Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
KULTŪRA

Olegas sukasi keistuolių karuselėje

 
2016 03 15 6:00
Kadras iš filmo "Donžuanas". Festivalio "Kino pavasaris" nuotrauka

„Kino pavasaris“ rodys lenkų kino veterano Jerzy Sladkowskio filmą „Donžuanas“. Nuo devintojo dešimtmečio Švedijoje gyvenančiam režisieriui pavyko nufilmuoti nepaprastą santykių dramą, sukurti itin sudėtingą veikėjo portretą. Filmas pelnė Amsterdamo dokumentinių filmų festivalio pagrindinį prizą.

Mažytė vyro figūra kopia į apsnigtą kalną. Mėgėjiškai, nedrąsiai skamba Ludwigo van Beethoveno pjesė „Elizai“. Nuo kalno atsiveria Žemutinio Naugardo panorama. Šalta, rami, bejausmė. Neapsiriksi – pati Rusijos širdis. Toje visumoje mikroskopine gija virpa itin nepaprastas likimas. Laiptai, dantytas, aštrus šlaito paviršius gal ir nėra sizifinių pastangų įvaizdis. Tačiau tai, ką kasdien turi įveikti tas žmogus, primena pragarą – skaudų, žeminantį, it pjūklas rėžiantį sielą. Ir vis dėlto kylama aukštyn, laimingos pabaigos link...

22-ejų Olegas gyvena su mama Marina, mokytoja. Nuotoliniu būdu universitete studijuoja ekonomiką. Vieniša, neurotiška ir dominuoti linkusi moteris nuolat skundžiasi, ašaroja, žeria sūnui į akis, kokia našta jis jai esąs: nieko nedirba, neturi draugų ir, baisiausia, – sulaukęs tokio amžiaus visiškai nesidomi merginomis. Todėl ji stengiasi išnaudoti kiekvieną progą, kad jos mylimas dykūnas atsikratytų baimių, drovumo, bejėgystės. Taptų... normalus.

Festivalis „Kino pavasaris“ rodys lenkų garsenybės Jerzy Sladkowskio filmą „Donžuanas“ /docpoint.info nuotrauka

Agresyvi terapija

Per vieną audringą motinos tiradą sužinome, kad Olegui diagnozuotas autizmas. Jis lankosi pas psichiatrą. Šio verdiktas negailestingas – jokios vilties nėra, visą gyvenimą vaikinas liks vienas. Savotišką pagalbą siūlo kitas spalvingas filmo veikėjas – pensinio amžiaus Pulkininkas. Kamantinėja jaunuolį, ar jau turėjęs santykių su bendraamžėmis. Ragina nedelsiant pasimėgauti moteriškais malonumais. Prisiartinus pabučiuoti arba paimti už krūtinės. „Joms tai patinka, nors iš pradžių ir rodo, kad ne“, – moko kariškis Olegą.

Kitais būdais vaikinuko libido mėgina pažadinti terapeutė Sveta. Taiko agresyvaus poveikio „terapiją“: talžo Olegą rankomis, vaiko po kabinetą, liepia garsiai sušukti, ką jis turįs tarp kojų. Esą, dėl vidinio išsivadavimo... Per kitą užsiėmimą reikalauja atsakyti, ar Olegas norėtų ją apkabinti, ar patinka jos kvapas, ar jam sustangrėja, kai kalbama apie merginas. Iš atminties neišeina scena, kai Sveta, norėdama atskleisti Olegui jo mamos būklę ir sugėdyti, klupdo vaikiną ir ima jodinėti ant nugaros. „Dabar supranti, kaip mamai sunku?!“ – rėkia „specialistė“ daužydama jam šonus.

Tai – tikra

Sunku patikėti, tačiau tai tikra dokumentika. Motinos maldavimai ir apeliavimai į sūnų primena ne paprastą šeiminį pašnekesį, o tardymą, provokaciją, terorą. Štai Marina prieš akis Olegui laiko veidrodį ir liepia kartoti, kokį gražų žmogų jame matąs. Ir ištarti tokia intonacija, kuri tenkintų motiną. Jis kartoja, jai vis negerai. Suprantama, kyla naujas konfliktas...

Motinos ir sūnaus santykiai mažų mažiausiai dviprasmiški. Čia ir begalinė meilė, prieraišumas ir keistokos glamonės, masažai. Varymai iš namų ir grasinimai išvežti į „psichuškę“.

Abu personažus kartais aplanko Marinos mama. Žodžio kišenėje neieškanti viešnia protina dukrą susitaikyti su Olego lemtimi arba gydytis pačiai, užuot ieškojus bėdų savo sūnuje. Dažniausiai trijulės pasisėdėjimas baigiasi ašaromis ir močiutė demonstratyviai išeina pro duris.

Nedrąsi dedikacija mylimajai. /Kadras iš filmo

Ratas užsidaro

Susitikimas po susitikimo, kolizija po kolizijos, lydimas liūdnų fortepijono akordų Olegas eina nuo žmogaus prie žmogaus. Ratas galiausiai užsidaro, bet suktis nesiliauja. Tokia J. Sladkowskio pasakojimo struktūra greitai pakyrėtų, jei ne nuojauta, kad režisierius taip elgiasi tyčia: jis verčia mus savo kailiu išmėginti košmarišką Olego kvotų, protinimų, žeminimų karuselę. Nuoširdžiam, atlapaširdžiam vaikinukui pajuntame gailestį, kuris netrunka peraugti į simpatiją. O nuo čia jau visai netoli iki išvados, kad Olegas, ko gero, yra pats normaliausias šios karuselės personažas.

Vis dėlto esama vietų, į kurias mums Olegą malonu lydėti. Motina nuveda jį į teatro būrelį. Trupė rengiasi „Donžuano“ pastatymui ir pagrindinis suvedžiotojo vaidmuo, suprantama, tenka jam. Šalia – grupelė žavių merginų, užsiėmimai nestandartiniai, laisvi, labiau primena šėliojimą. Čia pabuvus, vyriška Olego esybė, tikėtina, atsiskleis. Baisus prakeiksmas išnyks. Ir tikrai, mokykla daro vaikinui gerą poveikį. Jis pradeda šokti, pratinasi prie bendraamžių, mokosi skambinti rojaliu. Tereikia įveikti drovumą ir aplinkinių įkalbėtas baimes...

Režisūros nuotykiai

Pamažu filme išryškėja dar vienas svarbus personažas – riestanosė, juodaplaukė trupės narė Tania. Ar jos ir Olego artėjimo istorija tikra, ar tai tik J. Sladkowskio gudrybė, sumanyta dėl žiūrovų – taip ir lieka paslaptis.

Režisierius nedaro jokių politinių pareiškimų, nekuria poteksčių. Ir vis dėlto jos – apibendrinančios, sumuojančios – randasi. Marinos paveiksle matome iš pažiūros valdingą, tačiau iš tiesų labai trapią, pažemintą, net sugniuždytą moterį. Būtent tokį rusų moters portretą per tyrimą, atliktą Kovo 8-osios proga, nupiešė laisvoji tos šalies žiniasklaida. O Pulkininko draugijoje Olegas susitinka su infantilia, mačistine, atvirai homofobiška Rusija.

Filmas „Donžuanas“ – ne televizinių pramogų mėgėjams. Jį būtų galima gretinti su kitu dokumentinio kino šedevru – Liubovės Arkus filmu „Antonas čia, šalia“. Tik pastarasis tikras, graudus iki sielos gelmių, o J. Sladkowskis nevengia komiškų situacijų, lengvai leidžiasi į režisūrinius nuotykius.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"