Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
KULTŪRA

Sąžinės kalėjimas, iš kurio neištrūkstama

 
2017 06 16 10:00
Scena iš spektaklio "Apsėdimas" pagal Fiodoro Dostojevskio "Brolius Karamazovus".
Scena iš spektaklio "Apsėdimas" pagal Fiodoro Dostojevskio "Brolius Karamazovus". Simo Sirutavičiaus nuotrauka

Valstybiniame jaunimo teatre birželio 21 dieną „Salėje 99“ – režisieriaus Povilo Makausko premjera „Apsėdimas“. Jaunosios kartos menininkas sukūrė spektaklį pagal rusų literatūros klasiko Fiodoro Dostojevskio romaną „Broliai Karamazovai“.

Režisieriaus Gintaro Varno mokinys P. Makauskas, būdamas antrame režisūros kurse, debiutavo spektakliu „Yolo“ (2013), bakalauro studijų pabaigoje pristatė premjerą „Laimingasis princas“ (2015), kūrybinės patirties sėmėsi Italijoje ir Ispanijoje.

Studijų darbo tęsinys

Prieš keletą metų P. Makauskas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje kartu su savo bendraamžiais aktoriais pristatė F. Dostojevskio romano „Broliai Karamazovai“ ištraukas. Jaunimo teatro premjeroje žiūrovai išvys studijų darbo tęsinį, kuriame vaidins jaunosios kartos aktoriai: Vainius Sodeika, Gytis Laskovas, Arnas Ašmonas, Jovita Jankelaitytė, Andrius Alešiūnas.

F. Dostojevskis – pranokęs savąjį laiką autorius, svarbus moderniosios literatūros kūrėjas. Jo romanai – tai žmogaus dvasios kontinentai; savo paskutiniuose kūriniuose rašytojas kėlė „prakeiktuosius“ tikėjimo ir netikėjimo, būties klausimus, jo herojai yra draskomi tamsiausių aistrų ir patyrė nežemiškų dvasios nušvitimų.

Pasak rašytojo Czeslawo Miloszo, pagrindiniai F. Dostojevskio kūryboje iškeliami metafiziniai klausimai, „su jais susipažinus Vakaruose, buvo pavadinti šiuolaikinio žmogaus problemomis, nesvarbu, kur jis gyvena ir kokia kalba jis kalba“.

Paskutiniame savo kūrinyje „Broliai Karamazovai“ per šeimos likimą F. Dostojevskis perteikia pagrindinius savo epochos prieštaravimus. Šiame rašytojo opus magnum polifoniškai susipina pagrindinės jo kūrybos temos: Dievo ieškojimai ir neapykanta, nusikaltimas ir atgaila, artimo meilės ir atleidimo troškimas.

Pats rašė inscenizaciją

P. Makauskas pats rašė kūrinio inscenizaciją ir ieškojo spektaklio scenografinių sprendimų. Prie kūrybinės grupės prisidėjo lėlių dailininkė Barbora Šulniūtė, kostiumų dailininkė Dominyka Kačonaitė ir kompozitorius Antanas Kučinskas.

Jaunam režisieriui svarbus yra F. Dostojevskio romane vaizduojamo žmogaus mįslingumas, meilės, neapykantos, ateizmo ir tikėjimo svarstyklės. Savo inscenizacijoje ir spektaklyje jis susitelkia į brolio Ivano (akt. V. Sodeika) personažą, padariusį baisų nusikaltimą ne savo rankomis.

Nusivylęs pasauliu Ivanas siekia jį taisyti, bet nusirita iki velniškos filosofijos, kad „viskas leista“. O jeigu viskas leista, tai ir Dievo nėra...

Pasak P. Makausko, pagrindinė spektaklio tema – kaltės prisiėmimas ir kelionė sąžinės link. „Apsėdimas“ – apie broliškumą, tėvažudystę, aistrą ir sąžinės kalėjimą, iš kurio neįmanoma ištrūkti“.

Povilas Makauskas: „Pagrindinė spektaklio tema – kaltės prisiėmimas ir kelionė sąžinės link.“

Lietuvos teatrų scenose „Brolių Karamazovų“ inscenizacijos – retas reiškinys. 1984-aisiais Jaunimo teatre pasirodė šviesaus atminimo režisierės Dalios Tamulevičiūtės spektaklis „Brolis Alioša“. Ryškius vaidmenis tuomet spektaklyje kūrė aktoriai Rolandas Butkevičius, Algirdas Latėnas, Elvyra Žebertavičiūtė ir kiti.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"