Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
KULTŪRA

Didingą dykumą atvėrė kelio vidury

 
2017 08 11 15:00
Evaldo Ivanausko „peizažai“ – jo geografiniai atradimai. Alinos Ožič (LŽ) nuotrauka

Panevėžietis Evaldas Ivanauskas į Vilniaus fotografijos galeriją atvežė savo parodą „Dislokacijos“. E. Ivanausko fotografijos – kraštovaizdžių panoramas imituojantys vaizdai, o iš tiesų – iš arti nufotografuotos miesto asfalto duobės ir šaligatvių betonas.

Liepą vykusioje Panevėžio tarptautinėje fotografijos bienalėje jo kadrai buvo apdovanoti III vietos diplomu. Oficialiai bienalė uždaryta liepos pabaigoje, nors dvi parodos dar rodomos iki rugsėjo 2 dienos.

Visą savaitę fotografijos bienalės dalyviai – Lietuvos, Latvijos ir Lenkijos fotomenininkai – bandė atskleisti Panevėžio savitumą, filosofiškai reflektuoti miesto ir žmogaus santykį. Tai, kad į jį krypo fotografų objektyvai, diktavo šių metų tema – „Žmogus ir miestas“.

Geografiniai atradimai

Serijos „Dislokacijos“ pavadinimas žymi priešingą veiksmą: žiūrovas apsigauna ir kelio duobę palaiko įspūdingu kraštovaizdžiu. Vaizdai – dykumos, kanjonai, kalnai ar akmenuotos lygumos, kurias čia dedamės matantys – yra iliuzija. Ją sudaro pakeistas mastelis – padidintas betono fragmentas akimirksniu tampa didinga panorama.

„Pati idėja – sena, iš vaikystės laikų. Vaiko sąmonė puikiai geba dislokuoti įprastas vietas į ką nors nepaprasto: balą – į vandenyną, kilimą – į žemyną“, – paklaustas apie pasirinktą rakursą sakė E. Ivanauskas.

Fotografijoje dažnas toks iliuzijos momentas: vaizdas ne visuomet yra tas, kurį matome. Ir čia susidaro aukštikalnių, ežerų ir sausros išdegintos žemės dykumoje įspūdis. „Man įdomi iliuzijos mechanika, – toliau kalbėjo parodos autorius. – Ir pačiam buvo įdomu stebėti, kaip mažas fragmentas virsta peizažu. Tie kalnai ir ežerai – saviti geografiniai atradimai. Įmanoma numatyti, kaip vienas ar kitas objektas atrodys tinkamoje šviesoje, bet visada tai – tarsi atradimas.“

Mūsų kasdienybės dykumos

E. Ivanauskas užfiksavo ir tikslias kiekvienos vietos, kurioje fotografavo, koordinates (tuo atveju, jei žiūrovas nepatikėtų kadro realumu arba sumanytų žaisti atradimo žaidimą?), taip pat laiką. Dažnai jis fotografuodavo aštuntą ryto arba tokiu pat metu vakare. „Toks laikas – tinkamas geografiniams atradimams. Saulė piešia reljefą, atsiranda fragmento gylis ir masė“, – paaiškino jis.

Iliuzinis peizažas, vaizdžiai palygino fotomenininkas, – mūsų monotoniškos kasdienybės dykumos. „Kasdieną vaikštome per tuos „kraštovaizdžius“, mindome juos iki nuobodulio. „Dislokacijos“ – mano būdas prisijaukinti kasdienybę, pamatyti ją kitaip“, – užsiminė Evaldas.

Ši serija puikiai tiko Panevėžio fotografijos bienalės rengėjų sumanytai temai. Bienalės dalyviai ją interpretavo įvairiai. O ar pats autorius – miesto žmogus? „Iki dvylikos metų augau kaime, todėl virsmą į miesto žmogų tebejaučiu iki šiol – esu kažkur tarp to ir ano, – svarstė pašnekovas. – Nežinau, ar pataikiau tiksliai į bienalės temą, juk ji – labai plati. Mano „peizažai“ – absoliučiai žmogiškos kilmės, ne gamtiniai, urbanistiniai.“

Penki konceptualistai

Ketverius metus – nuo 2003-iųjų iki 2007-ųjų – E. Ivanauskas kūrė „Manipuliacijas“. Evaldas jau dešimtmetį dirba dizaineriu reklamos ir leidybos srityje, todėl skaitmeninės fotomanipuliacijos jam – seniai įprastas reiškinys. Ne tik profesionalai, bet ir mėgėjai įprato retušuoti kompiuteriu, keisti ir gražinti (taigi manipuliuoja) vaizdą. „Fotografinės manipuliacijos – mano amato dalis, todėl ši kūrybos priemonė artima. Esu leidybos dizaineris, ten visada ką nors reikia pertvarkyti. Mano sukurti meniniai fotomontažai – pabėgimas nuo amato į kūrybines pievas“, – tikino jis.

„Dislokacijos“ – Lietuvos fotomenininkų sąjungos projekto „Konceptualus peizažas: Šarūnas Bartas, Evaldas Ivanauskas, Laurie Griffithsas ir Jonty Taconas, Vitus Salošanka“ dalis. E. Ivanausko paroda – pirmoji. Spalio pradžioje Š. Bartas rengs fotografijų parodą, kurioje eksponuos kino aikštelių peizažus. L. Griffithso ir J. Tacono projektas „Babochka“ – jiems egzotiško Visagino miesto fotografijos. Iš Baltarusijos kilęs fotomenininkas V. Salošanka, šiuo metu gyvenantis Vokietijoje, plaukia Nemunu ir dokumentuoja savo keliones, kurias rodys parodoje lapkritį. „Visi autoriai į projektą atkeliavo skirtingais keliais. Pavyzdžiui, V. Salošanka atvyksta į Lietuvą ir keliauja po ją. Jų peizažai savaip atskleidžia šiandienos, socialines aktualijas ar medijų problematiką“, – sakė projekto kuratorė fotomenininkė Vilma Samulionytė.

Visur vienoda erozija

E. Ivanauskas gimė Kėdainių rajone, šiuo metu gyvena ir dirba Panevėžyje. Fotografija jis susidomėjo 2000-aisiais. Nusipirko fotoaparatą, o toliau pats mokėsi. Kadangi spaudos dizainas ir fotografija – susiję, o komponavimas, vaizdo estetika – universalūs, sako, nebuvo sunku įsigilinti į fotografijos meną. Po keleto metų, 2004-aisiais, jis tapo Lietuvos fotomenininkų sąjungos nariu.

„Kiekvienoje pasaulio vietoje yra ką pastebėti, vadinasi, ir fotografuoti. Visų miestų paviršius vienodai veikia erozija.“

Nuo tada Evaldas dalyvauja grupinėse Panevėžio fotomeninkų parodose. Jis yra Juozo Miltinio dramos teatro plakatų dailininkas, apipavidalino ir parengė spaudai daugelį parodų katalogų ir fotoalbumų. Tarp jų – „Panevėžio menininkų portretas“, „Lietuvos fotografija: vakar ir šiandien“, katalogus iš Panevėžio fotografų parodų Liubine ir Varšuvoje, savo nuotraukomis iliustravo fotoalbumą „Panevėžys: mažasis didmiestis“.

Atrodytų, Panevėžyje fotografų bendruomenė – glaudi. „Kaip ir bet kuri kito žanro gildija, – įsitikinęs fotografas. – Kiekvienoje pasaulio vietoje yra ką pastebėti, vadinasi, ir fotografuoti. Savo ciklą galėčiau kurti ne tik Panevėžyje – juk visur yra miestų, miesto paviršių, o tuos paviršius vienodai veikia erozija.“

„Dislokacijos“ Vilniaus fotografijos galerijoje veiks iki rugsėjo 9 dienos.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"