Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
KULTŪRA

„Error“: klysti galima meniškai

 
2015 11 06 9:00
Pagrindinę premiją pelnė danės Hanne Stochholm darbai „Remake I“ ir Remake II“. Kęstučio Vasiliūno nuotrauka

Menininkų klaidos, kitaip nei politikų, mūsų nejaudina: šį malonumą paliekame meno kritikams. Tačiau gali būti ir plačiajai visuomenei skirtų malonių išimčių: tokia yra 7-osios tarptautinės dailininko knygos trienalės paroda „Error“, neseniai atidaryta Vilniaus dailės akademijos (VDA) galerijoje „Titanikas“.

Neseniai „Titanikas“ į Vilnių sėkmingai atplukdė unikalų krovinį keistu pavadinimu „Error“, lietuviškai – „Klaida“. Šį įvykį galima laikyti 7-osios tarptautinės Vilniaus dailininko knygos trienalės (kuratorius – prof. Kęstutis Vasiliūnas, organizatorius – VšĮ „Bokartas“, pagrindinis projekto rėmėjas – Lietuvos kultūros taryba) kulminacija. Dailininko knygos trienalė – tai edukacinis projektas visai šeimai, paroda meno profesionalams bei mėgėjams, čia nėra nė lašo komercijos. Beje, tai lankomiausia metų paroda „Titaniko“ galerijoje.

Dailininko knyga (angl. artist book) – ne tas pats kaip knyga apie meną ar meniška knyga. Tai meno kūrinys, primenantis knygą ar meniškai perteikiantis sąvokos „knyga“ idėją, vienetinis arba labai riboto tiražo. Jis gali būti „nuo... iki“ rankų darbo ir priminti tradicinę knygą arba tai gali būti knyga-objektas.

„...Imkit mane ir skaitykit, o tatai skaitydami permanykit“ – berods taip prasidėjo pirmoji lietuviška knyga? Dailininko knygai, manding, tiktų kitas priesakas: „Veizėkit mane ir permanykit nė į rankas nepaėmę“. Taip, parodos eksponatų nevalia liesti ir vartyti, užtat galima uosti, mąstyti ir fantazuoti į valias.

Kęstutis Vasiliūnas (kairėje) su grafiku  Evaldu Mikalauskiu parodos atidaryme.Flavijaus Pliponio nuotrauka

Klaidos svarba menininko gyvenime

Anot 7-osios trienalės kuratoriaus prof. Kęstučio Vasiliūno, ši paroda surengta siekiant populiarinti menininko knygą visame pasaulyje bei skatinant kūrybinį menininkų bendravimą. Norėta išprovokuoti menininkus mąstyti nebijant klysti: juk jų klaidos kartais tampa naujomis galimybėmis ir net naujomis meno kryptimis.

„Ši tema ne tik keista, bet sunki: šįkart mes, organizatoriai, rizikavome likti su savo pačių klaida ir be knygų. Tačiau idėja dailininkams pasirodė patraukli, konkursui buvo atsiųsta daugiau kaip 500 dalyvių darbų“, – sakė VDA profesorius, pats neabejojantis klaidos svarba: juk ir Amerikos atradimas yra ne kas kita, kaip apsirikimas.

Pasak profesoriaus, klaidos, kai dėl žemėlapio ar navigacijos problemų nukeliauji ne ten, kur turėtum, bet ten, kur slapčia norėjai atsirasti ir kur atvykus nesinori nė išvažiuoti – tai vis tie nenumatyti, nesuplanuoti džiaugsmai ir atradimai. „O kur dar vadinamosios mąstymo klaidos, tabu, stereotipai, mus kankinančios fobijos? Į visa tai galima pasižiūrėti ir kitomis akimis – nebijant suklysti“, – svarstė jis.

Manding, jis žino, ką kalba: galbūt lemtingoji grafiko K. Vasiliūno karjeros klaida, padaryta prieš 18 metų, ir buvo 1-oji dailininko knygos trienalė? Nenuspėjami tos klaidos padariniai visiškai perkeitė jo gyvenimą, pavertė misionieriumi, privertė pramokti svetimų kalbų ir trankytis su dailininko knyga nelyg su Biblija po platųjį pasaulį nebežinant ramybės. Jau 18 metų K. Vasiliūnas platina pasaulyje šį dvasinį užkratą. Rengdamas parodas, savo automobiliu su neįkainojamu kroviniu išmaišė visą Europą. Nuo 1997 metų jo iniciatyva ir pastangomis buvo surengtos 7 tarptautinės dailininko knygos trienalės. Per klaidą ar ne, šiandien lietuvis K. Vasiliūnas yra visame pasaulyje žinomas dailininko knygos ekspertas.

Smagumas klysti

VDA rektorius prof. Audrius Klimas, atidarydamas parodą (šią savo atvykimu pagerbė net 10 autorių iš užsienio), nuoširdžiai pasidžiaugė trim dalykais: „Titanikui“ tekusia garbe suteikti erdvę tarptautinei trienalei, tuo, kad jos kuratorius yra VDA žmogus, jo kolega, ir, trečia, reta proga viešai suklysti be jokios žalos reputacijai. Kiti kalbėjusieji taip pat noriai naudojosi šia galimybe.

Jei klysti, tai su muzika: šią renginio dalį virtuoziškai užpildė maestro Eugenijus Kanevičius su kontrabosu. O paskui prasidėjo savarankiškos meno klaidų paieškos. Pamenate knygoje kartais aptinkamą lapelį „Kaidų atitaisymas“? Tačiau čia nerasite jokio klaidų sąrašo juodu ant balto ar raudonų pabraukų, turėsite džiaugsmo klaidas aptikti patys, ir tai bus veik detektyvo darbas.

Tiesa, kartais labai praverčia gyva autoriaus nuoroda. Štai Švedijoje gyvenančios lietuvės dailininkės Dalios Lopez Madrona kūrinys „Atlantic cross. Post error“ – rankų darbo poezijos tomelis, kurio dalis tarsi kirviu nukirsta – prabyla su autorės pagalba. „Šį bendros kūrybos eilių albumą, kuriam popierių gaminau pati iš savam darže augintų rabarbarų pluošto, mes, poezijos seminaro dalyviai, oro paštu nusiuntėme į JAV savo poezijos mokytojai. Tačiau paštas grąžino siuntinį atgal sužalotą ir su prierašu, kad įvyko klaida. Panašu, kad skraidinama oro paštu dovana atsitrenkė į Meksikos kalnagūbrį“, – tokią klaidos versiją rimtu veidu išdėstė žymi Švedijos dailininkė.

Knygos dvasia

Dailininko Wayne Crothers (Australija) knyga - apie biblinę klaidą ir jos padarinius.Kęstučio Vasiliūno nuotrauka

115 menininkų darbai ir 31 šalies – tiek eksponatų išstatyta „Titaniko denyje“. Pagrindiniu prizu tarptautinės trienalės žiuri komisija šįkart apdovanojo Hanne Stokhholmm iš Danijos už kūrinius „Remake I ir „Remake II“. Išties yra už ką: šie danų dailininkės kūriniai labiau panašūs į neįtikėtinus archeologinius radinius, tačiau juose gyva knygos dvasia.

Rytų kultūros atstovų (Japonijos, Kinijos, Pietų Korėjos) dailininkų knygos išsiskyrė itin dailia klydimo maniera, ką tiesiai įvardijo Llang Zang savo kūriniu, pavadintu „Beauty of mistake“. Vakariečių dailininkų knygos ir klaidos nėra tokios estetiškos, užtat didingos. Štai Wayne Crothers iš Australijos nelinkęs pamiršti protėvių klaidų: tiesiai priešais įėjimą į salę kabo jo knyga, kurioje didingai ir nuosekliai išsivynioja biblinė Adomo ir Ievos klaidos rojuje istorija.

Žvelgi ir kraupsti (juk aš esu anos prieštvaninės klaidos padarinys), bet sykiu ir atsipalaiduoji: jeigu net rojuje paklydimui buvo vietos, ką jau kalbėti apie šią ašarų pakalnę!

Gyvenimas be druskos

Ši paroda jau pabuvojo Leipcigo knygų mugėje, o rugsėjį Verčelo (Šiaurės Italija) merės kvietimu aplankė šį vyskupų miestą, įkurtą dar 600 metais prieš Kristų. Parodos atidaryme dalyvavo visas Verčelo elitas, įvykį plačiai nušvietė vietos spauda, o merė nuoširdžiai didžiavosi jos miestui tekusia garbe priimti tokio aukšto meninio lygio parodą.

Panašu, kad italams menas vis dar yra gyvenimo druska – kitaip nei lietuviams. Trienalės „Titanike“ atidarymo metu kalbėjęs prof. K. Vasiliūnas viešai pripažino, kad gimtajame mieste surengti parodą jam buvo sunkiausias išbandymas. Todėl šį įvykį ir galima laikyti išvargta, tačiau sėkminga kulminacija. Šiuo atveju netiktų sakyti, kad namuose ir sienos padeda, tiesa čia veikiau yra kita: savam kieme pranašu nebūsi. Lietuvio rengiamos pasaulinio lygio parodos Lietuvoje nūnai rūpi tik menininkams ir žmonėms „prie meno“: plačiajai visuomenei tos gyvenimo druskos tarsi nereik. Ir sostinės valdžia parodoje akių nerodo: lai plaukia sau „Titanikas“, tas pasišventusių durnių laivas, su savo menais! Štai jeigu K. Vasiliūnas kartu su dailininko knygomis emigruotų, bijau, iškart apie jį sužinotumėm, imtumėm juo didžiuotis, o valdžia viliotų atgal premijomis.

Sakote, šiuolaikinis menas, kitaip nei popsas, dažnam lietuviui yra sunkiai virškinamas dvasios penas? Kad tiesa Nr. 1 šiandien yra „vartoti, vartoti ir dar kartą vartoti“? Tačiau ir tokiu atveju būtų sveika išvysti „Klaidą“ ir jos eksponatą „The Truth Nr. 46“, (R. Prost, JAV). Iš baltų kartono viršelių su užrašu „VERITAS“ (lot. tiesa) byrantis puslapių, praleistų per dokumentų naikintuvą, sniegas priverčia suabejoti ne tik šia pernykšte tiesa Nr. 46, bet ir visų kitų tiesų, pradedant vartotojo tiesa Nr. 1, ilgaamžiškumu. O gal tai visai ne tiesos, o, priešingai, neatitaisomų žmonijos klaidų, dar rojuje pradėtų ir vis žemėje nesibaigiančių, sąrašėlis?

Laikas parodys. Tačiau nepraleiskit progos pakilti į „Titaniko“ denį (paroda veiks iki lapkričio 21 dienos) – patirti, kad klysti yra ne tik žmogiška: klysti galima meniškai, ir būtent tokios klaidos puošia mūsų gyvenimus.

Trumpai apie trienalę

Tarptautinė Vilniaus dailininko knygos trienalė, organizuojama nuo 1997 metų, yra unikalus tarptautinio tęstinio nekomercinio meno projekto vaisius, skinamas kas 3 metus. Per visą šį laikotarpį konkursui buvo atsiųsta daugiau nei 2000 kūrinių iš 93 pasaulio šalių, eksponavimui tarptautinė komisija buvo atrinkusi geriausius 828 menininkų iš 64 šalių darbus. Trienalė tapo viena svarbiausių šiuolaikinės dailininko knygos parodų ne tik Europoje, bet ir pasaulyje, o tarptautinį jos svorį bei aktualumą lemia itin aukšta kokybė ir augantis dėmesys šiam tarpdisciplininiam žanrui.

Trienalės parodos buvo eksponuotos ne tik Vilniuje, Nidoje, bet ir daug kartų veržtos į Leipcigą, Frankfurtą, Hamburgą, Rheiną (Vokietijoje), Lilį (Prancūzijoje), Silkeborgą (Danijoje), Veneciją (Italijoje), Seulą (Pietų Korėjoje), Halmstadą (Švedijoje), Zalcburgą (Austrijoje) bei kitur.

7-oji tarptautinė dailininko knygos Vilniaus trienalės paroda iš sostinės kitų metų sausį iškeliaus į Hamburgą, o rugpjūtį bus gabenama per Atlantą – į Nacogdoches miestą ( Teksasas, JAV).

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"