Paieška
LIETUVAGIMTASIS KRAŠTASISTORIJAEKONOMIKAKOMENTARAIPASAULISŠEIMA IR SVEIKATATRASA
ŽMONĖSKULTŪRASPORTASGAMTA IR AUGINTINIAIĮDOMYBĖSMOKSLAS IR ITZAPAD-2017
LIETUVA

„Vitaminų laboratorija“ – prieš korupciją

 
2016 11 04 6:00
„Vitaminų laboratorijoje“ pacientai vertino medikų darbą ir suteiktas paslaugas.TILS nuotrauka

Pacientai, kurie įvertina apsilankymą pas gydytoją, mažiau linkę mokėti kyšius, be to, rečiau mano, kad pasirinkta gydymo įstaiga yra korumpuota. Tai rodo su korupcija kovojančios organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus (TILS) atliktas socialinio dizaino eksperimentas Vilniaus Lazdynų poliklinikoje.

Du mėnesius Lazdynų poliklinikos laukiamajame TILS iniciatyva įkurtoje „Vitaminų laboratorijoje“ pacientai vertino medikų darbą ir suteiktas paslaugas, o šeimos gydytojai įvairiais būdais nuolat primindavo, kad profesionalumas, dėmesingumas ir sugebėjimas įsiklausyti yra jų pagrindinės vertybės.

„Akivaizdu, jog pacientai, kurie supranta, kad jiems nereikės papildomai atsidėkoti medikams norint gauti kokybišką paslaugą, tampa tos gydymo įstaigos šalininkais ir noriai pasakoja kitiems apie gerąją patirtį. Tai labai svarbu siekiant pritraukti daugiau žmonių į konkrečią įstaigą. Atliekant eksperimentą pasikeitė pacientų nuomonė apie tai, kiek korumpuota yra Lazdynų poliklinika. Vilniečiai, dalyvavę „Vitaminų laboratorijoje“, nurodė, kad ši įstaiga nėra tokia korumpuota, kokia ją laikė projekte nedalyvavę žmonės“, – „Lietuvos žinioms“ sakė projektą koordinavęs TILS vadovas Sergejus Muravjovas.

Atsiliepimai teigiami

Šių metų pradžioje Lazdynų poliklinikoje atidaryta „Vitaminų laboratorija“ buvo pirmas tokio pobūdžio socialinio dizaino eksperimentas ne tik Lietuvoje, bet ir visoje Europoje. „Taip siekėme suprasti, kaip socialinio dizaino iniciatyvos gali padėti mažinti kyšininkavimą, didinti medikų veiklos skaidrumą, gerinti paslaugos kokybę, taip pat griauti įsisenėjusius stereotipus“, – aiškino S. Muravjovas.

„Vitaminų laboratorijos“ idėja kilo po praėjusių metų rudenį Lazdynų poliklinikoje vykusių dirbtuvių, kurias vedė socialinės dizainerės, pasitelkdamos taikomojo teatro ir kitus metodus. Paaiškėjo, kad tiek pacientams, tiek visai poliklinikos bendruomenei trūksta grįžtamojo ryšio, informacijos apie teikiamų paslaugų kokybę, jų pranašumus ir trūkumus. „Ieškojome būdų, kaip pagerinti informacijos sklaidą, sužinoti pacientų nuomonę apie teikiamas paslaugas ir atkreipti į tai poliklinikos bendruomenės dėmesį“, – pasakojo socialinė dizainerė Jurga Želvytė.

Poliklinikos laukiamajame, prie registratūros, buvo įrengta žaisminga erdvė, primenanti mokslinę laboratoriją. Prie interaktyvios instaliacijos budintys savanoriai aktyviai kvietė iš poliklinikos išeinančius pacientus įvertinti suteiktas paslaugas. Kiekvienas eksperimento dalyvis gaudavo penkis kamuoliukus („vitaminus“) ir turėdavo juos paskirstyti į didžiules menzūras pagal skirtingas vertinimo kategorijas: „Ačiū Jums“, „Aptarnavimas buvo malonus“, „Man nepatiko“, „Procedūros buvo aiškios“, „Rekomenduočiau šią polikliniką kitiems“. „Vitaminų laboratorijoje“ žmonės taip pat galėdavo palikti išsamius rašytinius atsiliepimus.

„Dažniausiai pacientai reaguodavo labai pozityviai, parašydavo gerus atsiliepimus apie gautas paslaugas, sakydavo „ačiū“, nors, žinoma, buvo ir kitokių nuomonių. Pagaliau pritarimo sulaukėme ir iš gydytojų, nors iš pradžių daugelis skeptiškai į tai žvelgė, manė, kad siekiame juos vertinti ir taip įžeidžiame. Poliklinikos bendruomenei buvo suteikta galimybė išreikšti savo nuomonę žaismingai, o ne per kokius nors įpareigojimus, anketas ir panašiai“, – kalbėjo J. Želvytė.

Mažos pergalės

Siekiant įvertinti eksperimento rezultatus buvo atlikta reprezentatyvi pacientų apklausa. Joje dalyvavo 796 asmenys (416 prieš iniciatyvą ir 380 – po). TILS taip pat apklausė 30 Lazdynų poliklinikos šeimos gydytojų. TILS duomenimis, „Vitaminų laboratorijoje“ įstaigos darbo kokybę įvertino kas trečias pacientas, o iki tol tai buvo padaręs vos vienas iš dešimties. Vadinasi, jų skaičius padidėjo tris kartus. Atliekant eksperimentą poliklinikos paslaugos įvertintos daugiau kaip 3400 kartų, palikti 199 rašytiniai atsiliepimai.

Sergejus Muravjovas; "Kuo daugiau mažų pokyčių sukursime kiekvienoje gydymo įstaigoje, tuo didesnė tikimybė, kad galėsime pakeisti įsisenėjusias nuostatas visoje šalyje.“"Lietuvos žinių" archyvo nuotrauka

Iniciatyva atskleidė, kad pacientai, gaunantys galimybę išsakyti nuomonę apie teikiamas paslaugas, jas vertina pozityviau nei kiti. Pavyzdžiui, net 62,6 proc. „Vitaminų laboratorijos“ dalyvių neigiamai atsakė į klausimą, ar, jų manymu, neoficialus piniginis arba kitoks materialus atlygis padeda gauti geresnes paslaugas, ir tik 20,3 proc. pritarė šiam teiginiui. Tuo metu iš apklaustų, bet eksperimente nedalyvavusių poliklinikos klientų daugiau kaip trečdalis (31,4 proc.) pritarė minčiai, jog atlygis medikams duoda naudos, prieštaravo šiam teiginiui 46,3 proc. jų.

Anot tyrimo dalyvių, socialinio dizaino eksperimentas paskatino pacientus ir medikus keisti bendravimo įpročius. Daugiau pacientų (87,6 proc., prieš eksperimentą – 79,6 proc.) teigė, kad gydytojai su jais kalbėjo pagarbiau. Pakitusį bendravimą akcentavo ir 10 iš 25 gydytojų.

„Ši iniciatyva aiškiai parodė – tikrai verta siekti mažų pergalių. Jos per trumpą laiką gali duoti apčiuopiamą rezultatą ir įkvėpti kitus žengti panašius žingsnius. Juk daug ką darome iš įpročio, nesiimame iniciatyvos, nes problemos, ypač sveikatos apsaugos, atrodo neįveikiamos. Kuo daugiau mažų pokyčių sukursime kiekvienoje gydymo įstaigoje, tuo didesnė tikimybė, kad galėsime pakeisti įsisenėjusias nuostatas visoje šalyje“, – tikino S. Muravjovas.

Kyšiai nepadės

Trejus metus Lazdynų poliklinikai vadovaujantis Vismantas Matulas, kalbėdamas su „Lietuvos žiniomis“, neslėpė sulaukiantis pacientų skundų dėl neoficialaus atlygio medikams. „Vis dėlto norėčiau akcentuoti, jog tai yra abiejų šalių – ne tik gydytojo, bet ir paciento, dėl kažin kokių priežasčių nešančio saldainius ar kokį kitokį finansinį atlygį, problema. Mūsų žmonės įpratę taip elgtis. Dar daugiau – kai bandai klausti, kam konkrečiai jie atsilygino, už ką, ar buvo reikalaujama kyšio, pacientai „užmiršta“ faktus“, – pasakojo poliklinikos vadovas.

Įtikinti įstaigos darbuotojus dalyvauti TILS eksperimente buvo nepaprasta. Dalis jų į tai, kas vyksta, žiūrėjo įtariai: kai kurie TILS atstovus net tapatino su specialiųjų tarnybų pareigūnais, baiminosi, kad bus atliekamos kratos ar apklausos. „Paaiškinus eksperimento prasmę dalis kolektyvo jam pritarė, tačiau yra ir tokių, kurie iki šiol įsitikinę, jog to nereikėjo“, – tvirtino V. Matulas.

Kaip didžiausią projekto naudą jis įvardijo tai, kad pradėjo gerėti Lazdynų poliklinikos reputacija. „Kitas dalykas – daugelis mūsų medikų pamatė, jog sprendžiamos svarbios problemos, ir mes, nepaisydami menko finansavimo, sunkių darbo sąlygų, privalome suteikti numatytas paslaugas pacientams. Pagaliau, mano manymu, žmonės suprato, kad nuo gydytojams brukamų „dovanų“ gydymo kokybė nepagerės. Taigi atkreipėme dėmesį į problemą iš visų pusių“, – pabrėžė poliklinikos vadovas.

Visuomenės nuomonės tyrimų duomenimis, Lietuvos gyventojai sveikatos apsaugos įstaigas ir ligonines laiko labiausiai korumpuotomis institucijomis Lietuvoje. 2014-aisiais Specialiųjų tyrimų tarnyba konstatavo: per penkerius metus kas antras šalies gyventojas yra davęs kyšį ligoninėse, kas ketvirtas – poliklinikose.

Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto docentė dr. Rūta Žiliukaitė įsitikinusi, kad bet kokios pastangos spręsti korupcijos problemą sveikatos apsaugos sistemoje yra vertos dėmesio. „Kai pacientams suteikiama galimybė įvertinti gaunamos paslaugos kokybę, jie pradeda šiek tiek kitaip mąstyti, o gydymo įstaiga tampa šiuolaikine institucija, kurioje pacientas taip pat turi teises, pirmiausia – išsakyti savo nuomonę ir taip prisidėti prie sveikatos apsaugos sistemos kokybės gerinimo. Be to, tokios iniciatyvos priverčia žmones susimąstyti, nes dažnai galvojama, kad medikams teikiamos smulkios dovanėlės niekam nedaro žalos. Tačiau iš tiesų taip kuriamas nelygiavertis santykis: neretai dovana nėra tik noras atsidėkoti – tai siekis sukurti pranašesnį ryšį kitų pacientų atžvilgiu“, – svarstė mokslininkė.

Ar neoficialus piniginis ar kitoks materialus atlygis, jūsų nuomone, padeda gauti geresnę paslaugą? (proc.)

Taip Ne Nežinau
Dalyvavo „Vitaminų laboratorijoje“ 20,3 62,6 17,1
Nedalyvavo „Vitaminų laboratorijoje“ 31,4 46,3 22,4
Iš viso 27,8 51,6 20,6
DALINTIS:
 
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
EkonomikaGamta ir augintiniaiGimtasis kraštasĮdomybėsKontaktai
IstorijaJurgos virtuvėKomentaraiKonkursaiReklaminiai priedai
KultūraLietuvaMokslas ir ITPasaulisPrenumerata
SportasŠeima ir sveikataTrasaZapad-2017Karjera
Visos teisės saugomos © 2013-2017 UAB "Lietuvos žinios"