Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATAŠVIETIMAS
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
KULTŪRA

Iš dykumos į miestą: tylusis Izraelis

 
2016 06 22 6:00
Sharonas Ya‘ari prisipažįsta visada ieškantis prieštaringų vaizdų, objektų, neatitinkančių savo pirminės funkcijos, tokių kaip nesaugi slėptuvė ar tiltas – gėlių pjedestalas.
Sharonas Ya‘ari prisipažįsta visada ieškantis prieštaringų vaizdų, objektų, neatitinkančių savo pirminės funkcijos, tokių kaip nesaugi slėptuvė ar tiltas – gėlių pjedestalas. Alinos Ožič nuotraukos

Šiuolaikinio Izraelio menininko Sharono Ya'ari fotografijos paroda „Laukų ir miškų pozityvai“ veikia Nacionalinėje dailės galerijoje (NDG) Vilniuje. Vieną didžiausių personalinių parodų Europoje ir pirmąją Lietuvoje rengė bei pristatė pats autorius – griežtą, modernią NDG erdvę sugriovė jo dykumų fotografijos.

Sh. Ya“ari objektyvas nukreiptas į dykumų pylimus, upių intarpus – tylias lauko erdves. Monumentalias didelio formato fotografijas autorius išdėstė taip, kad augalija (arbutas, agava, chermono vilkdalgis) įsilietų į miesto panoramą, gatves, tarp baliustradų ir automobilių. Parodoje pristatomas bendras Izraelio gamtos ir šiuolaikinio miesto vaizdas.

Menininkui svarbus laikas, kada fotografuojama (minutę prieš saulėtekį ar minutę po jo), metų laikai – į lankytas vietas jis grįžta vis iš naujo. Net ir didmiestyje žmonių Sh. Ya“ari fotografuoja nedaug – vieną šeimą, mamą ir dukrą ar užsispyrusį pakeleivį, nepanorusį pasitraukti iš kadro.

Fotografas užfiksavo Izraelio pirmojo ministro pirmininko Davido Ben-Guriono ir jo žmonos kambarius kibuce, kurie po jų mirties buvo paversti propagandiniais pseudomuziejais, iškraipančiais istorinę tiesą taip, kaip patogu šiandien. Greta istorinių sąsajų akivaizdus ir menininko socialinis komentaras.

Įprastai jis vengia fiksuoti tradicinius istorinius monumentus. Visgi paminklas Australijos ir Naujosios Zelandijos kariams menininkui pasirodė poetiškas, slėptuvė zoologijos sodo Beer Ševoje lankytojams – absurdiška. Sh. Ya“ari sako visada ieškantis prieštaringų vaizdų, objektų, neatitinkančių savo pirminės funkcijos (nesaugi slėptuvė arba slėptuvė, kurią ironiškai pavadino „Peliuko Mikio namu“), – laukų ir miškų klaidų, kurias galėtų atkurti.

Skaidrių, kurias 1969 ir 1970 metais prie Galilėjos ežero ir upės slėnio Izraelio šiaurėje sukūrė nežinomi peizažo fotografai, reprodukcijos. Jose išliko tik fuksino raudona spalva.
Skaidrių, kurias 1969 ir 1970 metais prie Galilėjos ežero ir upės slėnio Izraelio šiaurėje sukūrė nežinomi peizažo fotografai, reprodukcijos. Jose išliko tik fuksino raudona spalva.

Apskaičiuoti kadrai

Sh. Ya“ari fotografiją studijavo Izraelyje, Anglijoje ir JAV, dėsto Bezalelio menų akademijoje. Jo personalinių parodų yra surengusios galerijos, muziejai ir šiuolaikinio meno centrai Tel Avive, Niujorke, Londone, Vienoje, Bazelyje, Madride. Fotografas yra vienas ryškiausių šiuolaikinio Izraelio meno atstovų.

Iš pažiūros Sh. Ya“ari kūriniai – tušti ir nebylūs, tačiau už kiekvieno įvaizdžio slypi istorinis kontekstas, Izraelio kultūros atspindžiai, nuorodos į pasaulio (fotografijos) istoriją. Iki šiol jis daugiausia fotografuoja juostiniu fotoaparatu, mėgsta ryškinti negatyvus. Kiekvienam kadrui pasirenka konkretų fotoaparatą ir juostą. „Ko nėra Sh. Ya“ari kūryboje, tai atsitiktinumų. Kiekvieną kadrą autorius 50 kartų apskaičiuoja ir apgalvoja“, – sakė parodos kuratorė Ieva Mazūraitė-Novickienė.

Taip pat pastaruosius du dešimtmečius jis naudoja rastus vaizdus, kuriuos pasiima, dirba su skaitmenine fotografija. „Raudonoji skaidrių serija“ – skaidrių, kurias 1969 ir 1970 metais prie Galilėjos ežero ir upės slėnio Izraelio šiaurėje sukūrė nežinomi peizažo fotografai, reprodukcijos. Jose išliko tik fuksino raudona spalva.

„Šioje parodoje – įvairių darbų pavyzdžiai, visi siejasi su Izraeliu – sudėtinga, kupina prieštarų šalimi, kuri savaime yra politinė metafora. Mano fotografijos – apie tai, kaip praeitis (ir galbūt ateitis) atsiskleidžia apleistose vietose. Laiko problema man itin svarbi – jį suprantu ne kaip akimirką (taip įprasta fotografijoje), o mano asmeninį santykį su situacija, kintančia erdve“, – pasakojo menininkas.

Paminklas Australijos ir Naujosios Zelandijos kariams, ant kurio užmestas kamufliažinis tinklas.
Paminklas Australijos ir Naujosios Zelandijos kariams, ant kurio užmestas kamufliažinis tinklas.

Paradoksalūs objektai

Sh. Ya“ari dažnai fotografuoja tarpinėse erdvėse: tarp dykumos ir miesto. Sako, dykuma jam artimesnė: „Dykumoje viskas yra atvira, pažeidžiama. Todėl kiekvienas ten vykstantis veiksmas, kad ir koks nežymus būtų, atrodo reikšmingesnis.“

Menininkas atidžiai domisi miesto gamta. Pavyzdžiui, parku Beer Ševoje, kur augalai genimi kitaip, nei įprasta viešosiose erdvėse Izraelyje. „Norėjau užfiksuoti šias nestandartines gyvatvores. Tuo metu priešais mane dviratį vedęsis vyras panoro, kad nufotografuočiau ir jį. Tą akimirką, kai pasidaviau ir spaudžiau fotoaparato mygtuką, jis taip pat pasidavė ir sėdo ant dviračio. Šių analogiškų sprendimų rezultatas – vaizdas“, – apie išsiliejusią vyro figūrą fotografijoje „Parkas, D rajonas, Beer Ševa“ pasakojo menininkas.

Šio paties miesto zoologijos sode fotografą sudomino betoninė, butaforinė, nesaugi slėptuvė, kurioje, iškilus pavojui, turėtų slėptis sodo lankytojai ir darbuotojai. „Neatitinkanti savo funkcijos, nepraktiška slėptuvė, ant kurios dar kabo naudojimosi instrukcija, man atrodo, absurdiška. Ji – veikiau moderni skulptūra iš betono“, – kalbėjo autorius. Dažniausiai jis fotografuoja objektus, kuriuose pastebi funkcijos ir jos neatitikimo prieštarą.

Dekonstruoja propagandą

Fotografas apeina Izraelio atpažįstamas, memorialines, karo vietas, poligonus. Visgi paminklas Australijos ir Naujosios Zelandijos kariams, ant kurio užmestas kamufliažinis tinklas, savo konceptualumu jam priminė šiuolaikinį meną. Rašio gatvė, kurioje 2008-aisiais buvo nugriautas gyvenamasis namas, dūmuose paskandinęs visą rajoną, – Rugsėjo 11-osios įvykius.

„Laukų ir miškų pozityvai“ yra viena didžiausių menininko personalinių parodų Europoje ir pirmoji Lietuvoje. Ją rengė ir pristatė pats autorius.
„Laukų ir miškų pozityvai“ yra viena didžiausių menininko personalinių parodų Europoje ir pirmoji Lietuvoje. Ją rengė ir pristatė pats autorius.

Sh. Ya“ari lankosi archeologinėse vietose, kur buvo bandoma kasinėti. Dažnai jos yra istoriškai svarbios, tačiau apleistos dėl tyrinėjimų finansavimo stokos. Menininkas į savo fotografuojamas vietas grįžta dažnai, vėl tiksliai atkuria kadro kompoziciją. Savo kūrybą taip pat lygina su archeologija – sakė, šią parodą kūręs kaip Izraelio tyrinėjimų aikštelę.

Politinės sistemos dekonstrukcija akivaizdi menininko fotografijoje „Davido Ben-Guriono kambarys Sde Bokerio kibuce“ (2012 m.). Čia užfiksuotas pirmojo Izraelio ministro pirmininko kambarys, kuriame jis kukliai gyveno iki savo mirties. Šis namelis išsaugotas su neva asmeniniais daiktais. „Matome, kokias knygas jis skaitė, kitoje fotografijoje, – kad jo žmona Paula rinko šeimos nuotraukas. Šlepetės prie lovos rodo, tarsi jis turėtų atsikelti ir kur nors eiti. Pastebime knygas, kurių dauguma, beje, buvo parašytos po D. Ben-Guriono mirties. Savo kūryboje stengiuosi atkurti šią propagandą, kaip ji sukonstruota“, – teigė Sh. Ya“ari.

Ant pjedestalo

Daugumoje fotografijų Sh. Ya“ari pabrėžia ar išdidina vieną elementą. Dažnai tai – sukeistinti vaizdai: žmonės ant namų stogų lyg ant scenos, pakylos ar pjedestalo. Jie žvelgia į dangų, tarsi tikėdamiesi ten pamatyti ką nors neįprasto, tačiau nieko neįvyksta.

Panašiai ir ant „Tilto su gėlėmis“. Prie greitkelio stovi tiltas, ant jo padėta gėlių. Į savo fotografuojamą objektą autorius žvelgia sukurdamas jam alternatyvią funkciją – tarsi tai būtų ne tiltas, o stalas gėlėms. „Kiekviename kūrinyje pastebiu klaidą, kurią fotografijoje bandau atkurti“, – sakė Vilniuje parodą surengęs ir pristatęs menininkas iš Izraelio.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataŠvietimasTrasaKarjera
Žmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"