Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
KULTŪRA

Žinios iš Liucernos: griebė sėkmę už skverno

 
2017 08 29 19:00
Duetas AKMI - Valentine Michaud ir Akvilė Šileikaitė - festivalyje atliko XX amžiaus kūrinių programą „Tarp klasikos ir džiazo“. Priskos Ketterer nuotraukos

Rugpjūčio antroje pusėje lietuvė pianistė Akvilė Šileikaitė ir saksofonininkė iš Nanto Valentine Michaud debiutavo viename žymiausių ir didžiausių klasikinės muzikos renginių – Liucernos vasaros festivalyje Šveicarijoje. Pagrindinė šiųmečio festivalio tema „Identitetas“.

Šv. Luko reformatų bažnyčioje duetui AKMI teko garbė pradėti „Debiutinių koncertų“ seriją. Muzikės savo pasirodymu įsiterpė tarp muzikos grandų pianistės Marthos Argerich ir dirigento Danielio Barenboimo simfoninių vakarų.

„Įspūdžiai puikūs! Juk ne kiekvieną dieną pasitaiko debiutuoti tokiame festivalyje“, – juokėsi A. Šileikaitė, pokalbio su „Lietuvos žiniomis“ metu keliaujanti Šveicarijos geležinkeliu, ir jos balsas, traukiniui neriant į tunelius, tai pranykdavo, tai vėl atsirasdavo.

Duetas AKMI festivalyje atliko XX amžiaus kūrinių programą „Tarp klasikos ir džiazo“. Skambėjo Edisono Denisovo sonata saksofonui ir fortepijonui, Paulo Hindemitho sonata altui ir fortepijonui, Erwino Schulhoffo „Karštoji sonata“ ir Williamo Albrighto sonata saksofonui ir fortepijonui. Šie kūriniai festivalyje atlikti pirmą kartą. Bisui merginos atliko Francois Borne'o fantaziją Karmen temomis.

Debiutavo ir sulaukė naujo kvietimo

AKMI susibūrė 2015 metais Ciuricho aukštojoje menų mokykloje (Zürcher Hochschule der Künste). Duetas pelnė pirmąją vietą „Orpheus Swiss Chamber Music“, trečiąją – „Rising Stars Grand Prix“ konkursuose. Jis kviečiamas pasirodyti Šveicarijos, Rusijos, JAV scenose.

Kelią į prestižinio Liucernos festivalio sceną ansambliui atvėrė saksofonininkės V. Michaud pelnytas „Prix Credit Suisse Jeunes Solistes“. Jų pasirodymą įrašė ir ketina transliuoti Šveicarijos radijo kultūros redakcija.

Liucernos festivalis – labai įvairus, daugialypis. „Regis, visas miestas tas keturias savaites gyvena juo“, – įspūdžiais dalijosi Šveicarijoje studijavusi pianistė. Koncertai, kultūrų prisistatymai vyksta ir Liucernos stotyje, ir atvirose miesto erdvėse. O pagrindiniai pasirodymai rengiami didžiojoje KKL (Kultur– und Kongresszentrum Luzern) scenoje.

Pianistė Akvilė Šileikaitė ir saksofonininkė Valentine Michaud debiutavo Liucernos festivalyje ir sulaukė kvietimo dar kartą koncertuoti šiame mieste.

Festivalio debiutantės sulaukė kvietimo išmėginti ir šią erdvę. Lapkritį jos muzikuos „Preliudų“ serijoje prieš rusų pianisto Nikolajaus Luganskio ir Marijos teatro orkestro pasirodymą. Merginoms reikės parengti rusų klasikinės muzikos inspiruotą programą. „Mėginame ieškoti, kas yra rusų muzikos įkvėpta programa saksofonui ir fortepijonui. Gana keblus uždavinys, bet dar turime laiko“, – pripažino A. Šileikaitė.

Žavėjo katinišku vikrumu

Lietuvaitės pianistės ir prancūzės saksofonininkės pasirodymą pastebėjo ir gerai įvertino užsienio žiniasklaida.

„Muzikos jaunuolynas, pasirodęs šalia pagrindinės festivalio simfoninių koncertų programos, buvo itin spalvingas. Vyravo jaunesnės kartos atlikėjai ir nauja, šiuolaikinė muzika.

24-erių prancūzė V. Michaud, pelniusi „Prix Credit Suisse Jeunes Solistes“ ir jos kolegė A. Šileikaitė tiesiog apsvaigino!

Saksofonininkė pristatė XX amžiaus kūrinių programą, o pianistė prisidėjo prie jos savo katinišku vikrumu. Nėra abejonės – toks muzikavimas ir tokia atlikėjų meninė kultūra turi ateitį“, – laikraštyje „Neu Zürcher Zeitung“ tvirtino muzikos kritikas Peteris Hagmannas.

Laukiniai džiazo ritmai

Gerda Neunhoeffer iš „Luzernezeitung“ atkreipė dėmesį, kad jau po pirmųjų E. Denisovo sonatos akordų klausytojai buvo nuskraidinti į keistą laukinių džiazo ritmų pasaulį.

„Garsai čia keitėsi ir šokinėjo intervalais, buvo gausu greitų sekų ir staigių proveržių“, – rašė muzikinio debiuto liudininkė. Pasak jos, šveicarų saksofonininko Valentino Obersono sukurta P. Hindemitho sonatos transkripcija, atliekama dueto, skambėjo ypač originaliai.

„Jaunosioms muzikantėms kuo ryškiausią įtaką padarė impresionistai. „Karštojoje sonatoje“ pynėsi šmaikštūs džiazo ritmai, kurie priminė trečiąją George'o Gershwino „Rhapsody in Blue“ dalį“, – dalijosi įspūdžiais G. Neunhoeffer.

Kritikė dievagojosi, kad W. Albrighto sonatoje klausytojai tikrai galėjo išgirsti skambančius varpus. „Po staigių augančių garsų sekų, kurios klausytojų link skriejo labai lengvai, antroji sonatos dalis sukrėtė tragiškumu. Kūrinys baigėsi netikėtai, džiaziniu ritmišku maršu, su šnabždesiais, schematiškais garsais ir vaiduoklišku džiaugsmingumu“, – rašė „Luzernezeitung“.

Kelia nuostabą klausytojams

„Šv. Luko bažnyčioje saksofonininkė V. Michaud 70 minučių žavėjo klausytojus greitais, lėtais, džiaugsmingais ir graudžiais tonais. Greta jos klavišų trelėmis svaidėsi stipri, ritminga, veržli fortepijono partnerė A. Šileikaitė. Nestigo ir blizgių Karmen, ir užburiančių Habaneros natų“, – teigė Manuelis Brugas iš klassiker.welt.de.

Pasak A. Šileikaitės, fortepijono ir saksofono duetas nėra įprastas reiškinys. „Dar rečiau pasitaiko atvejų, kai saksofonu groja mergina“, – juokėsi A. Šileikaitė. Galbūt todėl šis instrumentų derinys labiau atkreipia klausytojų ir muzikos vertintojų dėmesį.

Dueto repertuarui iki šiol pakako šiems instrumentams parašytų transkripcijų. Tačiau pianistė tikino, kad netrukus joms pačioms teks perrašinėti duetus arba kreiptis į šį darbą išmanančius specialistus.

Grįžta Mirga Gražinytė

Į Liucernos festivalį vėl grįžta dirigentė Mirga Gražinytė-Tyla. Rugsėjo pradžioje su Birmingamo miesto simfoniniu orkestru ji atliks Peterio Vasko, Sergejaus Rachmaninovo kūrinius, taip pat Edwardo Elgaro Koncertą violončelei – solistas prancūzų violončelininkas Gautier Capuconas. Pernai M. Gražinytės-Tylos diriguojamas Europos kamerinis orkestras atliko lietuvių kompozitorės, Nacionalinės premijos laureatės Ramintos Šerkšnytės kompoziciją „De Profundis“.

Šių metų festivalio programa ir koncertai jau pelnė geriausius „The Times“, „Klassiker Welt“ kritikų įvertinimus, subūrė žymiausius šių dienų muzikus: pianistus M. Argerich, Andrasą Schiffą, Danilą Trifonovą, smuikininką Leonidą Kavakos, dirigentus D. Barenboimą, Riccardo Chailly, Heinzą Holligerį, Matthiasą Pintscherį, Simoną Rattle'ą, Valerijų Gergijevą, Liucernos, Marijos operos, Berlyno, Vienos filharmonijos ir kitus orkestrus.

DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
KULTŪRA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"