Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISGYNYBAŠEIMA IR SVEIKATA
ŠVIETIMASŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIJA
KULTŪRA

Violeta Urmana: laikas padainuoti Lietuvoje

 
2016 10 26 6:00
Praėjusią vasarą levandų laukuose Prancūzijos Provanse. Violeta Urmana ir Alfredo Nigro.
Praėjusią vasarą levandų laukuose Prancūzijos Provanse. Violeta Urmana ir Alfredo Nigro. Asmeninio albumo nuotraukos

Pasaulinio garso lietuvių dainininkė Violeta Urmana sako puikiai žinanti, kad gimtinėje visada yra labai laukiama. Ir štai – koncertas jau šią savaitę. Spalio 30 dieną Vilniuje, Lietuvos nacionalinėje filhamonijoje, Violeta Urmana dainuos drauge su vyru tenoru Alfredo Nigro.

Grieš Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Modesto Pitrėno. Iškilmingas labdaros vakaras skiriamas Lietuvos įstojimo į UNESCO 25-mečiui. Dainininkė maloniai sutiko atsakyti į „Lietuvos žinių“ klausimus.

– Kaip ištaikėte laiko atvykti koncertuoti į Vilnių?

– Tapusi UNESCO menininke taikai, ėmiau ieškoti galimybių (ir partnerių) kuo nors konkrečiai prisidėti prie organizacijos programų, skirtų mokslui, švietimui, kultūrai. Kadangi nemačiau galimybės įsteigti savo projektą, nutariau prisidėti prie esamų iniciatyvų. Iš pradžių svarsčiau apie rečitalį su fortepijonu. Netrukus paaiškėjo, kad Filharmonija mielai prisidėtų prie šito labdaringo renginio, juolab kad pažymimas Lietuvos įstojimo į UNESCO 25-metis.

Be to, jau laikas pakoncertuoti Lietuvoje. Žinau, kad čia visada esu labai laukiama, jaučiu ypatingą dėmesį. Šįkart nebuvo sudėtinga susitarti dėl koncerto datos, nors nemaniau, kad pavyks taip greitai.

– Kaip bus panaudotos surinktos lėšos?

– Nuo pat pradžių buvo aišku, kad lėšos bus skirtos UNESCO vykdomoms mergaičių švietimo Afrikos šalyse programoms. Džiaugiuosi, kad galiu prisidėti ir iš anksto dėkoju Lietuvos žmonems, paremsiantiems šią reikšmingą iniciatyvą.

Perspėjimai kolegėms

– Francesco Cilea, Giacomo Meyerbeeras, Camille’is Saint-Saënsas, Hectoras Berliozas, Richardas Wagneris. Kodėl pasirinkote dainuoti būtent tuos kompozitorius ir kūrinius?

– Visada stengiuosi Lietuvoje nesikartoti, kad publika nenuobodžiautų. Programa tikrai išskirtinė ir sudėtinga. Dar nesu čia dainavusi Briunhildos, Princesės de Bouillon ir Didonės. Nežinau, ar tos arijos apskritai skambėjo Filharmonijos scenoje. Ypač įspūdingas R. Wagnerio „Dievų žuvimo“ finalas. Labai mėgstu R. Wagnerio muziką, kaip, beje, ir H. Berliozo bei G. Meyerbeero. Pastarojo ariją iš operos „Pranašas“ esu prieš 12 metų dainavusi viename iš koncertų. Taigi tokia ypatinga proga – ypatinga programa, kurioje dalyvaus ir mano vyras A. Nigro, atliksiantis Giacomo Puccini ir Umberto Giordano operų arijas.

Violeta Urmana grįžo prie Amneris vaidmens. Rengiantis „Aidos“ spektakliui Vienos operoje.
Violeta Urmana grįžo prie Amneris vaidmens. Rengiantis „Aidos“ spektakliui Vienos operoje.

– Praėjusią vasarą Amerikoje, Tanglewoodo festivalyje, taip pat šį rudenį Vienos operoje vėl dainavote „Aidą“. Ar jums ši opera išskirtinė?

– „Aida“ yra viena iš operų, kurioje atlikau abi pagrindinius vaidmenis. Amneris nebuvo mano mėgstamiausia partija, kai ją dainavau karjeros pradžioje. „Aidą“ labai pamėgau dėl jos muzikos, tebemėgstu ir dabar, tik jau nusprendžiau, kad laikas grižti prie Amneris. Manau, kad įkūniju šį personažą žymiai brandžiau nei anksčiau ir dabar man jis patinka labiau, nors nelengva būti nemylimai ir atstumtai. Dabar iš anksto perspėju koleges, jog scenoje su jomis nesielgsiu labai mielai – kad nepagalvotų, jog toks iš tiesų mano charakteris. Šiuo atveju esu faraono duktė, sosto ipėdinė, labai kryptingai naudojanti savo valdžią, įpratusi gauti viską, ko nori. Tik, deja, negalinti padaryti taip, kad ją pamiltų vyras, kurį yra beprotiškai įsimylėjusi. Mano manymu, reikia publikai parodyti, kad Amneris pirmiausia mylinti ir tik po to nuvilta ir įtūžusi.

– Latvių sopranas Kristynė Opolais, neseniai viešėjusi Vilniuje, pasakojo apie šią vasarą patirtą jūsų kolegiškumą, kaip tik dainuojant „Aidą“. Ko jūs pati karjeros pradžioje esate patyrusi daugiau: draugiškumo, palankumo ar priešingai?

– Kaip juokaujame, Tanglewoodo festivalyje Amerikoje atlikome „baltišką“ „Aidą“ – su Kristynės vyru dirigentu Andriu Nelsonu buvome trys baltai. Iš tiesų jaučiau baltišką charakterių jėgą. Kristynė – labai miela kolegė, tikiuosi greitai su ja vėl susitikti scenoje.

Jei kolegės klausia patarimo, visada mielai pasidaliju patirtimi – tiek muzikos, tiek vokalo požiūriu. Kai kurios pasisako, kad maloniai jaudinasi dainuodamos su manimi šią operą, nes gerai žino mano Aidą. Dabar neretai sutinku dainininkių, sopranų ir mecosopranų, kurios prisipažįsta studijuojančios Aidos ir Amneris partijas klausydamosi mano įrašų. Malonu tai girdeti. O tiesioginio priešiškumo nesu patyrusi daug. Beje, į konkurenciją niekada nekreipiau dėmesio. Jei pajuntu kokį keistą, įtartiną elgesį, stengiuosi ignoruoti. Turbūt taip besielgiantys žmonės turi problemų. Esu linkusi tikėti gėriu žmonėse, o su nemaloniomis personomis sąlyčio mėginu išvengti.

Vis nauji everestai

– Lapkričio 7 dieną jūsų koncertas įvyks Madride, Teatro de la Zarzuela. Dainuosite Franzą Schubertą ir Richardą Straussą. Kaip atsiranda koncertų sumanymai, kaip susidėlioja programa? Inicijuojate jūs, siūlo impresarijai?

– Madride dainų rečitalį (Liederabend) su fortepijonu dainuosiu jau trečią kartą. Organizuoti pati nesu pratusi ir to nedarau. Visada sulaukiu pasiūlymų, tada sprendžiu, noriu ar ne. Nesu vien tik kamerinė dainininkė, todėl šitie koncertai man kainuoja daug pastangų. Visu pirma, programos pasirinkimas. Tuose miestuose, kur jau esu dainavusi tokias programas, negaliu kartotis. Vadinasi, reikia išmokti apie 20–25 dainas. Įprasta dainuoti atmintinai. Šį kartą atliksiu F. Schuberto ir R. Strausso dainas, o man akompanuos vienas žymiausių šio repertuaro pianistų Helmutas Deutschas. Programa išties nuostabi.

– Dainuoti F. Schubertą po operų – naudinga, sveika? O R. Straussą? Ar kas nors atliekant šią muziką jums yra sunku?

– Dainuoti dainas labai sveika. Jei balsas praranda elastingumą, tinkamai dainų neįmanoma atlikti. Todėl nereikėtų ilgai laukti ir jau karjeros pradžioje imtis šio repertuaro. Aišku, turi būti paklausa, o ji pastaraisiais metais mažėja. Sunkumas yra dainuoti atmintinai. Jei būtų galima dainuoti iš natų, galėčiau kasdien atlikti naują programą. Kita vertus, kai atsiplėši nuo natų, jautiesi laisvesnė interpretuoti.

– Jūs be galo lanksti, universali muzikė. Regite kūrybinių viršukalnių, į kurias dar reikėtų kopti, įkopti?

– Iš tiesų, pirmiausia esu muzikė, o tikri muzikai – visi universalūs. Bet kai kuriems kompozitoriams jaučiu didesnį artumą. Pavyzdžiui, nesu šiuolaikinės muzikos atlikėja. Mano repertuaras baigiasi Arnoldu Schönbergu. Yra planų dainuoti vienoje Sergejaus Prokofjevo operoje, taigi bus visiška naujovė: niekada nesu dainavusi rusų operoje! Šiaip ar taip kiekvienas spektaklis ar koncertas yra egzaminas ir išbandymas. Kiekvienas pasirodymas – dar vienas kopimas į Everestą. O jeigu partija ar kūrinys nauji, – juo labiau. Esu atvira įvairioms idėjoms, bet gerai jaučiu savo ribas. Jei ko nors nenoriu, niekas manęs neįkalbės.

– Sutiktumėt su kritikų apibūdinimu, kad esate chameleoniška menininkė?

– Manau, labiau tiktų vadinti visapusiška. Ir būtent menininke, ne tik dainininke. Visada malonu, kai pastebimos mano pastangos visais aspektais atskleisti kompozitoriaus sumanymą. Bet – nobody is perfect! Ir aš ne išimtis.

***

VIOLETA URMANA pripažinta viena ryškiausių dabarties dainininkių. Pasaulinę šlovę pelnė atlikdama ir soprano, ir mecosoprano repertuarą. Pradžioje išgarsėjo kaip mecosopranas: sukūrė Azučenos, Santucos, Fides, Leonoros, Amneris, Frikos, Juditos, Lauros, Adriano, Didonės ir daugelį kitų vaidmenų, ypač pasižymėjo Kundry (R. Wagnerio „Parsifalis“) ir Eboli (G. Verdi „Don Karlas“) interpretacijomis. Nuo 2001 m. solistė pradėjo dainuoti soprano partijas, sukūrė Aidos, Amelijos, Elizabetės, Toskos, Ariadnės, Ledi Makbet, Odabelos, Brunhildos, Džokondos, Medėjos, Leonoros, Normos, Ifigenijos, Izoldos ir daug kitų vaidmenų. Solistė dainavo visuose žymiausiuose pasaulio operos teatruose – Niujorke, Madride, Čikagoje, Barselonoje, Milane, Pekine, Vienoje, Miunchene, Hamburge, Paryžiuje, Berlyne, Londone, San Franciske, Florencijoje, Neapolyje, Los Andžele ir kt. Vien tik Milano teatre „La Scala“ V. Urmana dainavo keturiuose sezono atidarymo pastatymuose: operose „Armidė“ (1996), „Trubadūras“ (2000), „Ifigenija Aulidėje“ (2002) ir „Aida“ (2006). Solistė dalyvavo Bairoito, Edinburgo, Zalcburgo, Provanso Ekso, PROMS, Ravelo, Pezaro, Ravenos, Sankt Peterburgo ir kituose festivaliuose. Jai dirigavo žymiausi batutos meistrai – C. Abbado, D. Barenboimas, B. de Billy, P. Boulezas, R. Chailly, J. Conlonas, V. Gergijevas, J. Levine’as, J. Lópezas Cobosas, Z. Mehta, R. Muti, A. Pappano, K. Petrenka, G. Prêtre’as, S. Rattle’as, D. Runniclesas, Ch. Thielemannas ir kt.

V. Urmana koncertuoja garsiausiose Europos, JAV ir Japonijos salėse atlikdama J. S. Bacho, G. Mahlerio, A. Schönbergo, A. Bergo, J. Brahmso, L. van Beethoveno, G. Rossini, H. Berliozo, I. Stravinskio ir kitų kompozitorių kūrinius. Lieder vakarai būna išskirtiniai įvykiai, sulaukiantys nepaprasto kritikų ir publikos dėmesio.

Didelę dalį repertuaro sopranui ir mecosopranui V. Urmana įrašė CD ir DVD. Vaidino Kundry T. Palmerio filme „The Search for the Holy Grail“. 2002 m. Londone solistei buvo suteiktas prestižinis Karališkosios filharmonijos draugijos apdovanojimas, 2009 m. Vienoje – Austrijos „Kammersängerin“ (garbingiausias dainininko titulas šioje šalyje). Ji apdovanota Gedimino (III laipsnis) ir Italijos Žvaigždės (Komandoro laipsnis, Italija) ordinais. 2016 m. kovo 7 d. UNESCO generalinė direktorė Irina Bokova Lietuvos operos solistei Violetai Urmanai suteikė UNESCO menininkės taikai vardą.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasGynybaKontaktai
ĮdomybėsIstorijaJurgos virtuvėKomentaraiReklaminiai priedai
KonkursaiKultūraLietuvaMokslas ir ITPrenumerata
PasaulisSportasŠeima ir sveikataŠvietimasKarjera
TrasaŽmonės
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"