TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Ar leisime vairuoti jaunesniems?

2007 07 23 0:00
"Grėsminga situacija keliuose skatina naujai įvertinti valstybinę eismo saugumo strategiją, kuri būtų pagrįsta ne direktyvomis paremtomis nuorodomis, o eismo dalyvių sąmoningumu", - sako Seimo narys V.Čepas.
Nuotrauka: © Lietuvos žinios

Šalies gyventojams krūpčiojant nuo vis tragiškesnių įvykių keliuose, kai avarijos nusineša dvigubai daugiau gyvybių negu kriminaliniai nusikaltimai, Seimo darbo grupė parengė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo naują redakciją, kurioje atsirado ir siūlymas asmenims nuo 17 metų suteikti teisę įgyti B kategorijos vairuotojo pažymėjimą.

Darbo grupės vadovo Seimo nario Vytauto Čepo teigimu, toks siūlymas atsirado kaip galimybė jauniems žmonėms įrodyti reiškiamą pasitikėjimą jais, kaip dialogo su jaunuoliais pradžia. "Grėsminga situacija keliuose skatina naujai įvertinti valstybinę eismo saugumo strategiją, kuri būtų pagrįsta ne direktyvomis paremtomis nuorodomis, o eismo dalyvių sąmoningumu", - sako V.Čepas. Pasak jo, derėtų įvertinti ir tokį procesą kaip akceleracija. Juk akivaizdu, kad dabartinis šešiolikmetis išsivystymu prilygsta, o kartais netgi pranoksta, prieš dešimt metų buvusį dvidešimtmetį.

Laikinas pažymėjimas

"JAV jaunimas vairuoja nuo 16 metų, ir nieko baisaus nenutinka. Kai kuriose Europos šalyse taip pat pradedama vairuoti anksčiau negu nuo 18 metų. Aš taip pat siūliau leisti vairuoti nuo 16 metų, bet darbo grupės nariai padidino leistiną amžių - nuo 17 metų", - sako V.Čepas. Jo teigimu, svarbi įstatyme siūloma įtvirtinti naujovė - nuostata, jog pradedantiems vairuotojams išduodamas tik 2 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas. Šis pažymėjimas į nuolat galiojantį vairuotojo pažymėjimą galės būti pakeistas tik asmeniui užbaigus tęstinius mokymus pagal Susisiekimo ministerijos nustatytą tvarką. Toks pakeitimas sudarys prielaidas vairuotojų vairavimo įgūdžių patikimumui užtikrinti.

Per anksti

Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentas Kęstutis Vaicekiūtis kategoriškai nusiteikęs prieš tokį siūlymą. Nors, atrodytų, įtvirtinta pataisa tik pagausintų K.Vaicekiūčio atstovaujamų vairavimo mokyklų klientų skaičių, prezidentas teigia manantis, kad tokioms naujovėms mūsų šalyje iš tiesų per anksti. Tai patvirtina ir sparčiai didėjantis skaičius avarijų, kurias sukelia jauni vairuotojai.

Netolygi situacija

"Nėra ko baksnoti pirštu į JAV ar kitas Europos šalis. Mūsų jaunimo sąmoningumas tikrai neleidžia mažinti vairuoti leistino amžiaus, nebent po dešimties metų galima būtų kalbėti apie tokią galimybę", - sako K.Vaicekiūtis. Jo manymu, derėtų imti pavyzdį ne iš Amerikos, o greičiau iš Japonijos, kurioje teisė vairuoti suteikiama palyginti vėlai, sulaukus 21 metų. Toks amžiaus cenzas įvertinant šalies avaringumą būtų kur kas priimtinesnis. K.Vaicekiūtis leistino amžiaus vairuoti mažinimą prilygintų įdavimui į rankas ginklo, kuris netrukus būtų atgręžtas prieš mus pačius. "Štai ir mano duktė jau galėtų vairuoti turėdama B1 kategorijos pažymėjimą, bet net ir tokiai galimybei aš prieštarauju kaip tėvas", - sako K.Vaicekiūtis.

Blogiau pasirengę

Ne jaunų vairuotojų naudai byloja ir valstybės įmonės "Regitra" statistika. Nors pradedančiųjų gretos gausėja, tačiau būsimieji vairuotojai egzaminams kasmet pasirengia vis prasčiau. Pasak "Regitros" generalinio direktoriaus Ramučio Olekos, per pirmą 2006 metų pusmetį vairavimo praktikos egzaminą gauti B kategorijos kelių transporto priemonės vairuotojo pažymėjimą iš pirmo karto išlaikė 51,1 proc., o šiemet - jau tik 44,4 proc.žmonių. "Visgi blogiau pasirengiama ne tik vairavimo praktikos, bet ir teorijos egzaminams", - sakė R.Oleka.

Gresia sankcijos

Lietuvai už Europos Sąjungos (ES) įsipareigojimų 2005-2010 metais perpus sumažinti žuvusiųjų skaičių nevykdymą gresia sankcijos. Prieš mėnesį pateiktoje Saugaus eismo tarybos ataskaitoje apie saugaus eismo situaciją ES šalyse Lietuva pagal saugumo parametrų indeksą pakelbta paskutinėje vietoje. Vien dėl mirčių kasmet netenkame apie 45 tūkst. gyventojų, dėl susižalojimų autoavarijose lieka neįgalūs 2-3 tūkst. žmonių. Pagrindinė chaoso keliuose siautėjimo priežastis - kontrolės stoka.

Nustumtos rudeniui

Vilties sustiprinti kontrolę keliuose suteikia ketinimas grąžinti kelių policiją. Eismo priežiūrai būtina laiką atitinkanti įstatymų bazė. Tačiau neatrodo, kad šie klausimai turėtų valstybinės strategijos svarbiausius prioritetus. Kaip kitaip paaiškinti, kad Administracinių teisės pažeidimų kodekso ir Baudžiamojo kodekso pataisos nustumtos svarstyti į rudens sesiją. Projektuose siūloma įtvirtinti teisinės atsakomybės nuostatas, leisiančias eliminuoti didžiausią pavojų eismo saugumui keliančius asmenis, kurie dažnai vairuoja neblaivūs, apsvaigę arba pažeidinėja Kelių eismo taisykles.

Gali įkurti bet kas

K.Vaicekiūčio teigimu, nedelsiant turėtų būti keistina ir naujų vairavimo mokyklų steigimo tvarka. Iki šiol jas gali įkurti bet kas - neatsižvelgiama į steigėjo kompetenciją, išsilavinimą, supratimą apie vairavimo mokyklos funkcijas. Pagal dabar galiojančią tvarką pirmiausia žiūrima į turimą įrangą, nepaisoma, kokie teorijos dėstytojai ir vairavimo instruktoriai joje dirbs. Užtenka steigiamos vairavimo mokyklos kūrėjui pažadėti, kad specialistai bus pasamdyti. Tačiau jau dabar Vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo asociacijai, vienijančiai per 100 mokyklų, trūksta apie 600 teorijos dėstytojų ir vairavimo instruktorių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"