TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Apkvaitę taksistai rūpi tik vieni kitiems

2011 02 09 0:00
Gali būti, kad kai kurie taksistai vežioja keleivius apkvaitę nuo narkotikų, tačiau nei policija, nei už saugų eismą atsakingos valdžios institucijos tokių duomenų neturi.
Alinos Ožič nuotrauka

Ar gali būti, kad taksi vairuotojai vežioja keleivius apkvaitę nuo narkotikų? Policijos suvestinėse tokių faktų neužfiksuota. Tačiau esama žinovų, tvirtinančių, kad oficiali statistika nė iš tolo neprilygsta tikrovei.

Gandų, esą kai kurie taksi vairuotojai yra priklausomi nuo kvaišalų, sklando senokai, o kai Vilniuje narkomanai nužudė, kaip įtariama, pažįstamą taksistą, apie tai imta šnekėti dar atviriau.

LŽ kalbinti šios profesijos atstovai atskleidė, jog jų kolegos, ypač jaunesnės kartos, nevengia "pasistiprinti" narkotikais, kad galėtų neužmigti ir dirbti daugiau valandų. Saugaus eismo prievaizdai šioms kalboms neteikia daug reikšmės, tačiau pripažįsta, jog tariamas taksi vairuotojų pomėgis važinėti apkvaitus - mirtinai pavojingas ne tik keleiviams, bet ir kitiems eismo dalyviams.

Dozė padeda neužmigti

Oficialūs policijos pranešimai apie sulaikytus apkvaitusius taksistus - labiau išimtis negu taisyklė. Daugiausia patruliams įkliūva vyresnio amžiaus vairuotojai "su kvapeliu". Tačiau Vilniaus taksi darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Antanas Bagdonas įsitikinęs, kad tikrovė yra šiek tiek kitokia. Jo teigimu, kalbos apie narkotikus vartojančius taksi vairuotojus - ne iš piršto laužtos. "Galiu drąsiai pasakyti, kad nemažai jaunosios kartos taksistų darbo metu vartoja narkotikus. Iš kur apie tai žinau? Pats dirbu šiame versle, tad matau, kas darosi aplinkui. Asmeniškai kalbėjau su keliais jaunuoliais ir šie nė neslėpė, jog į reisus važiuoja "pasistiprinę" kvaišalų. Kai paklausiau vyrukų, kodėl taip daro, jie tiesiai šviesiai atšovė - kad ilgiau neužmigtų, įvykdytų daugiau užsakymų ir, žinoma, uždirbtų daugiau pinigų. Tie vairuotojai tvirtino, jog prisiuostę, regis, amfetamino gali be atokvėpio dirbti 20 valandų. Bet žinau atvejį, kai po tokio maratono vienas taksistas blaškėsi po miestą beveik nesiorientuodamas, kur važiuoja", - LŽ pasakojo A.Bagdonas.

Vilniaus taksi darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas neslėpė, kad darbdaviai apie tokius pavaldinių darbo metodus žino, tačiau nelinkę į tai kištis. Pasak A.Bagdono, jiems svarbiausia - pelnas, o kokiomis priemonėmis - visiškai nesvarbu. "Kol neįvyko tragedijos, tai niekam nerūpi. Be to, nėra kontrolės, realių atrankos kriterijų. Jei taksistas beveik parą gali dirbti be poilsio, darbdaviui tai tik į naudą", - aiškino A.Bagdonas.

Formali patikra

Keleivių vežėjų darbas priskiriamas prie didesnės rizikos profesijos, tačiau vairuotojų priėmimo į darbą tvarka nėra griežta. Tereikia pasikalbėti su darbdaviu ir pristatyti medicininę pažymą. Tai LŽ patvirtino neseniai taksistu bandęs įsidarbinti vilnietis Aurimas Laužikas. "Reikėjo pristatyti pažymą iš Narkologijos centro, kad nesu įrašytas į įskaitą. Realiai tai tik formalumas, nes jeigu, tarkime, vartoju narkotikus, tačiau anksčiau nebuvau įtrauktas į įskaitą, gauti vairuotojo darbą - jokių problemų. Juk prieš įdarbinant niekas nei kraujo, nei šlapimo tyrimų nereikalauja atlikti", - LŽ sakė taksisto duonos ragavęs vilnietis.

Vilniaus taksi darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas A.Bagdonas sutinka - formali kontrolė įdarbinant vairuotojus leidžia prasmukti visokio plauko žmonėms. "Apie visas šias problemas darbdaviai žino, bet jiems į tai nusispjauti. Svarbu, kad laiku būtų atnešami pinigai. Ir kuo daugiau. O už saugų keleivių eismą atsakingoms institucijoms norėčiau pasakyti, kad dalis taksistų ne tik vartoja narkotikus, bet ir važinėja techniškai nesutvarkytais automobiliais: važiuojant atsidaro keleivių pusėje esančios durys, sena dujų įranga, todėl mašinose jaučiamas aitrus dujų kvapas, salone rūkoma. Štai tokia apgailėtina padėtis šiandien Vilniuje", - kalbėjo A.Bagdonas.

Sudrausmintų išsamūs tyrimai

Saugaus eismo mokymo asociacijos vykdomasis direktorius Gintaras Saldžiūnas neneigė - nuo narkotikų ar stimuliuojančių psichotropikų apkvaitę taksistai yra potencialiai pavojingi. Jų elgesys prie vairo vežant keleivius, nelygu, kokios rūšies narkotikus vartoja, gali būti neadekvatus. Todėl G.Saldžiūnas sutinka: šios profesijos atstovų patikra šiandien neužtikrina, kad į gatves neišriedėtų mašinų, kurias vairuoja kvaišalų "pasivaišinę" taksistai. "Jei iš tikrųjų esama narkotikus vartojančių taksistų ir jie gali netrukdomi vežioti keleivius, tai yra problema ir tikrai neprisideda prie saugesnio eismo. Tačiau klausimas, kas ir kaip turėtų kontroliuoti šiuos vairuotojus: policija, darbdaviai ar už saugų eismą atsakingos valstybės institucijos? Žinoma, būtų galima taikyti sporto pasaulyje naudojamą metodą, kai neleistinų medžiagų organizme ieškoma iš anksto neįspėjus ir atrankos tvarka. Tarkime, galima rengti pasikartojančius reidus ir pasirinktinai tikrinti taksistus, ar šie nėra vartoję narkotikų. Manau, vien žinojimas, kad gali būti realiai patikrinti, atbaidytų juos sėstis prie vairo apkvaitus", - dėstė G.Saldžiūnas.

Atskiria "iš akies"

Taksi paslaugų teikėjų asociacijos prezidentas Robertas Brazys LŽ sakė girdėjęs apie narkotikus vartojančius taksistus, tačiau savo praktikoje su tokiais esą nesusidūręs. Jo nuomone, rimtų taksi įmonių vadovai greitai pastebėtų, jei pavaldiniai svaigintųsi kvaišalais, todėl vairuotojų narkomanų neva gali pasitaikyti tik savo reputacijos nesaugančiose organizacijose. Tiesa, pašnekovas pripažino, kad asociacijai priklausančių bendrovių vairuotojai nėra mediciniškai tikrinami dėl galimo apsvaigimo nuo kvaišalų. Esą užtenka ir vizualios apžiūros. "Rimtų įmonių vadovai dažnai patys bendrauja su vairuotojais, tad gali matyti, kas pas juos dirba. Juk anksčiau ar vėliau paaiškėtų, kad žmogus vartoja narkotikus. Todėl apie kokius nors specialius tyrimus nėra net ko kalbėti. Apkvaitusių taksistų dirba nebent tose įmonėse, kurių vadovai nekreipia dėmesio į tai, ką priima. Tokiu atveju gali pasitaikyti visko. O medicininis vairuotojų tikrinimas, manau, šiandien būtų neįmanomas, nes nemažai taksi bendrovių skaičiuoja kiekvieną centą ir papildomų išlaidų tikrai nenorėtų patirti", - LŽ aiškino R.Brazys.

Problemos neįžvelgia

Susisiekimo ministerijos Kelių ir civilinės aviacijos departamento Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis LŽ prisipažino negirdėjęs, kad taksi automobilius vairuoja polinkį į kvaišalus turintys žmonės. Tačiau jis pridūrė, jog būtų imtasi atitinkamų veiksmų, jeigu tokia informacija pasitvirtintų. "Vairuotojų kontrolė - policijos reikalas. Tačiau jei keleiviai įtaria, kad yra vežami apkvaitusio taksisto, jie turėtų patys apie tai pranešti pareigūnams. O kalbant apie griežtesnę tikrinimo kontrolę - kraujo ar šlapimo tyrimus, nemanau, jog šiandien ji reikalinga. Mat oficialių duomenų, kad taksi vairuotojai masiškai vartoja narkotikus, nėra. Bet vėlgi, jei situacija taptų grėsminga, taksistų blaivumas turėtų būti tikrinamas griežčiau", - kalbėjo V.Pumputis.

Vilniaus taksi darbuotojų profesinės sąjungos pirmininko A.Bagdono nestebina nei kolegų, nei valdininkų abejingumas. Jis įsitikinęs, jog niekas tiesiog nenori aiškintis, ar iš tiesų keleivius vežioja apkvaitę taksistai. Pašnekovas neatmeta galimybės, kad niekas nenori vargintis dėl to, jog nustatyti, ar vairuotojas nėra vartojęs narkotikų, yra techniškai sudėtingiau ir finansiškai brangiau, nei, pavyzdžiui, patikrinti, ar žmogus darbo metu gėrė alkoholio. "Nežinau, ką ir sakyti. Atrodytų, ši problema rūpi tik man vienam, o narkotikai tarp taksistų yra tabu. Patikėkite, realybėje vaizdas tikrai kitoks", - pabrėžė A.Bagdonas.

Faktai: įkliūva vienetai

Apkvaitusių ar narkotikų turinčių taksi vairuotojų policijai įkliūva gana retai. Vieną taksistą su įkalčiais prieš keletą metų nutvėrė Šiaulių pareigūnai. Tąsyk policininkai turėjo informacijos, kad taksi automobilio "Audi 80" vairuotojas gali važinėti apsvaigęs nuo kvaišalų ir turėti jų mašinos salone. Pareigūnų įtarimai pasitvirtino - pasitelkę į pagalbą policijos patrulius jie sustabdė sankryžoje taksi automobilį ir per apžiūrą vairuotojo kelnių kišenėje rado paketėlį heroino. Sulaikytas taksistas neneigė, jog vartoja narkotikus.

Panašus incidentas 2008 metais užfiksuotas ir Vilniuje. Čia patruliai sulaikė taksi vairuotoją ir keleivius - pas juos buvo rasti trys 100 ml švirkštai heroino. Atlikę išsamią automobilio patikrą pareigūnai aptiko ir daugiau narkotikų - tris į foliją suvyniotus paketėlius su gelsvos spalvos milteliais. Taksistas ir jo keleiviai po apžiūros atsidūrė areštinėje.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"