TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Dingusių milijonų pėdsakai nyksta

2012 07 11 8:21

Atliekant su Ignalinos atominės elektrinės (IAE) uždarymu susijusius darbus galėjo būti išplautos milijoninės lėšos. Aplinkybės, kuriomis bandoma tai aiškintis, veikiau byloja ne apie tiesos paieškas, o apie siekį, kad galima afera nebūtų atskleista.

Užtrukusiais IAE uždarymo darbais ir Lietuvos skundais, kad žadamas tolesnis finansavimas yra nepakankamas, susidomėjo Europos Parlamentas (EP). Šią savaitę EP Biudžeto kontrolės komiteto delegacija lankosi Visagine. Mūsų krašto pareigūnai jau kurį laiką negali atsakyti į klausimą, ar jėgainei uždaryti anksčiau skirti europiniai milijonai panaudoti pagal paskirtį.

Energetikos ministru vos paskirtas Arvydas Sekmokas buvo paskelbęs sensacingą naujieną - esą nežinia kur dingo net milijardas litų. Tačiau šį pareiškimą jau nugulė užmaršties dulkės, o tyrimai bandant rasti bent kelis "dingusius" milijonus veikiausiai pasmerkti žlugti. Teisėsaugos institucijose neoficialiai prasitariama apie jėgas, kurios suinteresuotos, kad neteisėto ir neskaidraus lėšų panaudojimo faktai niekada nebūtų atskleisti. IAE uždarymas net lyginamas su skandalingai pabrangusiomis Valdovų rūmų statybomis.

Džiaugėsi statybų pabaiga

2010 metų lapkritį valstybės įmonės (VĮ) Ignalinos atominės elektrinės vadovybė išdidžiai pranešė, kad baigtas vienas svarbiausių IAE uždarymo ciklo darbų. Valstybinė komisija pripažino objektų B1 ir B3, B4, specialiosios paskirties geležinkelio ir lygiagrečiai einančio specialiosios paskirties technologinio automobilių kelio dokumentaciją. Kitaip tariant, pradėjus eksploatuoti laikinąją panaudoto branduolinio kuro saugyklą (B1) ir naujus kietųjų radioaktyviųjų atliekų perdirbimo bei saugojimo įrenginius (B3, B4), šiuo geležinkeliu į saugyklą bus gabenamas panaudotas branduolinis kuras, o technologiniu automobilių keliu į B3, B4 - kietosios radioaktyviosios medžiagos.

Bėda ta, kad ši žinia niekaip negalėjo pradžiuginti elektrinės uždarymo optimistų. Panaudoto branduolinio kuro saugykla nebuvo pastatyta nei nutiesus minėtus kelius, nei po pusantrų metų.

Dabar tų technologinių kelių statybą, kainavusią maždaug 9 mln. litų, tiriantys pareigūnai stebisi, kodėl reikiamo dėmesio šiems objektams neskyrė įsteigta Energetikos ministerija. Mat valstybinėje komisijoje pasigesta rimtų specialistų iš sostinės, pasitenkinta regione dirbančiais žmonėmis. Strateginius objektus vertino komisija, kurią sudarė Utenos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros skyriaus, Valstybinės energetikos inspekcijos Utenos teritorinio skyriaus, VĮ IAE Eksploatacijos nutraukimo projektų valdymo tarnybos, Visagino priešgaisrinės gelbėjimo valdybos Valstybinės priešgaisrinės priežiūros skyriaus, Utenos regiono aplinkos apsaugos departamento Visagino miesto aplinkos apsaugos agentūros, Visagino policijos komisariato, Visagino savivaldybės administracijos, Valstybinės geležinkelio inspekcijos bei VĮ IAE Šilumos tiekimo, transporto ir komunikacijų cecho atstovai. Kitaip tariant, vietos specialistai tikrino, ar tikrai vietos verslininkai kvalifikuotai atliko valstybinį užsakymą.

Geležinkelį ir automobilių kelią tiesė bendrovė "Visagino tiekimas ir statyba", pasitelkusi bent keturias subrangoves - įmones "Akordas 1", "Pramprojektas", "Melinga" ir "Sventovis". UAB "Visagino tiekimas ir statyba" vadovaujamas konsorciumas buvo laimėjęs VĮ IAE skelbtą viešųjų pirkimų konkursą keliams tiesti ir pasirašęs 8,6 mln. litų vertės sutartį.

UAB "Visagino tiekimas ir statyba" - dažna VĮ IAE partnerė. Viešųjų pirkimų tarnybos duomenimis, vien nuo 2008 metų pabaigos iki šiol bendrovė yra laimėjusi 10 viešųjų pirkimų konkursų. Pagal bendrą sutarčių, sudarytų su įvairiais tiekėjais, vertę "Visagino tiekimas ir statyba" užima šeštąją vietą. IAE ir šios bendrovės sutarčių vertė - beveik 15 mln. litų.

Keitė statybos dokumentus

Valstybinė komisija jokių esminių priekaištų naujiems objektams neturėjo. Tačiau netrukus paaiškėjo, kad darbai buvo atliekami ne pagal pirminį projektą. Dar tiesiant geležinkelį ir automobilių kelią tarp partnerių - "Visagino tiekimo ir statybos" bei "Akordo 1" - kilo konfliktas, nes pateikiamų statybos dokumentų sprendiniai ėmė skirtis nuo pirminių dokumentų, suderintų sudarant rangos sutartį.

UAB "Visagino tiekimas ir statyba" direktorius Viktoras Abaškinas LŽ teigė, kad keisti dokumentaciją būtinai reikėjo. Pirma, keliams tiesti buvo numatytos nepagrįstai brangios medžiagos. Antra, projektuotojai nebuvo iš anksto numatę kai kurių darbų, kuriuos privalu atlikti naudojant tam tikras specifines medžiagas. "Vietovės, kurioje buvo tiesiami keliai, gruntas nestabilus, yra durpžemio. Ir geležinkelis, ir automobilių kelias turi būti stabilūs, kad jais būtų galima vežti daug tonų sveriančius krovinius. Projektuotojai į grunto savybes neatsižvelgė, tad vykstant statybai teko keisti medžiagas, kurios sutvirtintų po keliais esantį gruntą", - aiškino V.Abaškinas.

Paprašytas įvardyti konflikto esmę, Vilniuje registruotos bendrovės "Akordas 1" direktorius Gintautas Matulevičius su LŽ kalbėtis nesutiko.

V.Abaškinas tvirtino, kad buvusio partnerio reiškiamos milijoninės pretenzijos yra nepagrįstos. "Įsivaizduokite, kad iškasate tūkstantį kubinių metrų grunto, o į atsiradusią duobę supilate dvigubai daugiau atvežtos žemės. Ar tai įmanoma? Būtent tokias pretenzijas reiškia G.Matulevičius, kurio vadovaujama bendrovė atliko žemės kasybos darbus", - sakė jis. Visaginietis teigė, jog vilniečiai tiesiog panoro pasipelnyti ir gauti atlygį už nepadarytus, bet pirminėje objekto dokumentacijoje numatytus darbus. "Statybininkai puikiai žino, kad dirbant bet kokiame objekte pirminis projektas būna koreguojamas, o pigesnių medžiagų panaudojimas dar nereiškia, jog bus mažesnė ir viso objekto kaina. Panašiai atsitiko ir šįkart - pakeitus projektą darbų vertė liko tokia, kokia buvo numatyta pirminėje sutartyje su IAE", - tikino jis.

V.Abaškinas sakė, kad žemės kasybos darbai paprastai įvardijami kaip vieni pelningiausių, mat juos atliekant sargo ar apskaitininko prie kiekvieno sunkvežimio nepastatysi - galima atvežti šimtą savivarčių grunto, o dokumentuose nurodyti, jog atvežta du šimtai. Pašnekovas įtaria, kad tuo galbūt norėjo pasinaudoti G.Matulevičius, o negavęs suderėto atlygio ėmė reikšti pretenzijas.

Numetė lyg karštą bulvę  

Milijoninės vertės geležinkelio ir automobilių kelio tiesimo peripetijos sudomino Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT). Praėjusių metų gegužę buvo pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal du Baudžiamojo kodekso straipsnius - dėl galbūt pasisavinto patikėto svetimo turto ir to turto iššvaistymo. Kitaip tariant, IAE vadovybė sumokėjo ne už faktiškai atliktus darbus, o už tuos, kurie buvo sutarti pirminėje, vėliau keistoje sutartyje.

"Mūsų tarnyba pradėjo ikiteisminį tyrimą pagal bendrovės "Akordas 1" pareiškimą. Netrukus visa medžiaga buvo persiųsta Generalinei prokuratūrai. Kokioje stadijoje šiuo metu yra tyrimas, ar nustatyta galbūt nusikalstama veika, mums nežinoma", - LŽ tikino STT vadovas Žimantas Pacevičius.

Generalinė prokuratūra iš STT gautą medžiagą perdavė Zarasų rajono apylinkės prokuratūrai, nors pagal galimą nusikalstamą veiką minėti statybos darbai turėtų būti tiriami apygardos prokurorų. LŽ pasiteiravus, kaip vyksta ikiteisminis tyrimas, Zarasų rajono apylinkės vyriausiasis prokuroras Andrejus Melkovas atsakė negalintis niekuo nudžiuginti. Jam keista, kad specifinių žinių reikalaujantis tyrimas patikėtas rajono prokuratūrai, mat jos pareigūnai panašių bylų niekada nėra turėję.

"Ko galima tikėtis iš tyrėjų policininkų?" - retoriškai klausė A.Melkovas. Jo teigimu, šiuo tyrimu niekas iš aukštesnių prokurorų nesidomėjo. Tik prokuratūros sistemoje įvykus pokyčiams bandyta su Panevėžio apygardos prokuratūra, kuriai priskirti Zarasų prokurorai, spręsti ikiteisminio tyrimo likimą.

"Esame aklavietėje. IAE ir bendrovė "Visagino tiekimas ir statyba" kaltinamos turto pasisavinimu ar iššvaistymu, o mes nei įrodyti, nei paneigti to negalime. Būtina projekto ir atliktų darbų ekspertizė. Be jos tyrimas nepajudės", - aiškino A.Melkovas.

Pasak prokurorų, tokią ekspertizę galėtų atlikti tik Vilniaus Gedimino technikos universitetas. Ji kainuotų apie 35-40 tūkst. litų. "Prokuratūra tokių pinigų neturi. Kreipėmės į Utenos apskrities vyriausiąjį policijos komisariatą ir paprašėme rasti ekspertizei būtinų lėšų. Tačiau pinigų suma, kurios reikia jai atlikti, lygi metiniam Utenos apskrities vyriausiojo policijos komisariato visų ekspertizių biudžetui", - skundėsi prokuroras.

Laukia teismo sprendimo

A.Melkovas prisipažino, kad jam keistai atrodo ir kita aplinkybė. Galbūt pasisavintų milijonų ieško ne tik teisėsauga, juos bandoma rasti ir per teismą. Vilniaus apygardos teismas nagrinėja bendrovių "Visagino tiekimas ir statyba" bei "Akordas 1" civilinį ginčą. Antroji įmonė prašo priteisti jai už atliktus statybos darbus suderėtą atlygį. Prokuroras sutinka, kad tokia situacija - dviprasmiška. Jei teismas nuspręs, jog teisus "Akordas 1", tai reikš, kad visaginiečiai išties galėjo neteisėtai pasisavinti milijonines lėšas. Taigi teismo nutartis narpliojant civilinį ginčą galėtų tapti rimtu kaltinimu Visagino statybininkams ir tuometei IAE vadovybei atliekant ikiteisminį tyrimą dėl galimo turto pasisavinimo bei iššvaistymo. Tačiau nežinia, kiek laiko truks civilinio ginčo nagrinėjimas apeliacine ir kasacine tvarka. Neatmetama, kad ikiteisminiam tyrimui gali sueiti senatis. "Jei teismas paprašys atlikti projekto ir jame numatytų darbų ekspertizę, mūsų tyrimas pajudės", - vylėsi A.Melkovas.

Tačiau pareigūnai mažai tiki tokia istorijos baigtimi. Mat dar 2010 metų rudens pradžioje ir Energetikos ministerija, ir Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija buvo informuotos apie atliekamų statybos darbų pokyčius, bet nė viena jų tuo nesusidomėjo.

"Ieškokite tų, kurie stovi šios istorijos užkulisiuose ir kurie suinteresuoti, kad tiesa nepaaiškėtų", - LŽ siūlė prokuroras A.Melkovas. Jis tikino neturintis siūlo galo, vedančio milijonus galbūt pasisavinusių asmenų link.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"