainos, o popietę vainikuos Francis’o Poulenco (1899–1963) „Damos iš Monte Karlo“ premjera. C. Chaminade, būdama aštuonerių, savo sakraliniais kūrinėliais sužavėjo Georges’ą Bizet. Kompozitorė, pianistė, Prancūzijos Garbės legiono ordino kavalierė, buvo labai populiari Anglijoje, sėkmė ją lydėjo Amerikoje. Jos vokaliniai ir instrumentiniai kūriniai – prancūzų vėlyvojo romantizmo pavyzdžiai.

Reynaldas Hahnas (1874–1947) – pastaruoju metu Philippe’o Jaroussky labai išpopuliarintos dainos „Klorisei“ autorius. Jo kūrinių į savo repertuarą A. Krikščiūnaitė ir A. Kisieliūtė įtraukė jau seniai. Žinoma, sekmadienio koncerto publika išgirs ir gražiąją „Klorisei“, ir dar keturis R. Hahno kūrinius pagal žinomų autorių Victoro Hugo, Paulo Verlaine’o, François Coppée žodžius.

Taip pat dainą „Alyvų metas“ iš Ernesto Chaussono (1855–1899) vokalinio ciklo „Meilės ir jūros poema“. Kitados pradėjusi nuo vieno fragmento, dainininkė visą ciklą pirmą kartą atliko praėjusį pavasarį su Lietuvos nacionaliniu simfoniniu orkestru Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje.

Senas sumanymas

Per kelis bendradarbiavimo dešimtmečius A. Krikščiūnaitė ir A. Kisieliūtė parengė labai daug teminių programų – neapsiribojo paskiromis dainomis. Pradėjo kaip tik nuo prancūzų muzikos. Vėliau buvo vokiečių, austrų, italų, amerikiečių, Šiaurės šalių muzikos projektų, koncertų su kitais instrumentininkais. Tarkim, su Čiurlionio kvartetu, taip pat fleitininkais ir klarnetininkais atliktas sudėtingas, retai skambantis Maurice’o Ravelio kūrinys „Trys S. Mallarmé poemos“ balsui, fortepijonui, styginių kvartetui, dviem fleitoms ir dviem klarnetams. Su Čiurlionio kvartetu, fleitininku ir kontrabosininku atliktas Giya Kancheli „Exil“.

„Stengiamės atrasti vis ką nors nauja“, – sako A. Kisieliūtė. „Vis dar randame“, – priduria A. Krikščiūnaitė. Tiesa, „Dama iš Monte Karlo“ – senas sumanymas, svajonė, kuriai pildytis laikas atėjo kaip tik dabar. Kai ratas apsisuko, ir klausytojams vėl pateikiama prancūzų muzikos programa.

„Taip, svajonės pildosi“, – pakartoja solistė. Ji prisimena, kaip stažuodamasi Niujorke atsišvietė pluoštus įvairių muzikos kūrinių, vežėsi į Lietuvą. Nors pagalvodavo, kada tiek visko ir padainuos, sumanymai buvo įgyvendami kryptingai. Šiandien ji mato, kad beveik viskas iš tų pluoštų jau padainuota. „Meilės ir jūros poema“ buvo viena iš svajonių, prie jos artėta pamažu, nuosekliai.

„Noro ieškoti vis dar yra, – tęsia A. Kisieliūtė. – Mėgstame šį žanrą – žodžio ir muzikos junginį. Kamerinė muzika – elitinis, intelektualus žanras, čia dainininkui reikia visai kitokių gebėjimų nei operos solistui. Per kelias minutes jis turi atskleisti žmogaus gyvenimo ar meilės istoriją. Drauge su pianistu atrasti savą kūrinio interpretaciją.“

Nelengva, bet įdomu ieškoti „Damos iš Monte Karlo“ traktuotės. Tai 8 minučių monologas pagal Jeano Cocteau tekstą, vėlyvasis F. Poulenco kūrinys (1962), parašytas sopranui ir orkestrui, vėliau pritaikytas fortepijonui. Eruditas, prancūzų literatūros žinovas F. Poulencas, perskaitęs J. Cocteau tekstą, nusistebėjo: „Kodėl aš jį taip vėlai aptikau?!“ Beje, garsioji F. Poulenco opera „Žmogaus balsas“ parašyta taip pat pagal J. Cocteau tekstą, ir dvasinę šių dviejų kūrinių giminystę įžvelgti galima.

Tauriai ir santūriai

„Damos iš Monte Karlo“ herojė – nusigyvenusi, prasilošusi, nusivylusi („mirusioji tarp mirusiųjų“), dvasiškai palūžusi. Grožis išblėso, turtai iššvaistyti, vietoj briliantų – stikliniai papuošaliukai. Bet aistra lošti nenuslopo, moteris tariasi žinanti raktą į sėkmę – laimingą skaičių, manosi galinti jį atskleisti kitiems lošėjams, tačiau tokios nuskurėlės į kazino nebeįleidžiamos. „Dama iš Monte Karlo“ – intensyvių emocijų monologas. Reikia perteikti nuovargį, neviltį, kartėlį, skurdą, priklausomybę, galbūt krinkantį protą – didelę tragediją, atvedančią iki savižudybės.

Šis monologas pabaigs koncertą. Dar skambės dvi F. Poulenco dainos iš ciklo „Banalybės“: „Viešbutis“ („Nenoriu dirbti – noriu rūkyti...“) ir „Kelionė į Paryžių“ („Nuostabus dalykas palikti savo kraštą niūrų dėl Paryžiaus gražaus, kurį kadaise sukūrė Meilė...“). Tekstų autorius – Guillaume’as Apollinaire’as. Šiuo ciklu kitados pradėtas formuoti A. Krikščiūnaitės ir A. Kisieliūtės prancūziškasis repertuaras.

Pianistė primena, ką sakydavęs F. Poulencas: kad jam mažiau skaudu girdėti „gadinamus“ (prastai atliekamus) jo fortepijoninius kūrinius negu vokalinius: „Nes vienas Dievas žino, kiek čia įdėta širdies ir išmonės“.

Daug kas nori dainuoti, groti patinkančią publikai, melodingą, „šarmingą“ prancūzų muziką. „Tačiau lengva paslysti – nusaldinti, – perspėja A. Kisieliūtė. – Ar įklimpti į „šiltą emocingumą“, sentimentalumą. Patys prancūzai savo muziką perteikia labai tauriai ir santūriai.“

„Gal tai apskritai prancūzams būdingas orumas, kuris man labai patinka“, – įsiterpia A. Krikščiūnaitė.

„Paklausykite, kaip savo dainas groja pats F. Poulencas – yra įrašai. Tai raktas suvokti, kaip šios muzikos nepersaldyti ir įminti gero skonio – gero prancūzų skonio – paslaptį. Dažnai linkstama nusentimentalinti viską, kas susiję su Prancūzija. Ir su meile“, – pastebi A. Kisieliūtė.

Koncerto klausytojams bus pateiktas dainų tekstų vertimas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"