Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
KULTŪRA

„Muzika kaip kinas“ natų detektyvas

 
2015 09 07 12:00
Opera „Jonas ir Greta“ (režisierius Gediminas Šeduikis) šiemet buvo įvertinta „Auksiniu scenos kryžiumi“. Martyno Aleksos nuotrauka

Dokumentinio kino režisierius Audrius Stonys ir jaunosios kartos dirigentas Ričardas Šumila rugsėjį sumanė atgaivinti lietuvišką kiną kartu su kompozitorių užrašyta muzika. Kino kūriniais domėjosi R. Šumila, diriguosiantis Jaunimo simfoniniam orkestrui. Koncerto „Muzika kaip kinas“ metu daugelis jų gyvai bus atliekami pirmą kartą, o natų dirigentas ieškojo po įvairiausius archyvus.

Sudegę rankraščiai

Pasak dirigento Ričardo Šumilos, daug muzikos kinui liko neišsaugota arba išmesta./Roko Baltakio nuotrauka

A. Stonys surinko vaizdus iš žinomų lietuviškų filmų „Gražuolė“, „Niekas nenorėjo mirti“, „Adomas nori būti žmogumi“, „Mano vaikystės ruduo“, „Herkus Mantas“, „Paskutinė atostogų diena“, „Jausmai“ ir kitų. Kaip ir originaliame filmo „Džiazas“ garso takelyje rugsėjo 12 d. saksofonu gros Petras Vyšniauskas, Neda Malūnavičiūtė vėl atliks titulinę dainą „Toli toli“, taip pat dainuos choras „Aidija“.

Repeticijos Technikos bibliotekos kiemelyje skambės nuo antradienio. Praėjusią savaitę A. Stonys baigė filmuoti pačius kompozitorius – kalbėjosi apie kino muziką, kompozitorių pasakojimais prasidės kiekvieno filmo, kurį lydės gyva muzika, ištrauka. „Taip bus sukurtas atskiras filmas – surinktas iš gabalėlių ir pasakojimų. O juostose – įvairi muzika, įrašyta ir nugulusi stalčiuose arba neišsaugota, išmesta“, - LŽ sakė Ričardas, kurio žmona Radvilė Šumilė dirba kartu su A. Stoniu, jiedu ir sugalvojo atgaivinti kino muziką.

Ieškodamas natų archyvuose ir Lietuvos kino studijoje Ričardas atsidūrė aklavietėje. Literatūros ir meno archyve rado vienintelio Eduardo Balsio muziką, Algimantas Apanavičius pats surinko savo natas, Giedrius Kuprevičius turėjo „Herkų Mantą“. Visa kita, regis, buvo išmesta. „Du trečdalius muzikos atkūrėme iš garso įrašų. Juos taip pat saugo ir brangiai parduoda vienas žmogus. Daugiau suskaitmenintų įrašų, Lietuvos muzikos paveldo, niekas neturi“, - pasakojo dirigentas.

Filmus pamena iš vaikystės

Per pirmąją repeticiją viso į sceną susirinks 78 atlikėjai. Jaunimo simfoninį orkestrą sudaro besimokantys ir jau Lietuvos muzikos ir teatro akademiją (LMTA) baigę jaunieji muzikai, grojantys įvairiuose Lietuvos bei užsienio orkestruose. „Didelė dalis jų, kaip ir aš pats, prisijungė „iš idėjos“. Mums patinka lietuvių kompozitorių muzika, ne pirmą kartą dirbame prie projekto dėl savirealizacijos. Ieškodamas muzikantų, kurie galėtų pagroti, apie honorarus nekalbu ir retas jų paklausia apie pinigus“, - tikino R. Šumila.

Dirigentui patinka senasis lietuviškas kinas – romantiškas, poetiškas, nostalgiškas. Arūno Žebriūno šokančią „Gražuolę“ pamena iš vaikystės „Mano vaikystės rudens“ lietaus scena įsiminė dėl muzikos, minėjo ir vėlesnį 1997 m. Algimanto Puipos režisuotą filmą „Vilko dantų karoliai“. „Būna filmų, kuriuose muzika negirdima, nejaučiama, neužgožia vaizdo. Kituose žanruose muzikai skirtas pagrindinis vaidmuo, filmus iškart atpažįstame pagal muzikinius motyvus. Geriausia, kai muzika būna papildanti“, - svarstė Ričardas.

Arūno Žebriūno „Gražuolė“ šį šeštadienį šoks koncerte „Muzika kaip kinas“./Kadras iš filmo

Darbe – šimtas, per atostogas – dviese

R. Šumila taip pat diriguoja „Vilniaus miesto operoje“, kurioje šį sezoną turės dvi premjeras, repeticijose su Lietuvos simfoniniu orkestru, dėsto Vytauto Didžiojo universiteto Muzikos akademijoje, rugsėjo pabaigoje vyks į konkursą Rumunijoje. „Opera – aukščiausias klasikinės muzikos žanras, kuriame susiduria ir teatras, ir muzika, ir dailė, ir literatūra. Taip susiklostė, kad simfoninę muziką diriguoju rečiau, nors ir ji man labai patinka. Pirmenybę teikiu tiesiog muzikai“, - kalbėjo Ričardas, dabar dirbantis mažoje komandoje su žmona. – Kartu dirbame antrąkart – ne dažnai, bet tęstinumas jau yra.“

LMTA Ričardas mokėsi chorinio dirigavimo, pateko į Gintaro Rinkevičiaus dirigavimo klasę, pakviestas dėstytojų „peršoko“ tiesiai į simfoninio dirigavimo magistrą. „Turėjau daug mokytis savarankiškai, per du metus pasivyti tai, ką būčiau išmokęs simfoninio dirigavimo bakalaure. Visąlaik atsiras kūrinys, kurio dar nesi dirigavęs, grojęs ar girdėjęs – tiek daug jų sukurta. Kol esi jaunas, viskas – nauja, ir krauniesi kūrinių kraitį“, - sakė jaunasis menininkas šiemet su režisieriumi Gediminu Šeduikiu apdovanotas „Auksiniu scenos kryžiumi“ už Engelberto Humperdincko operos „Jonas ir Greta“ pastatymą.

Griežtu dirigentu R. Šumila savęs nelaiko. Anot jo, orkestrantai vienodai atsakingi už kūrinį, įsijungia į kūrybinį procesą ir jaučia jo malonumą. Su studentais taip pat bendrauja supratingai, batutų kolekcijos neturi, o prieš eidamas į sceną visuomet pasimeldžia.

Ričardas žaidžia krepšinį, bet šią vasarą vėl atrado žvejybą. „Turėjau gražių poilsio akimirkų prie vandens. Mėgstu ramų poilsį, renkuosi atostogas Juodkrantėje, dažnai būnu Palangoje, kur gyvena mano uošviai, bet mes su žmona turime savo ramią Palangą, - pasakojo dirigentas ir pridūrė: - Man patinka ten, kur nėra daug žmonių, o dirbu su dideliu kolektyvu, ir iš tiesų mėgaujuosi.“

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"