TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Apie partinę reklamą – puse lūpų

2015 10 24 6:00
Ritos Stankevičiūtės (LŽ) nuotrauka

Iš biudžeto finansuojamos partijos, galinčios gaunamas lėšas skirti ir savireklamai, atvirauti apie šias išlaidas nelinkusios. Net Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK) teikiamose ataskaitose kai kurios jų tvirtina politinei reklamai neišleidžiančios nė cento. Viešųjų ryšių ekspertas Linas Kontrimas įsitikinęs: legaliai reklamuotis partijoms nėra gėda, tačiau nutylėjimai apie tam atseikėjamus pinigus kelia abejonių.

Nors partijų prisistatymas garsiausiai skamba per įvairias rinkimų kampanijas, gaminti ir skleisti savo politinę reklamą įstatymai joms nedraudžia ir kitu metu. Politikai neslepia, kad tokia galimybe mielai naudojasi, tačiau atsiskaityti už tam panaudotas lėšas linkę ne visi.

Kaip matyti iš VRK skelbiamų partijų valstybės biudžeto asignavimų panaudojimo ataskaitų už praėjusius metus, kai kurios politinės jėgos savo reklamai yra išleidusios šimtus tūkstančių eurų, kitos deklaruoja nulį.

„Kuriant partijų finansavimo modelį buvo sutarta, kad tos, kurios gauna finansavimą iš biudžeto, už šias lėšas privalo atsiskaityti iki paskutinio cento. Taip rinkėjai pamato, kas ir kaip veikia. Žmonės turi žinoti: gautus pinigus, kuriuos valstybė skiria politinei veiklai, nėra gėda išleisti veiklai viešinti. Gėda, kai akivaizdžios eilutės sofistikuotai slepiamos po neaiškiu nuliu“, – LŽ teigė viešųjų ryšių ekspertas L. Kontrimas.

Skirtumai – įspūdingi

Pernai valstybės finansavimą gavo devynios parlamentinės partijos. Iš jų ataskaitų, pateiktų VRK, matyti, kad daugiausia pinigų – 633 527 litus (183,6 tūkst. eurų) – politinei reklamai gaminti ir skleisti išleido valdančioji Lietuvos socialdemokratų partija (LSDP). Panašia parama iš valstybės biudžeto pamaloninta Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai (TS-LKD) nuo savo politinių oponentų atsiliko net keliskart – ji deklaravo savireklamai išleidusi 188 452 litus (54,6 tūkst. eurų).

Net keturios partijos, gavusios iš biudžeto nemenkas sumas, – „Drąsos kelias“, „Tvarka ir teisingumas“, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga bei Liberalų sąjūdis (LS) – ataskaitų skiltyje „Politinės reklamos gamyba ir skleidimas“ nurodė, kad lėšų tam neskyrė.

Darbo partija deklaravo pernai savireklamai išleidusi 98 799 litus (28,6 tūkst. eurų), Lietuvos laisvės sąjunga (liberalai) – neseniai susivieniję Liberalų ir centro sąjungos bei organizacijos „Taip“ atstovai – 81 865 litus (23,7 tūkst. eurų), Lietuvos lenkų rinkimų akcija – 6836 litus (beveik 2 tūkst. eurų).

Kaip LŽ tvirtino VRK Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus vyriausioji specialistė Janina Latvienė, rinkimų prievaizdai negali atsakyti, ar tikslius, ar ne duomenis apie išlaidas savireklamai pateikia politinės organizacijos. „Jei ataskaitose prie šio punkto nurodomas nulis – gal taip ir yra, mes neturime pagrindo netikėti partijomis. Ataskaitų rinkinių tikrinimą atliekame atrankos būdu. Pernai taip patikrintos keturios partijos, didžiosios tarp jų nepateko“, – aiškino J. Latvienė.

Be to, pasak VRK atstovės, apie metines išlaidas, kitaip nei apie pinigus, išleistus per rinkimų kampanijas, partijos neprivalo teikti išsamių ataskaitų. Joms tereikia nurodyti bendrą išlaidų sumą.

VRK pirmininko Zenono Vaigausko manymu, tipinės ataskaitos, kurias šiuo metu pildo partijos, nėra labai geras sprendimas, nes daug informacijos jose tarsi pradingsta. „Šios ataskaitų formos nustatytos Finansų ministerijos nutarimu. Mano supratimu, jos nepritaikytos partijoms. Tačiau patys negalėjome jų adaptuoti, labiau pritaikydami prie partinės veiklos ir suteikdami daugiau aiškumo“, – kalbėjo VRK vadovas.

Skelbia apie savo darbus

Kaip LŽ sakė LSDP vicepirmininkas Algirdas Sysas, socialdemokratai viešina visus darbus, susijusius su politine veikla. Ir tai daro ne tik nacionalinėje, bet ir regioninėje žiniasklaidoje. Visos tam skirtos išlaidos, taip pat patirtos per kelias rinkimų kampanijas 2014-aisiais, susumuotos ir pateiktos VRK.

„Toks prisistatymas partijai, manau, duoda naudos. Mūsų reitingai šiandien gal ir išpūsti, bet jei partija, Vyriausybė, premjeras neviešintume to, ką padarome, nereaguotume į kartais pučiamus dalykus, ko gero, būtų blogiau“, – svarstė socialdemokratas.

Seimo TS-LKD frakcijos seniūno pirmasis pavaduotojas Jurgis Razma apgailestavo, kad didžiąją dalį iš savireklamai panaudoto pusšimčio tūkstančių eurų TS-LKD išleido būtent per rinkimų kampanijas. „Kitu metu reklamos gamybai beveik nenaudojame pinigų ir partijos populiarinimo beveik nevykdome. Jei tai darytume, mūsų išleidžiama suma, matyt, būtų artimesnė panaudotai socialdemokratų. Gerai žinau, kad TS-LKD mažai užsako straipsnių. Vaizdo klipų apskritai neleidome, jie pasirodo tik dabar ir ataskaitoje dar neatsispindi. Nesakau, jog tai gerai. Ateityje reikėtų daugiau investuoti į žinių apie partijos veiklą pateikimą ir ne rinkimų laikotarpiu“, – kalbėjo jis.

Reklamuojasi iš kitų pajamų

Kaip LŽ nurodė partijos „Tvarka ir teisingumas“ atsakingasis sekretorius Almantas Petkus, „tvarkiečiai“ pinigų savireklamai pernai vis dėlto leido – tam buvo skirta 460 tūkst. litų (133 tūkst. eurų). Šios lėšos esą deklaruojamos kitame ataskaitos punkte, tarp kitų išlaidų.

LS, kurio ataskaitoje prie savireklamos išlaidų taip pat puikuojasi nulis, atsakingasis sekretorius Raimondas Imbrasas patikino, kad pateikti duomenys – teisingi. „Jei savo ataskaitoje nurodome nulį, vadinasi, už valstybės pinigus nesireklamavome, juos naudojome kitoms reikmėms“, – LŽ sakė jis.

Tačiau, R. Imbraso teigimu, tai nereiškia, kad pernai LS apskritai neskyrė pinigų reklamai. Esą ši partija gauna lėšų ir iš kitos veiklos – nario mokesčio, gyventojų aukojamų kelių procentų savo pajamų mokesčio. 2014-aisiais taip LS pavyko surinkti pusę milijono litų (145 tūkst. eurų). „Tomis lėšomis sprendžiame reklamos klausimus“, – paaiškino atsakingasis sekretorius.

Tokie LS sprendimai stebina jų politinius oponentus. „Teiginiai, jog savireklamai išleidžiamos minimalios sumos ar neišleidžiama apskritai nieko, yra nerealūs. Gal partija kuo nors prekiauja, kad tiek užsidirba? Mes savo ataskaitoje rodome visas gautas pajamas ir patirtas išlaidas – turime bendrą biudžetą ir jį naudojame partijos reikmėms“, – pabrėžė A. Sysas.

Vadina politine klaida

„Aiškinimas, kad partijos savireklamai leidžia pačių uždirbtus pinigus, labai stebina. Jei liberalai sako, kad sugeba užsidirbti, kyla klausimas, kas tai per struktūra, – ar ji gauna papildomų lėšų, ar vis dėlto atlieka politinius darbus?“ – stebėjosi L. Kontrimas.

Linas Kontrimas /DELFI (K. Čachovskio) nuotrauka

Viešųjų ryšių eksperto manymu, partijos turi viešinti savo veiklą. „Tai ir matyti LSDP bei TS-LKD ataskaitose. Bet kuriuo atveju politinė propaganda nedraudžiama. Jos bijoti nereikia. Jei turi ideologinį stuburą, skelbti apie jį nėra gėda. Nulis prie savireklamos išlaidų man visada kelia įspūdį, kad kuriamos paslaptys. Teigčiau, jog tokia pozicija yra politinės komunikacijos klaida“, – tvirtino jis.

Sociologas Vladas Gaidys įsitikinęs, kad partijoms gyvuoti reikia pinigų, tačiau neturint gebėjimų talentingai juos išleisti savireklamai, laukiamo rezultato jie vis tiek neduoda. „Jei partijoje nėra mokančiųjų pasinaudoti turimomis lėšomis, jos virsta netalentingomis reklamomis, kuriose, tarkime, skelbiama: „Tavo teisingas pasirinkimas“, ir pristatoma grupė vyresnio amžiaus, pilnesnio sudėjimo žmonių. Tai neduoda laukiamo efekto. Naujųjų technologijų kontekste brandžioji politinė reklama traukiasi į antrą planą, tais tikslais vis dažniau išnaudojama interneto erdvė, reikalaujanti daugiau išradingumo ir intelekto, o ne didelių lėšų. Taigi, jei nėra talento, pinigai partijoms nedaug tepadės“, – svarstė sociologas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"