Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
KULTŪRA

G. Umbrasui akmenį šlifuoja ir jūra

 
2015 09 11 6:00
Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Šiandien sostinės galerijoje AV17 atidaroma skulptoriaus, monumentalisto, tapytojo bei viešųjų erdvių menininko Gitenio Umbraso kūrybos paroda.

G. Umbrasas, geriausiai žinomas kaip „Stebuklo“mozaikinės plytelės Katedros aikštės grindinyje, „Meilės krantų“ Neries krantinėje, Tuskulėnų rimties parko kolumbariumo kupolo mozaikos "Trejybė" autorius, parodoje pristatys savo tapybos, skulptūros bei miniatiūrinės monumentalistikos darbus, sukurtus nuo 1978 iki 2015 metų.

Ironiškai - į monumentą

G. Umbrasas daugelį metų kuria įvairias, nedidelio mastelio skulptūrines kompozicijas iš akmens ir medžio. Šiai kūrinių grupei priklauso parodoje eksponuojami „Monumentaliukai“. Skulptūrėlių ciklo pavadinimas kilo sujungus du kūriniams būdingus elementus – akmenį, kaip monumentaliosios dailės vieną pagrindinių medžiagų, bei mažą darbų dydį.

Iš Lietuvos pajūryje rastų bangų nugludintų akmenų sukurtos abstrahuotų formų, dažnai antropomorfinių, zoomorfinių figūrų pavidalus įgavusios kompozicijos. Darbai atskleidžia autoriui būdingą mėgavimąsi skulptūrinių tūrių konstravimo procesu bei lengvai ironišką požiūrį į monumento - memorialinę paskirtį turinčio architektūrinio arba skulptūrinio paminklo - reikšmę ir prasmę.

„Monumentaliukas“.
„Monumentaliukas“.

Autoportretuose - pirmieji ieškojimai

Parodoje eksponuojami ir ankstyvosios tapybos darbai bei kiti miniatiūrinės monumentalistkos kūriniai. Autoportretai supažindina su šio menininko kūrybos pradžia bei pirmaisias meniniais ieškojimais. Psichologizuoti, realistinės tapybos manieros, ryškaus kolorito kūriniai neseniai eksponuoti Venecijoje (Italija), per Venecijos bienalę vykstančio tarptautinio festivalio „Self“ rengiamoje šiuolaikinės fotografijos, videomeno, instaliacijos, tapybos ir performanso meno parodoje „Self Memories – The contemporary sense of awareness“.

Dalis parodoje pristatomų „Monumentaliukų“ praeitais metais rodyti šiuolaikinio meno kvadrienalėje „Dailė ant vėliavos stiebo”. Menininkas yra inicijavęs ne vieną originalų meninį projektą, yra sukūręs skraidančios tapybos (aitvarų) objektų, Sereikiškių parko medžių drevėse tapė miniatiūrines freskas.

Tradicija ir modernumas

G. Umbrasas "Lietuvos žinioms" yra prisipažinęs, jog siekia, kad tradicija neprieštarautų modernumui. "Jeigu tu gali prie tradicijos pridėti nors kruopelę ir ją taip išplėtoti - prie tūkstančio metų pridurti nors vieną minutę, tai jau šis tas. Žinoma, kad man rūpi modernios formos, iššūkiai, bet dar labiau - mitologija, pirmapradis mąstymas, patys archajiškiausi laikai. Visa tai galima sujungti kad ir su hitech. Kur kas geriau, kai jie nenaikina vienas kito, neneigia. Paauglystėje bandėme paneigti tėvų patirtį, kuri mums atrodė saugaus, patogaus buvimo ieškojimas, bet negalvojome apie tai, ką jie išgyveno. Vertinome lengvapėdiškai, vienpusiškai. O jeigu sujungus abi puses? Tada žvilgsnis aprėpia daugiau. Bėgantis laikas jas ir susieja. Didelė laimė pratęsti ir išplėtoti tradiciją. Kas ją neigia, daro tai dažniausiai dėl neįgalumo", - sakė menininkas.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"