TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Beprasmė muitininko mirtis atskleidė netvarką

2006 08 01 0:00
Darius Virbukas spėjo padirbėti muitinėje tik pusantro mėnesio.
Irmanto Gelūno ir Vilniaus teritorinės muitinės nuotraukos

Po daugiau nei savaitę trukusių kančių Kauno universitetinėse klinikose mirė muitininkas Darius Virbukas. Jam buvo 29 metai. Tris gyvybes nusinešusi tragedija įvyko Vilniaus Kirtimų mikrorajone, naikinant pasenusius dezodorantus. Muitinės darbuotojų profesinės sąjungos vadovai baiminasi, kad nelaimės tyko ir Kenoje bei Vaidotuose triūsiančių muitininkų.

Darius Virbukas muitinėje dirbo tik 1,5 mėnesio. Jis, prasidėjus vasarai, laimėjo konkursą Vilniaus teritorinės muitinės Pažeidimų prevencijos skyriaus inspektoriaus pareigas eiti. Muitinės departamente dirba ir Virbuko mama bei brolio žmona. Nelaimės dieną vyriškis dar buvo stažuotojas. Pasak LŽ šaltinių, stažuotojai nėra siunčiami tikrinti objektų. Tam jie neturi įgaliojimų. Stažuotojai dirba drauge su specialistais ir iš jų mokosi.

Dezodoranto balionėlių traiškymą turėjęs stebėti muitinės inspektorius naujokui padavė pluoštelį dokumentų ir pasiūlė eiti vienam. Tvirtinama, kad inspektorius darbe pamiršo kažkokį dokumentą, todėl prižadėjo atbėgti po kelių minučių.

Tačiau jau po kelių minučių patalpą apgaubė liepsna, o viduje tarsi petardos ėmė sproginėti įkaitę dezodoranto flakonai. Nelaimės priežastis tyrę specialistai linksta prie versijos, kad vieno didelio sprogimo nebuvo: skilus kibirkščiai, užsidegė iš balionėlių išsiveržusios dujos.

Kaltųjų nebėra?

LŽ kalbinti specialistai tvirtino, kad lemtinga dezodorantų siunta anaiptol nebuvo pirmoji: prieš tai sėkmingai sunaikintos kelios kitos.

"Mėsmale" vadinamas aparatas, kurio velenai ir peiliai susmulkina kiečiausius daiktus, dešimt metų pavojaus nekėlė. Tiesa, anksčiau aparatas stovėjo atviroje teritorijoje. Prieš nelaimę, tvarkydami įmonės aplinką, savininkai neišvaizdų įrenginį perkėlė už sandėlio.

Tai, pasak šaltinių, tapo katastrofos priežastimi. Užuot "mėsmalę" aptvėrus metalo tinklu ir sudarius ventiliavimo sąlygas, aparatas iš trijų pusių buvo apsaugotas sienele, o iš ketvirtosios pusės orui cirkuliuoti kliudė sandėlio siena.

Nelaimės dieną Lietuvoje tvyrojo karščiai, o vėjas buvo silpnas. Iš traiškomų balionėlių išsiveržusios dujos ėmė kauptis beveik uždaros patalpos pažemėje. Pakako nedidelės kibirkšties, ir jos užsiliepsnojo.

Iškart po nelaimės nukentėjusiųjų kolegos puse lūpų tvirtino, kad kaltė greičiausiai bus suversta žuvusiesiems. Oficialių išvadų kol kas nėra, bet šios prielaidos tvirtinasi. Neoficialiai užsimenama, kad kaltė gali kristi įrenginį kitur perkėlusiems asmenims. Įrenginio savininkės bendrovės "Vilniaus tranzitas" vadovas Zigmas Kuzas ir elektrikas, baro viršininkas Antonas Krolikovskis žuvo pragariškoje ugnyje. Bendradarbiai prisiminė, kad liepsnose ir dūmuose dūstantis Kuzas veltui mėgino šauktis pagalbos mobiliuoju telefonu.

Paskutinė darbo diena

Tolėliau sandėliuose dirbę žmonės nelaimę pastebėjo, kai liepsna išsiveržė pro stogą, o iš vidaus pasigirdo sproginėjančių flakonų kanonada.

Išsiveržęs iš liepsnų Virbukas atėjo į muitinės Kirtimų postą. Kolegos prisiminė, kad vyriškio drabužiai buvo sudegę, o ant raudonos spalvos kūno likusios tik trumpikės ir diržas.

Paskutinis stažuotojo darbe praleistas pusvalandis buvo šiurpus. Šoko ištiktas vyriškis negalėjo paaiškinti, kas atsitiko. Jis kartojo pamatęs ugnį ir daugiau nieko neatsimenantis. Nors jis kolegoms tvirtino, kad nieko neskauda, atsisėsti ar atsiremti į sieną negalėjo.

Kolegė pagirdė jį vandeniu tik pasilypėjusi ant kėdės, nes jam buvo sunku pasukti galvą. Klausiamas, ką jaučia, Virbukas atsakydavo, kad jam "kažkaip nemalonu". Į greitosios pagalbos automobilį muitininkas nuėjo pats. Rytojaus dieną Virbuką ir UAB "Vilniaus tranzitas" darbuotoją 50 proc. kūno nudegusį Valentiną Janeckį reanimobilis išvežė į Kauno universitetines klinikas.

Tėvams - siaubo paros

Sunkių išbandymų našta užgulė ir muitininko artimuosius. Pirmosiomis dienomis Virbuką ligoninėje aplankę kolegos tvirtina nepajėgę paguosti skausmo ištiktų tėvų. Nevilties apimtas muitininko tėvas ligoninėje užsiminė, kad sužalojusieji jo sūnų turės atsakyti teisme. Pasak LŽ ekspertų, katastrofos kaltininkai gali sulaukti milijoninių ieškinių.

Muitinės departamente atsakingas pareigas einanti Virbuko motina nesitraukė nuo sūnaus.

Pasak LŽ šaltinių, atvežtas į Kauną, Virbukas iš pradžių dar truputį kalbėjo, vėliau jo būklė tapo kritinė dėl prasidėjusios sunkios organizmo intoksikacijos.

Buvo sunku tikėtis, kad muitininkas išgyvens. Iš pradžių buvo manoma, kad jis nudegė 90 procentų kūno. Staiga pliūptelėjus ugniai, Virbukas sugebėjo prisidengti tik veidą. Liepsnos nepalietė padų. Pasak šaltinių muitinėje, kojų srityje diagnozuotas 3 nudegimo laipsnis, audiniai beveik apanglėję. Kūnas nudegė mažiau - diagnozuotas antrasis nudegimo laipsnis.

"Iš tiesų pacientas nudegė ne 90, o apie 110 - 120 procentų kūno ploto, - laikraščiui sakė pavardės neviešinti prašęs medikas. - Tai reiškia, kad nuo ugnies nukentėjo ne tik kūno paviršius, bet ir kvėpavimo takai. Pasaulyje galioja tokia išgyvenamumo apskaičiavimo metodika: nukentėjusiojo amžius pridedamas prie kūno nudegimo procento. Šiuo atveju mirties tikimybė sudarė apie 140 procentų..." Medikas tvirtino, kad prie tokių kančių ir vaizdų sunku priprasti net visko mačiusiam personalui. "Tai - baisiau negu daugybiniai lūžiai, negu kitos traumos! Net ir pasveikus lieka randai... Antrojo paciento veidas nenudegė. Išgijęs odos defektus jis galės pridengti drabužiais", - užjautė medikas. Tą pačią dieną kaip ir Virbukas į Kauną atvežas, mažiau kūno nudegęs Janeckis sveiksta, nors jo būklė vis dar yra sunki. Janeckį nuolat slaugo ir juo rūpinasi žmona.

Muitininkų pavojai

Muitinės darbuotojų profesinės sąjungos (MDPS) pirmininkė Leokadija Daujotaitė apgailestavo dėl Kirtimuose įvykusios tragedijos ir teigė, jog Kenos bei Vaidotų geležinkelio postų darbuotojai taip pat nėra saugūs. "Žmonės turi naktimis tikrinti šilumvežius, prekinius ir keleivinius traukinius, - pasakojo pirmininkė, - o iki jų per skaldą, be specialios avalynės kilometrą ar du klampoti tamsoje. Darbo drabužių, kombinezonų irgi nėra. O muitininkai - vyrai ir moterys - turi tikrinti ir veikiančius šilumvežius".

Kaip tai vyksta, papasakojo MDPS valdybos pirmininkas Jūrius Bruklys. "Įsivaizduokite, kad žmonės turi rankas kišti į įvairias neišjungtų šilumvežių ertmes: prie veikiančių, karštų motorų, kitų įrenginių. Mašinistai, suprantama, visiškai nesuinteresuoti padėti. Todėl jie palieka muitininką kapstytis šilumvežyje vieną. Jei pareigūnas susižalotų, jie net kalti nesijaustų... Kaip pastebėjome, nei specialių drabužių, nei veidrodėlių ertmėms apžiūrėti ar kitų įrankių - nėra... Peržiūrėjome šilumvežių ir sąstatų tikrinimo instrukcijas, o jose apie darbo saugą neužsimenama". Pašnekovai ant minėtų instrukcijų pasigedo darbų saugos specialisto parašo.

Pasak Bruklio, dar pavojingiau tikrinti lengvųjų automobilių prikrautus prekinius traukinius. "Automobiliai vagonuose sukraunami trimis aukštais, pritvirtinami diržais - pasakojo MDPS vadybos pirmininkas. - Nėra jokių kopėtėlių pasiekti viršutinius automobilius, todėl muitininkai laipioja ir į tarpus tarp mašinų spraudžiasi kas kaip išmano. Darbuotojai pasakojo, kad norėdami patikrinti viršuje esančio transporto numerius, turi tapti ekvilibristais ir akrobatais".

Profesinės sąjungos vadovai ryžosi patikrinti pareigūnų instrukcijas, o apie aptiktus darbų saugos trūkumus informuoti muitinės vadovybę. "Bendras įspūdis toks, kad daugumą šių instrukcijų teks tobulinti įterpiant darbų saugos reikalavimus. O pareigūnus būtina aprūpinti tinkama apranga", - sakė Bruklys.

Inspektorius prieštarauja

Kai Kirtimuose liepsnojo žmonės, Muitinės darbuotojų saugos ir sveikatos vyriausiasis inspektorius Alfonsas Karvelis atostogavo. Nors muitinė tik išdavė leidimą sunaikinti dezodorantus, o pačių darbų neorganizavo, po įvykio Karvelis skubiai iškviestas iš atostogų. Jis įtrauktas į nelaimės priežastis tiriančios komisijos sudėtį.

Vakar oficialių išvadų komisija dar nebuvo pateikusi, todėl Karvelis nesiryžo įvardyti kaltų. "Ištirsime visas aplinkybes, surašysime aktą, o išvadą pasirašys visos institucijos: priešgaisrinė tarnyba, Darbo inspekcija ir kitos", - sakė pašnekovas, primindamas, kad įvykio metu atostogavo.

Pasiteiravus, ar iš tiesų muitinės pareigūnai kasdien rizikuoja savo gyvybe ir sveikata, Karvelis nesutriko. Jo nuomone, "nėra jokios netvarkos", o kas sako priešingai - kartais sutirština spalvas.

Pasak Karvelio, kam reikia batų ar aprangos, tas ir gauna. Pašnekovas tvirtino nematęs tarnybinių raštų, kuriais būtų prašoma specialios avalynės, aprangos ar kitų priemonių. O kopėčių ir laiptelių - nupirkta, visiems pakanka.

"Labai abejoju, kad muitinės viršininkas, gavęs oficialų raštą dėl trūkstamos aprangos ar inventoriaus, uždraustų skirti, - tikino Karvelis. - Kur jūs matėte raštišką darbuotojų prašymą ir viršininko parašą: "Nėra pinigų - neskirti!" Nėra tokių raštų... O jei žodžiu žmonės pakalba, kad norėtų to ar ano, tai nėra įrodymai, kad jie anksčiau reikalavo ir negavo".

17 tonų mirties

Priminsime, kad Kirtimuose, Metalo gatvėje 2A patalpos ir teritorija priklauso dviem Vilniaus bendrovėms - "Ad rem" ir "Vilniaus tranzitas". Toje pačioje teritorijoje įsikūręs ir Vilniaus teritorinės muitinės Kirtimų krovinių postas.

Kaip LŽ pasakojo Vilniaus teritorinės muitinės viršininkas Pranas Dragūnas, muitinė "Vilniaus tranzitui" suteikdavo leidimą naikinti nereikalingas prekes, tačiau skirdavo savo stebėtoją.

Nelaimės dieną, be Virbuko, naikinimo komisijoje buvo ir vienos iš suinteresuotų bendrovių VIA CARGO direktorius, "Vilniaus tranzito" viršininkas bei šios įmonės sandėlininkas.

Prekių naikinimas ir nukenksminimas vyksta nepertraukiamu procesu. Iš viso turėjo būti utilizuota 17 tonų iš Vengrijos įvežtų pasibaigusio galiojimo purškiamųjų gaiviklių. Jie, Dragūno tvirtinimu, esą buvo įvežti 2003 metais, tačiau mūsų rinkoje nepasirodė. Dezodorantai priklausė VIA CARGO.

Užsiliepsnojus dujoms, du žmonės sudegė, o 7 buvo sužeisti. Mirus muitininkui, žuvusiųjų yra trys. Kiti nukentėjusieji apdegė nuo 30 iki 70 procentų kūno, o mažiausiai nukentėjusiajam pažeista rankos oda.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"