Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
KULTŪRA

Ironiško Martos miesto pakrantės

 
2015 10 05 6:00
Pasak Martos Vosyliūtės, šiuolaikinis menas be humoro negali egzistuoti. Romo Jurgaičio (LŽ) nuotraukos

Rugsėjį Umiastovskių rūmuose veikė Martos Vosyliūtės paroda „Mano Vilnius“. Ankstesnė scenografės, dailininkės paroda taip pat buvo surengta netradicinėje erdvėje – Vilniaus geležinkelio stoties antrajame aukšte. Pasivaikščioti po Umiastovskių rūmų erdves buvo galima su Šarūnu Naku ir Audra Kaušpėdiene, ekskursijas vedė ir pati M. Vosyliūtė.

Citatų kūryba

Autorė, netradicinių erdvių gerbėja, miesto objektus išdėliojo ratu, o po juos vaikštoma tarsi palei Nerį. Penkerių metų darbai atspindi sostinės pokyčius. Pavyzdžiui, „Veidrodiniai balvonai“ – pasiūlymas, ką daryti su Žaliuoju tiltu. M. Vosyliūtė priminė 1995 m. Gedimino Urbono akciją „Ateini ar išeini“ – ant skulptūrų viešose erdvėse menininkas uždėjo veidrodinius kubus, kuriuose atsispindėjo miesto vaizdai.

Parodoje cituojama ir daugiau lietuvių menininkų. „Įdomu, kas dabar vyksta CK garažuose“ mini Vinco Kisarausko apkarpytas figūras. Didžiojoje salėje – grupė visais metų laikais nutapyto Lietuvos generalinės prokuratūros pastato paveikslų. Pastebimas Gintaro Znamierovskio portretas, Eglės Ridikaitės eglė, Mikalojaus Konstantino Čiurlionio debesis, Šarūnas Nakas prie zikurato.

Paveikslai eksponuoti Umiastovskių rūmų salėse.

Miesto vaizdų neaplenkė ir jo gyventojai, atvykėliai, universiteto profesoriai, moterys iš Kalvarijaus turgaus ar benamiai. Pavadinimai užrašyti kaip komiksų arba animacinių filmukų debesys, dėl betarpiškumo įspūdžio.

Kai kurie darbai nutapyti ant gruntu padengtų sovetinių audinių, jie atitinka paveldo temą. Salėje „Kuro motyvais arba second hand paveldas“ dailininkė cituoja Algimantą Kurą. „Jis sovietmečiu netapė optimistinio rytojaus, susitaikęs su realybe tapė šiukšlynus, šiukšles prarijo gamta. Mano laikų šiukšlynai kupini kitų dalykų“, - ekskursiją vedė autorė, ruošianti ir kitą second hand (liet. iš antrų rankų) parodą paveldo tema.

Čiut čiut su ironija

Nuo Valakampių garlaiviu atplaukiame į Žvėryną. Kadangi kunigaikščių laikais nuo miesto nutolusiame rajone buvo medžiojama, ir dabar jis neišvengia kaimo kraštovaizdžio – prie M. Vosyliūtės nutapyto „Barclays“ pastato ganosi karvės.

Umiastovskių rūmų židiniai perkonstruoti į mini scenas, kuriose už užuolaidų tebevyksta arba jau baigėsi („1:7“ kovoti pavargusio boksininko pirštinės) spektakliai. Pasak scenografės, visi židiniai jai seniai atrodo kaip teatrai.

„Viskuo pasirūpinta“. Vaizdas nuo Halės turgaus laiptų – vienuolė prie kebabų kiosko. „Apie dvasinio ir realaus gyvenimo skirtumus“, - sakė autorė.

Parodoje objektai dėstomi pagal miesto logiką, temos siejamos su rūmų erdve ar priešais juos esančiais pastatais. Salės atskiriamos sovietinėmis gipiūro užuolaidomis, kurias Marta pajuodino dažais, nes „gyvenimas nėra baltas“. Atpažįstamos ir kitos jungiančios grandys – „Second hand paveldo“ salėje kabo „42 /prisiminkit filmą „Hitchhiking in Universe“ bei veganus/“, paveikslas žiūrį į kitą salę, kurioje rodomas M. Vosyliūtės filmas iš piešinių „Humanitarės gyvenimas ir mirtis arba Būk mažesnis už aguonos grūdelį“.

Paveikslų pavadinimai ir siužetai nestokoja humoro, ironijos, sarkazmo, kultūrinių nuorodų, kaip būdinga M. Vosyliūtės kūrybai: Kalėdų Senis „Čiut čiut pavargau“, burokai „Mokslo šaknys karčios, vaisiai – dar kartesni. Neskirta Mariui Burokui. Skirta mokytojams metodininkams“, „Ir Dievas tvarko reikalus prokuratūroje“.

Kaip sakė M. Vosyliūtė, dėkinga menotyrininkei Eglei Mikalajūnei už apibūdinimą „meno pankė“, kadangi šiuolaikinis menas be humoro negali egzistuoti.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"