TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

EM ir advokatai: ypač slapta meilė

2011 09 05 0:00
LŽ fotomontažas

"Įvairios maximos turi ištisus teisės departamentus, bet vis tiek svarbioms byloms samdosi advokatus", - maždaug taip prieš dvejus metus pareiškė vos įkurta Energetikos ministerija. Ir dabar pati samdosi ne bet ką - garsiausią advokatų kontorą.

Energetikos ministerija (EM) nuo įsteigimo 2009-aisiais pati ir per kontroliuojamas įmones sudarė ne vieną teisinių paslaugų pirkimo sutartį su žymiausiomis krašto ir užsienio advokatų kontoromis. Dar 2010-aisiais Valstybės kontrolė (VK) konstatavo, kad ši ir kitos ministerijos iš advokatų kontorų dažniausiai perka ekspertų ir specialistų paslaugas rengdamos teisės aktus, taip pat jas samdo atstovauti ministerijoms bylose. Tuo tarpu tyrimą atlikusių auditorių teigimu, vien 2009-aisiais EM už teisės aktų projektus samdomiems advokatams sumokėjo tiek, kad galėjo įdarbinti penkis specialistus, kurie šį darbą būtų vykdę visus metus.

Visus šiuos sandorius, iš esmės apmokamus dėl brangstančių energetikos išteklių ir paslaugų kainų paskutinius marškinius nusivilkti baigiančių mokesčių mokėtojų lėšomis, EM bandoma apsupti didesnėmis ar mažesnėmis paslaptimis. Bet turbūt nė vienos - taip stipriai, kaip susitarimų su "LAWIN Lideika, Petrauskas, Valiūnas ir partneriai" (verslo teisės advokatų kontorų grupe, jungiančia trijų Baltijos valstybių bendroves), išmanančių žmonių siejama su pačia prezidentūra.

Kaip kitaip - juk LAWIN išaugino prezidentės Dalios Grybauskaitės rinkimų štabo vadovą, jos valia tapusį vyriausiuoju valstybės bankininku, iš po savo sparno į kietą valdišką kėdę balandį išlydėjo naująjį Konkurencijos tarybos vadą (taip pat skirtą prezidentės). Kodėl tokios garbingos ir solidžios bendrovės paslaugų nenusipirkus EM, kurios vadovą Arvydą Sekmoką energetikos specialistai jau tiesiai į akis vadina "trintuku", neišmanančiu kuruojamos srities, bet už tai paraidžiui vykdančiu iš S.Daukanto aikštės skambančius nurodymus?

Vietoj ministerijos - advokatai

Praėjusią vasarą parlamentinio Aplinkos apsaugos komiteto (AAK) iniciatyva, pritarus Seimo valdybai, sudarytos darbo grupės, turėjusios parengti Atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) įstatymą, nariai nustebo, savo posėdyje sulaukę keistų svečių. Pristatyti Vyriausybės pavedimu EM turėto parengti alternatyvaus įstatymo projekto kartu su tuomečiu EM viceministru Henriku Bernatavičiumi (netrukus atleistu iš darbo) į Seimo komitetą atvyko advokatų kontoros LAWIN atstovas - advokato padėjėjas Andrius Šimkus, iki 2009-ųjų dirbęs nacionalinio investuotojo bendrove vadintos "Leo LT" vyriausiuoju teisininku.

"Viceministras H.Bernatavičius atsivedė LAWIN advokatą, kuris galėtų atsakinėti į klausimus. Nes EM buvo užsakę LAWIN parengti tą įstatymo projektą, kiek mes žinome", - LŽ aiškino viena parlamentinio AAK sekretoriato darbuotoja.

Primename, šių metų balandį Seimo priimtas AEI įstatymas nuo jo rengimo pradžios buvo apaugęs skandalais ir gandais. Parlamentinio AAK iniciatyva sudarytos darbo grupės, į kurią įėjo Seimo nariai, EM pareigūnai, asocijuotų struktūrų ir visuomenės atstovai, nuo 2009-ųjų rengtas projektas 2010 metų pavasarį iš esmės buvo baigtas.

"Seimui po pateikimo pritarus įstatymo projektui, paprašėme Vyriausybės išvadų. Regis, birželio 1-ąją išgirdome jos nuomonę, kurią sudarė du punktai: pirmasis - iš esmės projektui pritarti, antrasis - pavesti EM parengti naują projektą. EM greitai padarė kitą variantą. Čia ir atsirado LAWIN", - LŽ kalbėjo Seimo AAK pirmininkas Jonas Šimėnas.

Skatinimas, lygus stabdymui

EM 2010-ųjų birželį parengtas įstatymo variantas, o ypač jo lydimasis aktas specialistus ir atsinaujinančią energetiką plėtoti siekiantį verslą apstulbino: visiškai priešingas Seimo darbo grupės parengtam projektui, jis iš karto imtas vadinti EM parengtu apynasriu atsinaujinančių išteklių energetikos plėtrai, naudą duodančiu tik gamtines dujas deginančioms bendrovėms.

"Akivaizdu, kad jokio atsinaujinančios energetikos palaikymo iš valstybės institucijų nėra, tiesiog girdime gražias deklaracijas. Realiame gyvenime ir Vyriausybė, ir EM deda visas pastangas, kad žaliosios energetikos plėtra įstrigtų kuo ilgesniam laikui. Rengiantis statyti atominę elektrinę atsinaujinanti energetika visiškai nereikalinga", - tuo metu prabilo Lietuvos vėjo elektrinių asociacijos direktorius Saulius Pikšrys.

Dar didesnę nuostabą sukėlė jau šių metų kovą, likus kelioms savaitėms iki išdarkyto, bet vis dėlto Seimo, o ne EM parengto įstatymo projekto priėmimo, parlamente neoficialiai išplatinta EM nuomonė. Šis nepasirašytas dokumentas, kaip teigta vėliau - vidinio EM susirašinėjimo medžiaga, bylojo apie šios žodžiais žaliąją energetiką skatinančios institucijos siekį jau parengtame AEI įstatymo projekte sumažinti numatomą elektros gamybą iš alternatyvių šaltinių. Kaip teigia neįvardijami "vidinio susirašinėjimo" autoriai, įstatymo projektą reikėtų koreguoti taip, kad nebūtų įsipareigota pasiekti tokios didelės, kaip norėta, atsinaujinančių išteklių gamybos apimties: mažinti vėjo jėgainių pajėgumus, atsisakyti numatytos vėjo elektrinių jūroje plėtros ir t. t.

"EM vienareikšmiškai bandė sustabdyti Seimo darbo grupės projektą. Suprantu, kad buvo užsakyta advokatų kontora, kuri ir parengė EM projektą. LAWIN iš viso yra beveik visose ministerijose įsitvirtinę. Kažin kokia labai svarbi advokatų kontora", - svarstė J.Šimėnas.

Santykiai - konfidencialūs

Vilniuje reziduojanti LAWIN kontoros dalis - "LAWIN Lideika, Petrauskas, Valiūnas ir partneriai" - santykių su klientais, taigi ir su EM ar jos valdomomis įmonėmis, kaip dera, nekomentuoja. Tačiau LAWIN advokato padėjėjas A.Šimkus - tas pats, kurio pasirodymas Seimo AAK taip nustebino atsinaujinančios energetikos įstatymo projektą rengusios darbo grupės narius, - prasitarė: "Mes (LAWIN - red.) ėjome kaip ministerijos atstovai. Konsultantai, tiksliau EM, kaip minėjau, yra mūsų klientas. Bet kokiems darbams mus samdo ir taip toliau, šitie dalykai yra nekomentuojami", - skubėjo pasitaisyti teisininkas.

A.Šimkaus teigimu, LAWIN neprisidėjo rengiant AEI įstatymo projektą - tiesiog teikė pasiūlymus kartu su EM. Paklaustas, ar šiam darbui EM juos - advokatų kontorą - samdė, teisininkas pareiškė, kad tokia informacija "jau yra konfidenciali". "Kaip mes tai darėme (teikė pasiūlymus - red.), tai yra organizaciniai dalykai, kurie neatskleidžiami. Advokatų kontora neteikia informacijos apie savo klientus. Su įstatymo projekto rašymu mes neturime nieko bendra. Bet su pasiūlymų teikimu - be jokios abejonės, taip. Kaip ir dar kokios keturios ar penkios advokatų kontoros Lietuvoje", - pažymėjo A.Šimkus.

Viskas yra ne taip! - tvirtina EM, per Personalo skyriaus vadovę Snieguolę Kanapickaitę LŽ paklausta, kokiu pagrindu LAWIN prisidėjo rengiant AEI įstatymo projektą. "AM nėra pirkusi "LAWIN Lideika, Petrauskas, Valiūnas ir partneriai" teisinių paslaugų AEI įstatymo projektui rengti. Minėtas įstatymo projektas parengtas EM specialistų, konsultuojantis su suinteresuotomis institucijomis ir įmonėmis", - rašoma oficialiame atsakyme į dienraščio klausimus.

Suinteresuotos grupės

Taigi LAWIN atstovas A.Šimkus tvirtina, kad ši advokatų kontora AEI įstatymo projekto nerengė, bet pasiūlymus teikė. EM aiškina tai dariusi pati, tik pasitardama su "suinteresuotomis institucijomis ir įmonėmis".

Šios minklės atsakymas gali būti paprastas: energetikos specialistai įsitikinę, kad labiausiai atsinaujinančių išteklių energetikos į rinką nenori įsileisti elektros tinklų bendrovės - iš esmės EM valdomos monopolininkės, susijusios su Rusijos dujų ir elektros energijos gigantais. Jos, o ne pati EM, greičiausiai ir samdo advokatus, kitus specialistus, prisidedančius rengiant jiems palankias įstatymų bazes. "O energetikos ministras A.Sekmokas, neišmanydamas jam pavestos srities, arba pasiduoda jam pateikiamiems argumentams, arba sąmoningai vykdo konkrečius nurodymus", - tvirtina situacija pasipiktinę energetikos specialistai.

Netiesiogiai egzistuojant galimybę, kad EM ir jai pavaldžios bendrovės samdo tuos pačius patarėjus, turinčius padėti įgyvendinti diametraliai priešingus uždavinius, pagrindžia ir energetikos ministro A.Sekmoko pateikti atsakymai į 2010-ųjų pabaigoje jam interpeliaciją rengusių parlamentarų klausimus. Tąkart paklaustas, kodėl EM ir jos reguliavimo srityje esančios įmonės perka analogiškas paslaugas iš tų pačių teisininkų kontorų, ministras bandė nusiplauti rankas.

"Energetikos ministerijos vykdomi pirkimai nėra susiję su jos reguliavimo srityje veikiančių įmonių ar bendrovių įvykdytų paslaugų, darbų ar prekių pirkimais. Energetikos ministerija taip pat neturi teisinio pagrindo ir galimybių drausti tiekėjams dalyvauti pirkimuose, kuriuos vykdo įmonės. (...) Viešųjų pirkimų įstatymas, EM, įmonių ar bendrovių vidaus teisės aktai nenumato papildomo informacijos apie vykdytus viešuosius pirkimus teikimo EM", - tvirtino A.Sekmokas.

Paslapties saugotojai

Nuorodų į santykius su elektros gamyba ir tiekimu užsiimančiomis valstybės per EM kontroliuojamomis bendrovėmis, neoficialiai įvardijamomis didžiausiomis alternatyvios energetikos plėtros stabdytojomis, gausu pačios advokatų kontoros oficialiuose pranešimuose. Dar praėjusių metų spalį LAWIN skelbė informaciją, kurioje, be kita ko, teigta, kad "LAWIN taip pat dalyvauja reikšmingiausiame šių dienų energetikos projekte Lietuvoje - viso energetikos sektoriaus pertvarkyme - konsultuodama Lietuvos Respublikos Vyriausybę, "Lietuvos energiją" (LE, atsakinga už krašto elektros energijos gamybą, tiekimą, prekybą - red.) bei Visagino atominę elektrinę (VAE, 100 proc. valstybės valdoma uždaroji akcinė bendrovė, atsakinga už naujosios atominės jėgainės projekto įgyvendinimą - red.)".

Kokiems projektams įgyvendinti EM pavaldžios įmonės, tvarkančios valstybės turtą, samdosi advokatų kontorą - didžiausia paslaptis. LE komunikacijos vadovės Jūratės Kavaliauskaitės teigimu, "LE dirba ne tik su LAWIN, bet ir su kitomis kontoromis, kurių paslaugas perka ir užsako atsižvelgdama į bendrovės poreikius, t. y. samdo atstovauti sudėtingose teisminėse bylose ar užsako konsultacijas, kiek tai susiję su sudėtingais teisiniais procesais".

"Už bendrovės užsakytas paslaugas apmokama iš bendrovės lėšų pagal pasirašytose sutartyse nustatytas sąlygas. Sutarties sąlygos, šiuo konkrečiu atveju, kaip ir paslaugų kaina, liečia visų pirma LAWIN, todėl be jų sutikimo tokios informacijos atskleisti negalime", - pranešė ji.

VAE atstovės spaudai Giedrės Krinicinos teigimu, ši įmonė apskritai nekomentuoja informacijos apie LAWIN paslaugų pirkimą, nes tai leidžia daryti uždarųjų akcinių bendrovių (tokį statusą turi ši iš esmės visą krašto elektros energetikos ūkį valdanti įmonė) įstatymas.

Pati EM tikina su LAWIN bendradarbiaujanti labai kukliai. 2009-aisiais su šiais advokatais EM buvo sudariusi sutartį, kurią įgyvendinus, ardant "Leo LT", sumokėjusi daugiau kaip pusę milijardo litų ir įsipareigojusi ateityje nekelti jokių pretenzijų, valstybė iš privataus investuotojo "NDX energijos" atsiėmė Vakarų skirstomųjų tinklų bendrovę ("VST"). Už šį sandorį, EM teigimu, advokatams buvo sumokėta maždaug 72 tūkst. litų.

Taip pat 2009-aisiais EM iš LAWIN pirko dar vieną paslaugą: Ignalinos atominės elektrinės ir konsorciumo "Nukem technologies GmbH" sutarties "Dėl panaudoto branduolinio kuro saugyklos įrengimo" bei susijusių sutarčių ir dokumentų nagrinėjimo, analizės, išvadų teikimo, EM ministerijos interesų atstovavimo susijusiais klausimais". Ji valstybei atsiėjo 47 tūkst. litų.

Šiais metais EM iš LAWIN pirko "teisinių konsultacijų, teisinių dokumentų projektų rengimo, dokumentų teisinio įvertinimo bei išvadų ir siūlymų pateikimo, EM atstovavimo teismuose, valdžios ir valdymo institucijose, Europos Sąjungos institucijose energetikos, sutarčių, viešųjų pirkimų, įmonių valdymo teisės ir kitose srityse" paslaugas, kainuosiančias 10 tūkst. litų.

Slaptumas stebina

Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) vadovas Žydrūnas Plytnikas stebisi, kodėl EM ir jai pavaldžios įmonės advokatų kontoros LAWIN paslaugų pirkimą verčia paslaptimi.

"Tiek EM, tiek jai pavaldžios įmonės privalėtų atsakyti į klausimą apie tokių paslaugų pirkimus. Kai kurių sutarties detalių jie, žinoma, negali atskleisti, nes tai konfidenciali informacija, bet advokatų paslaugoms turėjo būti vykdomas viešasis pirkimas, taigi duomenys, su kokiomis įmonėmis sudarytos sutartys, turi būti vieši", - tvirtino jis.

VPT vadovą stebina ir EM teiginiai, kad ji negalinti kontroliuoti pavaldžių įstaigų. "Ministerija turi žinoti, ką daro pavaldžios įstaigos. Man toks nenoras pateikti informaciją, jos slėpimas, yra keistas ir nesuprantamas", - stebėjosi Ž.Plytnikas.

Seimo opozicinės frakcijos "Tvarka ir teisingumas" seniūnas Valentinas Mazuronis, ne kartą viešai kritikavęs EM sudaromas paslaugų įsigijimo sutartis, teigia negalintis suprasti, kodėl ši, o ir kitos valstybės institucijos, turinčios nemažus Teisės skyrius, kuriuose dirbantiems pareigūnams mokami atlyginimai, meta milijonus privačioms advokatų bendrovėms samdyti. "Tos advokatų kontoros dirba ir su ministerija, ir su ministerijos įstaigomis, kurias ta turi kontroliuoti. Mano supratimu, tai yra didžiulis skandalas, sukuriantis maksimalias prielaidas didžiulei korupcijai valstybiniu mastu", - tvirtino V.Mazuronis.

Metas skaičiuoti viščiukus

Ir pavaldžios EM bendrovės daro taip, "kaip Sekmokas daro" - taško milijonus į kairę ir dešinę. Pasirodo, Ignalinos atominės elektrinės vadovai sudarė 670 tūkst. litų vertės sutartį su britų advokatų kontora "Taylor Wessing", kurią numatyta dar papildyti net 5 mln. litų paslaugų pirkimu, apeinant konkursą. Pridūrus dešimtis milijonų litų kainavusias EM ir jos bendrovių užsakomas nepabaigiamas galimybių studijas, susidarytų milžiniškos sumos. O rezultatus ar kas nors matė? Nuolatinės įmonių reorganizacijos, jų vadovų, gaunančių kosmines algas ir tokias pačias išeitines kompensacijas, kaita primena pėdų mėtymą, kad nebūtų iš ko tų rezultatų ir atsakomybės pareikalauti. Nors visų be išimties krašto energetikos bendrovių finansiniai rezultatai kiekvienais metais katastrofiškai smunka, nuo A.Sekmoko veido nedingsta ironiška šypsenėlė. Ministras ramus, nes jis - pačių galingiausių advokatų kontorų klientas. Tai kas, kad ne už savus, o mūsų visų pinigus. Vis dėlto gal jau metas skaičiuoti viščiukus: kiek Lietuvai kainavo A.Sekmoko veikla?

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"