Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITMULTIMEDIA
LIETUVA

„Valstiečių“ arkliukas – „nupirkta“ žiniasklaida

 
2017 03 01 6:00
Per Seimo rinkimus Ramūno Karbauskio vadovaujama LVŽS už žiniasklaidos ir viešųjų ryšių specialistų paslaugas sumokėjo daugiausia iš visų partijų - 1,124 mln. eurų. Alinos Ožič nuotrauka

Valdančioji Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS) bei jos lyderis Ramūnas Karbauskis, pastaruoju metu nevengiantys samprotauti apie juos esą puolančią „nupirktą“ žiniasklaidą, per Seimo rinkimų kampaniją užsakomiesiems tekstams išleido beveik dvigubai daugiau nei kitos partijos. Apžvalgininkų teigimu, „valstiečių“ mokami straipsniai pasižymėjo agresyvia retorika, o skelbiamų žinių esmė buvo mesti šešėlį ant visų, kurie anksčiau buvo valdžioje.

Prieš kelias dienas valdančiosios Seimo LVŽS frakcijos seniūnas, „valstiečių“ lyderis R. Karbauskis paskelbė tekstą „Už mus šnekės padaryti darbai“ ir jame pareiškė, kad prieš jį ir partiją pagal iš anksto parengtą planą veikia žiniasklaidos priemonės, kurias neva pasiekia lėšos iš finansiškai stiprių interesų grupių, nenorinčių pokyčių alkoholio kontrolės ar kitose srityse. „Lietuvoje yra daug puikių žurnalistų, ir aš gerbiu jų pastangas informuoti visuomenę bei motyvuotai kritikuoti valdžią. Tačiau kai kurie save žurnalistais vadinantys žmonės diskredituoja ne tik save, bet ir visą žiniasklaidą“, – teigė LVŽS vadovas.

Kaip rodo Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) viešinamos partijų ataskaitos apie politinę reklamą, per Seimo rinkimus LVŽS už žiniasklaidos ir viešųjų ryšių specialistų paslaugas sumokėjo daugiausia iš visų partijų – 1,124 mln. eurų.

Per Seimo rinkimus Ramūno Karbauskio vadovaujama LVŽS už žiniasklaidos ir viešųjų ryšių specialistų paslaugas sumokėjo daugiausia iš visų partijų – 1,124 mln. eurų.

„LVŽS rinkimų kampanija pasižymėjo labai agresyvia retorika. Vienas mėgstamų dalykų buvo R. Karbauskio pareiškimai, kuriais labai stipriai atakuoti oponentai. Ši partija visą savo kampaniją grindė ne teigiama informacija, bet neigiamų žinių eskalavimu, nors kai kurios jų, kaip, tarkime, alkoholio sukeliamos problemos, skriaudžiami vaikai, turėjo realų pagrindą. Visų šių žinių esmė buvo mesti šešėlį ant tų, kurie jau buvo valdžioje“, – „Lietuvos žinioms“ sakė komunikacijos konsultantas Arijus Katauskas.

Sumokės mokesčių mokėtojai

Iš daugiau kaip 1,1 mln. eurų, išleistų politinei reklamai, LVŽS iki rinkimų pabaigos nesumokėjo didžiosios dalies šios sumos – 874 tūkst. eurų. Kaip anksčiau „Lietuvos žinioms“ sakė LVŽS vicepirmininkas Tomas Tomilinas, šias skolas ketinama padengti per kelis pusmečius, gavus į Seimą patekusioms partijoms skiriamą valstybės dotaciją – tai yra mokesčių mokėtojų pinigais.

„Valstiečių“ didžiausių konkurentų per rinkimus socialdemokratų išlaidos reklamai siekė 586 tūkst. eurų, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) – 592 tūkst. eurų.

Daugiausia reklamos „valstiečiai“ pirko televizijose, didžiuosiuose interneto portaluose, taip pat gausiai užsakinėjo įvairiuose spaudos leidiniuose. Vienas pirmųjų užsakomųjų LVŽS tekstų pasirodė laikraštyje „Ūkininko patarėjas“. Praėjusių metų balandį publikuotas tekstas „Saulius Skvernelis – nesezoninis žmogus“ partijai kainavo 4174 eurus. Leidinio „Ūkininko patarėjas“ trečdalį akcijų – daugiau kaip 30 proc. – valdo R. Karbauskis. Anksčiau LVŽS lyderis teigė, kad klausimų apie šį turtą kėlimas yra dar vienas bandymas jo atžvilgiu naudoti žeminamą retoriką.

Iki rudens LVŽS rinkėjus „maitino“ tekstais, kuriuose pristatyti partijos kandidatai, skelbti sveikinimai įvairių švenčių proga, informuota apie renginius. Platesnės apimties straipsniai pasipylė praėjusių metų rugsėjo pradžioje. „Valdantieji, priimdami Darbo kodeksą, spjovė į žmones“ – toks „Kauno dienoje“ publikuotas R. Karbauskio tekstas, kuriame kritikuotas tuometės Seimo valdančiosios daugumos sprendimas atmesti prezidentės Dalios Grybauskaitės veto dėl darbo santykius reguliuojančio įstatymo, partijai kainavo 2651 eurą.

Vos po kelių savaičių šia tema LVŽS užsakė tekstų publikavimą iš karto keliuose leidiniuose. Dienraštyje „Lietuvos rytas“ išspausdintas straipsnis „Valdantieji išdavė dirbančius žmones“ įvertintas 2174 eurais, tekstas panašiu pavadinimu – „Valdantieji ciniškai išdavė visus dirbančiuosius“ – laikraštyje „Vakaro žinios“ kainavo 1810 eurų.

Tūkstantiniai užsakymai

Spalio 1-ąją, likus pusantros savaitės iki Seimo rinkimų, LVŽS apmokėjo straipsnių ta pačia tema pasirodymą keliuose leidiniuose. „Lietuvos ryte“ publikuotas tūkstančiu eurų įvertintas tekstas „Jie specialiai jums meluoja“, kuriame neigta informacija, esą „valstiečiai“ jau derasi dėl koalicijų po rinkimų su kitomis partijomis. „Gandus apie neva LVŽS sutartą koaliciją su konservatoriais skleidžia socialdemokratai, o apie neva LVŽS susitarimą su socialdemokratais – konservatoriai. Taip siekiama, kad žmonės, nusivylę valdžioje ne kartą buvusiomis partijomis, nebalsuotų už Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungą, kuri gali sugriauti dešimtmečiais nusistovėjusį socialdemokratų ir konservatorių dominavimą“, – rašyta šioje publikacijoje.

Tą pačią dieną laikraštyje „Šiaulių kraštas“ išspausdintas straipsnis „Jie visi meluoja“ LVŽS kainavo 506 eurus, „Vakaro žiniose“ pasirodęs „Jie specialiai meluoja“ – 1810 eurų, tokiu pat pavadinimu paskelbta publikacija „Vakarų eksprese“ – 963 eurus, „Kauno dienoje“ – 1925 eurus. Po kelių dienų panaši publikacija pasirodė „Savaitraštyje Kaunui“ – ji kainavo 1435 eurus.

Netrukus, kai TS-LKD šalies žiniasklaidoje užsakė savo rinkimų programos „Naujas planas Lietuvai“ pristatymą, regioniniame laikraštyje „Kalvotoji Žemaitija“ teksto apie ją paskelbimas kainavo 116 eurų, leidinyje „Savaitė“ – 2541 eurą, o LVŽS tuo metu užsakė tekstą „Jūsų sprendimui – realių permainų planas Lietuvai“. „Lietuvos ryte“ ši publikacija kainavo 2134 eurus, „Kauno dienoje“ – 2525 eurus, „Vakaro žiniose“ –1215 eurų, „Vakarų eksprese“ – 1379 eurus, o „Alytaus naujienose“ – tik 339 eurus.

Likus trims dienoms iki Seimo rinkimų antrojo turo, grupė leidinių spausdino R. Karbauskio tekstą „Sąžinės ir garbės reikalas“, kuriame „valstiečių“ vadovas atsiprašė rinkėjų už esą pasigirdusias kalbas, kad „už LVŽS balsavo kažkokie neišsilavinę provincialai, nesuprantantys Lietuvos ateities vizijos“. „Atsiprašau mus palaikiusių žmonių, kurių atžvilgiu girdisi tokios kalbos, nes taip šnekantys politikai yra labai išsigandę, jog Lietuvoje po kelių dešimtmečių stagnacijos gali prasidėti realios permainos, kai nebe partiniai klanai ar giminystės ryšiai ims lemti galimybes siekti darbo valstybės institucijose ar įmonėse“, – rašė politikas.

Toks tekstas „Kauno dienoje“ buvo perkamas už 4254 eurus, laikraščiui „Klaipėda“ sumokėta 2304 eurai, „Vakaro žinioms“ – 1883 eurai, „Sekundei“ – 1341 euras, Biržų krašto leidiniui „Šiaurės rytai“ – 701 euras.

Daugiau kaip 3 tūkst. eurų LVŽS mokėjo už laikraščiuose „Lietuvos rytas“ bei „Vakaro žinios“ skelbtą „tyrimą“ – „Korupcinės schemos šilumos ūkyje“.

Tekstas „Kaip melas paverčiamas kovos įrankiu“ leidinyje „Sekundė“ pirktas už 1341 eurą, „Kauno dienoje“ – už 3829 eurus, „Vakaro žiniose“ – už 2161, „Vakarų eksprese“ – už 1966 eurus.

Nenusileisti iki tos pačios retorikos

„Tuo metu LVŽS atstovai elgėsi labai agresyviai, kritikuodami visus ir teigdami, kad nesvarbu, ar tai konservatoriai, ar socialdemokratai – išrinksite vienus ar kitus, jokio pokyčio nebus, o mes esame vienintelis pasirinkimas. Šią jų strategiją visiškai atitiko ir informacijos teikimas, temų dėliojimas viešojoje erdvėje. Kaip matome, sprendimas jiems buvo naudingas“, – apie rinkimų laikotarpį sakė A. Katauskas.

Jo teigimu, LVŽS užsakinėti tekstai buvo skirti visuomenės nuomonei formuoti. „Iš esmės jie darė tai, kuo dabar kaltina žiniasklaidą. Skirtumas tas, kad rinkimų kampanijos metu skelbiamos užsakomosios publikacijos yra ne žiniasklaidos, bet informacinių reklaminių kanalų, kurie parduoda plotą, veiklos rezultatas. Šiuo metu etiketė dėl paperkamumo bandoma klijuoti būtent žiniasklaidos priemonėms. Čia „valstiečiai“ „pamiršta“, kad patys pirko galimybę kritikuoti oponentus, ir pradeda gintis kaltindami žurnalistus, nes to paties metodo naudoti nebegali“, – aiškino komunikacijos konsultantas.

Anot A. Katausko, rinkimų metu oponentų kritika per užsakomuosius straipsnius yra galima, o partijų nupirktų tekstų pasirodymas žiniasklaidos priemonėje prižiūrimas atitinkamų valstybės institucijų. „Dabartinė LVŽS pozicija žiniasklaidos atžvilgiu yra kur kas pavojingesnė. Jei politinė partija turi lėšų reklaminiam plotui nusipirkti, tegu skelbia savo požiūrį, bet žiniasklaidoje vis tiek išliks daugiau turinio, kur bus objektyvi informacija. Šiuo atveju partija atakuoja visą žiniasklaidą, nesiskaitydama su galimomis pasekmėmis. Nebelikus kritiškos žiniasklaidos, nebeliktų nieko, kas galėtų užduoti nepatogius klausimus politikams, ir žmonės prarastų galimybę gauti visapusišką informaciją, taigi turėtume labai į Rytus krypstančią situaciją“, – teigė jis.

Apžvalgininko Rimvydo Valatkos teigimu, komentuoti R. Karbauskio ir jo šalininkų šiuo metu žiniasklaidai metamų kaltinimų nevertėtų, nes įsitraukiant į tokią retoriką, nepastebimai galima virsti tokiais kaip jie. „Laisvoje šalyje kiekvienas gali kritikuoti kiekvieną valdžios veiksmą. Kiekvienas kritikuojamasis turi teisę gintis – Konstitucija tai leidžia iki pat Aukščiausiojo Teismo ir net Strasbūro teismo. Kaip laisvos ir atviros Lietuvos žmogus nenorėčiau kalbėti „urkų“ (kalinių) terminais, kuriuos vartoja R. Karbauskis. Laisvoje visuomenėje kiekvienas žmogus gali daryti tai, ką leidžia įstatymas. O jeigu leidžia, kodėl turėtume pereiti prie Rusijos „zekų“ terminijos, kurioje yra žodžiai „nupirktas“, „papirktas“ ir panašiai“, – aiškino jis.

DALINKIS:
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"