TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Be vairo - ir be rūpesčių?

2011 03 19 0:00
Humoristas R.Šilanskas yra pagarsėjęs tuo, kad "tranzuoja" į savo koncertus ir renginius, kuriuos veda.
Ritos Stankevičiūtės nuotrauka

Kai kurių žinomų žmonių negąsdina kylančios automobilių dalių ir degalų kainos. Jie nesuka galvos, kaip išvinguriuoti per mašinų grūstis. Jiems nebaisūs apledėję ar pažliugę keliai. Kodėl jiems visa tai nerūpi?

Atsakymas paprastas: tie žmonės nevairuoja. Eina pėsčiomis, naudojasi viešuoju transportu, taksi paslaugomis ir ratuotų bičiulių bei artimųjų paslaugumu. LŽ domėjosi, kodėl šios garsenybės neturi noro vairuoti, ar niekada nebandė išmokti, kokie tokio gyvenimo būdo pranašumai ir trūkumai.

Sužinojome, kad per 50 metų turintis humoristas Raimondas Šilanskas pirmadienį pradėjo mokytis vairuoti automobilį. Tačiau kiti žinomi žmonės teigė, jog bandytų tai daryti nebent išėję į pensiją. Kai kam būtų tiesiog baisu sėsti prie vairo, todėl nė nesvajoja apie tai.

Trūko kantrybė

Humoristas Raimondas Šilanskas daugelį metų į koncertus ir renginius važinėja pakeleivingomis mašinomis. Automobilio jis niekada nevairavo ir nesimokė to daryti. Tačiau neseniai artisto kantrybė, kurios reikia "tranzuojant", trūko. "Prieš tris savaites išlaikiau teorijos egzaminą, - atskleidė R.Šilanskas. - Dabar pradėsiu mokytis vairuoti."

Taigi daugiau kaip pusę amžiaus nugyvenęs humoristas nusprendė krimsti jam sudėtingus mokslus. Kas pastūmėjo tai daryti? "Neseniai buvau Šiaurės Airijoje. Ten man pasidarė gėda, - pasakojo vyras. - Važiavome žuvauti - gaudyti upėtakių. Mus lenkė automobilius vairuojančios močiutės, turinčios po 80 ir daugiau metų. Žiūrėjau ir stebėjausi. Pamaniau: bliamba, jeigu jos gali vairuoti, man gėda nemokėti."

R.Šilanskas išdavė, kad išmokti vairuoti buvo sena jo svajonė. Norėtųsi į sodybą pačiam nuvažiuoti, neprašant žmonos, keliauti žvejoti ar medžioti. "Miško takeliais "nepatranzuosi", - kalbėjo pašnekovas. - Todėl pačiam norisi vairuoti."

Kodėl humoristas anksčiau nesusizgribo, kad jam būtų patogiau sėsti prie vairo? "Visą gyvenimą technika man buvo svetima, kaip ir tikslieji mokslai", - paaiškino R.Šilanskas. Jis ir dabar nelabai įsivaizduoja, ką darys, kai reikės susipažinti su automobilio techniniais dalykais. Vyras dūsavo bandydamas išvardyti mašinos detales. "Man tai - tamsus miškas tamsią naktį", - neslėpė R.Šilanskas.

Prie vairo - žmona

Vis dėlto Šilanskų šeima automobilį turi. Jį vairuoja humoristo žmona. "Kai reikia vykti į koncertą, ji mane paveža iki plento, - teigė R.Šilanskas. - Toliau "tranzuoju". Pasiekęs, tarkime, Vilnių, paskambinu kokiam nors draugui, šis privažiuoja ir mane paima."

Humoristas ne kartą gailėjosi, kad nemoka vairuoti. Žvejoti ar medžioti reikia anksti rytą, kai transportas dar nevažinėja. Todėl kiekvieną kartą tenka sukti galvą, kaip nukeliauti iki reikiamos vietos.

Nors vyras nevairuoja, su šeimos automobiliu susiję rūpesčiai gula jam ant pečių. Reikia duoti pinigų benzinui. Mašiną tenka valyti, plauti - tai daro R.Šilanskas. Esant reikalui automobilį paremontuoja jo draugai.

Šiek tiek pamokytas artimųjų humoristas yra bandęs vairuoti tuščiais kaimo takeliais. Dabar, padedamas profesionalų, mokysis meno laviruoti tarp mašinų keliuose.

Žino kelio ženklus

"Esu visiškas profanas, - išgirdęs, kad šnekėsime apie vairavimą, nuoširdžiai sakė populiarusis Vytenis Pauliukaitis. - Nieko nebus iš tokios kalbos." Supratęs, jog LŽ būtent tokių pašnekovų ir ieško, režisierius, renginių ir laidų vedėjas papasakojo apie gyvenimą be automobilio. Jis prisipažino, kad kartais dėl to kyla problemų. Kai reikia kur nors skubėti, tvarkyti neatidėliotinus reikalus, ką nors parvežti, pasitikti ar palydėti, nuosavi "ratai" labai praverstų.

Kodėl V.Pauliukaitis iki šiol nevairuoja? "Todėl, kad esu tingus, - neslėpė jis. - Niekada nebandžiau išmokti. Tačiau pažįstu visus kelio ženklus. Kai mane kas nors veža, visada "vairuoju". Sakykime, būnu tarsi koks šturmanas."

V.Pauliukaitis teigė, jog niekada nenorėjo užsikrauti galimų rūpesčių dėl automobilio. "Buvo laikotarpis, kai mašinas dažnai vogdavo. Mano brolis vis žiūrėdavo pro langą, ar prie namų tebestovi jo automobilis, - prisiminė pašnekovas. - Dabar iškilusi kita problema - nėra kur statyti. Gatvės užkimštos automobilių. Apie benzino kainas geriau nė nekalbėti."

V.Pauliukaitis tvirtino, kad mašina jam būtų tiesiog susisiekimo priemonė, o ne prestižo dalykas. Ir tikrai ne gražus, prabangus žaisliukas. Automobilio režisieriui reikėtų praktiniais sumetimais. Tačiau išmokti vairuoti žinomas žmogus neskuba. Ir niekada nebandė. "Neturiu tokio potraukio", - patikino V.Pauliukaitis.

Nereikia galvos skausmo

Kaip jis dažniausiai keliauja? Važiuoja troleibusu, autobusu ir mikroautobusu, kartais taksi. Mėgsta keliauti pėsčiomis. "Dėl to nėra problemų", - sakė V.Pauliukaitis. Režisieriui būtų problema turėti automobilį, nes jį tektų išlaikyti, prižiūrėti, remontuoti, kur nors statyti ir apskritai laikyti. Gal kiltų rūpesčių ir dėl pažįstamų ar bičiulių, kuriuos reikėtų parvežti, tarkime, po linksmo vakarėlio ar renginio? Pašnekovas su tuo sutiko. "Vienas pagrindinių dalykų - nemėgstu, kai kas nors bando mane reguliuoti ar režisuoti, - teigė V.Pauliukaitis. - O mašina tam tikru požiūriu mane režisuotų. Negalėčiau kur nors pasėdėti, tarkime, prie bokalo alaus. Dar visą laiką turėčiau sukti galvą, kur pastatyti automobilį. Reikėtų mokėti už aikštelę."

Anot režisieriaus, automobilis keltų tiek pat rūpesčių, kiek ir nuosavas lėktuvas. O tokio galvos skausmo V.Pauliukaitis nenori. Tiesa, pastaruoju metu ją gali sopėti ir naudojantis viešuoju transportu. "Gerai, kad važiuoju ne piko valandomis. Man regis, viešojo transporto labai sumažėjo, - atkreipė dėmesį pašnekovas. - Nepasakyčiau, kad miesto vadovai rūpinasi automobilių neturinčiais žmonėmis."

Gal vis dėlto V.Pauliukaičiui kyla minčių išmokti vairuoti? "Nežinau, iki kokio amžiaus galima "laikyti teises", - kalbėjo jis. - Vis pasvarstau, kad galbūt vertėtų išmokti vairuoti tada, kai išeisiu į pensiją. Turiu gerą reakciją, nes dirbau televizijoje prie visokių pultų. Kelio ženklus jau dabar išmanau. Man tik reikėtų, kad būtų kur pastatyti ir laikyti automobilį, kad keliuose nebūtų spūsčių, o benzinas kainuotų pigiai. Įsivaizduokite, kiek daug dėl manęs turėtų nuveikti valstybė, jei sumanyčiau vairuoti. Gal tų pareigų jai ir neužkrausiu."

Dažna taksi klientė

Muzikologė Zita Kelmickaitė taip pat niekada nevairavo automobilio. Pusiau juokais moteris sakė: "Man prieš akis - pensija, dar spėsiu išmokti du dalykus: vairuoti ir anglų kalbą." Z.Kelmickaitė vadino save "amžina taksiste" ir tikino, kad apie šią transporto rūšį galėtų parašyti knygą. Ji dažnai naudojasi ir troleibusais, autobusais bei mikroautobusais. Muzikologė juokėsi, kad taip važinėdama gyvena tarp prabangos ir "ubagystės".

Kodėl Z.Kelmickaitė iki šiol nesėdo prie vairo? Muzikologė įvardijo dvi priežastis: neturi automobilio ir pakankamai pinigų jam įsigyti. Pašnekovė teigė, jog negalėtų taupyti ir skaičiuoti kiekvieno cento, juolab kad mašinos jai tėra vežantys ratai. O juos turėti ir prižiūrėti kainuotų daug pinigų. "Reikėtų turėti savo Fedią, kuris remontuotų automobilį", - aiškino moteris. Be to, ji nenorėtų šokinėti naktimis ir tikrinti, ar kas nors nepavogė prie namų pastatytos mašinos.

Z.Kelmickaitei geriau sumokėti taksi vairuotojams. Sėdėdama šalia muzikologė lyg koks šturmanas mėgsta jiems diktuoti, kaip ir kur važiuoti. Dažnai klausia, ką ir kodėl taksi vairuotojai daro. "Man įdomu", - pridūrė moteris. Ir kelio ženklus ji pažįsta. Tačiau pati niekada nebandė sukioti vairo. "Noro turėjau visada. Tikriausiai būtų labai smagu: atsisėdi ir važiuoji. Tikrai išdrįsčiau vairuoti. Net meškas to išmoko", - juokėsi pašnekovė. Kitas dalykas: ji visada gyveno centre, tad automobilio nelabai ir reikia.

"Laisva galva"

Z.Kelmickaitė pasakojo: "Prisimenu, kai 1989 metais nuskridau į Ameriką, nustebau, kad Niujorko centre gyvenantys pasiturintys žmonės neturi mašinos. Man, "homosovietikui", buvo baisu, svarsčiau, ką jie vaidina. Tačiau paaiškėjo, kad yra problemų, kur automobilį statyti, laikyti..." Muzikologė džiaugėsi gyvenanti be tokių rūpesčių. "Galva laisva", - tvirtino ji.

Pašnekovės nuomone, nuolat automobilį vairuojantis žmogus nežino, kas vyksta aplink, nes neturi kada apsižvalgyti, tarkime, pamatyti naują parduotuvę. Neišmano, kokiais kiemais einant galima patrumpinti atstumą, kuriose vietose šaligatviai sausi, o kur - neišbrisi.

Vis dėlto nevairuojanti Z.Kelmickaitė jaučia nepatogumų. Ji sakė, kad taksi ne visada išsikviesi, o troleibusai, autobusai ir mikroautobusai kursuoja nereguliariai. "Ši sistema nėra gerai sutvarkyta", - pabrėžė moteris.

"Kastuvas - mano draugas"

Dainininkas Aleksandras Makejevas gyvena Trakuose, bet dažnai būna Vilniuje. Kadangi automobilio nevairuoja, keliauti šiuo maršrutu jam tenka kitais būdais. "Viešasis transportas kol kas kursuoja gerai, todėl nėra problemų", - patikino populiarus dainų kūrėjas ir atlikėjas.

Automobilių vairuotojai šaltuoju metu laiku turi rūpesčių: tenka valyti stiklus, ilgokai burzginti mašiną, kol ši pajuda iš vietos, slidinėti nevalytais keliais, rizikuojant susidurti su kita čiuožiančia transporto priemone. Gal A.Makejevui smagiau gyventi, kai viso to pavyksta išvengti? "Tiesą sakant, mūsų šeima automobilį turi, bet jį vairuoja žmona, - paaiškino atlikėjas. - Todėl man tenka nukasti prie namų esančios aikštelės sniegą. Taigi kastuvas yra mano draugas." Mašinos stiklus vyras taip pat pavalo.

A.Makejevas niekada automobilio nevairavo ir nebuvo užsidegęs to išmokti. "Jaunystėje nereikėjo... - prisiminė jis. - Nors ką gali žinoti, gal senstant "nuneš stogą" ir išmoksiu. Tačiau labiau norėčiau vairuoti ne automobilį, o motociklą." Vis dėlto vieną kartą dainininkas bandė pasimokyti, tiksliau - draugas norėjo būti jo mokytojas. "Nieko gero neišėjo, - atviravo A.Makejevas. - Didelio entuziazmo neparodžiau."

Kodėl atlikėjas nejaučia potraukio vairuoti? Jis tvirtino, kad patogiau būti keleiviu. "Paprasčiau įpilti į baką benzino, kai prie vairo - žmona. Mažiau rūpesčių", - neslėpė vyras.

Negi niekada neteko gailėtis, kad sėdęs į automobilį galėtų kur nors skubiai nulėkti reikalų sutvarkyti ar gražią dieną nuvažiuoti į gamtos prieglobstį? "Užtenka turėti gerų draugų, tada nebūtina mokėti vairuoti", - atrėmė klausimą dainininkas. O gamtos jam nereikia toli ieškoti, nes Trakuose gyvenančiam vyrui viskas, ko trokšta, yra šalia. Labiausiai A.Makejevui patinka gaudyti žuvis. Jei nėra galimybės nuvažiuoti kur nors toliau, jis pasiima žvejybos įrankius ir traukia prie artimiausio vandens telkinio. Atlikėjas patikino, kad mėgsta vaikščioti.

Nemoka, nenori, bijo

Dainininkė Birutė Dambrauskaitė nenori nė pagalvoti apie automobilį ir vairavimą. "Neturiu, netraukia ir nevažinėsiu, - tvirtai tarė žodžius moteris. - Bijau. Net jei kas dovanotų automobilį, atsisakyčiau jo arba kam nors atiduočiau."

Kadaise Birutei buvo nupirktas moteriškas dviratis. Dainininkė užsimovė dailias pėdkelnes ir sėdo ant jo. Kol vieta buvo lygi, važiuoti sekėsi, bet kai pasileido nuo kalnelio, nebesuvaldė dviračio. "Vos neužsimušiau, - prisiminė pašnekovė. - Šokau nuo dviračio, nusibrozdinau kojas. Numečiau jį ir daugiau niekada gyvenime nebemyniau. O prie automobilio vairo juo labiau nesėsiu. Bijau mašinų, ypač didelių." Ji džiaugėsi neturinti jokių rūpesčių, susijusių su nuosavu automobiliu: priežiūra, remontu, kylančiomis degalų kainomis...

B.Dambrauskaitė apskritai "nedraugauja" su technika. "Manęs netraukia nei siūti, nei vairuoti. "Nedraugauju" ir su kompiuteriais, tik internete patikrinu, ar į mano banko sąskaitą atėjo uždarbis. Dar "pliatkus" paskaitau, - pasakojo ji. - Mėgstu megzti - taip raminu nervus."

Nepatogumų dėl to, kad neturi nuosavų "ratų", dainininkė nejaučia. Jei nori kur nors pavažiuoti smagiai praleisti laisvalaikį, pagelbėja vairuojančios draugės. B.Dambrauskaitės šeimos nariai turi automobilius, kartais žentas ar anūkas pavėžėja, tarkime, iki parduotuvės. Kartais, kai neskuba, turi daugiau laiko, Birutė keliauja viešuoju transportu. Tačiau dažniausiai kviečia taksi. "Kai skambinu, mane atpažįsta iš balso", - šypsojosi populiari atlikėja. Kelio ženklus ji pažįsta. Taksi vairuotojui sugeba paaiškinti, kokiomis gatvėmis važiuojant geriausia pasiekti kelionės tikslą. "Per Kauną manęs nevežkite", - gali padaryti jam pastabą sostinėje gyvenanti B.Dambrauskaitė. Anot atlikėjos, dainuodama ji užsidirba taksi ir sceniniams drabužiams, tad ramiai tuos pinigus leidžia. "Kodėl neturėčiau to daryti? - retoriškai klausė moteris. - Kai pamąstau, kiek to gyvenimo lieka..."

Apsieina be nuosavų "ratų"

Vairuoti nemoka ir garsus dizaineris Juozas Statkevičius. Kai reikia skubiai tvarkyti kokius reikalus, nuveža jo mados namų vadybininkė. Dizaineris šmaikštavo, kad vairuoja, bet ne automobilį, o siuvamąją mašiną. "Žasas" Marius Berenis-Tru Sabaka taip pat apsieina be nuosavų "ratų". Kadangi augo ir gyveno sostinės centre, automobilio neprireikė, tad įprato pėdinti pėsčiomis. O į koncertus jį nuveža bičiuliai. Nevairuoja ir krepšinio treneris Ramūnas Butautas, kompozitorius Mario Basanovas, spaudos apžvalgininkas Juozas Šalkauskas, kunigas Julius Sasnauskas, aktorė Aldona Vilutytė, humoristas Vaidas Pračkaila, žinomas kaip Apolionija Zizirskienė, ir daugiau garsių žmonių.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"