Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
KULTŪRA

Liudas Parulskis fotomontažais daro Vilnių

 
2015 08 28 6:00
Liudas Parulskis tarp savo darbų: (kairėje) "Šv. Jonų bažnyčios varpinė / Lazdynai" ir "Lazdynai / Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčia". Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Vilniaus fotografijos galerijoje (Stiklių g. 4) atidaryta menininko Liudo Parulskio fotomontažų paroda „Barokas ir betonas“. Didysis kunigaikštis Gediminas susapnavo Lietuvos sostinę, o parodos autorius pavaizdavo, kas joje galėtų dėtis, pateikė savąsias miesto vizijas.

„Vilnius nuo seno buvo dailininkų ir fotografų įkvėpimo šaltinis: Jano Bułhako pervertas baroko šviesa, Sofijos Urbanavičiūtės-Subačiuvienės suniokotas karo, Algimanto Kunčiaus sovietmečio nepriteklių įelektrintas, Antano Sutkaus archyvinis, Gintauto Trimako nuo dviračio fotografuotas. Savo ruožtu L. Parulskis kuria miesto kroniką, kai dokumentika derinama su fikcija, istorijos rašymas – su praeities ištrynimu arba ateities projektavimu“, – teigė parodos kuratorė menotyrininkė Laima Kreivytė.

"Fabijoniškės / Gedimino pr. 41".

Meninė invazija

Architektūros studijas baigęs menininkas ne vienus metus komponuoja pastatus mišrūnus. Į baroko stiliaus statinius įterpia daugiaaukščių fragmentų arba priešingai – sovietinių rajonų stambiaplokštę architektūrą papuošia barokiniu dekoru. Tokį savo pomėgį L. Parulskis vadina „nepadarytu Vilniumi“. Suprask, miestas galėtų atrodyti taip, tačiau jo tokio dar nepadarėme.

„Darant“ Vilnių Lazdynų broma pasipuošia prašmatnia barokine karūna, bažnyčios balkonėlis įstiklinamas lyg daugiabutyje. Skurdas ir didybė mainosi vietomis... Esama ir radikalesnių invazijų. Ypač jei tai simbolinės, istorinę aurą turinčios miesto įžymybės. Štai Katedros aikštėje – plynė, arkikatedros nėra, ir nė mažiausios užuominos apie Valdovų rūmus. Apnuoginto Pilies kalno papėdėje dunkso vieniša varpinė. Šv. Jonų bažnyčios bokšto vietoje stiebiasi blokinis daugiaaukštis su atitinkama „smaile“. Gerokai pasikeitę ir Aušros vartai, ir Šuazelių rūmai prie S. Daukanto aikštės. Viskas autoriaus padaryta tiksliai, atitinka realius mastelius.

"Televizijos bokštas / Šv. Kazimiero bažnyčia".
„Lazdynai / Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčia".

Pačiu laiku

Tokios dėlionės paradoksaliai išryškina architektūros ir ideologijos sąveiką. Kai aršiai ginčijantis miestas pamažu atsisako sovietinių skulptūrų, kai socializmo „statybas“ mėgina pridengti grafičių meistrai, regis, L. Parulskio paroda atidaroma pačiu laiku. Ne, jos menininkas su viešosiomis diskusijomis nesieja. „Paminklai griūva, paminklai lieka, o parodos kūriniai pradėti jau seniai. Ir šiedu procesai savaiminiai, niekaip nesiejami“, – LŽ tvirtino parodos autorius. Paradoksalus, linksmas architektūros ir fotografijos santykis L. Parulskio darbuose iškelia vaizduotės reikšmę, pabrėžia sapniškąją miesto kilmę.

Manipuliuoti Vilniaus ir kitų miestų vaizdais menininkas pradėjo dar aname amžiuje. Tais laikais fotomontažai su visais „fotošopais“ buvo nemenka naujiena. Tačiau kodėl iš visų stilių jis rinkęsis baroką ir betoną? „Tai menotyrinis žingsnis. Barokas buvo mūsų puošniausias stilius, o betoninė, stambiaplokštė architektūra – visiška priešingybė. Skurdi, niekuo neypatinga. Sukeitus į akis krinta šių stilių kontrastas“, – aiškino menininkas.

Viskas labai jautru

Vis dėlto L. Parulskio fotografinės manipuliacijos nėra tik paprastas pokštas. Atrodo, socialistinės praeities detales perkeldamas į senąjį Vilnių menininkas pašiepia dar gajų sovietinį mentalitetą ir mūsų estetinę brandą. Kičas „ant kiekvieno kampo“, o ir agresija, noras draskyti senąjį miesto veidą dar rusena bendrapiliečių galvose. „Pokštas ne pokštas, tačiau visai nedaug trūko ir Vokiečių gatvė būtų virtusi kažkuo iš mano sukurtų vaizdų. Pasikeistų politinė santvarka, ir, žiūrėk, kontrastai gali netikėtai dingti. Bažnyčios balkonėlis būtų įstiklintas. Tad viskas labai jautru“, – įspėjo menininkas.

"Universiteto g. 10 / Lazdynai".
"Universiteto g. 10 / Lazdynai".

L. Parulskio paroda – šiuo metu vykstančio gatvės meno festivalio „Vilnius Street Art“ vienas renginių. Jo vadovė Ūla Ambrasaitė LŽ pasakojo, kad autorius prieš metus buvo pateikęs festivalio konkursui vieno sumanymo eskizą. „Vilnius Street Art“ atstovė tada prisiminė garsiąsias autoriaus „manipuliacijų“ serijas „Dingęs Vilnius“, „Vakarinis Vilnius“, „Vilnius-Lvovas“ ir pasiūlė jam surengti parodą kitų metų festivalio programoje. Štai ji ir atidaryta. L. Parulskis per parodą sušneko apie leidinį, į kurį galėtų sutelkti visus „Nepadaryto Vilniaus“ ciklus.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"