TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Alkoholio reklama susuko galvas

2015 01 15 6:00
Rimantė Šalaševičiūtė Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Alkoholio gamintojams ir platintojams šalies valdžia paruošė kompromisą siekdama uždrausti išorinę bet kokio alkoholio reklamą. Rudenį siūlytą visišką jos draudimą norima papildyti išimtimi - nebūtų draudžiama reklamuoti prekių ženklų.

Tokį siūlymą Vyriausybei pateikė Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), parengusi jau ketvirtą Alkoholio kontrolės įstatymo pataisų projektą. Šiuo metu Lietuvoje išorinė alkoholio reklama jau ir taip yra draudžiama, išimtis - tik alaus, alaus mišinių su nealkoholiniais gėrimais bei natūralios fermentacijos vyno ir sidro reklama.

Dabar siūloma visiškai uždrausti ir šią reklamą, išimtį sudarant silpnuosius alkoholinius gėrimus gaminančių ir jais prekiaujančių įmonių prekių ženklams bei pavadinimams.

Siekia apsaugoti jaunimą

Anot sveikatos apsaugos ministrės Rimantės Šalaševičiūtės, taip norima riboti priemones, skatinančias jaunimą pirkti ir vartoti svaigalus. „Visų pirma siekiama sumažinti alkoholio reklamos įtaką nepilnamečiams, skatinti jų pasirinkimą gyventi be alkoholio ar pradėti jį vartoti kuo vėliau. Alus, alaus mišiniai su nealkoholiniais gėrimais ir sidras - nepilnamečių dažniausiai vartojami alkoholiniai gėrimai“, - aiškino ministrė.

Išorinės reklamos užsakovai su jos rengėjais sutartis paprastai sudaro ar jas atnaujina kiekvienų metų pradžioje. SAM siūlo, kad minėtos pataisos įsigaliotų nuo 2016 metų gegužės mėnesio, mat joms dar turėtų pritarti Seimas.

Siūlo žvelgti į turinį

Pasak Lietuvos aludarių gildijos prezidento Sauliaus Galadausko, palyginus dabar Vyriausybei svarstyti teikiamą variantą su registruotu praėjusių metų pabaigoje, kai buvo numatoma apskritai uždrausti išorinę alkoholio reklamą, galima teigti, kad yra žengtas žingsnis į priekį. „Kitaip būtų visiškai paralyžiuota vasaros lauko prekyba, kai negalėtų būti naudojami skėčiai, baldai, indai, ant kurių yra prekių ženklai. Į lauko terasas negalėtų išeiti padavėjai, jei ant jų drabužių ar kepuraičių yra prekių ženklų“, - aiškino jis. Anot S. Galadausko, reklamos draudimas būtų palietęs ir alkoholinių gėrimų gamintojų tarnybinius automobilius.

Nors aludariai įžvelgia tam tikrų teigiamų poslinkių, problemą jie siūlo spręsti kiek kitokiomis priemonėmis, nei yra užsibrėžę valdininkai. S. Galadausko teigimu, Europoje esama labai mažai šalių, kuriose būtų draudžiama išorinė silpnųjų alkoholinių gėrimų - alaus, vyno, sidro - reklama. Jo įsitikinimu, pati reklama neskatina vartojimo, o tik vieno ar kito gamintojo produktų pasirinkimą.

Esą vartojimą veikiau skatina kiti su reklama susiję dalykai - įvairios kainų nuolaidos, loterijų siūlymai. Todėl Lietuvos aludarių gildija siūlo ne drausti išorinę reklamą, o riboti jos turinį. Reklamose neturėtų likti mėgavimosi alkoholiniais gėrimais vaizdų, kitų poveikio priemonių.

LŽ kalbintas prekybos akcizinėmis prekėmis įmonių susivienijimo Legalaus verslo aljanso prezidentas Romas Apulskis sutiko, jog dalinis alkoholio reklamos, taip pat ir išorinės, ribojimas Lietuvoje gali būti, tačiau reikėtų nepamiršti, kad bet koks draudimų legaliam verslui plėtimas padeda šešėlinio verslo plėtrai. Aljanso duomenimis, dėl šešėlinės akcizinių prekių rinkos valstybės biudžetas kasmet netenka apie 376 mln. eurų pajamų (akcizo ir PVM).

Geriausia - be reklamos

Kad net visiškas išorinės alkoholio reklamos uždraudimas nebūtų veiksminga priemonė mažinant svaigalų vartojimą, pripažino ir Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininko pavaduotojas Antanas Matulas. Jo nuomone, į išorinę reklamą dėmesį daugiausia kreipia suaugusieji, o paaugliams ir vaikams didžiausią poveikį daro internetu ar televizijos kanalais skleidžiama reklama, kurios numatomas apribojimas nepaliestų. „Manyčiau, kad reikia imtis kardinalių priemonių - visiškai uždrausti alkoholio reklamą ir kartu sukurti sveikatingumo fondą, iš kurio būtų kompensuojami galimi žiniasklaidos ar reklamos gamintojų pajamų praradimai. Dalis lėšų galėtų būti skiriama alkoholio antireklamai, sveikos gyvensenos propagavimui, vaikų ir bendruomenių renginiams“, - kalbėjo parlamentaras.

Jam linkęs pritarti Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas, gydytojas psichiatras Aurelijus Veryga. Jo nuomone, informacija apie konkretų produktą turėtų būti suteikiama prekybos vietose.

„Alkoholio reklamoje informacijos apie konkretų produktą nelabai rasi - jauni, gražūs žmonės arba šoka, arba maudosi. Bet apie produktą - nieko. Nebent reikia suprasti, kada gerti reikia“, - kalbėjo A. Veryga. Jo tikinimu, šiuo metu valstybė elgiasi nelogiškai - deklaruoja siekianti mažinti alkoholio vartojimą, bet leidžia reklamuoti alkoholį.

A. Veryga pripažino, jog įvairių tyrimų duomenys rodo, kad reklamos ribojimai menkai mažina vartojimą. Todėl, jo nuomone, uždrausti tik reklamą neužtenka. Mat tuomet ji virs įvairių renginių rėmimu. „Tabako srityje yra susitarta, kad būtų draudžiama ne tik reklama, bet ir rėmimas. Tačiau tokį susitarimą Lietuvoje pasiekti alkoholio srityje beveik nėra galimybių. Sunku įsivaizduoti, koks kiltų pasipiktinimas, jei aludariai negalėtų remti žinomiausių sporto šakų. Būtų sakoma, kad nei pati valstybė geba remti sportininkų, nei verslininkams leidžia tai daryti“, - sakė medikas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"