TV programa
 

Horoskopai
 
SEKITE MUS Registruotiems varototojams
Paieška
LIETUVAKOMENTARAIPASAULISKULTŪRAISTORIJALŽ REKOMENDUOJAEKONOMIKASPORTAS
Šeima ir sveikataPrie kavosŽmonėsGimtasis kraštasMokslas ir švietimasTrasaKelionėsKonkursaiNamų pasaulisGamtaAugintiniai
LIETUVA

Garažų detektyvas: keistos pareigūnų istorijos

2015 03 04 6:00
Romo Jurgaičio (LŽ) nuotrauka

Niekada iki šiol su teisėsauga nesusidūręs 88 metų vilnietis Vladas Maleckas šįmet tapo įtariamuoju baudžiamojoje byloje. Garbaus amžiaus vyras kaltinamas tuo, kad jo vadovaujamoje garažų bendrijoje iš pradžių dingo, o paskui atsirado antikvarinis - beveik V. Malecko bendraamžis - vokiškas automobilis.

„Man jau 88 metai, sveikata neleidžia po tris valandas sėdėti apklausose vien tam, kad kažkas nusprendė už sąžiningą darbą (niekada nebuvau baustas ir jokių bylų neturėjau) su manimi susidoroti. Gal tai pasipelnymo būdas, naudojant teisėsaugos struktūras, o gal dar blogiau: kažin kieno noras patekti į istoriją „nustačius“ vyriausią pagal amžių kriminalinį nusikaltėlį Lietuvoje, apšmeižiant nekaltą žmogų ir numarinant jį dar tyrimo eigoje“, - skunde Vilniaus apylinkės prokuratūrai rašė vienos Vilniaus garažų bendrijos pirmininkas V. Maleckas.

Vyriškiui šiuo metu pareikšti įtarimai baudžiamojoje byloje dėl jo vadovaujamame garažų masyve esą įvykdytos 1935 metais Vokietijoje pagaminto automobilio vagystės, nors ta mašina niekur nedingusi – atiduota savininku prisistačiusiam asmeniui. Tačiau V. Maleckas vis tiek priverstas dalyvauti valandų valandas trunkančiose apklausose ir leisti pinigus advokatams. Garbaus amžiaus bendrijos pirmininkas tvirtina sulaukiantis pareigūnų vizitų, girdintis raginimus prisiimti kaltę arba „išspręsti bylą taikiai“ – tai yra sumokėti automobilio savininkui esą jo patirtus nuostolius, siekiančius 10 tūkst. eurų.

„Būsto rūmų“, vienijančių daugiabučių savininkų ir garažų bendrijas bei kitas organizacijas, prezidentas Juozas Antanaitis LŽ tvirtino, kad tokios istorijos jam – ne naujiena. „Šiurkščiai pasakysiu: kvaila istorija ir kvaili tyrėjai. Pats daugybę metų tarnavau policijoje, todėl tiesiog stebiuosi savo buvusiais kolegomis ir jų nesugebėjimu suvokti situacijos. Aišku, pamatė, kad žmogus negali apsiginti, tad kodėl jo sąskaita „neištirti“ bylos? Būna tokių atvejų, bet tai labai nesąžininga“, - kalbėjo jis.

Ieškojo svetimo turto

V. Malecko teigimu, ši istorija prasidėjo 2013 metų pavasarį, kai apeidamas jam patikėtos garažų bendrijos teritoriją pastebėjo netoliese vaikštinėjančius nepažįstamus asmenis, – šie aiškino ieškantys ten kadaise buvusio garažo. Kitą kartą „svečių“ pirmininkas sulaukė 2014-ųjų pavasarį. Po teritoriją anksčiau klajojęs vyras atvyko lydimas civiliai apsirengusio pareigūno. Šis, pasak V. Malecko, elgėsi labai šiurkščiai: pareikalavo garažų bendrijos vadovo tučtuojau eiti kartu, dar esą pagrasino – jei nepaklus, bus išvestas su antrankiais. Kaip paaiškėjo, vyrų ieškotame garaže buvo saugomas antikvarinis, dar 1935 metais pagamintas vokiškas automobilis. Vieta, kur, jų manymu, stovėjo garažas, šiuo metu tuščia: ten auga tik išsikerojęs ir jau gana storas beržas.

„Paklausiau vyrų, ar tariamas automobilio savininkas turi garažo nuosavybės dokumentus. Šis pareiškė, kad garažas buvęs ne jo – pažįstamo žmogaus, bet jis laikęs ten senovinį automobilį, o dabar nerandantis nei garažo, nei mašinos. Pasiūliau kreiptis į tikrąjį garažo savininką. Gal jis, nukeldamas garažą, ir tą automobilį paėmė“, - LŽ pasakojo V. Maleckas. Tik vėliau vyriškį pasiekė informacija, kad automobilio savininku prisistatęs asmuo ne tik nėra "dingusio“ garažo šeimininkas, bet ir, galimas dalykas, neturi nuosavybės teisę į automobilį patvirtinančių dokumentų.

Atsakomybė – už surastą mašiną

Praėjusių metų pabaigoje garažų bendrijos vadovas sulaukė šaukimo atvykti liudyti į Vilniaus apskrities Vyriausiojo policijos komisariato (VPK) Autotransporto vagysčių skyrių. Tyrėjai domėjosi bendrijos nuostatais, teiravosi, ar pirmininkas žino, kas laikoma garažuose.

„Kaip, sakiau, galiu lįsti į garažus – tai savininkų turtas, niekas neturi teisės kaišioti į jį nosies. Pagal įstatus aš atsakau už bendrą tvarką, teritorijos sanitarinę ir priešgaisrinę būklę, pagal individualios veiklos sutartį samdau budėtojus, nors naktimis pasikeisdami budi ir patys savininkai – labai padaugėjo vagysčių“, - aiškino V. Maleckas.

Šių metų sausį 88-erių vyrui buvo įteiktas dar vienas šaukimas: policijos pradėtame ikiteisminiame tyrime jis tapo įtariamuoju baudžiamojoje byloje. Tik tada V. Maleckas sužinojo, kad dingusiu laikytas senovinis automoblis atsirado viename iš bendrijos teritorijoje esančių garažų.

„Jo vadinamasis šeimininkas įdėjo skelbimą, kad pirktų konkrečios markės antikvarinį automobilį, ir sulaukė pardavėjo, pasiūliusio būtent tą mašiną, skambučio. Nežinau, kaip tas automobilis atsidūrė bendrijos nario rankose: ar nukeliant garažą liko, ar kitomis aplinkybėmis. Taigi savininkas su policija nuvyko pas pardavėją ir mašina buvo konfiskuota. Kokia mano kaltė šioje istorijoje, pareigūnai taip ir nepaaiškino, tik pasiūlė susirasti advokatą“, - guodėsi vyriškis.

LŽ pavyko susisiekti su jaunuoliu, kurio garaže buvo aptikta ieškoma mašina. Tarp senovinių automobilių mėgėjų aistra seniems zaporožiečiams (sovietmečiu Zaporožės gamykloje gamintiems ZAZ markės automobiliams – red.) – „kupriukams“ pagarsėjęs vaikinas su žurnalistais kalbėtis atsisakė.

Policija savo ruožtu ėmėsi V. Malecko. Per pirmą apklausą senelis tikino sulaukęs netikėto pasiūlymo. Esą tyrėja pranešė, kad ieškovas savo patirtą nuostolį, nors automobilis ir atsirado, įvertino 10 tūkst. eurų. Tokią sumą garažų bendrijos pirmininkas galėtų sumokėti savininkui ir byla būtų baigta taikiai.

Dar po kurio laiko du pareigūnai, V. Malecko teigimu, apsilankė jo bute: policininkai ragino sakyti, kad tai jis nurodė zaporožiečių mėgėjui „pasiimti“ mašiną, „patarinėjo“, ką kalbėti tyrėjai. Netrukus garažų bendrijos pirmininko duris pradėjo klebenti bendrijos nariai. Pasirodo, į jų namus taip pat buvo užsukę policininkai, klausinėjo, ką žmonės gali pasakyti apie „tą suktą pirmininką“.

„Suprasčiau, jei liudininkus kviestų pas tyrėją, bet ko siekdami pareigūnai laksto po butus, ko eina pas mane aiškindami: „Kalbėk taip, bus geriau.“ Atrodo, kai kas šiuo procesu labai suinteresuotas. Gal tas mašinos „šeimininkas“ turi kokių nors ryšių su pareigūnais?“ - stebėjosi V. Maleckas.

Stebina pareigūnų veiksmai

Tyrėja kalbėtis su LŽ apie V. Maleckui pareikštus įtarimus atsisakė. Kaip nurodė Vilniaus apskrities VPK Komunikacijos poskyrio vyresnysis specialistas Tomas Bražėnas, remiantis įstatymais, ikiteisminio tyrimo duomenys yra neskelbtini. „Jeigu byloje dalyvaujančio asmens ar jo teisėto atstovo nuomone, bylą tiriantys pareigūnai netinkamai vykdė savo pareigas („siūlė tartis už atlygį“), įstatymų numatyta tvarka jie gali pateikti skundą pareigūno vadovams dėl netinkamai vykdomų pareigų ar kreiptis į atitinkamas institucijas“, - teigė T. Bražėnas.

Su tyrimo medžiaga iki šiol neleidžiama susipažinti ir V. Malecko advokatui Girdučiui Vainiui. „Galiu tik pasakyti, kad šioje baudžiamojoje byloje įtarimai pareikšti V. Maleckui ir dar vienam asmeniui - jie esą dalyvavo pagrobiant automobilį. Ar tas automobilis buvo registruotas, kokia jo kaina, kas tikrasis savininkas – nežinoma. Sprendžiant iš automobilio numerio, mano galva, jis nėra registruotas. Maža to, mašina jau grąžinta žmogui, kiek girdėjau, buvusiam policijos pareigūnui, kuris įvardijamas kaip nukentėjusysis", - kalbėjo advokatas.

Pasak G. Vainiaus, šiame tyrime jį stebina daugybė dalykų: 88 metų ligoto vyriškio apklausoje, trukusioje net tris valandas, dalyvavo operatyvniai darbuotojai, ko tokiose bylose paprastai nebūna, be to, V. Maleckui yra pareikštas ir finansinis ieškinys, nustatytas esą įvertinus pavogtą mašiną, nors ji jau seniai – pas tariamą savininką. „Mano galva, tokį tyrimą galima būtų vertinti kaip netiesioginį nužudymą, žinant įtariamojo amžių ir sveikatos būklę. 88 metų žmogų, sergantį širdies ritmo sutrikimu, tardo be pertraukos tris valandas! Jam, niekada nesusidūrusiam su teisėsauga, tokias procedūras net morališkai sunku iškęsti, ką jau kalbėti apie sveikatą“, - stebėjosi V. Malecko atstovas.

Ragino gintis

„Būsto rūmų“ prezidentą J. Antanaitį irgi stebina V. Maleckui pareikšti įtarimai. „Bendrijos pirmininkas yra valdymo organo vadovas, jis neatsako už kiekvieno bendraturčio turtą. Atsakomybė už mašinas, jų būklę, priežiūrą ir panašiai tenka tik garažo savininkui. Juk garažų bendrija yra savininkų asociacija“, - tvirtino jis.

Vis dėlto, pasak J. Antanaičio, 88 metų vyriškį užklupę nemalonumai nėra naujiena. „Pastaruoju metu tampa populiaru kalbėti apie bendrijų pirmininkų sukčiavimą. Iš tiesų pasitaiko tokių atvejų, bet neretai bandoma susidoroti su sąžiningai savo pareigas atliekančiais žmonėmis. Jau esame turėję ir labai skaudžių atvejų: ne taip seniai pirmininkas, atsidūręs panašioje situacijoje, nesikreipė pagalbos, o netrukus pasitraukė iš gyvenimo“, - pasakojo „Būsto rūmų“ vadovas.

Seimo Kriminalinės žvalgybos parlamentinės kontrolės komisijos pirmininko teisininko Dariaus Petrošiaus teigimu, V. Malecko istorija – išskirtinė. „Susidurti su tokia situacija dar neteko: automobiliai paprastai nedingsta ir neatsiranda. Nežinant bylos sunku kalbėti - gali būti ir kokia nors senelio kaltė, o gal tas asmuo padarytas „iešmininku“. Būtent tai ir turi aiškintis tyrėjas. Bet jei yra nuskambėję siūlymai „susitaikyti“, kai kam sumokėti, tai jau - tyrėjo nusikalstama veikla. Jis turi tirti bylą, o ne daryti spaudimą ar dirbti kažin kieno advokatu, bandyti kartu su kažkuo užsidirbti. Lietuvos teisėsaugos istorijoje yra buvę visko, ir jei senelis tikrai nemato savo kaltės, jis turi visomis teisinėmis priemonėmis – per prokurorą, per tyrėjos vadovus – skųsti situaciją“, - aiškino politikas.

DALINKIS:
0
0
SPAUSDINTI
LIETUVA
Rubrikos: Informacija:
AugintiniaiEkonomikaFutbolasGamtaĮkainiai
Gimtasis kraštasIstorijaJurgos virtuvėKelionėsInfoblokai
KomentaraiKonkursaiKovos menaiKrepšinisReklaminiai priedai
KultūraLengvoji atletikaLietuvaLŽ rekomenduojaPrenumerata
Mokslas ir švietimasNamų pasaulisPasaulisPrie kavosKontaktai
SportasŠeima ir sveikataTrasaŽmonėsKarjera
Visos teisės saugomos © 2013-2016 UAB "Lietuvos žinios"