TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Amerikiečiai pateikė ultimatumą

2007 03 15 0:00
Žinia apie problemas Klaipėdos uoste du norvegų laivus nukreipė į Sankt Peterburgą.
LŽ archyvo nuotrauka

Dėl "Klaipėdos Smeltės" savivalės Klaipėdos uoste užsienio bendrovės nukreipia tranzitinius krovinius į kitas šalis

Klaipėdos uoste sekmadienį prasidėjęs tarptautinis skandalas vis didėja - didžiulis amerikiečių laivas "Ref Star", iš JAV į "Klaipėdos šaldytuvų terminalą" (KŠT) atgabenęs 8500 tonų vištienos, vakar vis dar nebuvo prišvartuotas.

Bendrovė "Klaipėdos Smeltė", norinti priversti KŠT naudotis savo krovos paslaugomis, prieš atplaukiant laivui jam skirtose giliavandenėse krantinėse savavališkai pastatė baržą ir du nedidelius laivus vilkikus. "Ref Star" prastovų kaina vakar jau artėjo prie ketvirčio milijono litų. Milžiniškomis baudomis grasina krovinio gavėjai kazachai. Be to, žinia apie netvarką Klaipėdos uoste sklinda po pasaulį ir niokoja uosto įvaizdį. Verslininkų savivalė įsiutino ir uosto administraciją, ir Susisiekimo ministeriją.

O JAV bendrovės "Globex", kuriai priklauso "Ref Star" krovinys, vakar po pietų pateikė ultimatumą: pradėkite iškrauti nors vieną triumą, arba kiti du didieji laivai, turėję netrukus išplaukti į Lietuvą, bus nukreipti į kitas valstybes (tikėtina, į Rusiją), o amerikiečių įmonė nutraukia bet kokius reikalus su Klaipėdos uostu. Pasak KŠT vadovo Evaldo Sauliūno, amerikiečiai pasiūlė "eiti velniop su tokiu uostu". "Gėda prieš visą pasaulį", - piktinosi Sauliūnas.

Nori krauti patys

Atviras konfliktas tarp greta įsikūrusių "Klaipėdos Smeltės" ir KŠT prasidėjo vasarį, kai KŠT per teismus pasiekė, kad būtų papildyta sutartis su uosto direkcija, ir gavo teisę naudotis krantine, t. y. terminalas gali pats iškrauti laivus, užuot naudojęsis "Klaipėdos Smeltės" paslaugomis. Pasak laikinai einančio KŠT direktoriaus pareigas Sauliūno, pavyzdžiui, už "Ref Star" iškrovimą "Klaipėdos Smeltei" tektų sumokėti apie 250 tūkst. litų. O kraunant savomis jėgomis tai kainuotų 4 kartus mažiau.

Kaimynų savarankiškumas nepatiko "Klaipėdos Smeltės" vadovams. Jie KŠT pasiūlė keliskart didesnes geležinkelio vagonų stumdymo kainas (toje uosto dalyje "Klaipėdos Smeltė" yra geležinkelio operatorė). Taip pat imta riboti KŠT vilkikų įvažiavimą į šią uosto dalį (jos apsauga rūpinasi "Klaipėdos Smeltė") - padvigubintas įvažiavimo mokestis, be to, vienu metu įleidžiama ne daugiau kaip 2 vilkikus. Beje, taip pat buvo pasielgta ir su toje pačioje teritorijoje esančia bendrove "Biriųjų krovinių terminalas".

Atplaukus pirmajam laivui KŠT be trukdžių pradėjo krauti šaldytas žuvis. Bet po kelių valandų atvažiavo "Klaipėdos Smeltės" geležinkelio cisternų sąstatas ir užblokavo laivo iškrovimo darbus visą parą. Tik po inirtingų reikalavimų sąstatas buvo patrauktas kitą dieną.

Laivai nuplaukė

Po šio incidento KŠT, taip pat ir uostas, nesulaukė mažiausiai dviejų laivų su kroviniais. Norvegijos laivybos kompanijos "Green charter" antrinės bendrovės Lietuvoje "Green Terminal" direktorius Aleksandras Jaburovas LŽ patvirtino, jog laivo blokados rezonansas pasiekė ne tik Norvegiją, bet ir Islandiją. Po to įvykio du norvegų laivai, turėję dalį krovinių iškrauti Klaipėdoje, dėl netvarkos šiame uoste buvo nukreipti į Sankt Peterburgą.

Istorija pasikartojo ir kovo pradžioje, kai atplaukė dar vienas KŠT laivas. Pagal uosto dispečerio leidimą, "Firda" turėjo būti prišvartuota ankstų kovo 5-osios rytą. Tačiau kovo 4 dieną, apie 22 val., "Klaipėdos Smeltė" nurodytoje krantinėje be leidimo pastatė laivą "Elvita". "Firdos" prastova tąsyk truko pusę paros, vėliau laivas buvo prišvartuotas prie toliau nuo KŠT šaldytuvo esančios krantinės.

Tai chuliganizmas

Iki skandalo su didžiuoju "Ref Star" uosto administracija stengėsi nesikišti į verslininkų kovą, balansuojančią ties reketo riba. Bet naujausias incidentas, atrodo, perpildė ir jų kantrybės taurę. O "Klaipėdos Smeltė", giliavandenėse krantinėse kelias dienas laikiusi savo laivelius, dabar ten pastatė pagal grafiką atplaukusį laivą.

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Sigitas Dobilinskas LŽ sakė: "Teismo sprendimu tomis krantinėmis gali naudotis ir KŠT. Prašėme, kad abi kompanijos pateiktų laivų atvykimo grafikus. Jei, pagal juos, krantinė tuščia, uosto kapitonas, gavęs paraišką, gali ten statyti laivą. KŠT buvo pateikęs prašymą. Pagal grafiką ta krantinė buvo laisva, todėl uosto kapitonas leido ten statyti laivą. Tačiau prieš jam atplaukiant "Klaipėdos Smeltė" užstatė vilkikus. Uosto kapitonas kovo 10 dieną davė privalomą nurodymą vilkikų kapitonams pasitraukti iš tos vietos prie kitos laisvos krantinės. Jie nurodymo neįvykdė. Dėl to kovo 11 dieną buvo surašytas aktas. Po to kreipėmės į Saugios laivybos administraciją, kad būtų sprendžiamas klausimas dėl "Klaipėdos Smeltės" licencijos vilkimo paslaugoms sustabdymo arba panaikinimo.

Teisės nutempti tuos laivus mes neturime. Tokia teisė niekam neduota. Tai būtų iškart padaryta, jei būtų kilusi problema dėl laivybos saugumo, grėsmė žmonių gyvybėms. O čia - ūkinis ginčas dėl krovos, kas pasiims atlygį. Mes galime teikti pretenzijas tik dėl to, kad nebuvo įvykdytas privalomas uosto kapitono nurodymas. Kreipėmės į Vidaus vandenų laivybos inspekciją, kad būtų nubausti vilkikų kapitonai."

Dobilinskas "Klaipėdos Smeltės" vadovų veiksmus prilygino chuliganizmui: "Būtų tas pats, jei gatvėje vairuotojai pradėtų neklausyti policininkų nurodymų. Arba jei vienas iš namo gyventojų apsitvertų bendrą kiemą ir pradėtų iš kito kaimyno reikalauti pinigų už įvažiavimą. Taip elgtis negalima. Tai chuliganizmas. Uosto įvaizdis kenčia."

Ieškinys uostui

Praėjusią savaitę LŽ įtikinėjęs, kad "Klaipėdos Smeltė" niekaip negalės sutrukdyti iškrauti didžiojo "Ref Star", atmetęs net teorinę tokio įvykio galimybę, laikinai einantis uosto kapitono pareigas Adomas Alekna šią savaitę konstatavo: "Na, taip... "Smeltė" blokuoja krantines. Ir nereaguoja nei į įrodymus, nei į nieką. Valstybė gilino krantines, kad jos stovėtų tuščios?! Privati bendrovė užsigrobė valstybines krantines. Valstybė praranda pinigus."

Uosto dispečerinės viršininkas Aleksandras Kaupas praėjusią savaitę paprašytas pakomentuoti galimybę, kad "Ref Star" bus trukdoma iškrauti, irgi neabejojo savo galiomis: "Tai taip ir tankai į gatves gali išvažiuoti! Iššokome iš realybės ribų. Per mano tarnybos laiką tokio dalyko nėra buvę, kad paimtų ir savavališkai užstatytų krantinę laivui. Juolab kad tokio laivo prastovos kainuotų didžiulius pinigus."

Uosto generalinis direktorius Dobilinskas sutiko, kad už laivo prastovas sumokėti turėsianti bendrovė KŠT tuos pinigus gali išsireikalauti iš uosto: "Jei uostui ieškinį pateiks, išsiieškosime tuos pinigus iš "Klaipėdos Smeltės".

Pajūrio Turkmėnbaši

KŠT vadovas Sauliūnas negailėjo karčių žodžių "Klaipėdos Smeltės" šeimininkui Martynui Gusiatinui: "Draugovininkų vadas (sovietmečiu Gusiatinas vadovavo liaudies draugovei - red.) ėmėsi reketo! Kaip Turkmėnbaši - nebeskiria savęs nuo valstybės: reguliuoja kitoms bendrovėms, kaip dirbti, ką dirbti, už kiek dirbti!"

LŽ klausiamas apie kenkimą kaimynams "Klaipėdos Smeltės" prezidentas Martynas Gusiatinas teisinosi krantinių remontu - esą laivams trūksta vietos. Bet pradėjus klausinėti apie leidimus švartuoti laivus, perdavė telefoną bendrovės generaliniam direktoriui Rimvydui Vaštakui. Ilgai kalbėjęs ir bandęs išsisukti nuo atsakymo į klausimą, ar "Klaipėdos Smeltė" turėjo leidimą prie giliavandenių krantinių prišvartuoti savo vilkikus, Vaštakas galų gale pripažino, kad jo neturėjo.

Priminus ankstesnius atvejus (geležinkelio cisternomis užstatytą pradėti krauti laivą bei baržą, pastatytą prie KŠT laivui skirtos krantinės) ir paklausus, ar tai nėra sąmoningas kenkimas greta dirbančiai įmonei, Vaštakas pareiškė: "Ne. Jokio sąmoningo trukdymo nėra. Atvirkščiai, mes jiems netgi siūlome padėti." Vėl priminus istoriją su cisternomis direktorius pamąstęs atsakė nežinąs, kaip vagonai ten atsiradę ir negalįs to komentuoti.

Kenkiama tranzitui

Susisiekimo ministerijos Ryšių su visuomene skyriaus vedėja Regina Sklepovič vakar LŽ pateikė ministerijos poziciją dėl situacijos uoste: "Ministerija kelis kartus rašė raštus, kviesdama "Klaipėdos Smeltę" ir KŠT geranoriškai spręsti problemą. Bet šalys nesutarė. "Klaipėdos Smeltės" užsispyrimas neetiškas, kenkia tranzitui ir uosto įvaizdžiui. Nuo mūsų nusisuks vežėjai. Todėl ministerijoje gali būti svarstomos radikalios problemos sprendimo priemonės. Gal gyvenimas juos privers taikytis?"

Sklepovič pridūrė, kad ministras išvykęs į užsienį, o kol jo nėra, ministerija negali priimti sprendimų.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"